Chickenpox (Cacar air)

Artikal 426 - Panjang 15350
Chickenpox atau dikenali sebagai cacar air adalah jangkitan yang disebabkan oleh virus varicella-zoster. Ianya berbeza dengan measles (demam campak). Cacar air menyebabkan ruam gatal dengan lepuh yang kecil dan cair. Chickenpox sangat menular kepada orang-orang yang tidak mempunyai penyakit atau telah diberi vaksin terhadapnya. Hari ini, terdapat vaksin yang melindungi anak-anak daripada cacar air. Suntikan rutin disyorkan oleh Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit (CDC).


Vaksin cacar air adalah cara yang selamat dan berkesan untuk mencegah cacar air dan komplikasi yang mungkin berlaku.

Gejala

Ruam yang gatal yang disebabkan oleh jangkitan cacar air muncul 10 hingga 21 hari selepas pendedahan kepada virus dan biasanya berlangsung sekitar lima hingga 10 hari. Tanda-tanda dan gejala lain, yang mungkin muncul satu hingga dua hari sebelum ruam, termasuk:


  • Demam
  • Hilang selera makan
  • Sakit kepala
  • Keletihan dan rasa tidak selesa (malaise)
Apabila cacar muncul, ia akan melalui tiga fasa:


  • Gumpalan merah jambu atau merah (papules) yang akan pecah setelah beberapa hari.
  • Cecair yang kecil (vesicles), yang membentuk kira-kira satu hari dan kemudian pecah dan bocor.
  • Kerak dan kudis, yang menutup lepuh patah dan mengambil beberapa hari untuk sembuh
Benjolan baru terus muncul selama beberapa hari, jadi anda mungkin mempunyai tiga peringkat ruam - lebam, lepuh dan luka kudung - pada masa yang sama.

Anda boleh menyebarkan virus ini kepada orang lain sehingga 48 jam sebelum muncul ruam, dan virus itu tetap menular sehingga semua lepuh patah telah berkulit keras.

Penyakit ini umumnya ringan pada anak-anak yang sihat. Dalam kes-kes yang teruk, ruam boleh merangkumi seluruh badan, dan lesi boleh terbentuk di dalam tekak, mata, dan membran mukus uretra, anus dan vagina.

Bila hendak berjumpa doktor

Jika anda fikir anda atau anak anda mungkin mempunyai cacar air, berjumpa dengan doktor anda. Dia biasanya boleh mendiagnosis cacar air dengan memeriksa ruam dan menimbangkan gejala lain. Doktor anda juga boleh menetapkan ubat-ubatan untuk mengurangkan keparahan cacar air dan merawat komplikasi, jika perlu. Untuk mengelakkan menjangkiti orang lain di dalam bilik tunggu, panggil untuk temu janji dan sebutkan bahawa anda fikir anda atau anak anda mungkin mempunyai cacar air.

Juga, beritahu doktor anda jika:


  • Ruam menyebar ke satu atau kedua-dua mata.
  • Ruam menjadi sangat merah, hangat atau lembut. Ini boleh menunjukkan jangkitan kulit bakteria sekunder.
  • Ruam disertai dengan pening, disorientasi, denyutan jantung yang cepat, sesak nafas, gegaran, kehilangan koordinasi otot, batuk yang semakin memburuk, muntah, leher kaku atau demam yang lebih tinggi daripada 102 F (38.9 C).
  • Sesiapa sahaja di dalam rumah mempunyai masalah dengan sistem imunnya atau lebih muda dari 6 bulan.


Punca

Infeksi cacar air disebabkan oleh virus. Ia boleh merebak melalui sentuhan langsung dengan ruam. Ia juga boleh merebak apabila seseorang yang mempunyai batuk cacar air atau bersin dan anda menghirup titisan udara tersebut.

Faktor-faktor risiko

Risiko anda menjadi dijangkiti virus varicella-zoster yang menyebabkan cacar air lebih tinggi jika anda tidak mempunyai cacar air atau jika anda tidak mempunyai vaksin cacar air. Ia amat penting bagi orang yang bekerja dalam penjagaan kanak-kanak atau tetapan sekolah untuk disuntik.

Kebanyakan orang yang telah mendapat cacar air atau telah divaksinasi terhadap cacar air adalah kebal terhadap cacar air. Sekiranya anda telah mendapat vaksin dan masih mendapat cacar air, gejala sering lebih ringan, dengan sedikit lepuh dan ringan atau tidak demam. Beberapa orang boleh mendapat cacar air lebih daripada sekali, tetapi ini jarang berlaku.

Komplikasi

Cacar air biasanya merupakan penyakit ringan. Tetapi ia boleh menjadi serius dan boleh mengakibatkan komplikasi termasuk:


  • Jangkitan bakteria kulit, tisu lembut, tulang, sendi atau aliran darah (sepsis)
  • Dehidrasi
  • Pneumonia
  • Keradangan otak (ensefalitis)
  • Sindrom kejutan toksik
  • Sindrom Reye pada kanak-kanak dan remaja yang mengambil aspirin semasa cacar air
  • Kematian


Siapa yang berisiko?

Orang yang berisiko tinggi komplikasi cacar air termasuk:


  • Bayi yang baru lahir dan bayi yang tidak pernah mempunyai cacar air atau vaksin
  • Remaja dan orang dewasa
  • Wanita hamil yang tidak mempunyai cacar air
  • Orang yang merokok
  • Orang yang sistem imunnya lemah dengan ubat, seperti kemoterapi, atau oleh penyakit, seperti kanser atau HIV
  • Orang yang mengambil ubat steroid untuk penyakit atau keadaan lain, seperti asma


Cacar air dan kehamilan

Berat badan rendah dan kelainan anggota badan lebih biasa di kalangan bayi yang dilahirkan kepada wanita yang dijangkiti cacar air pada awal mengandung. Apabila ibu dijangkiti cacar air pada minggu sebelum kelahiran atau dalam masa beberapa hari selepas melahirkan, bayinya mempunyai risiko yang tinggi untuk menghasilkan jangkitan yang serius dan mengancam nyawa.

Sekiranya anda hamil dan tidak kebal terhadap cacar air, berbincanglah dengan doktor anda tentang risiko kepada anda dan anak anda yang belum lahir

Cacar air dan sirap

Sekiranya anda mempunyai cacar air, anda menghadapi risiko komplikasi yang disebut sirap (shingles). Virus varicella-zoster kekal di dalam sel-sel saraf anda selepas jangkitan kulit sembuh. Bertahun-tahun kemudian, virus itu dapat mengaktifkan semula dan menghidupkan kembali sebagai alat tenusu - sekumpulan nyeri lepuh yang menyakitkan. Virus ini lebih cenderung muncul semula pada orang dewasa yang lebih tua dan orang yang telah melemahkan sistem imun.

Kesakitan pada kayap boleh berterusan lama selepas lepuh hilang. Ini dipanggil neuralgia postherpetic dan boleh menjadi teruk.

Dua vaksin kayap (Zostavax dan Shingrix) boleh didapati untuk orang dewasa yang mempunyai cacar air. Shingrix diluluskan dan disyorkan untuk orang umur 50 tahun ke atas, termasuk mereka yang sebelum ini menerima Zostavax. Zostavax tidak disyorkan sehingga umur 60 tahun. Shingrix lebih disukai daripada Zostavax.

Pencegahan

Vaksin cacar air (varicella) adalah cara terbaik untuk mengelakkan cacar air. Pakar dari Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit (CDC) menganggarkan bahawa vaksin itu memberikan perlindungan lengkap daripada virus itu untuk hampir 98 peratus orang yang menerima kedua-dua dos yang disyorkan. Apabila vaksin tidak memberikan perlindungan yang lengkap, ia dapat mengurangkan ketiadaan cacar air.

Vaksin cacar air (Varivax) disyorkan untuk:

Anak kecil. Di Amerika Syarikat, kanak-kanak menerima dua dos vaksin varicella - yang pertama antara umur 12 hingga 15 bulan dan yang kedua antara umur 4 dan 6 tahun - sebagai sebahagian daripada jadual rutin vaksinasi kanak-kanak.

Vaksin ini boleh digabungkan dengan vaksin campak, beguk dan rubella, tetapi bagi sesetengah kanak-kanak di antara umur 12 dan 23 bulan, kombinasi ini dapat meningkatkan risiko demam dan penyitaan dari vaksin. Bincangkan kebaikan dan keburukan menggabungkan vaksin dengan doktor anak anda.

Kanak-kanak yang tidak diluluskan. Kanak-kanak berumur 7 hingga 12 tahun yang tidak diberi vaksin harus menerima dua dos penangkapan vaksin varicella, diberi sekurang-kurangnya tiga bulan. Kanak-kanak berumur 13 tahun ke atas yang belum mendapat vaksin juga perlu menerima dua dos penangkapan vaksin, sekurang-kurangnya empat minggu selain

Orang dewasa yang belum dijangkiti yang tidak pernah mendapat cacar air dan berisiko tinggi pendedahan. Ini termasuk pekerja penjagaan kesihatan, guru, pekerja penjagaan kanak-kanak, pengembara antarabangsa, anggota tentera, orang dewasa yang tinggal bersama anak-anak kecil dan semua wanita yang mengandung anak.

Dewasa yang tidak pernah mendapat cacar air atau telah diberi vaksin biasanya menerima dua dos vaksin, empat hingga lapan minggu. Jika anda tidak ingat sama ada anda mempunyai cacar air atau vaksin, ujian darah boleh menentukan imuniti anda.

Vaksin cacar air tidak diluluskan untuk:


  • Perempuan mengandung
  • Orang-orang yang telah melemahkan sistem imun, seperti mereka yang dijangkiti HIV, atau orang yang mengambil ubat-ubatan yang menindas imun
  • Orang yang alah kepada gelatin atau neomycin antibiotik


Bercakap dengan doktor anda jika anda tidak pasti tentang keperluan anda untuk vaksin tersebut. Sekiranya anda merancang untuk menjadi hamil, berunding dengan doktor anda untuk memastikan anda mendapat maklumat terkini mengenai vaksin anda sebelum mengandung.

Adakah selamat dan berkesan?

Ibu bapa biasanya tertanya-tanya sama ada vaksin selamat. Sejak vaksin cacar telah tersedia, kajian telah secara konsisten mendapati ia selamat dan berkesan. Kesan sampingan biasanya ringan dan termasuk kemerahan, kesakitan, bengkak dan, jarang, lebam kecil di tapak pancingan

Diagnosis

Doktor biasanya mendiagnosis cacar air berdasarkan ruam.

Jika ada keraguan tentang diagnosis, cacar air boleh disahkan dengan ujian makmal, termasuk ujian darah atau budaya sampel lesi.

Rawatan

Dalam kanak-kanak yang sihat, cacar air biasanya tidak memerlukan rawatan perubatan. Doktor anda boleh menetapkan antihistamin untuk melegakan gatal-gatal. Tetapi untuk sebahagian besar, penyakit ini dibenarkan untuk menjalankan kursusnya.

Sekiranya anda berisiko tinggi komplikasi
Bagi orang yang berisiko tinggi dari cacar air, doktor kadang-kadang memberi ubat untuk memendekkan jangkitan dan membantu mengurangkan risiko komplikasi.

Sekiranya anda atau anak anda berisiko tinggi komplikasi, doktor anda mungkin mencadangkan ubat antivirus seperti acyclovir (Zovirax, Sitavig) atau ubat lain yang dipanggil intravena imun globulin (Privigen). Ubat-ubatan ini dapat mengurangkan keterukan cacar air apabila diberikan dalam masa 24 jam selepas ruam muncul terlebih dahulu.

Ubat-ubatan antiviral lain, seperti valacyclovir (Valtrex) dan famciclovir, juga boleh mengurangkan keterukan penyakit, tetapi mungkin tidak diluluskan atau sesuai untuk semua orang. Dalam sesetengah keadaan, doktor anda mungkin mengesyorkan mendapatkan vaksin cacar air selepas anda terdedah kepada virus. Ini boleh mencegah penyakit ini atau mengurangkan keparahannya.

Mengubati komplikasi

Jika komplikasi berkembang, doktor anda akan menentukan rawatan yang sesuai. Dia boleh menetapkan antibiotik untuk jangkitan kulit dan radang paru-paru. Keradangan otak (ensefalitis) biasanya dirawat dengan ubat-ubatan antiviral. Rawatan hospital mungkin diperlukan

Cara hidup dan remedi rumah

Untuk membantu meringankan gejala kes cacat cacar, ikuti langkah-langkah penjagaan diri ini.

Elakkan menggaru

Gatal boleh menyebabkan parut, penyembuhan perlahan dan meningkatkan risiko bahawa luka akan dijangkiti. Jika anak anda tidak boleh berhenti menggaru:


  • Letakkan sarung tangan di tangannya, terutamanya pada waktu malam
  • Memotong kuku beliau
  • Melegakan gatal dan gejala-gejala lain
  • Cacar air boleh menjadi sangat gatal, dan cacar yang meletus pula kadang-kadang rasa menyengat. Ketidakselesaan ini, bersama dengan demam, sakit kepala dan keletihan, boleh membuat sesiapa sengsara.
Untuk bantuan, cuba:


  • Mandi sejuk dengan tambahan baking soda, aluminium acetate (Domeboro, yang lain), oatmeal atau koloid oatmeal yang tidak dimasak - oatmeal tanah halus yang dibuat untuk merendam.
  • Losyen calamine disapukan pada cacar.
  • Pemakanan yang lembut dan hambar jika luka cacar air timbul di dalam mulut.
  • Antihistamin seperti diphenhydramine (Benadryl, yang lain) untuk gatal-gatal. Semak dengan doktor anda untuk memastikan anak anda selamat mengambil antihistamin.
  • Acetaminophen (Tylenol, yang lain) untuk demam ringan.

Sekiranya demam berlangsung lebih lama daripada empat hari dan lebih tinggi daripada 102 F, hubungi doktor anda. Dan jangan berikan aspirin kepada kanak-kanak dan remaja yang cacar air kerana ia boleh membawa kepada keadaan serius yang dipanggil sindrom Reye.

Bercakap dengan doktor anda sebelum memberikan apa-apa jenis ubat anti radang nonsteroid (NSAID) - seperti ibuprofen (Advil, Motrin IB, yang lain) - kepada seseorang yang mempunyai cacar air. Sesetengah kajian mencadangkan jenis ubat ini boleh membawa kepada jangkitan kulit atau kerosakan tisu

Bersedia untuk temujanji anda

Hubungi doktor keluarga anda jika anda atau anak anda mempunyai tanda dan simptom yang biasa untuk cacar air. Berikut adalah beberapa maklumat untuk membantu anda bersiap sedia untuk temujanji anda.

Maklumat untuk dikumpulkan terlebih dahulu


  • Sekatan pra-temujanji. Tanya jika terdapat sebarang sekatan yang perlu anda ikuti atau anak anda, seperti tinggal terpencil supaya tidak menyebarkan jangkitan, pada masa yang akan datang.
  • Sejarah gejala. Tuliskan apa-apa gejala yang telah anda atau anak anda, dan berapa lama.
  • Pendedahan terkini terhadap kemungkinan jangkitan. Cuba ingat jika anda atau anak anda telah terdedah kepada sesiapa yang mungkin mempunyai cacar air pada beberapa minggu yang lalu.
  • Maklumat perubatan utama. Termasuk sebarang masalah kesihatan lain dan nama ubat-ubatan yang anda ambil atau anak anda.
  • Soalan untuk bertanya kepada doktor anda. Tuliskan soalan-soalan anda supaya anda dapat memanfaatkan masa anda dengan doktor anda.


Soalan untuk bertanya kepada doktor tentang cacar air termasuk:


  • Apakah tanda-tanda dan gejala yang paling mungkin berlaku?
  • Adakah terdapat sebab lain?
  • Apakah rawatan yang anda cadangkan?
  • Berapa lama sebelum simptom bertambah baik?
  • Adakah terdapat ubat rumah atau langkah penjagaan diri yang boleh membantu melegakan gejala?
  • Adakah saya atau adakah anak saya berjangkit? Untuk berapa lama?
  • Bagaimanakah kita mengurangkan risiko menjangkiti orang lain?
  • Jangan teragak-agak untuk bertanya apa-apa soalan lain.


Apa soalan yang dijangka daripada doktor anda

Doktor anda mungkin akan bertanya:


  • Tanda-tanda dan gejala apa yang anda perhatikan, dan bilakah pertama kali muncul?
  • Adakah sesiapa sahaja yang anda kenali mempunyai tanda-tanda dan simptom yang sama dengan cacar air dalam tempoh beberapa minggu yang lalu?
  • Adakah anda mempunyai atau mempunyai anak anda mempunyai vaksin cacar air? Berapa dos?
  • Adakah anda atau anak anda dirawat atau baru-baru ini dirawat untuk keadaan perubatan yang lain?
  • Apa ubat yang anda atau anak anda sedang mengambil, termasuk ubat preskripsi dan over-the-counter, vitamin dan suplemen?
  • Adakah anak anda di sekolah atau penjagaan kanak-kanak?
  • Adakah anda hamil atau menyusu?


Apa yang boleh anda lakukan buat masa ini

Rehat seberapa banyak yang mungkin, dan elakkan hubungan dengan orang lain. Chickenpox sangat mudah berjangkit sehingga luka kulit sepenuhnya berkulit.

QURAN 3:137

"Similar situations [as yours] have passed on before you, so proceed throughout the earth and observe how was the end of those who denied"

"Sesungguhnya telah berlaku sebelum kamu (contoh kejadian-kejadian berdasarkan) peraturan-peraturan Allah yang tetap; oleh itu mengembaralah kamu di muka bumi, kemudian perhatikanlah bagaimana akibat orang-orang yang mendustakan (Rasul-rasul)"

Comments

Popular posts from this blog

Tawaran upgrade Unifi speed

Bagaimana untuk reset password maybank2u anda?

Cara guna Maybank E-Wallet (MAE)

Bangsa lebih penting - Artikal 1

Penipu!

SELAMAT DATANG KE BLOG AZA

Google Blog AZA dengan taip "blog aza"

TELEGRAM MESSENGER

Kalau korang dapat apa-apa yang menarik di group korang, sila share ke telegram berikut.

Untuk apa-apa info umum di info umum

Untuk berkaitan Islam di share islam

Untuk berkaitan covid-19 di covid-19

Untuk berkaitan Blog AZA di Komuniti Blog AZA

CONTACT

Yang nak contact saya kat sini. Yang nak isi borang kat sini.


CARI ARTIKAL DI BLOG AZA

Taipkan apa-apa carian artikal berkaitan yang anda mahukan di Blog AZA yang terletak di penjuru atas sebelah kanan skrin yang berbentuk simbol kanta pembesar

SHARE

Cara untuk share mana-mana artikal dari Blog AZA, tap pada ikon share yang terletak pada sebelah kanan tajuk artikal ATAU pada sebelah kiri label di akhir setiap artikal

COVID-19

Korang boleh baca fakta sebenar mengenai covid-19 di GLOBAL REPORT 2019-nCOV novel coronavirus kerana tak boleh percaya jika sekadar teori / pendapat / asumsi / imaginasi.

APA MAKSUD FAKTA?

Fakta adalah korang tahu sesuatu terbukti benar makanya itu fakta korang. Korang ada fakta seperti gambar/video dan sebagainya. Jika fakta itu bukan milik korang ianya masih belum fakta, belum tentu kebenarannya kerana mungkin sahaja ianya tidak benar kerana pelbagai sebab seperti gambar/video di edit, data yang dimanipulasi seperti data di edit, data tidak real time makanya real time saat itu sebenarnya beda kerana data yang diberikan tidak tepat seperti jauh lebih lambat/cepat dan sebagainya. Ada fakta yang mempunyai expired date seperti hanya betul ketika tarikh itu sahaja. Contoh ada kajian selepas itu membuktikan ianya salah. Ada fakta yang sampai bila-bila betul. Contoh anda dilahirkan pada tarikh bla bla. Sampai bila-bila pun betul. Gitu.

Subscribe Blog AZA by enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Senarai Penuh Label di Blog AZA

Show more