Ketulan atau bengkak di bawah ketiak


AZRIZAINALABIDIN
Artikal 93 - Panjang 8363
Senarai pecahan tajuk.

1. TITLE : PENGENALAN
2. TITLE : PUNCA
3. TITLE : WANITA
4. TITLE : DIAGNOSIS
5. TITLE : RAWATAN
6. TITLE : OUTLOOK

1. TITLE : PENGENALAN

Kelenjar lymph yang terletak di bawah lengan anda. Inilah sebabnya mengapa ramai orang, terutama wanita, merasa gelisah apabila mereka mendapati ketulan/biji/benjolan/bengkak di bawah ketiak. Ketulan ini boleh disebabkan oleh jangkitan bakteria atau virus, alahan, lemak atau ketumbuhan tisu, dan ketumbuhan kanser. Doktor akan menjalankan pemeriksaan fizikal dan boleh melakukan biopsi untuk menentukan punca sebenar. Biasanya merujuk kepada pembesaran sekurang-kurangnya salah satu daripada kelenjar lymph di bawah lengan anda.

Kelenjar lymph adalah kecil, berbentuk bujur yang terletak di seluruh badan dan memainkan peranan yang penting dalam sistem imun badan anda. Ketulan mungkin terasa kecil. Dalam kes-kes lain, ia mungkin sangat ketara. Ketulan ini mungkin disebabkan oleh cysts, jangkitan, atau kerengsaan kerana bercukur atau menggunakan antiperspirants. Walau bagaimanapun, ketulan ini juga mungkin menunjukkan masalah kesihatan yang serius. Dapatkan rawatan perubatan jika anda mengalaminya dan mendapati ia beransur-ansur menjadi lebih besar, tidak menyakitkan, atau tidak hilang.

2. TITLE : PUNCA

Punca ketulan di ketiak. Kebanyakan ketulan tidak berbahaya dan biasanya hasil daripada pertumbuhan tisu yang tidak normal. Walau bagaimanapun, ketulan ketiak mungkin juga berkaitan dengan masalah kesihatan yang lebih serius. Mana-mana ketulan luar biasa perlu dinilai dengan teliti oleh doktor. Punca-punca yang paling biasa ketulan di ketiak adalah:

+ Jangkitan bakteria atau virus.

+ Ketumbuhan tisu lemak tidak berbahaya (lipomas).

+ Reaksi alahan.

+ Kesan sampingan kepada vaksin.

+ Jangkitan kulat.

+ Pertumbuhan tisu berserabut bukan barah (fibroadenoma).

+ Tindak balas kanser payudara.

+ Kanser sistem lymphatic (lymphoma).

+ Kanser darah di dalam sumsum tulang (leukemia).

+ Lupus atau SLE (penyakit autoimun yang mensasarkan sendi dan organ-organ anda).

3. TITLE : WANITA

Wanita yang mengalami ketulan di ketiak. Ketulan di ketiak boleh berlaku pada lelaki dan wanita semua peringkat umur. Walau bagaimanapun, ketulan di bawah lengan mungkin menunjukkan kanser payudara. Wanita perlu melakukan pemeriksaan payudara secara bulanan (terbaik dilakukan selepas "datang haid" berakhir) dan melaporkan sebarang ketulan kepada doktor pada kadar yang segera.

Payudara mengalami perubahan hormon semasa kitaran haid, dan mungkin cenderung untuk berasa lebih lembut atau berketul-ketul pada masa ini. Ini adalah normal. Untuk keputusan yang paling tepat, lakukan pemeriksaan payudara sendiri antara satu hingga tiga hari selepas anda datang haid.

4. TITLE : DIAGNOSIS

Mendiagnosis ketulan di ketiak. Pemeriksaan fizikal menyeluruh adalah langkah pertama dalam mendiagnosis ketulan di ketiak. Doktor anda akan bertanya soalan tentang apa-apa perubahan mengenai ketulan, dan juga apa-apa kesakitan yang anda alami di kawasan itu. Rabaan, atau urut, digunakan untuk mengukur ketekalan dan tekstur ketulan. Kaedah ini hanya dilakukan menggunakan tangan, doktor akan melakukan pemeriksaan dengan lembut terhadap kelenjar lymph tersebut.

Dalam beberapa kes, pemeriksaan fizikal membolehkan pengesahan bahawa ketulan tersebut tidak merbahaya. Sebagai contoh, ketulan benign, seperti lipomas, tidak memerlukan rawatan tambahan. Jika bengkak, mengganggu, maka, doktor boleh mencadangkan pilihan rawatan untuk mengeluarkannya. Berdasarkan hasil pemeriksaan fizikal, doktor boleh melakukan ujian lanjut untuk mengesan jangkitan, tindak balas alahan, atau perubahan kanser. Doktor anda mungkin akan menggabungkan ujian diagnostik berikut:

+ Ujian darah. Kiraan lengkap darah: untuk mengukur bilangan sel-sel darah merah dan putih.

+ X-ray sistem dada atau payudara (mammogram): ini adalah ujian pengimejan yang akan membolehkan doktor anda untuk melihat ketulan dengan lebih baik.

+ Biopsi (mengeluarkan sebahagian kecil tisu daripada ketulan untuk ujian).

+ Ujian alahan.

5. TITLE : RAWATAN

Merawat ketulan di ketiak. Doktor anda akan mencadangkan rawatan bergantung kepada penyebab ketulan. Jangkitan bakteria boleh dirawat dengan antibiotik oral. Selepas beberapa hari, ketulan di ketiak akan mula hilang kerana badan anda melawan jangkitan. Jika ketulan/benjolan/bengkak tersebut berkaitan dengan alahan, ia akan hilang sebaik sahaja anda makan ubat dan belajar untuk mengelakkan perkara yang menyebabkan alahan anda.

Dalam kebanyakan kes, ketulan ketiak tidak memerlukan rawatan, hanya pemerhatian mudah. Anda boleh menggunakan remedies di rumah seperti warm compresses dan membeli ubat penahan sakit untuk mengurangkan sebarang ketidakselesaan.

Ketulan yang tidak memerlukan rawatan termasuk perkara yang berkaitan dengan:

+ Lipomas.

+ Jangkitan virus.

+ Fibroadenoma (ketulan payudara bukan barah). Jika ketulan di ketiak anda didapati adalah kanser, doktor akan merujuk anda kepada pakar untuk rawatan selanjutnya.

Rawatan akan bergantung kepada jenis dan peringkat kanser yang dialami, dan ia mungkin melibatkan gabungan:

+ Kemoterapi.

+ Terapi radiasi.

+ Pembedahan.

6. TITLE : OUTLOOK

Outlook untuk ketulan/benjolan/bengkak di bawah ketiak perlu diketahui puncanya. Sebagai contoh, ketulan yang berpunca daripada jangkitan virus akhirnya akan hilang dengan sendiri. Walau bagaimanapun, lipoma, walaupun tidak berbahaya, adalah kekal. Individu yang mempunyai ketulan di ketiak disebabkan oleh kanser adalah bergantung kepada pelbagai faktor, termasuk peringkat kanser dan sama ada tumor telah merebak ke bahagian-bahagian badan yang lain.

Untuk peluang terbaik pemulihan, ia adalah penting untuk mendapatkan diagnosis yang tepat pada masanya. Malah jika anda fikir ia masih tidak berbahaya, cara terbaik adalah menghubungi doktor anda untuk diagnosis yang tepat.

QURAN 2:93

"Dan (ingatlah) ketika Kami mengikat perjanjian setia dengan kamu semasa Kami angkatkan bukit Tursina itu ke atas kamu (sambil kami berfirman): "Ambilah (dan amalkanlah ajaran Kitab Taurat) yang Kami berikan kepada kamu itu dengan bersungguh-sungguh, dan dengarlah (apa yang diperintahkan kepada kamu dengan mematuhinya)". Mereka menjawab: "Kami dengar, dan kami menderhaka". Sedang kegemaran menyembah (patung) anak lembu itu telah mesra dan sebati di dalam hati mereka, dengan sebab kekufuran mereka. Katakanlah (wahai Muhammad):" Amatlah jahatnya apa yang disuruh oleh iman kamu itu kalaulah kamu orang-orang yang beriman"

"And [recall] when We took your covenant and raised over you the mount, [saying], "Take what We have given you with determination and listen." They said [instead], "We hear and disobey." And their hearts absorbed [the worship of] the calf because of their disbelief. Say, "How wretched is that which your faith enjoins upon you, if you should be believers"

KEFAHAMAN AZA

"Sebaik mana pun seseorang individu itu, dia tetap seorang yang zalim selagi dia tidak beriman dan menafikan Allah walaupun telah Allah berikan petunjuk kebenaran yang jelas ketika itu ialah Kitab Taurat, setelah itu Kitab Zabur, setelah itu Kitab Injil dan Kitab terkini dan terakhir iaitu Kitab Al-Quran. Seorang Muslim pula wajib menyampaikan petunjuk secara consistent dan berterusan. Samada apa yang disampaikan diterima atau tidak, hanya Allah sahaja yang menentukannya. Allah telah menyatakan bahawa segala kebaikkan yang individu lakukan 100% tidak akan dikira jika dia tidak beriman. Jelas takrif "baik" itu hanya Allah berikan kepada individu yang beriman sahaja. Janji Allah adalah pasti. Allah pasti akan buktikan sekali lagi kebenaran di Hari Pembalasan kelak."

Popular posts from this blog

Tawaran upgrade Unifi speed

Bagaimana untuk reset password maybank2u anda?

Cara guna Maybank E-Wallet (MAE)

Bangsa lebih penting - Artikal 1

Penipu!

SELAMAT DATANG KE BLOG AZA

Google Blog AZA dengan taip "blog aza"

TELEGRAM MESSENGER

Kalau korang dapat apa-apa yang menarik di group korang, sila share ke telegram berikut.

Untuk apa-apa info umum di info umum

Untuk berkaitan Islam di share islam

Untuk berkaitan covid-19 di covid-19

Untuk berkaitan Blog AZA di Komuniti Blog AZA

CONTACT

Yang nak contact saya kat sini. Yang nak isi borang kat sini.


CARI ARTIKAL DI BLOG AZA

Taipkan apa-apa carian artikal berkaitan yang anda mahukan di Blog AZA yang terletak di penjuru atas sebelah kanan skrin yang berbentuk simbol kanta pembesar

SHARE

Cara untuk share mana-mana artikal dari Blog AZA, tap pada ikon share yang terletak pada sebelah kanan tajuk artikal ATAU pada sebelah kiri label di akhir setiap artikal

COVID-19

Korang boleh baca fakta sebenar mengenai covid-19 di GLOBAL REPORT 2019-nCOV novel coronavirus kerana tak boleh percaya jika sekadar teori / pendapat / asumsi / imaginasi.

APA MAKSUD FAKTA?

Fakta adalah korang tahu sesuatu terbukti benar makanya itu fakta korang. Korang ada fakta seperti gambar/video dan sebagainya. Jika fakta itu bukan milik korang ianya masih belum fakta, belum tentu kebenarannya kerana mungkin sahaja ianya tidak benar kerana pelbagai sebab seperti gambar/video di edit, data yang dimanipulasi seperti data di edit, data tidak real time makanya real time saat itu sebenarnya beda kerana data yang diberikan tidak tepat seperti jauh lebih lambat/cepat dan sebagainya. Ada fakta yang mempunyai expired date seperti hanya betul ketika tarikh itu sahaja. Contoh ada kajian selepas itu membuktikan ianya salah. Ada fakta yang sampai bila-bila betul. Contoh anda dilahirkan pada tarikh bla bla. Sampai bila-bila pun betul. Gitu.

Subscribe Blog AZA by enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Senarai Penuh Label di Blog AZA

Show more

Senarai Penuh Artikal di Blog AZA

Show more