GE14 dah tiba tapi nak undi apa

AZRIZAINALABIDIN
Artikal 292 - Panjang 3491
Adakah GE14 kali pertama anda mengundi atau merupakan peluang anda untuk mengundi lagi? Bagi anda yang belum layak mengundi, perhatikanlah bagaimana proses GE itu sendiri menentukan siapa yang dapat memerintah?

Undi anda vs majoriti

Apa yang anda undi belum tentu memungkinkan calon tersebut menang kerana majority yang mengundi calon tersebut yang bakal menentukan siapa yang menang kerana memang begitu design system pilihan raya yang sedang kita praktikkan selama ini di Malaysia.

Oleh sebab itu, pelbagai usaha dilakukan oleh individu dan parti bagi memastikan dapat memenangi majority. Nampak sangat terhad untuk individu mempengaruhi keputusan. Mahu atau tidak sebagai individu anda mesti mempengaruhi individu lain kerana setelah keputusan diumumkan nanti anda terpaksa terima keputusan majority.

Kempen

Jelas tak boleh nak berdiam diri sahaja dan kempen anda sebagai individu mesti anda lakukan untuk mempengaruhi individu lain sebelum terlambat. Anda berpuas hati dengan pemerintahan Najib maka fokuskan kempen anda untuk mengundi parti Barisan Nasional atau undi parti selain Barisan Nasional jika anda tak mahu lagi Najib menjadi Perdana Menteri Malaysia.

Jika terdapat lebih dari dua parti bertanding disesuatu kawasan, focus untuk memenangi majority pro Najib atau tidak. Menyatakan parti pilihan anda secara terbuka kepada public juga merupakan kempen anda sebagai individu kerana ianya akan mempengaruhi individu lain yang mengetahuinya.

Nyatakan pendirian anda ketika berbual atau di pelbagai platform di internet atau di mobile phone. Tak lama, habis pilihan raya, keutamaan anda bukan lagi untuk berkempen. Anda juga boleh mempamerkan badge atau photo parti pilihan anda pada baju, beg, internet atau mobile phone anda. Ianya salah satu bentuk kempen kepada siapa juga yang melihatnya.

Perdana Menteri

Sebagai perdana menteri mestilah bebas dari isu-isu negative semasa kepimpinannya. Ini telah dibuktikan ketika Mahatdir menjadi Perdana Menteri. Membawa pembahaharuan untuk manfaat rakyat seperti Proton. Dahulu Malaysia tak tahu nak buat kereta tapi kini dah boleh buat kereta dan begitu ramai yang dapat bekerja dengan pelbagai jaringan proton itu sendiri.

Isteri kepada perdana menteri juga turut menyumbang kepada isu-isu negative ketika suaminya memegang tampok kepimpinan nombor satu adalah sesuatu yang tak boleh diterima mengganggu urusan suaminya yang jelas lebih utama dari isu mengenai dirinya.

GST adalah perkara yang telah dipraktikkan. Apakah manfaat yang anda sendiri rasakan sehingga kini? Apakah manfaat yang anda dapat dari Proton? Anda dah lalui ketika Mahatdir dan Najib menjadi Perdana Menteri. Tentu anda sendiri dapat bezakannya. Anda hanya punyai satu peluang sahaja di GE14. Tunaikan tanggungjawab anda memilih calon. Bukan undi rosak atau tidak hadir mengundi.

QURAN 3:6

"Dia lah yang membentuk rupa kamu dalam rahim (ibu kamu) sebagaimana yang dikehendakiNya. Tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana"

"It is He who forms you in the wombs however He wills. There is no deity except Him, the Exalted in Might, the Wise"

KEFAHAMAN AZA

"Allah berkuasa melakukan apa sahaja. Individu yang mempunyai kuasa di dunia ini mestilah mengikut apa yang Allah suruh dan larang bukan menggunakan kuasa demi kepentingan diri"

LABEL


SETERUSNYA

Bagaimana nak aktifkar WEBE hotspot

SEBELUMNYA

Popular posts from this blog

Tawaran upgrade Unifi speed

Bagaimana untuk reset password maybank2u anda?

Cara guna Maybank E-Wallet (MAE)

Bangsa lebih penting - Artikal 1

Penipu!

SELAMAT DATANG KE BLOG AZA

Google Blog AZA dengan taip "blog aza"

TELEGRAM MESSENGER

Kalau korang dapat apa-apa yang menarik di group korang, sila share ke telegram berikut.

Untuk apa-apa info umum di info umum

Untuk berkaitan Islam di share islam

Untuk berkaitan covid-19 di covid-19

Untuk berkaitan Blog AZA di Komuniti Blog AZA

CONTACT

Yang nak contact saya kat sini. Yang nak isi borang kat sini.


CARI ARTIKAL DI BLOG AZA

Taipkan apa-apa carian artikal berkaitan yang anda mahukan di Blog AZA yang terletak di penjuru atas sebelah kanan skrin yang berbentuk simbol kanta pembesar

SHARE

Cara untuk share mana-mana artikal dari Blog AZA, tap pada ikon share yang terletak pada sebelah kanan tajuk artikal ATAU pada sebelah kiri label di akhir setiap artikal

COVID-19

Korang boleh baca fakta sebenar mengenai covid-19 di GLOBAL REPORT 2019-nCOV novel coronavirus kerana tak boleh percaya jika sekadar teori / pendapat / asumsi / imaginasi.

APA MAKSUD FAKTA?

Fakta adalah korang tahu sesuatu terbukti benar makanya itu fakta korang. Korang ada fakta seperti gambar/video dan sebagainya. Jika fakta itu bukan milik korang ianya masih belum fakta, belum tentu kebenarannya kerana mungkin sahaja ianya tidak benar kerana pelbagai sebab seperti gambar/video di edit, data yang dimanipulasi seperti data di edit, data tidak real time makanya real time saat itu sebenarnya beda kerana data yang diberikan tidak tepat seperti jauh lebih lambat/cepat dan sebagainya. Ada fakta yang mempunyai expired date seperti hanya betul ketika tarikh itu sahaja. Contoh ada kajian selepas itu membuktikan ianya salah. Ada fakta yang sampai bila-bila betul. Contoh anda dilahirkan pada tarikh bla bla. Sampai bila-bila pun betul. Gitu.

Subscribe Blog AZA by enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Senarai Penuh Label di Blog AZA

Show more