Cara manual control untuk consumption pada DepReq

Artikal 401 - Panjang 6934
Pengguna SAP ERP, pada paparan MD04 anda akan dapat lihat DepReq. Bagi DepReq yang mempunyai component anda dapat lihat beberapa component yang ada pada breakdown components of DepReq dengan melihat ke dalam DepReq tersebut.

Jika anda mahu manual control consumption sesuatu component pada sesuatu DepReq contoh:

Antara component yang terdapat pada DepReq yang planned order nya bernombor 1234567890 untuk material part number kkkpop969 mengikut B.O.M asal adalah seperti berikut

abc123 sebanyak 10 pcs
zzzyyy sebanyak 5 pcs

Bagaimana jika anda mahu manual control abc123 digunakan hanya sebanyak 5 pcs sahaja dan 5 pcs selebihnya menggunakan abc123-1


STEP 1

Anda kena edit qty abc123 kepada 5 pcs sahaja

STEP 2

Anda kena add new component abc123-1 dengan qty 5 pcs sahaja

STEP 3

Anda kena "save" manual control yang anda baru lakukan tadi.


Nota: Kini DepReq tersebut akan "firm" dan hanya dengan manual explode DepReq tersebut sahaja boleh mengembalikan consumption asal component pada DepReq tersebut seperti default B.O.M untuk material part number kkkpop969. Jika anda tersalah/sengaja edit qty abc123 kepada 100,000 pcs maka untuk DepReq tersebut 100,000 pcs digunakan once backflush telah execute untuk DepReq tersebut.

Adakah production menggunakan actual 100,000 pcs yang anda tersalah/sengaja edit? Tidak. Production tetap akan menggunakan jumlah seperti default B.O.M untuk planned tersebut. Hanya Qty data bertambah/berkurang.

Bagaimana nak kenal pasti actual qty/material yang anda tersalah/sengaja edit setelah backflush dilakukan?


  • Bila dan apakah material-material yang digunakan untuk planned order tersebut mengikut valid date B.O.M
  • Berapa qty material yang ditetapkan pada B.O.M
  • Berapa actual qty yang digunakan pada material history yang telah di backflush
  • Adakah material tersebut wujud pada default B.O.M untuk tarikh tersebut


Setiap DepReq yang di manual control juga boleh di delete/di explode secara manual dan ianya akan menyebabkan perbezaan kepada apa yang telah anda control

1. Apakah nombor planned order untuk DepReq yang anda control?
2. Berapakah jumlah qty yang digunakan untuk DepReq tersebut?
3. Berapakah jumlah default component B.O.M barang tersebut? Adakah sama dengan jumlah DepReq atau dua kali ganda dan sebagainya.
4. Berapakah jumlah  edit component B.O.M yang ingin anda lakukan?

Bila sahaja anda "SAVE" changes yang anda lakukan pada sesuatu DepReq maka SAP ERP akan merekodkan TIME STAMP dan USER ID. Jika selepas itu ada user lain yang melakukan apa-apa changes pada planned order yang sama untuk DepReq tersebut maka TIME STAMP dan USER ID terkini akan direkodkan oleh SAP ERP. Details changes terkini hanya boleh diketahui jika anda dapat kenal pasti perbezaan component berbanding default B.O.M.

Planned order yang anda manual control boleh ada yang sedang di manual control oleh user lain. Jika changes yang anda lakukan pada planned order tersebut tidak usik manual control yang user lain lakukan maka once anda "SAVE" changes tersebut maka SAP ERP akan merekodkan TIME STAMP dan USER ID anda berdasarkan siapa kali terakhir buat changes sahaja selagi planned order tersebut belum di backflush sepenuhnya.

Siapa yang explode planned order tersebut juga dikira sebagai melakukan changes kerana B.O.M akan kembali kepada default setelah di explode.

Cara terbaik untuk control consumption adalah dengan menetapkan valid date untuk bila specific part itu boleh/tidak digunakan.

15.06.2016-16.06.2016 gunakan 5 pcs abc123
17.06.2016-31.12.2999 gunakan 5 pcs abc123-1

SAP ERP akan merekodkan setiap perubahan valid date dengan "Unique ID control number for that valid date changes". Transaction code CC03 untuk search by control number the valid date control.

Planned order yang anda manual control juga boleh berubah qty jika backflush telah dilakukan untuk sebahagian dari planned order tersebut. Contoh

CONDITION 1

Pada 14.03.2016 anda control planned order number 1234567890 untuk gunakan 10 pcs abc123.
Pada 16.03.2016 anda lihat planned order tersebut hanya 8 pcs tinggal untuk abc123

Ini kerana 2 pcs telah di backflush untuk planned order number 1234567890 yang telah anda manual control.

CONDITION 2

Jika pada 16.03.2016 anda lihat planned order tersebut tiada itu bermakna ianya telah di backflush sepenuhnya.

CONDITION 3

Tetapi jika pada 16.03.2016 anda lihat planned order tersebut tiada dan requirement 10 pcs untuk abc123 muncul itu bermakna planned order tersebut telah di "delete" dan anda perlu manual control planned order number yang lain.

CONDITION 4

Tetapi jika pada 16.03.2016 anda lihat planned order tersebut tiada dan requirement 10 pcs untuk abc123 muncul itu bermakna "abc123" tiada pada planned order tersebut ketika backflush dilakukan dan anda perlu manual control planned order number yang lain.

CONDITION 5

Tetapi jika pada 16.03.2016 anda lihat planned order tersebut tiada dan requirement 1000 pcs untuk abc123 muncul itu bermakna terdapat demand baru untuk abc123. Mungkin dari STO, reservation, new safety stock creation, movement type untuk (-) / transfer, extra consumed dari mana-mana manual control planned yang telah di backflush, design change atau memang plan baru dari sales.

CONDITION 6

Tetapi jika pada 16.03.2016 anda lihat planned order tersebut tiada dan requirement 1000 pcs untuk abc123 muncul itu bermakna "1010 pcs abc123" telah ditetapkan secara manual pada planned order tersebut ketika backflush dilakukan dan anda perlu perform stock correction untuk abc123.

Keadaan ini hanya akan berlaku sekiranya masih terdapat stock abc123.

Jika abc123 tiada stock maka negative stock akan tertera pada SAP ERP untuk abc123.

Sekiranya anda manual control 1000 pcs abc123 untuk consume pada mana-mana planned order yang masih ada maka 1000 pcs akan terlebih consume bila backflush dilakukan jika stock correction tidak dilakukan.

CONDITION 7

Tetapi jika pada 16.03.2016 anda lihat planned order tersebut tiada dan requirement 8 pcs untuk abc123 muncul itu bermakna "hanya 2 pcs abc123" telah ditetapkan secara manual pada planned order tersebut ketika backflush dilakukan dan anda perlu manual control mana-mana planned order yang mada ada untuk consume balance 8 pcs tersebut. Excess stock akan berlaku jika tiada lagi planned order.

CONDITION 8

Tetapi jika pada 16.03.2016 anda lihat planned order tersebut tiada dan requirement 8 pcs untuk 123YYY muncul itu bermakna ada planned order yang tiada kaitan seperti tetapan pada B.O.M asal telah di manual control untuk consume 123YYY dengan cara add new component seperti pada STEP 2 yang telah diterangkan pada awal artikal ini.

Nota : Cara manual control untuk consumption pada DepReq juga boleh dilakukan pada SubReq. Bezanya component pada SubReq terdapat di dalam Purchase Order.

QURAN 3:115

"And whatever good they do - never will it be removed from them. And Allah is Knowing of the righteous."

"Dan apa sahaja kebajikan yang mereka kerjakan, maka mereka tidak sekali-kali akan diingkari (atau disekat dari mendapat pahalanya). Dan (ingatlah), Allah sentiasa mengetahui akan keadaan orang-orang yang bertaqwa."

Comments

Popular posts from this blog

Tawaran upgrade Unifi speed

Bagaimana untuk reset password maybank2u anda?

Cara guna Maybank E-Wallet (MAE)

Bangsa lebih penting - Artikal 1

Penipu!

SELAMAT DATANG KE BLOG AZA

Google Blog AZA dengan taip "blog aza"

TELEGRAM MESSENGER

Kalau korang dapat apa-apa yang menarik di group korang, sila share ke telegram berikut.

Untuk apa-apa info umum di info umum

Untuk berkaitan Islam di share islam

Untuk berkaitan covid-19 di covid-19

Untuk berkaitan Blog AZA di Komuniti Blog AZA

CONTACT

Yang nak contact saya kat sini. Yang nak isi borang kat sini.


CARI ARTIKAL DI BLOG AZA

Taipkan apa-apa carian artikal berkaitan yang anda mahukan di Blog AZA yang terletak di penjuru atas sebelah kanan skrin yang berbentuk simbol kanta pembesar

SHARE

Cara untuk share mana-mana artikal dari Blog AZA, tap pada ikon share yang terletak pada sebelah kanan tajuk artikal ATAU pada sebelah kiri label di akhir setiap artikal

COVID-19

Korang boleh baca fakta sebenar mengenai covid-19 di GLOBAL REPORT 2019-nCOV novel coronavirus kerana tak boleh percaya jika sekadar teori / pendapat / asumsi / imaginasi.

APA MAKSUD FAKTA?

Fakta adalah korang tahu sesuatu terbukti benar makanya itu fakta korang. Korang ada fakta seperti gambar/video dan sebagainya. Jika fakta itu bukan milik korang ianya masih belum fakta, belum tentu kebenarannya kerana mungkin sahaja ianya tidak benar kerana pelbagai sebab seperti gambar/video di edit, data yang dimanipulasi seperti data di edit, data tidak real time makanya real time saat itu sebenarnya beda kerana data yang diberikan tidak tepat seperti jauh lebih lambat/cepat dan sebagainya. Ada fakta yang mempunyai expired date seperti hanya betul ketika tarikh itu sahaja. Contoh ada kajian selepas itu membuktikan ianya salah. Ada fakta yang sampai bila-bila betul. Contoh anda dilahirkan pada tarikh bla bla. Sampai bila-bila pun betul. Gitu.

Subscribe Blog AZA by enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Senarai Penuh Label di Blog AZA

Show more