Facebook hanya untuk orang tua

AZRIZAINALABIDIN
Artikal 280 - Panjang 3274
Tentunya anda sudah punyai jawapan sendiri bila ada yang mengatakan Facebook hanya untuk orang tua. Ulasan AZA mengenainya seperti berikut.

TUA

Pada permulaan Facebook diwujudkan adalah untuk menghubungkan pelajar. Jelas statement "Facebook hanya untuk orang tua" itu adalah salah. Jika statement tersebut berdasarkan kepada "hanya orang tua sahaja yang kini aktif di Facebook" itu susah sikit nak jawab.

Betul terdapat anak-anak atau orang muda tak suka kegiatan mereka di Facebook dilihat oleh ibubapa, adik beradik, sedara mara dan sebagainya. Oleh sebab itu mereka set privacy profile mereka kepada private agar aktiviti di Facebook tidak dapat dilihat. Oleh sebab itu, sukar untuk menentukan kebenaran "hanya orang tua sahaja yang kini aktif di Facebook".

APPS

Kebanyakkan mobile phone by default ada disediakan Facebook pada mobile phone. Maka Facebook menjadi App yang paling ramai digunakan di seluruh dunia termasuklah orang tua. Jelas majoriti pengguna internet punyai Facebook tapi adakah mereka aktif di Facebook atau di pelbagai Apps lain yang terdapat di mobile phone adalah sukar untuk ditentukan.

Kebanyakkan orang tua tidak tahu menggunakan Apps selain dari Facebook juga adalah sukar ditentukan kebenarannya. Apa yang pasti, hanya ilmu yang diperlukan untuk menentukan buruk baik yang diterima dari internet atau pelbagai Apps yang ada.

KAWALAN

Majoriti ibubapa risau melihat anak-anak tidak lepas mobile phone di tangan mereka. Oleh sebab itu, ibubapa mengawal anak-anak dengan menukar password WiFi di rumah agar setiap kali anak-anak ingin gunakan WiFi mereka terpaksa meminta password baru WiFi dari ibubapa mereka terlebih dahulu. Tidak hairanlah artikal AZA iaitu Bagaimana untuk tukar password WiFi bagi anda yang menggunakan UniFi menjadi antara artikal popular di blog AZA.

Cara terbaik mengawal adalah dengan menerapkan ajaran Islam sedari awal agar pada ketika individu sendirian dan tiada mata lain yang memandang, Islam menjadi panduan individu untuk bagaimana mengawal diri. Manakala usaha lain dilakukan hanya setelah mengutamakan Allah barulah keutamaan lain diusahakan.

Sentiasa mengutamakan Allah bukan sahaja dapat membantu mengawal anak-anak, malah ianya adalah keutamaan setiap individu muslim iaitu mengutamakan Allah. Apa yang penting? Allah.

QURAN 2:280

"Dan jika orang yang berhutang itu sedang mengalami kesempitan hidup, maka berilah tempoh sehingga ia lapang hidupnya dan (sebaliknya) bahawa kamu sedekahkan hutang itu (kepadanya) adalah lebih baik untuk kamu, kalau kamu mengetahui (pahalanya yang besar yang kamu akan dapati kelak)."

"And if someone is in hardship, then [let there be] postponement until [a time of] ease. But if you give [from your right as] charity, then it is better for you, if you only knew."

KEFAHAMAN AZA

"Kita perlu bertolak ansur dalam menuntut hutang dan sentiasa ingat bahawa tiada istilah rugi bila bersedekah atau mengikuti apa jua yang Allah suruh dan menjauhi apa jua yang Allah larang. Jika kita tidak dapat kurniaan Allah ketika di dunia, pasti kita dapat di Hari Pembalasan kelak. Janji Allah adalah Pasti."

LABEL


SETERUSNYA

Masalah Pepijat atau Bedbugs

SEBELUMNYA

Popular posts from this blog

Tawaran upgrade Unifi speed

Bagaimana untuk reset password maybank2u anda?

Cara guna Maybank E-Wallet (MAE)

Bangsa lebih penting - Artikal 1

Penipu!

SELAMAT DATANG KE BLOG AZA

Google Blog AZA dengan taip "blog aza"

TELEGRAM MESSENGER

Kalau korang dapat apa-apa yang menarik di group korang, sila share ke telegram berikut.

Untuk apa-apa info umum di info umum

Untuk berkaitan Islam di share islam

Untuk berkaitan covid-19 di covid-19

Untuk berkaitan Blog AZA di Komuniti Blog AZA

CONTACT

Yang nak contact saya kat sini. Yang nak isi borang kat sini.


CARI ARTIKAL DI BLOG AZA

Taipkan apa-apa carian artikal berkaitan yang anda mahukan di Blog AZA yang terletak di penjuru atas sebelah kanan skrin yang berbentuk simbol kanta pembesar

SHARE

Cara untuk share mana-mana artikal dari Blog AZA, tap pada ikon share yang terletak pada sebelah kanan tajuk artikal ATAU pada sebelah kiri label di akhir setiap artikal

COVID-19

Korang boleh baca fakta sebenar mengenai covid-19 di GLOBAL REPORT 2019-nCOV novel coronavirus kerana tak boleh percaya jika sekadar teori / pendapat / asumsi / imaginasi.

APA MAKSUD FAKTA?

Fakta adalah korang tahu sesuatu terbukti benar makanya itu fakta korang. Korang ada fakta seperti gambar/video dan sebagainya. Jika fakta itu bukan milik korang ianya masih belum fakta, belum tentu kebenarannya kerana mungkin sahaja ianya tidak benar kerana pelbagai sebab seperti gambar/video di edit, data yang dimanipulasi seperti data di edit, data tidak real time makanya real time saat itu sebenarnya beda kerana data yang diberikan tidak tepat seperti jauh lebih lambat/cepat dan sebagainya. Ada fakta yang mempunyai expired date seperti hanya betul ketika tarikh itu sahaja. Contoh ada kajian selepas itu membuktikan ianya salah. Ada fakta yang sampai bila-bila betul. Contoh anda dilahirkan pada tarikh bla bla. Sampai bila-bila pun betul. Gitu.

Subscribe Blog AZA by enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Senarai Penuh Label di Blog AZA

Show more