Masalah Pepijat atau Bedbugs

AZRIZAINALABIDIN
Artikal 281 - Panjang 11893
Senarai pecahan tajuk.

1. Fakta ringkas
2. Pengenalan
3. Tanda-tanda pepijat
4. Bila pepijat aktif?
5. Bagaimana pepijat membiak?
6. Rumah anda
7. Apa yang berlaku apabila anda digigit?
8. Rawatan gigitan
9. Adakah pepijat membawa penyakit?
10. Mengawal serangan pepijat
11. Cara berkesan AZA menghapus pepijat

1. Fakta ringkas

+ Pepijat adalah serangga tidak bersayap kecil yang menghisap darah manusia dan haiwan berdarah panas

+ Kebanyakan pepijat menghisap darah tuan rumah (manusia/haiwan) semasa mangsa sedang tidur

+ Waktu puncak untuk pepijat menghisap darah adalah kira-kira 1 jam sebelum matahari terbit

+ Pepijat betina bertelur kira-kira sebanyak 5 biji telur dalam 1 hari dan kira-kira 500 biji telur sepanjang hayatnya

+ Gigitan boleh mengambil masa sehingga 9 hari untuk kelihatan

2. Pengenalan

Pepijat (bedbugs), yang dikenali secara saintifik sebagai Cimex lectularius (Cimicidae) adalah serangga kecil tanpa sayap yang menghisap darah pada manusia dan haiwan berdarah panas. Manusia adalah mangsa yang ideal untuk pepijat.

Selama berjuta-juta tahun, pepijat telah berkembang sebagai sarang parasit - yang menghuni sarang burung dan kelawar. Sebahagian daripada pepijat telah belajar menyesuaikan diri dengan persekitaran manusia.

Bayi pepijat yang baru lahir, dipanggil hatchlings or nymphs, kecil tetapi masih boleh dilihat, sementara yang dewasa berkembang menjadi kira-kira 0.25 inci panjang. Bentuknya bujur dan rata. Nimfa (Nymphs), telur, dan yang dewasa boleh dilihat dengan mata kasar.

Habitat pilihan pepijat di rumah adalah pada sofa, tilam, katil, dan kelengkapan lembut yang lain.

Pepijat dilihat sebagai masalah yang semakin meningkat dalam semua jenis tempat tinggal, termasuk rumah persendirian, asrama, kapal, baret tentera, dan tempat perlindungan.

Apabila dilihat secara dekat, pepijat mungkin mempunyai tan putih, berwarna putih kepada warna oren atau warna oren yang mendalam. Hanya selepas molting, kebanyakannya berwarna putih. Apabila pepijat telah kenyang, gumpalan merah gelap atau hitam boleh diperhatikan di dalam badan pepijat. Pepijat secara natural akan mencari perlindungan di retak dan celah gelap apabila terganggu.

3. Tanda-tanda pepijat

Tanda yang paling jelas bahawa mungkin terdapat pepijat di rumah anda ialah pengunjung mengadu gigitan yang berlaku semasa mereka sedang tidur. Jika ini berlaku, anda perlu memeriksa bilik tidur jika ada pepijat dan tanda-tanda aktiviti pepijat. Lihat dengan teliti ke dalam lipatan tilam.

Tanda-tanda aktiviti pepijat mungkin terdapat di bawah kawasan dinding yang longgar di dekat katil, di sudut meja, pakaian, dan laci.

Terokai bintik-bintik kotoran coklat gelap atau kemerahan (kesan kotaran dari najis pepijat). Sekiranya kawasan ini mempunyai populasi pepijat yang besar, anda mungkin dapat menghidu bau seperti ketumbar. Nisbah adalah cecair yang kelihatan seperti coklat terang atau hitam yang dapat diserap oleh bahan di sekelilingnya.

4. Bila pepijat aktif?

Waktu yang paling aktif untuk pepijat adalah kira-kira 1 jam sebelum matahari terbit - masa puncak untuk pepijat menghisap darah. Walau bagaimanapun, pepijat akan cuba untuk mencari mangsa pada bila-bila masa siang atau malam jika pepijat lapar atau bila ada kesempatan. Pepijat lebih suka waktu malam dan membenci sinar matahari.

Pepijat menjangkau mangsa sama ada dengan merayap terus ke arah mangsa, atau mendaki dinding dan kemudian melintasi siling sehingga pepijat merasakan gelombang panas, maka pepijat melompat ke mangsa. Pepijat itu tertarik kepada manusia oleh kehangatan manusia dan kehadiran CO2 (karbon dioksida) dalam nafas manusia.

Ia menembusi kulit manusia dengan dua tiub berongga. Satu tiub menyuntik air liur yang mengandungi anesthetics, supaya manusia tidak merasakan apa-apa, dan anticoagulants sehingga darah mengalir dengan bebas. Tiub yang lain menghisap darah.

Pepijat menghisap darah mengambil masa 2-5 minit, selepas itu pepijat kembali ke tempat persembunyiannya. Gigitan tidak dapat dilihat oleh manusia sehingga sekurang-kurangnya beberapa minit atau beberapa jam selepas itu.

Pepijat akan menghisap darah setiap 5 hingga 10 hari. Walau bagaimanapun, pepijat boleh bertahan selama beberapa bulan tanpa makan. Jika tidak ada makanan di sekelilingnya, pepijat boleh menjadi tidak aktif selama lebih setahun. Pepijat yang dapat makan dengan baik mempunyai jangka hayat sekitar 6 hingga 9 bulan.

5. Bagaimanakah pepijat membiak?

Pepijat membiak oleh traumatic insemination, juga dikenali sebagai hypodermic insemination. Pepijat jantan menusuk di mana saja di perut pepijat betina dan melepaskan sperma ke rongga badan. Sperma bergerak melalui tisu betina sehingga ia mencapai ovari, mengakibatkan persenyawaan.

Pepijat betina bertelur kira-kira 5 biji dalam 1 hari dan kira-kira 500 biji sepanjang hayatnya. Telur tersebut adalah kira-kira 1 milimeter-panjang dan boleh dilihat dengan mata kasar dengan warna telur yang hitam putih.

Telur tersebut mengambil masa 2 minggu untuk menetas. Pepijat bayi mula menyusu sebaik sahaja pepijat menetas dan melalui lima tahap molting sebelum mencapai kematangan. Semasa setiap peringkat molting, pepijat perlu makan sekali. Ia mengambil masa kira-kira 5 minggu untuk mencapai kematangan jika pepijat berada pada suhu bilik.

Pepijat hanya boleh membiak apabila pepijat telah mencapai kematangan.

6. Rumah anda

Pepijat boleh masuk ke rumah baru seperti tempat simpanan barang, perabot, dan tempat tidur yang dipindahkan ke rumah baru - terutamanya dalam hal perabot terpakai. Kita harus berhati-hati ketika membeli perabot terpakai - pemeriksaan visual yang teliti diperlukan untuk mengesannya.

Malah rumah yang kosong dan kelihatan bersih mungkin mempunyai pepijat di dalamnya - pepijat boleh bertahan selama berbulan-bulan tanpa makanan. pepijat juga boleh bergerak dari rumah ke rumah atau apartmen ke apartmen melalui lubang-lubang di dinding dan lubang-lubang dan tiub-tiang yang berwayar dan pipe melaluinya.

Kelawar atau burung yang terbang ke rumah boleh menyebarkan pepijat juga.

7. Apa yang berlaku apabila anda digigit?

Kebanyakan pepijat menghisap darah manusia ketika mangsa sedang tidur dengan cara yang tidak menyakitkan. Semasa makan, pepijat menyuntik sedikit air liur ke dalam kulit manusia. Sekiranya pepijat menghisap darah individu tertentu selama beberapa minggu, individu mungkin menjadi lebih sensitif terhadap air liur pepijat (anestetik); Akhirnya, mangsa boleh terjaga dari tidur kesan dari tindak balas alahan yang ringan dan sengit.

Orang yang sensitif terhadap air liur pepijat akan mengalami luka yang sama dengan nyamuk atau gigitan kutu. Kebanyakan individu akan berfikir bahawa mereka telah digigit oleh serangga dan tidak pernah menyedari apakah punca sebenar.

Gigitan kadang-kadang boleh mengambil masa beberapa hari untuk kelihatan. Tidak seperti gigitan kutu, gigitan pepijat biasanya tidak mempunyai titik merah di tengah.

Pepijat, seperti kutu, cenderung menggigit dalam baris. Terdapat kemungkinan dua atau tiga gigitan dalam setiap baris. Ini mungkin kerana pepijat diganggu semasa menghisap darah, dan kemudian kembali kira-kira setengah inci lebih jauh untuk gigitan seterusnya.

Sekitar 50 peratus orang yang digigit tidak menunjukkan gejala sama sekali dan tidak tahu ia berlaku. Ini menjadikannya lebih sukar untuk menghalang atau mengenal pasti potensi serangan. Sesetengah individu mungkin menjadi sakit dan mual. Adalah mungkin untuk mendapatkan jangkitan kulit dan parut kesan dari menggaru gigitan.

Sangat jarang, orang yang mungkin mempunyai tindak balas anaphylactic terhadap gigitan pepijat. Ia mungkin mempunyai reaksi asma kepada pepijat, tetapi ianya kes-kes yang sangat jarang berlaku.

8. Rawatan gigitan

Kebanyakan kesan gigitan hilang dalam masa 1-2 minggu. Rawatan menumpukan pada melegakan gejala, dan termasuk:

+ Krim topikal, seperti cortisone boleh melegakan gatal-gatal

+ Elakkan daripada menggaru kerana ini boleh menyebabkan jangkitan

+ Jika jangkitan berlaku kerana gigitan, antibiotik oral boleh digunakan

+ Sekiranya terdapat reaksi alergi yang teruk, corticosteroids oral boleh digunakan

+ Antihistamines juga boleh membantu melegakan reaksi alergi

9. Adakah pepijat membawa penyakit?

Tiada rekod penyakit yang ditularkan atau disebabkan oleh pepijat.

Satu tinjauan yang dijalankan pada tahun 2009 mendapati bahawa walaupun pepijat sangat tahan terhadap pelbagai cara untuk menyingkirkan pepijat, pepijat nampaknya lebih banyak berbentuk gangguan berbanding masalah kesihatan yang serius, tetapi kemungkinan bahawa pepijat berfungsi sebagai medium untuk penyebaran penyakit tidak dikaji dengan teliti.

Ada yang mengatakan penyakit hepatitis B atau Chagas berpotensi disebarkan oleh pepijat jika tetapannya betul. Walau bagaimanapun, pepijat tidak diketahui saat ini untuk menyebar sebarang penyakit.

Risiko terbesar bagi manusia berasal dari jangkitan bakteria sekunder, yang dalam kes ini akan terjadi akibat menggaru kulit. Akibat gigitan pepijat jika ia memecahkan kulit, membolehkan bakteria ditembusi - tetapi bakteria bukan berasal dari pepijat.

Walaupun pepijat tidak diketahui membawa penyakit, pepijat boleh menjejaskan kualiti hidup seseorang yang telah digigit, menyebabkan kecemasan, ketidakselesaan, rasa malu, dan tidur yang tidak menentu.

10. Mengawal serangan pepijat

Oleh kerana pepijat boleh bersembunyi di banyak tempat, pepijat tidak mudah dibasmi. Adalah dinasihatkan untuk mendapatkan profesional dalam kawalan perosak. Pakar tahu di mana hendak mencari pepijat, serta bagaimana untuk menghilangkannya.

Anda boleh membantu profesional kawalan makhluk perosak dengan menghilangkan kekacauan yang berlebihan dari rumah anda, dengan memberikan pepijat kurang tempat untuk disembunyikan; ini akan menjadikan proses pemeriksaan dan pembasmian kurang sukar.

Sesetengah syarikat kawalan perosak meminta perabot ditarik dari dinding atau dialihkan, sementara yang lain membiarkan di mana ia berada supaya mereka boleh memeriksa sendiri pepijat sebelum memindahkan atau mengalihkan perabot.

Para saintis telah menentukan bahawa menggabungkan bedbugs' own chemical signals dengan ejen kawalan serangga yang lazim menjadikan rawatan itu lebih berkesan untuk membunuh pepijat.

Adalah mungkin untuk membungkus tilam dan perabot dalam penutup proaktif, seperti yang dilakukan oleh sesetengah orang untuk melegakan alahan. Sesetengah firma kawalan serangga menjualnya, seperti juga beberapa kedai runcit.

Apabila terbungkus, mana-mana pepijat terperangkap di dalamnya akhirnya akan mati. Sesetengah orang mengekalkan katil baru berbungkus kerana ia menghalang pepijat daripada masuk ke dalam tilam dan celah dan menjadikannya lebih mudah untuk menjaga permukaannya bersih dan bebas dari pepijat. Adalah penting untuk diingat bahawa membungkus tersebut tidak menghalang kemasukan pepijat daripada merangkak dan menembusinya


QURAN 2:281

"Dan peliharalah diri kamu dari huru-hara hari (kiamat) yang padanya kamu akan dikembalikan kepada Allah. Kemudian akan disempurnakan balasan tiap-tiap seorang menurut apa yang telah diusahakannya, sedang mereka tidak dikurangkan balasannya sedikitpun"

"And fear a Day when you will be returned to Allah . Then every soul will be compensated for what it earned, and they will not be treated unjustly"

KEFAHAMAN AZA

"Di Hari Pembalasan kelak Allah akan membuktikan sekali lagi kebenaran. Ketika itu setiap buruk baik amal kita, walau sekecil mana pun, akan menentukan samada kita boleh masuk ke Syurga atau tidak"

LABEL


SETERUSNYA

Tukar Supplier

SEBELUMNYA

Popular posts from this blog

Tawaran upgrade Unifi speed

Bagaimana untuk reset password maybank2u anda?

Cara guna Maybank E-Wallet (MAE)

Bangsa lebih penting - Artikal 1

Penipu!

SELAMAT DATANG KE BLOG AZA

Google Blog AZA dengan taip "blog aza"

TELEGRAM MESSENGER

Kalau korang dapat apa-apa yang menarik di group korang, sila share ke telegram berikut.

Untuk apa-apa info umum di info umum

Untuk berkaitan Islam di share islam

Untuk berkaitan covid-19 di covid-19

Untuk berkaitan Blog AZA di Komuniti Blog AZA

CONTACT

Yang nak contact saya kat sini. Yang nak isi borang kat sini.


CARI ARTIKAL DI BLOG AZA

Taipkan apa-apa carian artikal berkaitan yang anda mahukan di Blog AZA yang terletak di penjuru atas sebelah kanan skrin yang berbentuk simbol kanta pembesar

SHARE

Cara untuk share mana-mana artikal dari Blog AZA, tap pada ikon share yang terletak pada sebelah kanan tajuk artikal ATAU pada sebelah kiri label di akhir setiap artikal

COVID-19

Korang boleh baca fakta sebenar mengenai covid-19 di GLOBAL REPORT 2019-nCOV novel coronavirus kerana tak boleh percaya jika sekadar teori / pendapat / asumsi / imaginasi.

APA MAKSUD FAKTA?

Fakta adalah korang tahu sesuatu terbukti benar makanya itu fakta korang. Korang ada fakta seperti gambar/video dan sebagainya. Jika fakta itu bukan milik korang ianya masih belum fakta, belum tentu kebenarannya kerana mungkin sahaja ianya tidak benar kerana pelbagai sebab seperti gambar/video di edit, data yang dimanipulasi seperti data di edit, data tidak real time makanya real time saat itu sebenarnya beda kerana data yang diberikan tidak tepat seperti jauh lebih lambat/cepat dan sebagainya. Ada fakta yang mempunyai expired date seperti hanya betul ketika tarikh itu sahaja. Contoh ada kajian selepas itu membuktikan ianya salah. Ada fakta yang sampai bila-bila betul. Contoh anda dilahirkan pada tarikh bla bla. Sampai bila-bila pun betul. Gitu.

Subscribe Blog AZA by enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Senarai Penuh Label di Blog AZA

Show more