Model baru

AZRIZAINALABIDIN
Artikal 283 - Panjang 5204
Tak sabar tunggu model baru.

Itulah realiti hari ini. Pantang dengar ada model baru, ramailah yang nak membelinya kerana kita dah disemai dengan fikiran bahawa baru itu bagus, design baru dan teknologi baru. Mari kita lihat senario berikut:

HARI PERTAMA

Ali dan Ahmad sama-sama membeli "produk baru" pada tahun 2017. Tetapi Ali beli "model baru" berbanding Ahmad beli "model lama". Masing-masing gembira dengan produk baru yang baru sahaja mereka sama-sama pergi beli.


LIMA TAHUN KEMUDIAN

Produk model baru tahun 2017 yang Ali beli mengalami masalah pada tahun 2022 iaitu setelah lima tahun produk itu dibelinya. Apabila Ali cuba mengatasi masalah yang sedang dihadapinya, jenama produk menasihatkan Ali untuk membeli produk baru model 2022 kerana model tersebut telah discontinue. Sila masukkan ke dalam tong sampah model 2017 yang dah discontinue tu ya Encik Ali. Terima kasih.

Berbeza dengan Ahmad yang mengalami masalah dengan produk model lama yang sama-sama dibelinya bersama Ali. Produk yang dibeli Ahmad masih mendapat permintaan pengguna pada tahun 2022. Ya Encik, kami ada spare part tersebut. Jangan risau. Designer kami sentiasa memastikan model yang encik beli tidak akan discontinue kerana model tersebut mendapat kepercayaan pengguna sehingga ke hari ini dan ianya mengharumkan jenama kami. Sila ucapkan salam simpati saya pada rakan encik si Ali tu ya yang telah membeli produk dari jenama pesaing kami. Terima kasih.

MODEL BARU

1. Kos untuk buat mold baru, die baru, structure baru, pelbagai yang baru-baru, sekaligus kos meningkat. Pengguna membayar lebih mahal berbanding model lama yang hanya perlu produce part menggunakan kelengkapan sedia ada.

2. Masalah model baru datang dengan pelbagai masalah baru yang terhad ilmu pengetahuan pada beberapa individu sahaja kerana ianya baru berbanding model lama yang dah ramai yang tahu apa masalah yang biasa dihadapi dan seiring dengan masa designer memperbaiki kelemahan masalah tersebut tanpa menjadikan model tersebut discontinue.

3. Duit untuk iklan model baru sahaja menelan belanja 3x ganda berbanding dengan kos develop model baru tersebut. Segala kos melibatkan model baru pasti memberi impak pada harga model tersebut. Penggunalah yang membayarnya. Sebaliknya model lama tak perlu iklan kerana ramai dah tahu model tersebut bagus. Duit tidak lagi untuk iklan tapi dibelanjakan untuk perbaiki kelemahan yang telah dikenal pasti pada model lama tersebut agar kekal terus berbaloi membeli model tersebut berbanding model baru yang serba serbinya mahal dan sengaja akan discontinue kelak.

4. Tak jauh beza fungsi produk beli model lama berbanding model baru. Tapi jelas berbeza kos dan masalah baru yang hanya timbul bila model baru berada lama di pasaran.

SIGNATURE

Setiap jenama pasti mempunyai model yang menjadi signature jenama mereka dan masih mereka produce model tersebut dari dulu hingga ke hari ini kerana model tersebut masih mendapat permintaan dan kepercayaan pengguna berbanding pelbagai model baru yang mereka produce. Model tersebut menjadi signature jenama tersebut.

KUASA PENGGUNA

Mana-mana jenama takut nak lounch produk baru kerana mereka tahu banyak masalah-masalah baru yang belum diketahui kerana model tersebut baru berada di pasaran berbanding model lama yang telah terbukti digunakan pengguna sehingga ke hari ini. Berani nak beli model baru yang pasti lebih mahal dan belum diuji lama kerana masih baru dipasaran? Bagaimana dengan kelak model tersebut akan discontinue? Perhatikan jenama apa yang ada discontinue model. Itulah business yang tidak Islamic. Biarlah yang beli model baru jadi tikus putih. Pasti akan ada yang jadi mangsa model yang dah discontinue dan masalah baru model baru.

QURAN 2:283

"Dan jika kamu berada dalam musafir (lalu kamu berhutang atau memberi hutang yang bertempoh), sedang kamu tidak mendapati jurutulis, maka hendaklah diadakan barang gadaian untuk dipegang (oleh orang yang memberi hutang). Kemudian kalau yang memberi hutang percaya kepada yang berhutang (dengan tidak payah bersurat, saksi dan barang gadaian), maka hendaklah orang (yang berhutang) yang dipercayai itu menyempurnakan bayaran hutang yang diamanahkan kepadanya, dan hendaklah ia bertaqwa kepada Allah Tuhannya. Dan janganlah kamu (wahai orang-orang yang menjadi saksi) menyembunyikan perkara yang dipersaksikan itu. dan sesiapa yang menyembunyikannya, maka sesungguhnya ia adalah orang yang berdosa hatinya. Dan (ingatlah), Allah sentiasa Mengetahui akan apa yang kamu kerjakan."

"And if you are on a journey and cannot find a scribe, then a security deposit [should be] taken. And if one of you entrusts another, then let him who is entrusted discharge his trust [faithfully] and let him fear Allah, his Lord. And do not conceal testimony, for whoever conceals it - his heart is indeed sinful, and Allah is Knowing of what you do."

KEFAHAMAN AZA

"Jauh beza sangat apa yang dipraktikkan sekarang ini dalam soal berhutang dan memberi hutang. Sebagai Muslim jelas menyimpang sangat dari apa yang telah Allah firmankan"

LABEL


SETERUSNYA

Kebakaran Tahfiz Darul Quran Ittifaqiyah

SEBELUMNYA

Popular posts from this blog

Latest update on all about BRICS

Russia - Africa Partnership Forum 2024 di Sochi, Russia

BRICS, Members, Partners, Participants, sistem kewangan dan sanction

BRICS, SWIFT dan Russia

Genocide di Palestine masih berterusan

BRICS, Banking, IMF dan World Bank

UN kata climate change. Betul ke?

SELAMAT DATANG KE BLOG AZA

Google Blog AZA dengan taip "blog aza" tapi susah nak jumpa kan? Bookmark aja kat handphone atau browser anda. Senang nanti nak cari lagi

CONTACT

Yang nak contact saya kat sini. Yang nak isi borang kat sini.


CARI ARTIKAL DI BLOG AZA

Taipkan apa-apa carian artikal berkaitan yang anda mahukan di Blog AZA yang terletak di penjuru atas sebelah kanan skrin yang berbentuk simbol kanta pembesar

SHARE

Cara untuk share mana-mana artikal dari Blog AZA, tap pada ikon share yang terletak pada sebelah kanan tajuk artikal ATAU pada sebelah kiri label di akhir setiap artikal

APA MAKSUD FAKTA?

Fakta adalah korang tahu sesuatu terbukti benar makanya itu fakta korang. Korang ada fakta seperti gambar/video dan sebagainya. Jika fakta itu bukan milik korang ianya masih belum fakta, belum tentu kebenarannya kerana mungkin sahaja ianya tidak benar kerana pelbagai sebab seperti gambar/video di edit, data yang dimanipulasi seperti data di edit, data tidak real time makanya real time saat itu sebenarnya beda kerana data yang diberikan tidak tepat seperti jauh lebih lambat/cepat dan sebagainya. Ada fakta yang mempunyai expired date seperti hanya betul ketika tarikh itu sahaja. Contoh ada kajian selepas itu membuktikan ianya salah. Ada fakta yang sampai bila-bila betul. Contoh anda dilahirkan pada tarikh bla bla. Sampai bila-bila pun betul. Gitu.

Subscribe Blog AZA by enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Senarai Penuh Label di Blog AZA

Show more