Beli rumah melalui Skim FundMyHome

AZRIZAINALABIDIN
Artikal 300 - Panjang 4194
Realiti harga rumah semasa terlalu tinggi. Ramai yang tak mampu untuk membeli rumah. Skim FundMyHome dapat membantu anda yang memenuhi syarat untuk menyertai skim tersebut.

Syarat layak menyertai Skim FundMyHome

+ Anda adalah pertama kali membeli rumah.
+ Warganegara Malaysia.
+ Umur anda tidak kurang dari 18 tahun.
+ Anda tidak diistiharkan bankrupt.

Berikut adalah langkah-langkah yang perlu anda lakukan jika anda membuat keputusan untuk menyertai skim FundMyHome. Katakan anda ingin membeli rumah yang berharga RM 400,000.00

STEP 1
(Hari pertama)
+ Anda wajib mula buat komitment simpanan bulanan tetap untuk tempoh 5 tahun.

Gaji bulanan anda = RM 2,0000.00 - RM 800.00 = RM 1,200.00
Bayaran simpanan tetap bulanan bakal terkumpul = RM 800.00 X 5 tahun = RM 48,000.00

+ Anda bayar 2% dari harga rumah untuk booking rumah yang disenaraikan dari laman rasmi FundMyHome.

STEP 2
(Hari ke-15)
+ Anda bayar 20% dari harga rumah ( RM 80,000.00) melalui pengeluaran wang KWSP anda atau wang simpanan anda, dalam tempoh 14 hari bermula dari tarikh anda booking dan selebihnya pelabur akan bayar (RM 320,000.00).

(Hari ke-30)
+ Wang anda akan dipulangkan 100% tanpa interest selepas satu bulan jika anda didapati tidak memenuhi syarat kelayakan untuk pelabur membiayai 80% pembiayaan rumah anda.

(Hari ke-51)
+ Jika semuanya berjalan lancar, anda akan mula buat urusan perundangan untuk membeli rumah dari pemaju perumahan yang mengambil masa 3 minggu. Anda hanya benar-benar sebagai pemilik rumah tersebut hanya setelah anda menandatangani perjanjian jual beli (SPA).

+ Anda tidak boleh menjual rumah tersebut dalam tempoh 5 tahun setelah anda sign SPA dan perlu membayar management fees, insurance, repairs and maintenance costs.

+ Pada 4 tahun dan 3 bulan setelah anda sign SPA, anda diberi tempoh 2 bulan untuk menilai semula rumah anda dengan upah menilai anda perlu tanggung sendiri. Proses mula menilai rumah anda mestilah selesai 100% dalam tempoh 6 bulan sebelum cukup sampai 5 tahun anda telah sign SPA.

STEP 3
(Selepas 5 tahun)
Anda guna duit sendiri dan sekali lagi buat pengeluaran KWSP dan ambil loan untuk biaya baki 80% harga semasa rumah tersebut yang akan jadi lebih dari RM 400,000.00 berbanding nilainya pada 5 tahun yang lepas. Pada ketika inilah wang simpanan tetap terkumpul anda RM 48,000.00 (malah lebih termasuk tambahan dividen terkumpul) dapat turut membantu anda. Kerajaan juga ketika itu dapat membantu anda dengan memberikan 5% Real Property Gains Tax (RPGT).

Kongsi artikal ini kepada kenalan anda yang masih belum dapat lagi membeli rumah.

Sekian artikal mengenai bagaimana untuk beli rumah melalui Skim FundMyHome. Sekiranya anda mencari Blog AZA pada masa mendatang, Google Blog AZA dengan taip penuh tanpa jarak iaitu azrizainalabidin atau anda boleh bookmark Blog AZA. WhatsApp ke mobile phone AZA

Oleh kerana AZA hanya update Blog AZA menggunakan computer, maka AZA menjadikan Tumblr sebagai platform alternatif untuk AZA update apa-apa menggunakan mobile phone AZA.

QURAN 3:14

"Dihiaskan (dan dijadikan indah) kepada manusia: kesukaan kepada benda-benda yang diingini nafsu, iaitu perempuan-perempuan dan anak-pinak; harta benda yang banyak bertimbun-timbun, dari emas dan perak; kuda peliharaan yang bertanda lagi terlatih; dan binatang-binatang ternak serta kebun-kebun tanaman. Semuanya itu ialah kesenangan hidup di dunia. Dan (ingatlah), pada sisi Allah ada tempat kembali yang sebaik-baiknya (iaitu Syurga)"

"Beautified for people is the love of that which they desire - of women and sons, heaped-up sums of gold and silver, fine branded horses, and cattle and tilled land. That is the enjoyment of worldly life, but Allah has with Him the best return"

KEFAHAMAN AZA

"Di Syurga nanti Allah menyediakan yang jauh lebih baik dari segala yang individu idamkan ketika mereka masih hidup di dunia ini"

LABEL


SETERUSNYA

Risiko beli rumah melalui Skim FundMyHome

SEBELUMNYA

Popular posts from this blog

Tawaran upgrade Unifi speed

Bagaimana untuk reset password maybank2u anda?

Cara guna Maybank E-Wallet (MAE)

Bangsa lebih penting - Artikal 1

Penipu!

SELAMAT DATANG KE BLOG AZA

Google Blog AZA dengan taip "blog aza"

TELEGRAM MESSENGER

Kalau korang dapat apa-apa yang menarik di group korang, sila share ke telegram berikut.

Untuk apa-apa info umum di info umum

Untuk berkaitan Islam di share islam

Untuk berkaitan covid-19 di covid-19

Untuk berkaitan Blog AZA di Komuniti Blog AZA

CONTACT

Yang nak contact saya kat sini. Yang nak isi borang kat sini.


CARI ARTIKAL DI BLOG AZA

Taipkan apa-apa carian artikal berkaitan yang anda mahukan di Blog AZA yang terletak di penjuru atas sebelah kanan skrin yang berbentuk simbol kanta pembesar

SHARE

Cara untuk share mana-mana artikal dari Blog AZA, tap pada ikon share yang terletak pada sebelah kanan tajuk artikal ATAU pada sebelah kiri label di akhir setiap artikal

COVID-19

Korang boleh baca fakta sebenar mengenai covid-19 di GLOBAL REPORT 2019-nCOV novel coronavirus kerana tak boleh percaya jika sekadar teori / pendapat / asumsi / imaginasi.

APA MAKSUD FAKTA?

Fakta adalah korang tahu sesuatu terbukti benar makanya itu fakta korang. Korang ada fakta seperti gambar/video dan sebagainya. Jika fakta itu bukan milik korang ianya masih belum fakta, belum tentu kebenarannya kerana mungkin sahaja ianya tidak benar kerana pelbagai sebab seperti gambar/video di edit, data yang dimanipulasi seperti data di edit, data tidak real time makanya real time saat itu sebenarnya beda kerana data yang diberikan tidak tepat seperti jauh lebih lambat/cepat dan sebagainya. Ada fakta yang mempunyai expired date seperti hanya betul ketika tarikh itu sahaja. Contoh ada kajian selepas itu membuktikan ianya salah. Ada fakta yang sampai bila-bila betul. Contoh anda dilahirkan pada tarikh bla bla. Sampai bila-bila pun betul. Gitu.

Subscribe Blog AZA by enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Senarai Penuh Label di Blog AZA

Show more