Risiko beli rumah melalui Skim FundMyHome

AZRIZAINALABIDIN
Artikal 301 - Panjang 4656
Risiko berlaku krisis seperti yang telah terjadi di Amerika dan China telah diketahui semasa merangka Skim FundMyHome. Bagaimana nak pastikan ianya tidak berlaku di Malaysia?

Syarat Kelayakkan

Kenapa pula nak takut krisis yang telah berlaku di Amerika dan China sedangkan sebab berlakunya dah jelas. Hanya perlu pastikan pemohon untuk sertai Skim ini benar-benar menepati garis panduan syarat kelayakan. Mana ada orang nak buat business nak rugi.

Hanya bila mereka yang tak layak tapi dilepaskan juga sertai Skim ini dah terang-teranglah mereka akan gagal membayar komitment bulanan jangka panjang. Itu pun setelah 5 tahun sign SPA berbanding sistem beli rumah dahulu yang sign SPA jer dah terus kena commit bayar bulanan. Kat situ sahaja pengguna dah dapat buat persediaaan kumpul wang dan belajar bagaimana nak manage kewangan mereka denga commitment bulanan selama 5 tahun tanpa terikat. Berbanding sistem beli rumah dahulu jika gagal bayar rumah boleh dilelong. Ini tak, pembeli rumah masih ada masa 5 tahun untuk menyimpan duit malah boleh tarik diri setelah 5 tahun sign SPA. Bukan pembeli rumah jer boleh tarik diri, institusi kewangan pun boleh tarik diri setelah 5 tahun. Dua pihak yang tarik diri tadi akan digantikan dengan individu dan institusi lain.

Tarik diri

Berapa harga rumah setelah 5 tahun? Lagi naik atau lagi turun? Jarang sangat value akan turun sebab nak beli rumah bukan senang berlambak sehingga menyebabkan harga boleh turun. Kalau tarik diri siapa yang rugi? Mampu nak beli rumah yang harganya meningkat setelah 5 tahun? Sedangkan harga sekarang ni pun dah tak mampu nak beli kalau tak ada Skim macam FundMyHome ni.

Konsep tarik diri ni memang perlu disediakan agar mana-mana individu atau institusi yang menghadapi masalah tidak menyebabkan mereka yang tak bermasalah menjadi mangsa. Mana ada individu atau institusi yang nak masalah. Tapi konsep tarik diri ni adalah ruang persediaan jika masalah begitu berlaku juga.

Unit rumah yang ditawarkan pada Skim ini adalah sangat sedikit berbanding individu yang nak memiliki rumah sendiri terlalu ramai. Senang-senang sahaja nak isi kekosongan mana-mana yang nak tarik diri setelah 5 tahun tu.

Kerajaan pula memberi 5% Real Property Gains Tax (RPGT) setelah berjaya miliki rumah selama 5 tahun turut membantu semasa harga rumah meningkat ketika itu. RM 20,000 tu adalah jumlah wang yang individu dapat jimat dengan 5% RPGT kalau harga rumah masa tu tetap RM400,000. Dah tentu dapat jimat lebih lagi sebab value rumah akan naik lebih tinggi berbanding 5 tahun lepas. Lagi nak tarik diri setelah 5 tahun? Bukan senang nak dapat RM 20,000 tu.

Sedari peringkat awal, hanya perlu memastikan agar pemohon bermungkinan tidak tarik diri setelah 5 tahun itu yang betul-betul mesti dipastikan menepati syarat pelbagai tapisan sebelum diluluskan permohonan.

Manfaat jauh lebih besar berbanding risiko

Idea Skim ini dah memang bagus. Ianya bukan sahaja membantu untuk memungkinkan individu dapat membeli rumah malah dapat memacu ekonomi negara dengan pelbagai institusi yang terlibat. Kita semua dah maklum secara automatik bila rumah dapat dibeli oleh rakyat, ianya menambahkan lagi kerancakkan ekonomi dengan membeli perabot, renovation rumah, memudahkan penghuni pergi balik kerja sekaligus melancarkan sistem pengangkutan awam dan jalan raya, sekolah, clinic, kedai-kedai dan pelbagai lagi yang semuanya membantu merancakkan ekonomi.

Harga rumah yang tinggi sekarang ni, kalau tak ada Skim yang dah memang bagus macam ni, sampai bila individu nak dapat beli rumah?

QURAN 3:15

"Katakanlah (wahai Muhammad): "Mahukah supaya aku khabarkan kepada kamu akan yang lebih baik daripada semuanya itu? Iaitu bagi orang-orang yang bertaqwa disediakan di sisi Tuhan mereka beberapa Syurga, yang mengalir di bawahnya sungai-sungai, mereka kekal di dalamnya. Disediakan juga pasangan-pasangan/ isteri-isteri yang suci bersih, serta (beroleh pula) keredaan dari Allah". Dan (ingatlah), Allah sentiasa Melihat akan hamba-hambaNya;"

"Say, "Shall I inform you of [something] better than that? For those who fear Allah will be gardens in the presence of their Lord beneath which rivers flow, wherein they abide eternally, and purified spouses and approval from Allah . And Allah is Seeing of [His] servants -"

KEFAHAMAN AZA

"Kita rasa kita dah tahu tapi rupanya kita hanya tahu apa yang kita diberitahu sahaja"

LABEL


SETERUSNYA

Whistleblower berkaitan rumah

SEBELUMNYA

Popular posts from this blog

Tawaran upgrade Unifi speed

Bagaimana untuk reset password maybank2u anda?

Cara guna Maybank E-Wallet (MAE)

Bangsa lebih penting - Artikal 1

Penipu!

SELAMAT DATANG KE BLOG AZA

Google Blog AZA dengan taip "blog aza"

TELEGRAM MESSENGER

Kalau korang dapat apa-apa yang menarik di group korang, sila share ke telegram berikut.

Untuk apa-apa info umum di info umum

Untuk berkaitan Islam di share islam

Untuk berkaitan covid-19 di covid-19

Untuk berkaitan Blog AZA di Komuniti Blog AZA

CONTACT

Yang nak contact saya kat sini. Yang nak isi borang kat sini.


CARI ARTIKAL DI BLOG AZA

Taipkan apa-apa carian artikal berkaitan yang anda mahukan di Blog AZA yang terletak di penjuru atas sebelah kanan skrin yang berbentuk simbol kanta pembesar

SHARE

Cara untuk share mana-mana artikal dari Blog AZA, tap pada ikon share yang terletak pada sebelah kanan tajuk artikal ATAU pada sebelah kiri label di akhir setiap artikal

COVID-19

Korang boleh baca fakta sebenar mengenai covid-19 di GLOBAL REPORT 2019-nCOV novel coronavirus kerana tak boleh percaya jika sekadar teori / pendapat / asumsi / imaginasi.

APA MAKSUD FAKTA?

Fakta adalah korang tahu sesuatu terbukti benar makanya itu fakta korang. Korang ada fakta seperti gambar/video dan sebagainya. Jika fakta itu bukan milik korang ianya masih belum fakta, belum tentu kebenarannya kerana mungkin sahaja ianya tidak benar kerana pelbagai sebab seperti gambar/video di edit, data yang dimanipulasi seperti data di edit, data tidak real time makanya real time saat itu sebenarnya beda kerana data yang diberikan tidak tepat seperti jauh lebih lambat/cepat dan sebagainya. Ada fakta yang mempunyai expired date seperti hanya betul ketika tarikh itu sahaja. Contoh ada kajian selepas itu membuktikan ianya salah. Ada fakta yang sampai bila-bila betul. Contoh anda dilahirkan pada tarikh bla bla. Sampai bila-bila pun betul. Gitu.

Subscribe Blog AZA by enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Senarai Penuh Label di Blog AZA

Show more