Cara guna DuitNow

AZRIZAINALABIDIN
Artikal 306 - Panjang 8842
Malaysia bakal menjadi negara yang tidak menggunakan "cash" 100%. Maybank mengorak langkah dengan memperkenalkan "DuitNow" untuk "transfer" duit atau membolehkan anda terima duit dengan mudah dan selamat. Anda hanya perlukan "ID number" untuk melakukan transaksi samada menggunakan "Maybank App" pada mobile phone anda atau boleh juga boleh menggunakan "Maybank2u".

TITLE 1: What is DuitNow?

DuitNow is a new service that enables you to transfer funds to your recipient’s DuitNow ID instead of their account number. You can register and transfer using DuitNow via Maybank2u.

Following IDs can be used for DuitNow registration:

1) Mobile Number
2) NRIC
3) Army or Police Number
4) Passport Number
5) Business Registration Number

TITLE 2: Benefits

1. No more hassle remembering account numbers

2. Make multiple, future and recurring fund transfers using your own registered ID

3. Safe & Reliable - Secure mode of fund transfer as it eliminates the use of cash

4. Verification of recipient account - The name of account holder will be displayed upon entering the recipient's DuitNow ID number

TITLE 3: Pre-registration

DuitNow pre-registration applies to selected customers.  For those who are selected, you will be notified via Maybank2u website Inbox and Maybank app push notification.

TITLE 4: Registration

You no longer need an account number to send or receive money! Just pair your TAC mobile number or NRIC/Passport Number in Maybank2u to start sending and receiving money using DuitNow.

DuitNow ID Registration via Maybank2u Web

1.Login to Maybank2u
2.Go to ‘Apply’
3.Select ‘DuitNow’ and click ‘Apply Now’ to proceed for DuitNow ID registration.
4.Select your preferred account number to pair with your ID number reflected in Maybank2u.
5.Click ‘Done’ to complete the registration.

DuitNow ID Registration via Maybank App

1.Launch your Maybank app and login
2.Select ‘Me’ on the side menu
3.Tap on ‘DuitNow’ and select ‘Register’ to proceed for DuitNow ID registration
4.Select your preferred account number to pair with your ID number reflected in the app.
5.Tap ‘Done’ to complete the registration

TITLE 5: Transfer

Get your recipients’ DuitNow ID to start sending money using via Maybank2u.

DuitNow Transfer via Maybank2u Web

1.Login to Maybank2u
2.Click ‘Pay and Transfer’
3.Select ‘Transfer To: DuitNow’
4.Click ‘New Transfer’ and choose recipients’ DuitNow ID type
5.Key in your DuitNow ID details e.g. DuitNow ID number, amount, recipient reference.
6.Click ‘Transfer’
7.Key in TAC number and click ‘Confirm’

DuitNow Transfer via Maybank app

1.Login to Maybank app
2.Click ‘Transfer’
3.Select ‘Transfer via DuitNow’
4.Choose your debiting account
5.Tap on ‘New Transfer’ and key in your DuitNow ID details e.g. DuitNow ID number and select ‘Continue’
6.Enter transfer amount and recipient reference and select ‘Continue’
7.Confirm the transfer details before requesting for Authentication.
8.Your transfer is successful, you may save the DuitNow ID as favourite or share your transfer receipt

Nota : Anda boleh cuba Maybank App dengan memberikan sumbangan RM1 anda kepada AZA dengan menghantar sumbangan anda kepada DuitNow ID AZA iaitu nombor mobile phone AZA dan isikan pada ruangan additional info/notes iaitu "Blog AZA". Anda juga boleh masukkan pada bahagian ref2 iaitu nombor mobile phone anda atau apa sahaja yang anda fikirkan sesuai atau biarkan ianya kosong. Nama AZA akan dipaparkan setelah "DuitNow ID" anda taipkan iaitu AZRI BIN ZAINAL ABIDIN. Jika betul nama yang dipaparkan, maka anda boleh teruskan transaksi. Setelah anda mencuba, anda akan rasa lebih yakin dengan identiti AZA kerana pihak bank sendiri telah mengesahkan nombor mobile phone tersebut adalah milik AZA dan membenarkan ianya sebagai DuitNow ID AZA untuk akaun bank AZA

AZA akan nampak sumbangan ke akaun AZA seperti berikut

1. Tarikh

2. Nama anda

3. Jumlah transaksi

4. Ref1 (additional info/notes yang anda sertakan)

5. Ref2 (additional info/notes yang anda sertakan)

Jika anda sertakan nombor mobile phone anda, AZA boleh hubungi anda untuk ucapkan terima kasih.


TITLE 6: De-registration

To de-register or think that your DuitNow ID number is invalid, follow these steps:

Note: If you think that DuitNow is invalid or outdated, please de-register and go to the nearest Maybank branch to update your latest  mobile number in your Maybank2u

DuitNow ID Deregistration via Maybank2u Web

1.Login to Maybank2u
2.Go to ‘Setting’
3.Click ‘Pay and Transfer’
4.Click ‘DuitNow’
5.Toggle at the account that you wish to deregister.
6.Click ‘Yes’ to deregister / ‘Deactivate Temporarily’ to proceed with DuitNow ID deregistration.

DuitNow ID Deregistration via Maybank App

1.Login to Maybank app
2.Select Me on the side menu
3.Go to ‘DuitNow’
4.Toggle to the account that you wish to deregister
5.Click ‘Yes’ to deregister/ ‘Deactivate Temporarily’ to proceed with DuitNow ID deregistration

TITLE 7: FAQ

1.Berapakah jumlah maksima pemindahan wang harian?
Untuk M2U maksima RM50,000 manakala untuk M2U Biz maksima RM100,000

2.Adakah "charge" dikenakan untuk menggunakan "DuitNow"?
Untuk RM5,000 adalah percuma. Manakala RM0.50 akan dikenakan jika melebihi jumlah tersebut

3.Bagaimana untuk pastikan "betul" anda taipkan "DuitNow ID"?
Nama si penerima akan dipaparkan setelah "DuitNow ID" anda taipkan. Jika betul nama yang dipaparkan, maka anda boleh teruskan transaksi.

4.Adakah individu lain boleh menggunakan nombor mobile phone anda untuk mendaftar ke akaun bank mereka untuk "DuitNow"?
Tidak. Bank akan memeriksa "details" pemilik nombor mobile phone sebelum membenarkan urusan pendaftaran. Oleh sebab itu, mana-mana individu yang menggunakan nombor mobile phone mereka sebagai DuitNow ID mereka, anda tahu itu adalah nombor rasmi individu tersebut yang telah didaftarkan dengan bank.

TITLE 8: UPDATE


  • 08.12.2018 Buat masa ini, fungsi DuitNow masih belum boleh digunakan menerusi Maybank App. Sila lihat di website Maybank atau hubungi Maybank sendiri untuk maklumat lanjut. AZA akan update di sini bila DuitNow boleh digunakan di Maybank App nanti.
  • 09.12.2018 Kini DuitNow boleh digunakan pada Maybank App
TITLE 9: SECURE2U

Secure2u is mandatory for Maybank App effective 22nd January 2019

Secure2u is a safer and convenient way to authorise transactions using Secure Verification (one-tap approval) and Secure TAC (6-digit TAC number generated on the mobile app). This feature is an alternative to SMS TAC and available via the Maybank app. Authorisation using Secure2u is required for everyone when making transactions with the value of RM10,000 and above. Register for Secure2u now.

Secure2u pairs your device with your Maybank2u User ID. This gives an extra level of security, as all transactions initiated can only be authorised on your registered device.

Depending on the transaction type, you can easily generate a 6-digit Secure TAC from your Maybank app, or receive a Secure Verification notification on your device to approve or decline transactions. With Secure2u, you don’t have to wait for SMS TAC anymore!

TITLE 10: BAGAIMANA NAK DAFTAR SECURE2U

Login Maybank App anda.

1. Tap on the drawer menu (ikon berbentuk tiga garis melintang) yang terletak di penjuru kiri paparan maybank app anda)

2. Tap on 'Secure2u'

3. Follow on-screen instructions

TITLE 11:PENYAMARAN

Menggunakan nombor mobile phone anda sebagai DuitNow ID anda dapat menambahkan keyakinan individu yang tidak mengenali anda berkomunikasi dengan anda terutamanya di internet atau pelbagai apps yang ada di mobile phone. Ini kerana identiti anda telah disahkan oleh pihak bank dan anda dibenarkan untuk menggunakan nombor mobile phone anda sebagai DuitNow ID anda dan sekaligus sebagai bukti kesahihan identiti anda melalui nombor mobile phone anda.

Individu melakukan penyamaran di internet atau pelbagai apps di mobile phone yang anda gunakan dengan menggunakan beberapa gambar individu lain dan mengaku sebagai dirinya. Sukar untuk anda ketahui kesahihan identiti individu tersebut dan ianya juga menyukarkan pihak berkuasa untuk menjejaki mereka yang menggunakan pelbagai identiti.

Individu yang menggunakan pelbagai nombor prepaid juga melakukan penyamaran dengan menggunakan nama yang berbeza dan gambar yang berbeza pada setiap nombor prepaid yang mereka gunakan.

Pelbagai cara penyamaran dilakukan seperti mengambil kesempatan di atas sifat semulajadi manusia yang suka membantu dan mengelak dari sebarang pertelingkahan. Teknologi semasa sering dipertingkat untuk menambah ciri-ciri keselamatan pengguna mobile phone. Penyamar sering mengikuti kecanggihan teknologi semasa dan mengambil kesempatan kepada individu yang tidak menepati ciri-ciri keselamatan menggunakan mobile phone.

Menggunakan nombor mobile phone anda sebagai DuitNow ID anda jelas dapat memberi keyakinan kepada siapa jua yang berhubung dengan anda tentang kesahihan identiti anda dan menjadikan anda tidak tergolong dalam individu yang berkemungkinan melakukan penyamaran dengan nombor mobile phone yang tidak dapat dipastikan kesahihan identiti penggunanya. Pihak berkuasa akan lebih mudah menjejaki individu yang mempunyai identiti yang sahih seperti DuitNow ID dan ini akan membina rasa tanggungjawab individu untuk tidak berbuat jahat kepada individu lain

Sila update maybank app anda ke version terkini maybank app untuk memastikan anda dapat fungsi terkini maybank app. AZA ada sediakan setiap update terkini maybank app version untuk memudahkan anda mengetahuinya dari masa ke semasa.


QURAN 3:20

"Oleh sebab itu jika mereka berhujah (menyangkal dan) membantahmu (Wahai Muhammad), maka katakanlah: "Aku telah berserah diriku kepada Allah dan demikian juga orang-orang yang mengikutku". Dan bertanyalah (Wahai Muhammad) kepada orang-orang (Yahudi dan Nasrani) yang diberi Kitab, dan orang-orang yang "Ummi" (orang-orang musyrik Arab): "Sudahkah kamu mematuhi dan menurut (ugama Islam yang aku bawa itu)?" Kemudian jika mereka memeluk Islam, maka sebenarnya mereka telah memperoleh petunjuk; dan jika mereka berpaling (tidak mahu menerima Islam), maka sesungguhnya kewajipanmu hanyalah menyampaikan (dakwah Islam itu). Dan (ingatlah), Allah sentiasa Melihat (tingkah laku) sekalian hambaNya"

"So if they argue with you, say, "I have submitted myself to Allah [in Islam], and [so have] those who follow me." And say to those who were given the Scripture and [to] the unlearned, "Have you submitted yourselves?" And if they submit [in Islam], they are rightly guided; but if they turn away - then upon you is only the [duty of] notification. And Allah is Seeing of [His] servants."

KEFAHAMAN AZA

"Hanya individu yang mendapat pentunjuk sahaja akan memeluk Islam. Kewajipan individu adalah menyampaikan kebenaran. Terpulanglah samada mahu menerimanya atau tidak kerana Allah pasti akan membalas segala buruk baik yang individu lakukan pada hari pembalasan kelak"

LABEL


SETERUSNYA

Realiti terkini kerja di Malaysia

SEBELUMNYA

Popular posts from this blog

Tawaran upgrade Unifi speed

Bagaimana untuk reset password maybank2u anda?

Cara guna Maybank E-Wallet (MAE)

Bangsa lebih penting - Artikal 1

Penipu!

SELAMAT DATANG KE BLOG AZA

Google Blog AZA dengan taip "blog aza"

TELEGRAM MESSENGER

Kalau korang dapat apa-apa yang menarik di group korang, sila share ke telegram berikut.

Untuk apa-apa info umum di info umum

Untuk berkaitan Islam di share islam

Untuk berkaitan covid-19 di covid-19

Untuk berkaitan Blog AZA di Komuniti Blog AZA

CONTACT

Yang nak contact saya kat sini. Yang nak isi borang kat sini.


CARI ARTIKAL DI BLOG AZA

Taipkan apa-apa carian artikal berkaitan yang anda mahukan di Blog AZA yang terletak di penjuru atas sebelah kanan skrin yang berbentuk simbol kanta pembesar

SHARE

Cara untuk share mana-mana artikal dari Blog AZA, tap pada ikon share yang terletak pada sebelah kanan tajuk artikal ATAU pada sebelah kiri label di akhir setiap artikal

COVID-19

Korang boleh baca fakta sebenar mengenai covid-19 di GLOBAL REPORT 2019-nCOV novel coronavirus kerana tak boleh percaya jika sekadar teori / pendapat / asumsi / imaginasi.

APA MAKSUD FAKTA?

Fakta adalah korang tahu sesuatu terbukti benar makanya itu fakta korang. Korang ada fakta seperti gambar/video dan sebagainya. Jika fakta itu bukan milik korang ianya masih belum fakta, belum tentu kebenarannya kerana mungkin sahaja ianya tidak benar kerana pelbagai sebab seperti gambar/video di edit, data yang dimanipulasi seperti data di edit, data tidak real time makanya real time saat itu sebenarnya beda kerana data yang diberikan tidak tepat seperti jauh lebih lambat/cepat dan sebagainya. Ada fakta yang mempunyai expired date seperti hanya betul ketika tarikh itu sahaja. Contoh ada kajian selepas itu membuktikan ianya salah. Ada fakta yang sampai bila-bila betul. Contoh anda dilahirkan pada tarikh bla bla. Sampai bila-bila pun betul. Gitu.

Subscribe Blog AZA by enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Senarai Penuh Label di Blog AZA

Show more