Bangsa lebih penting - Artikal 2

Artikal 333 - Racism terjadi kerana diskriminasi dan prejudis yang ada pada diri seseorang. Mana-mana individu pasti tidak mahu diri mereka di diskriminasi dan menjadi mangsa prejudis. Samada individu tersebut berada dalam golongan majoriti apatah lagi di dalam golongan minoriti.

Individu yang mempunyai kuasa, berjawatan besar, lebih memberi kesan jika mereka racism kerana mereka akan membentuk dan mengumpulkan kumpulan racism yang lebih besar. Racism dapat dikenal pasti bila ternyata terdapat pertikaian yang jelas menyatakan berlakunya racism.

Sebagai contoh, kerja yang dahulunya dilakukan oleh bangsa lain dan apabila bangsa lain pula mengambil alih. secara tiba-tiba pangkat, gaji dan pelbagai insentif dinaikkan sedangkan kerja yang 100% sama. Kenapa dahulu susah sangat nak naikkan sehingga berpuluh-puluh tahun? Jika majoriti level pengurusan sudah didominasi oleh suatu bangsa, kenapa bila ambil pekerja baru masih  ambil dari bangsa yang sama tetapi tidak dari bangsa lain. Alasan tidak dapat menutup realiti yang dilihat.

Bagaimana pula bangsa dapat dilihat mendominasi sesuatu lapangan. Sebagai contoh, operator di penuhi bangsa melayu tetapi bila melibatkan pengurusan dan teknikal di penuhi bangsa Cina. Berapa ramai pelajar melayu di universiti?

Apabila kita mula bekerja, baru kita tahu siapa rakan-rakan sekerja kita. Hanya pada masa itu baru kita tahu berapa ramai yang sebangsa dengan kita dan majoriti bangsa yang menjadi rakan sekerja kita.

Rakan sekerja kita tidak ada akses untuk memilih siapa yang akan memenuhi kekosongan peluang kerja. Bila saja ada rakan baru, tanpa mengira apa bangsa mereka, kita sudah sedia ada task masing-masing dan dengan siapa kita mesti berkomunikasi juga telah ditetapkan.

Bekerja berkumpulan memerlukan kerjasama. Tidak kira apa bangsa, kita akan membantu diantara satu sama lain. Ada masanya kita hanya tahu nama melalui email atau hanya mendengar suara melalui telepon sedangkan kita tidak kenal siapa mereka dan memang dah jadi kemestian perlu hubungi individu tertentu kerana masing-masing punyai peranan dalam bidang kerja masing-masing.

Rakyat malaysia majoritinya adalah berbangsa melayu maka memang tentulah kebarangkalian untuk berjumpa bangsa melayu lebih besar.

Lantas bagaimana sebenarnya terjadi bangsa itu lebih penting?


QURAN 3:47

"Maryam berkata:" Wahai Tuhanku! Bagaimanakah aku akan beroleh seorang anak, padahal aku tidak pernah disentuh oleh seorang lelaki pun?" Allah berfirman; "Demikianlah keadaannya, Allah menjadikan apa yang dikehendakiNya; apabila Ia berkehendak melaksanakan sesuatu perkara, maka Ia hanyalah berfirman kepadanya: ` Jadilah engkau ', lalu menjadilah ia"

"She said, "My Lord, how will I have a child when no man has touched me?" [The angel] said, "Such is Allah ; He creates what He wills. When He decrees a matter, He only says to it, 'Be,' and it is"

KEFAHAMAN AZA

"Maryam pernah menyatakan kebenaran Allah kepada Nabi Ibrahim tapi bila dirinya sendiri menyaksikan kebenaran Allah tapi kali ini dalam cara lain, rupanya dirinya juga masih tidak faham"

ARTIKAL BERKAITAN

A4 + Bangsa + Total

SETERUSNYA




Popular posts from this blog

Tawaran upgrade Unifi speed

Bagaimana untuk reset password maybank2u anda?

Cara guna Maybank E-Wallet (MAE)

Bangsa lebih penting - Artikal 1

Penipu!

SELAMAT DATANG KE BLOG AZA

Google Blog AZA dengan taip "blog aza"

TELEGRAM MESSENGER

Kalau korang dapat apa-apa yang menarik di group korang, sila share ke telegram berikut.

Untuk apa-apa info umum di info umum

Untuk berkaitan Islam di share islam

Untuk berkaitan covid-19 di covid-19

Untuk berkaitan Blog AZA di Komuniti Blog AZA

CONTACT

Yang nak contact saya kat sini. Yang nak isi borang kat sini.


CARI ARTIKAL DI BLOG AZA

Taipkan apa-apa carian artikal berkaitan yang anda mahukan di Blog AZA yang terletak di penjuru atas sebelah kanan skrin yang berbentuk simbol kanta pembesar

SHARE

Cara untuk share mana-mana artikal dari Blog AZA, tap pada ikon share yang terletak pada sebelah kanan tajuk artikal ATAU pada sebelah kiri label di akhir setiap artikal

COVID-19

Korang boleh baca fakta sebenar mengenai covid-19 di GLOBAL REPORT 2019-nCOV novel coronavirus kerana tak boleh percaya jika sekadar teori / pendapat / asumsi / imaginasi.

APA MAKSUD FAKTA?

Fakta adalah korang tahu sesuatu terbukti benar makanya itu fakta korang. Korang ada fakta seperti gambar/video dan sebagainya. Jika fakta itu bukan milik korang ianya masih belum fakta, belum tentu kebenarannya kerana mungkin sahaja ianya tidak benar kerana pelbagai sebab seperti gambar/video di edit, data yang dimanipulasi seperti data di edit, data tidak real time makanya real time saat itu sebenarnya beda kerana data yang diberikan tidak tepat seperti jauh lebih lambat/cepat dan sebagainya. Ada fakta yang mempunyai expired date seperti hanya betul ketika tarikh itu sahaja. Contoh ada kajian selepas itu membuktikan ianya salah. Ada fakta yang sampai bila-bila betul. Contoh anda dilahirkan pada tarikh bla bla. Sampai bila-bila pun betul. Gitu.

Subscribe Blog AZA by enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Senarai Penuh Label di Blog AZA

Show more