Cara dapatkan e-bill
AZRIZAINALABIDIN
Artikal 312 - Panjang 6182
STEP 1
Login di https://update.airselangor.com
Anda akan di bawa ke paparan HOME PAGE Air Selangor dengan URL lengkap seperti berikut https://update.airselangor.com/syabascsp/ocs_contact.php
STEP 2
Please choose type of ownership of water account.
+ Owner/Account Holder
+ Tenant (sekiranya anda menyewa)
Tap "Proceed" button
STEP 3
+ Your Identification Card (mykad) Number / Passport Number.
eg: 800121103039
+ Tick "i'm not robot"
+ Select images
+ Tap pada box "verify"
Once verified, the box of "i'm not robot" will be automatically ticked
+ Tap "Search water account number" box
STEP 4
Update your information
NOTA : Pada paparan stage ini nanti, dua maklumat berikut yang berada dalam sistem Air Selangor akan dipaparkan secara auto kepada anda.
+ Nombor akaun bill anda
+ Premise address
NOTA : Masukkan maklumat berikut pada kotak yang disediakan
+ mobile number
eg: 0101234567
+ e-mail adress
eg: xxxxxxx@xxxx.com
NOTA : Update maklumat anda pada masa akan datang jika anda bertukar email atau nombor mobile phone
+ tick "to receive water bill via email"
+ tap "send to us" box
NOTA : Message box akan kecil akan dipaparkan menyatakan
update.airselangor.com says
Your information update request successfully submitted. Thank you.
+ tap "ok" dan anda akan Logout secara automatik dan di bawa kembali ke HOME PAGE Air Selangor seperti paparan awal pada STEP 1.
Daftar eplbagai bil-bil anda menggunakan e-bill seperti bill air SYABAS, Astro, TM dan sebagainya bagi memastikan anda sentiasa dapat bil terkini.
Elakkan dari subscribe apa-apa email tambahan selain dari bill sahaja kerana selain dari email bill ianya akan menyemakkan inbox email dengan pelbagai iklan, promosi dan email spam dari pelbagai sumber yang tak diketetahui dan rasa rimas dengan kekerapan notification email masuk ke inbox anda.
Sekiranya anda telah "ter" subscribe selain dari email untuk bill sahaja, link untuk "unsubscribe" kebiasaan ada disediakan di setiap email yang anda terima.
Jangan beri sesiapa alamat email anda. Khaskan email tersebut hanya untuk terima e-bill sahaja.
GMAIL sebagai contoh membenarkan anda untuk punyai lebih dari satu account email bagi mengasingkan email mengikut tujuan. Jika email anda sudah sarat dengan pelbagai spam, mudah saja untuk cipta email baru tak sampai 2 minit. Delete saja account email lama anda tersebut.
Pernahkah anda mengalami masalah bill yang anda nantikan lambat tiba atau langsung tak kunjung tiba? Tahu-tahu anda dah dikenakan penalti kerana lewat bayar. Adil ke macam tu? Masalah tersebut amat mudah diselesaikan hanya dengan menggunakan e-bill. Berikut AZA sertakan panduan untuk mendapatkan e-bill anda.
PENDAFTARAN
Berikut AZA sediakan contoh untuk dapatkan e-bill AIR SELANGOR dan seterusnya pelbagai tips dan manfaat berkaitan pelbagai e-bill.
STEP 1
Login di https://update.airselangor.com
Anda akan di bawa ke paparan HOME PAGE Air Selangor dengan URL lengkap seperti berikut https://update.airselangor.com/syabascsp/ocs_contact.php
STEP 2
Please choose type of ownership of water account.
+ Owner/Account Holder
+ Tenant (sekiranya anda menyewa)
Tap "Proceed" button
STEP 3
+ Your Identification Card (mykad) Number / Passport Number.
eg: 800121103039
+ Tick "i'm not robot"
+ Select images
+ Tap pada box "verify"
Once verified, the box of "i'm not robot" will be automatically ticked
+ Tap "Search water account number" box
STEP 4
Update your information
NOTA : Pada paparan stage ini nanti, dua maklumat berikut yang berada dalam sistem Air Selangor akan dipaparkan secara auto kepada anda.
+ Nombor akaun bill anda
+ Premise address
NOTA : Masukkan maklumat berikut pada kotak yang disediakan
eg: 0101234567
+ e-mail adress
eg: xxxxxxx@xxxx.com
NOTA : Update maklumat anda pada masa akan datang jika anda bertukar email atau nombor mobile phone
+ tick "to receive water bill via email"
+ tap "send to us" box
NOTA : Message box akan kecil akan dipaparkan menyatakan
update.airselangor.com says
Your information update request successfully submitted. Thank you.
+ tap "ok" dan anda akan Logout secara automatik dan di bawa kembali ke HOME PAGE Air Selangor seperti paparan awal pada STEP 1.
PELBAGAI
EMAIL
Sekiranya anda telah "ter" subscribe selain dari email untuk bill sahaja, link untuk "unsubscribe" kebiasaan ada disediakan di setiap email yang anda terima.
Jangan beri sesiapa alamat email anda. Khaskan email tersebut hanya untuk terima e-bill sahaja.
GMAIL sebagai contoh membenarkan anda untuk punyai lebih dari satu account email bagi mengasingkan email mengikut tujuan. Jika email anda sudah sarat dengan pelbagai spam, mudah saja untuk cipta email baru tak sampai 2 minit. Delete saja account email lama anda tersebut.
MANFAAT
Antara manfaat menggunakan e-bill seperti berikut
+ Tidak perlu lagi menunggu surat atau bill
+ Mengurangkan penggunaan kertas
+ Anda dapat alert dengan setiap bill yang punyai kekerapan berbeza
+ Inbox email anda dapat simpan record semua bil terdahulu dan terkini secara lebih tersusun, mudah dan mobile. Ianya memudahkan anda untuk mengurus, membuat rujukan, perancangan dan perkongsian.
BILL
Pastikan anda bayar bill seandainya anda lewat terima apa-apa bill bagi mengelakkan sebarang gangguan perkhidmatan. Cukup dengan bayaran anggaran bagi bulan tersebut sekiranya anda lewat terima bil.
Amalkan untuk bayar bill lebih dari kadar setiap bill supaya setiap kali anda terima bill, charge semasa adalah negative. Ini bermakna anda dapat mengelak dari sebarang tindakan penalti pembayaran bil lewat dan ianya juga sebagai menunaikan tanggungjawab anda menghargai perkhidmatan yang telah anda nikmati.
Pembayaran lebih dari bill juga merupakan tabungan semasa anda untuk mengimbangi turun naik bill semasa anda pada masa akan datang. Tak rugi bayar lebih tapi pasti rugi bayar kurang kerana anda akan dikenakan penalti yang sebenarnya anda boleh elakkan sedari awal.
PEMBAYARAN
Pembayaran bil secara online seperti Maybank2u, DuitNow, JomPay dan sebagainya juga menambahkan lagi manfaat yang anda terima. Ternyata banyak manfaat yang boleh diperoleh dari internet. Terpulang pada bagaimana anda manfaatkan penggunaan internet. Tambahan pula internet juga boleh dicapai menggunakan mobile phone.
QURAN 3:26
"Katakanlah (wahai Muhammad): "Wahai Tuhan yang mempunyai kuasa pemerintahan! Engkaulah yang memberi kuasa pemerintahan kepada sesiapa yang Engkau kehendaki, dan Engkaulah yang mencabut kuasa pemerintahan dari sesiapa yang Engkau kehendaki. Engkaulah juga yang memuliakan sesiapa yang Engkau kehendaki, dan Engkaulah yang menghina sesiapa yang Engkau kehendaki. Dalam kekuasaan Engkaulah sahaja adanya segala kebaikan. Sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu"
"Say, "O Allah, Owner of Sovereignty, You give sovereignty to whom You will and You take sovereignty away from whom You will. You honor whom You will and You humble whom You will. In Your hand is [all] good. Indeed, You are over all things competent"
KEFAHAMAN AZA
"Hanya Pemerintahan Allah sahaja yang mempunyai segala kebaikkan. Ianya perlu untuk mengingatkan manusia akan kekuasaan, kesempurnaan dan kemuliaan yang Allah miliki berbanding manusia yang punyai kelemahan walau sehebat mana pun individu tersebut"