Kuat berdengkur atau snoring

AZRIZAINALABIDIN
Artikal 316 - Panjang 39813
Berdengkur atau snoring adalah perkara yang boleh berlaku pada setiap individu. Anda mungkin sesekali mendengkur atau seringkali mendengkur. Ia cenderung menjadi semakin teruk dengan peningkatan usia. Mendengkur kebiasaannya bukanlah perkara kritikal tetapi ianya merupakan gangguan bunyi kepada rakan sebilik malah menjejaskan kualiti tidur anda. Mendengkur adalah perkara yang perlu dirawat untuk mendapatkan tidur yang sempurna.

FAKTA RINGKAS

Berdengkur disebabkan oleh tisu bergetar di dalam saluran pernafasan hidung dan tekak. Getaran yang menyebabkan berdengkur disebabkan oleh aliran udara bergelora melalui saluran udara sempit. Berdengkur dipengaruhi oleh tahap tidur, kedudukan tidur, dan penggunaan ubat-ubatan dan alkohol. Mendengkur mungkin menjadi masalah untuk ahli keluarga dan rakan sebilik. Mendengkur juga mungkin menjadi tanda masalah dari ubat-ubatan yang diambil. Rawatan untuk dengkuran adalah samada melalui pembedahan atau tanpa pembedahan.

Berdengkur, seperti semua bunyi lain, disebabkan oleh getaran yang menyebabkan zarah-zarah di udara membentuk gelombang bunyi. Sebagai contoh, apabila kita bercakap, wayar vokal kita bergetar untuk membentuk suara kita. Apabila perut kita mengembang ketika menarik nafas (borborygmus), perut dan usus kita bergetar apabila udara dan makanan bergerak melaluinya.

Walaupun kita sedang tidur, aliran udara yang bergejolak boleh menyebabkan tisu-tisu (bumbung mulut) dan tekak bergetar, yang menimbulkan dengkuran. Pada asasnya, berdengkur adalah bunyi yang disebabkan oleh aliran udara bergelora yang menyebabkan tisu bergetar semasa tidur.

BAGAIMANA BIASA BERDENGKUR?

Siapa jua boleh berdengkur. Kebiasaannya, orang yang tidak kerap berdengkur akan menyatakan berdengkur selepas penyakit virus, selepas minum alkohol, atau ketika mengambil ubat.

Orang yang berdengkur boleh mempunyai jenis badan apa pun. Kita sering berfikir seorang lelaki besar dengan leher tebal sebagai pendengkur. Walau bagaimanapun, seorang wanita yang kurus dengan leher kecil juga boleh berdengkur dengan kuat. Secara umum, apabila orang menjadi lebih tua dan ketika mereka mengalami berat badan, berdengkur akan bertambah buruk.

Jika dengkuran anda sangat kuat, pasti rakan sebilik anda akan terjaga dan anda sendiri sedar yang anda telah berdengkur. Jika anda tak percaya kata-kata mereka bahawa anda berdengkur dengan teruk, cuba tidur sendirian dengan mengaktifkan perakam suara ketika anda sedang tidur.

APA YANG MENYEBABKAN BERDENGKUR?

Semasa kita sedang bernafas, udara mengalir keluar dan keluar dalam aliran yang stabil antara hidung atau mulut dan paru-paru kita. Terdapat bunyi yang agak sedikit apabila kita duduk dan bernafas secara senyap-senyap. Apabila kita bersenam, udara bergerak lebih cepat dan menghasilkan beberapa bunyi semasa kita bernafas. Ini berlaku kerana udara bergerak masuk dan keluar dari hidung dan mulut dengan lebih cepat dan ini menyebabkan lebih banyak pergolakan kepada aliran udara dan beberapa getaran tisu di hidung dan mulut.

Apabila kita sedang tidur, kawasan di bahagian belakang kerongkong kadang-kadang sempit apabila otot-otot berehat, malah ditutup secara sementara. Jumlah udara yang sama melalui pembukaan kecil ini dengan lebih cepat dapat menyebabkan tisu-tisu mengelilingi pembukaan bergetar, yang dapat menyebabkan bunyi dengkuran. Orang yang mendengkur mempunyai alasan yang berbeza untuk penyempitan. Penyempitan boleh di hidung, mulut, atau tekak. "Palatal snoring" selalunya lebih teruk apabila individu bernafas melalui mulutnya atau mempunyai halangan hidung.

MENGAPA SESEORANG BERDENGKUR?

Untuk bernafas beristirahat, adalah ideal untuk bernafas melalui hidung. Hidung bertindak sebagai humidifier, pemanas, dan penapis untuk udara yang masuk. Apabila kita bernafas melalui mulut kita, pengubahsuaian ke udara yang memasuki paru-paru kita berlaku pada tahap yang lebih rendah. Paru-paru kita masih dapat menggunakan udara sejuk, kering, kotor; tetapi anda mungkin dapati bahawa pernafasan benar-benar sejuk, kering, atau udara kotor boleh menjadi tidak selesa. Oleh itu, badan kita semestinya ingin bernafas melalui hidung jika mungkin.

Hidung terdiri daripada dua petak selari, satu di setiap sisi, dipanggil rongga hidung. Ianya dipisahkan oleh dinding nipis (septum), yang merupakan dinding yang relatif rata rawan, tulang, dan tisu lapisan (dipanggil mukosa hidung). Pada sisi sisi (dinding hidung lebih dekat dengan pipi) setiap petikan, terdapat tiga turbinates hidung, yang panjang, struktur berbentuk silinder yang terletak secara kasar selari dengan lantai hidung. Turbinates mengandungi banyak saluran darah kecil yang berfungsi untuk mengawal aliran udara. Sekiranya saluran darah di turbinates meningkat dalam saiz, turbinat secara keseluruhan membengkak, dan aliran udara menurun. Jika sauran sempit, turbin menjadi lebih kecil dan aliran udara meningkat.

Hampir setiap orang mempunyai kitaran hidung semulajadi yang biasanya akan mengalihkan sisi yang melakukan kebanyakan pernafasan setiap 2 hingga 6 jam. Sebagai contoh, jika turbinates hidung kanan bengkak, sebahagian besar udara memasuki laluan hidung kiri. Selepas kira-kira 6 jam, turbinat hidung kanan akan menjadi lebih kecil, dan turbinat hidung kiri akan membengkak, memindahkan sebahagian besar pernafasan ke laluan hidung kanan. Anda mungkin dapat melihat kitaran ini apabila anda kesejukan atau jika anda mempunyai hidung tersumbat. Turbinat juga boleh membengkak dari reaksi alahan atau rangsangan luar, seperti udara sejuk atau kotoran.

BERNAFAS MELALUI MULUT DAN BERDENGKUR

Seperti yang telah dinyatakan di atas, kita secara semulajadi ingin bernafas melalui hidung kita. Sesetengah orang tidak boleh bernafas melalui hidungnya kerana halangan hidungnya. Ini boleh disebabkan oleh penyimpangan septum hidung, alahan, jangkitan sinus, pembengkakan turbinates, atau adenid besar (tonsil di belakang tekak).

Pada orang dewasa, penyebab utama penyumbatan hidung adalah penyimpangan septal dari hidung atau tisu yang membengkak dari alergi.

Pada kanak-kanak, adenoids yang diperbesarkan (tonsil di belakang tekak) sering menjadi punca halangan.

Individu dengan halangan saluran nafas hidung yang mesti bernafas melalui mulut mereka kadang-kadang dipanggil "mouth breathers". Kebanyakkan mouth breathers akan berdengkur kerana aliran udara melalui mulut menyebabkan getaran tisu yang lebih besar.

LELANGIT LEMBUT DAN BERDENGKUR

Lelangit lembut (soft palate) adalah lanjutan otot bumbung tulang mulut (lelangit keras). Ia memisahkan bahagian belakang mulut (oropharynx) dari laluan hidung (nasofaring). Ia berbentuk seperti lembaran yang dilekatkan pada tiga sisi dan tergantung dengan bebas di belakang mulut.

Lelangit yang lembut adalah penting apabila bernafas dan menelan.

+ Semasa pernafasan hidung, lelangit bergerak maju dan "membuka" saluran nafas untuk udara masuk ke dalam paru-paru.

+ Semasa menelan, lelangit bergerak ke belakang dan "menutup" saluran hidung, dengan itu mengarahkan makanan dan cecair ke bawah esofagus dan bukannya ke belakang hidung.

Uvula adalah lanjutan kecil di bahagian belakang langit-langit lembut. Ia membantu dengan fungsi lelangit yang lembut dan juga digunakan dalam beberapa bahasa (Ibrani dan Farsi) untuk menghasilkan bunyi bingkai guttural (seperti dalam perkataan Ibrani "L'chaim"). Kata-kata Inggeris tidak menggunakan bunyi bingkai guttural.

Uap lelangit dan terlampir sering adalah struktur yang bergetar semasa rawatan dengkuran dan pembedahan untuk berdengkur dapat mengubah struktur ini dan mencegah bunyi bingkai guttural. Oleh itu, jika anda bercakap dengan bahasa yang menggunakan bunyi bingkai halus, rawatan bedah untuk berdengkur mungkin tidak disyorkan atau sesuai untuk anda.

Selepas malam berdengkur berat, selaput lembut dan uva mungkin bengkak pada waktu pagi. Pesakit mungkin mengalami sensasi yang semakin meningkat di pagi hari sehingga bengkak menurun.

LALUAN SEMPIT DAN BERDENGKUR

Amaran-amaran tonsil direka untuk mengesan dan melawan jangkitan. Ianya terletak di bahagian belakang mulut di setiap bahagian tekak (oropharynx). Ianya juga dikenali sebagai tonsil palatina. Seperti tisu yang bertentangan dengan jangkitan lain, tonsil membengkak ketika mereka sedang melawan bakteria dan virus. Selalunya, tonsil tidak kembali ke saiz normal selepas jangkitan itu hilang. Ia boleh kekal diperbesarkan (hypertrophied) dan boleh menyempitkan saluran udara bergetar, dan menyebabkan berdengkur.

Lelangit lembut, seperti yang diterangkan di atas, adalah penutup tisu yang tergantung di belakang mulut. Sekiranya terlalu panjang atau liut, ia boleh bergetar dan menyebabkan berdengkur.

Uvula digantung dari pusat dan belakang lelangit lembut. Uvula yang terlalu lama atau tebal juga boleh menyumbang kepada berdengkur.

Pangkalan lidah adalah bahagian lidah yang paling jauh di mulut. Lidah adalah otot besar yang penting untuk mengarahkan makanan semasa mengunyah dan menelan. Ia juga penting untuk membentuk kata-kata semasa kita bercakap. Ia dilekatkan pada bahagian dalam tulang rahang (mandible) di bahagian depan dan ke tulang hyoid di bawahnya.

Lidah mesti bebas bergerak ke semua arah untuk berfungsi dengan baik. Oleh itu, ia tidak dipasang dengan ketat di hujung atau di atas lidah. Sekiranya belakang lidahnya besar atau jika lidahnya dapat tergelincir ke belakang, ia dapat menyempitkan ruang melalui aliran hawa dalam pharynx, yang boleh mengakibatkan getaran dan berdengkur.

TAHAP TIDUR DAN BERDENGKUR

Tidur terdiri daripada beberapa peringkat, tetapi secara umum mereka boleh dibahagikan kepada REM (rapid eye movement) dan tahap tidak REM. Mendengkur boleh berlaku semasa semua atau hanya beberapa peringkat tidur. Mendengkur adalah yang paling biasa dalam tidur REM, kerana kehilangan ciri-ciri nada otot tahap tidur ini, dan semasa tidur nyenyak atau tidak tidur REM Tahap 3.

Semasa tidur REM, otak menghantar isyarat kepada semua otot badan (kecuali otot bernafas) untuk berehat. Malangnya, lidah, lelangit, dan tekak boleh runtuh apabila mereka berehat. Ini boleh menyebabkan saluran udara mengecil dan memburukkan berdengkur.

KEDUDUKAN TIDUR DAN BERDENGKUR

Apabila kita sedang tidur, kita biasanya (walaupun tidak selalu) berbaring terlentang. Graviti bertindak untuk menarik semua tisu badan, tetapi tisu-tisu adalah agak lembut dan liut. Oleh itu, apabila kita berbaring di belakang kita, graviti menarik lelangit, tonsil, dan lidah ke belakang. Ini sering menyempitkan saluran udara yang cukup untuk menyebabkan pergolakan dalam aliran udara, getaran tisu, dan berdengkur. Lazimnya, jika si pendengkur diingatkan dengan lembut (sebagai contoh, dengan tujahan yang lembut dari siku ke tulang rusuk atau geli) untuk menggulung ke sisinya, tisu tidak lagi ditarik ke belakang dan dengkuran berkurang.

BAGAIMANA UBAT DAN ALKOHOL MEMBERI KESAN KEPADA BERDENGKUR?

Sebab utama dengkuran adalah getaran tisu semasa bernafas. Sesetengah ubat-ubatan serta alkohol boleh menyebabkan kelonggaran otot semasa tidur. Oleh kerana otot-otot lidah, lidah, leher, dan pharynx lebih banyak berehat, saluran udara lebih banyak runtuh. Ini membawa kepada saluran udara yang lebih kecil dan getaran tisu yang lebih besar. Sesetengah ubat menggalakkan tahap tidur yang lebih mendalam, yang juga boleh memburukkan berdengkur.

MENGAPA BERDENGKUR MENJADI MASALAH?

Mendengkur kadang-kadang boleh menjadi satu-satunya tanda masalah yang lebih serius. Orang yang berdengkur harus dinilai samada masalah lain seperti apnea tidur, masalah tidur lain, atau masalah pernafasan yang berkaitan dengan tidur tidak hadir.

Sekiranya pendengkur tidur dan bernafas secara normal, maka berdengkur hanya masalah untuk pasangan atau ahli keluarga. Malah, berdengkur seringkali mengganggu tidur ahli keluarga dan rakan lebih daripada sekadar mempengaruhi pendengkur. Lazimnya, rakan melaporkan meninggalkan bilik tidur (atau membuat penjaga pintu meninggalkan bilik tidur) banyak malam setiap minggu. Mendengkur mungkin bukan masalah perubatan, tetapi ia boleh menjadi masalah sosial yang penting untuk masalah pendengkur dan rakan sebilik

Samada tidur sebilik dengan rakan sekolah atau rakan sekerja, mendengkur boleh mengganggu prestasi kerja atau pembelajaran rakan anda kerana tidur yang tidak cukup kerana gangguan dengkuran anda. Malah ia juga menjejaskan kualiti tidur anda sendiri kerana berdengkur. Ianya perkara yang memalukan anda walaupun di luar kawalan anda untuk tidak berdengkur.

APAKAH PENYAKIT ATAU KEADAAN YANG BOLEH MENYEBABKAN BERDENGKUR?

Adalah penting untuk menentukan jika berdengkur berkaitan dengan keadaan perubatan asas atau masalah terpencil (primer) (tidak dikaitkan dengan sebarang penyakit mendasar).

Secara lebih khusus, berdengkur utama tidak dikaitkan dengan apnea tidur obstruktif, rintangan saluran udara atas, insomnia, atau gangguan tidur yang lain. Perbezaan ini adalah penting kerana hubungan yang berkaitan antara keadaan yang mendasari dan kesan kesihatan yang buruk.

Contohnya, apnea tidur obstruktif (OSA) dikaitkan dengan risiko penyakit kardiovaskular yang lebih tinggi seperti serangan jantung dan strok. Hubung kait ini dianggap wujud kerana kelaziman tekanan darah tinggi (hipertensi) yang lebih tinggi pada individu dengan apnea tidur obstruktif. Sebaliknya, kajian menunjukkan bahawa orang yang mendengkur rendah tidak mempunyai kadar tekanan darah tinggi berbanding orang awam. Walaupun begitu, ada peningkatan bukti hubungan antara berdengkur dan masalah kesihatan yang signifikan. Walau bagaimanapun, punca sebenar hubungan ini masih tidak jelas.

APAKAH TAHAP MENDENGKUR YANG BERBEZA?

Ketahanan ringan terhadap aliran udara untuk sebab-sebab di atas di saluran udara atas boleh menyebabkan beberapa berdengkur yang tidak dikaitkan dengan gangguan tidur.

Sekiranya penentangan terhadap aliran udara meningkat, usaha untuk mengekalkan pengudaraan dan pernafasan yang mencukupi boleh menyebabkan rangsangan sementara dari tidur yang biasanya tidak cukup teruk untuk menyebabkan tahap oksigen dalam darah berkurangan (hipoksia). Ini dipanggil Respiratory Effort Related Arousal (RERA).

Apabila rintangan meningkat lebih jauh, usaha ventilasi tidak dapat mengikuti tahap ketahanan untuk mengekalkan tahap oksigen yang mencukupi, dan aliran udara berkurangan atau berhenti. Ini sering menyebabkan penurunan tahap oksigen dalam darah. Hasilnya, tidur menjadi lebih terfragmentasi dan arousal lebih kerap. Keadaan ini dirujuk sebagai hipopneas yang menghalang (pernafasan berkurangan) atau apneas (pernafasan yang tidak ada), dan keadaan ini disebut sindrom apnea-hipopnea tidur obstruktif.

BAGAIMANA TAHAP SESEORANG YANG BERDENGKUR DINILAI?

Untuk menilai seseorang dengan masalah mendengkur, adalah penting untuk juga bercakap dengan rakan sebilik atau ahli keluarga orang itu. Sejarah lengkap dan peperiksaan fizikal sering dilakukan.

Di samping itu, lebih terperinci tentang masalah berdengkur dan tidur perlu diperolehi. Pesakit boleh ditanya tentang corak tidur dan kebersihan tidur, gejala siang hari mengantuk, tidur siang, dan kekerapan kebangkitan pada waktu malam.

Peperiksaan fizikal yang menyeluruh juga boleh dilakukan termasuk menilai berat badan pesakit dan body mass index (BMI), penilaian lilitan leher (kawasan sekitar leher), dan visualisasi kerongkong, hidung, dan rongga mulut untuk menentukan betapa sempitnya bahagian lisan dan hidung.

BAGAIMANA MENENTUKAN SAMADA BERDENGKUR ADALAH MASALAH PERUBATAN?

Orang yang tidur (atau berbaring terjaga tidak tidur) berhampiran pendakap kerap sering melaporkan tanda-tanda yang mungkin menunjukkan masalah yang lebih serius. Apnea yang menyaksikan (menghentikan pernafasan) atau bengkak dapat mencetuskan masalah pernafasan (apnea tidur) atau masalah jantung. Pergerakan kaki atau pergerakan lain boleh menunjukkan masalah seperti gangguan gerakan anggota berkala atau sindrom kaki gelisah. Rujukan kepada pakar tidur mungkin disyorkan jika apnea tidur obstruktif, sindrom kaki gelisah, dan gangguan gerakan anggota berkala. Pelbagai kajian telah menunjukkan bahawa penilaian klinikal mudah tidak dapat menentukan sama ada seseorang itu hanya mendengkur, atau jika dia mempunyai gangguan tidur. Oleh itu, kajian tidur sering diperlukan untuk menentukan sama ada apnea tidur obstruktif hadir sebelum memulakan sebarang rawatan.

Jika tidur seseorang terganggu kerana berdengkur, ia juga mungkin dapat melihat gejala lain. Sering kali, individu mengadu kesukaran bangun pada waktu pagi atau perasaan tidak cukup tidur. Mereka mungkin mengambil tidur siang atau tidur semasa mesyuarat. Jika gangguan tidur teruk, orang telah tidur semasa memandu atau melakukan kerja harian mereka.

Mengantuk siang hari boleh dianggarkan dengan persediaan tidur, dan kajian tidur boleh dilakukan jika masalah tidur disyaki. Terdapat dua jenis kajian tidur umum:

1. Kajian tidur di rumah (kajian tidur mudah alih)

2. Kajian tidur yang lengkap (polysomnography di makmal dengan juruteknik)

KAJIAN TIDUR DI RUMAH

Kajian tidur di rumah (tanpa pengawasan) boleh mengukur beberapa parameter asas tidur dan pernafasan. Penilaian pra-ujian oleh pakar perubatan tidur untuk menentukan sama ada ujian di rumah adalah disyorkan. Selalunya, kajian tidur di rumah akan merangkumi pulse oximetry (pengukuran tahap oksigen dalam darah), rekod pergerakan, berdengkur, dan apneik (berhenti  bernafas) beberapa ketika. Kajian di rumah boleh membuktikan bahawa tidak ada masalah tidur atau mencadangkan bahawa mungkin ada masalah. Sesetengah jenis kajian tidur rumah mungkin reaksi atau nada saluran darah monitory serta mengesan kejadian pernafasan. Teknologi yang bertambah baik telah berkembang keupayaan untuk melakukan ujian dalam persekitaran tidur sendiri.

Jika kajian tidur rumah mencadangkan masalah, rawatan sering dimulakan. Jika keputusannya tidak jelas, ulangi ujian dengan kajian tidur penuh (polysomnography) boleh dilakukan di klinik.

KAJIAN TIDUR PENUH

Jika inventori tidur dan kajian tidur mencadangkan tidak ada gangguan tidur atau pernafasan, seseorang didiagnosis mendengkur utama. Pilihan rawatan kemudiannya boleh dibincangkan.

Skala Sleepiness Epworth

Skala Sleepiness Epworth adalah "ujian" berdasarkan laporan pesakit sendiri yang membuktikan keterukan mengantuk. Seseorang menilai kemungkinan tertidur semasa aktiviti tertentu. Menggunakan skala dari 0 hingga 3 di bawah, pesakit menarafkan risiko mereka dalam dozing dalam carta di bawah. (Carta ini boleh dicetak dan dibawa ke doktor.)

0 = Tidak mungkin tertidur
1 = Risiko sedikit untuk tidur
2 = Risiko yang sederhana untuk tidur
3 = Kemungkinan besar tidur

Setelah menilai setiap kategori, jumlah skor dikira. Julatnya ialah 0-24, dengan skor yang lebih tinggi semakin mengantuk.

Pemarkahan:

0 hingga 9 = Purata tidur mengantuk

10 hingga 15 = Mengantuk siang hari yang berlebihan

16 hingga 24 = Sederhana hingga mengantuk siang hari yang teruk

Memecahnya lebih jauh, mengantuk siang hari yang berlebihan adalah lebih besar daripada 10. Pengayuh utama biasanya mempunyai skor kurang daripada 10, dan individu dengan apnea tidur sederhana hingga berat biasanya mempunyai skor lebih besar daripada 16. (Seorang wanita mengisi skala tidur dan mempunyai "Saya tidak pernah membaca buku, menonton TV, atau menaiki kereta, jadi kemungkinan saya akan tertidur melakukan hal-hal itu sangat rendah. ")

APAKAH BEBERAPA UJIAN OBJEKTIF UNTUK MENGUKUR RASA MENGANTUK?

Bagi seseorang yang melaporkan sedang mengantuk pada siang hari, kadang-kadang membantu untuk mengukur betapa mengantuknya dia. Juga, selepas rawatan masalah tidur, kita kadang-kadang mahu mengukur peningkatan dalam mengantuk siang hari.

Sleepiness boleh diukur dengan Ujian Latency Latitud Tidur (MSLT). Pada dasarnya, MSLT mengukur berapa cepat seseorang tidur pada siang hari. Ia perlu dilakukan selepas kajian tidur semalaman (polysomnography) telah mendokumentasikan peluang yang mencukupi untuk tidur malam sebelum dan tiada apnea tidur obstruktif yang tidak dirawat. Ujian ini terdiri daripada empat hingga lima "naps" yang 20 minit terakhir setiap satu dan jarak dua jam berasingan. Orang itu diarahkan untuk "cuba tidur." Masa purata untuk tidur adalah dikira untuk semua empat atau lima ujian. Masa biasa akan lebih besar daripada sepuluh minit yang diperlukan untuk tidur. Mengantuk yang berlebihan ditakrifkan sebagai tertidur kurang dari lima minit.

Penyelenggaraan Ujian Wakefulness (MWT) juga mengukur mengantuk siang hari. Orang yang mengambil ujian ini diarahkan untuk "cuba untuk berjaga." Ini diulangi selama empat sesi 40 minit, dua jam berasingan. Tidak tertidur dalam keempat ujian adalah langkah objektif terkuat tanpa ketiadaan jamuan tidur.

Sesetengah perniagaan menggunakan ujian ini untuk memastikan pekerja mereka tidak terlalu mengantuk semasa bekerja. Khususnya, pemandu penerbangan dan pemandu trak yang mengalami rasa mengantuk perlu mempunyai ujian untuk memastikan keselamatan dan produktiviti awam di tempat kerja. Malangnya, tidak ada ujian yang akan menjamin seseorang tidak akan tidur di tempat kerja atau semasa memandu.

APAKAH RAWATAN UNTUK BERDENGKUR?

Matlamat untuk rawatan dengkuran mungkin sukar ditentukan. Masalah mendengkur biasanya menjadi masalah bagi rakan sebilik. Oleh itu, rawatan yang berjaya juga harus termasuk matlamat untuk mencapai tidur malam yang berjaya untuk rakan sebilik. Ini menjadikan rawatan mendengkur satu cabaran. Sebagai contoh, seseorang mungkin mendapat rawatan yang berjaya jika dengkurannya berkurangan dari tahap bunyi mesin penghancur batu ke bunyi yang lebih kurang bising. Sekiranya rakan sebiliknya gembira, masalah dengkuran itu "sembuh". Walau bagaimanapun, orang lain yang berdengkur berkurangan dari bunyi lembut hingga ke tahap pernafasan berat mungkin masih mempunyai rakan sebilik yang tidak menyenangkan.

Kebanyakan prosedur untuk merawat berdengkur adalah tertumpu kepada mengurangkan peredaran atau pergerakan selera lembut (atap mulut). Ini menangani berdengkur pukulan palatal. Sekiranya berdengkur berasal dari belakang lidah atau dari dinding lateral tekak, prosedur palatal akan kurang berkesan.

Adalah bijak untuk melihat laporan "kejayaan" untuk pelbagai rawatan dengan mata kritikal. Jika bilangan malam yang pasangan katil harus meninggalkan bilik berkurangan dari tujuh malam seminggu hingga satu malam setiap minggu, adakah ianya kejayaan? Ada yang mengatakan bahawa ia adalah berjaya. Walau bagaimanapun, pasangan katil masih perlu meninggalkan bilik satu malam seminggu berdasarkan keputusan tersebut. Adalah penting untuk mengetahui apa yang dijangkakan untuk "mengubati" sebelum mempertimbangkan apa-apa rawatan.

APAKAH RAWATAN BUKAN PEMBEDAHAN UNTUK PENDENGKUR?

Kategori utama rawatan bukan pembedahan mendengkur adalah:

+ Perubahan tingkah laku
+ Peranti gigi
+ Peranti hidung dan ubat
+ CPAP Nasal
+ Produk di kaunter

PERUBAHAN TINGKAH LAKU

Menurunkan berat badan, menukar kedudukan tidur dengan sentiasa mengamalkan untuk tidur secara mengiring dan mengelakkan tidur secara meniarap atau terlentang. Alkohol atau ubat penenang membuat berdengkur lebih teruk, oleh sebab itu ia harus dielakkan.

PERANTI GIGI

Berdengkur boleh diburukkan lagi oleh aliran udara biasa melalui kawasan yang sempit di dalam kerongkong. Sebahagian penyempitan disebabkan oleh lidah dan langit-langit jatuh ke belakang semasa tidur. Sesetengah peranti pergigian telah dibangunkan yang memegang rahang ke hadapan. Oleh kerana lidah dilekatkan di hadapan ke rahang, lidah juga dipegang ke hadapan apabila peranti ini digunakan. Sesetengah peranti direka untuk memegang lelangit dan ke hadapan.

Peranti pergigian (mirip dengan mulut) juga boleh dirujuk sebagai alat lisan atau peranti kemajuan mandibular. Peranti terbaik dibuat oleh doktor pergigian atau pakar yang berpengalaman untuk memastikan kesesuaian yang tepat tanpa menyebabkan masalah dan rawatan yang mencukupi untuk masalah tidur. Peranti ini boleh mengurangkan dengkuran dalam 70% hingga 90% kes. Walau bagaimanapun, terdapat beberapa kelemahan untuk peranti pergigian. Ia mesti dipakai setiap malam untuk memberi kesan, boleh menyebabkan atau memburukkan lagi masalah Temporomandibular Joint (TMJ), boleh menyebabkan air liur yang berlebihan, dan agak mahal.

Data yang ada pada beberapa peranti ini mendedahkan pengurangan subjektif dan objektif dalam mendengkur. Peranti ini mungkin sesuai dan disyorkan untuk individu-individu yang mempunyai berdengkur utama atau apnea tidur obstruktif yang ringan yang tidak mendapat faedah atau tidak layak untuk mengikuti kaedah "perubahan tingkah laku" seperti yang telah dibincangkan sebelumnya.

PERANTI HIDUNG DAN UBAT

Individu yang mempunyai saluran hidung yang sempit, berdengkur dapat dikurangkan dengan peranti hidung atau ubat. Breath-rite strips membuka injap hidung anterior (bahagian hadapan hidung). Jika ini adalah kawasan utama atau satu-satunya penyempitan, berdengkur dapat dikurangkan dengan menggunakannya.

Sekiranya mukosa hidung (lapisan) bengkak dari alergi atau kerengsaan menyebabkan masalah, semburan hidung dapat membantu. Nasal saline irrigation spray adalah cara untuk membersihkan dan melembabkan lapisan hidung kerana kerengsaan alam sekitar yang kekal di hidung (debu, debunga, dan asap) terus merengsa selagi ianya hadir. Lapisan hidung juga membengkak apabila sejuk dan kering. Nasal saline irrigation spray membantu membersihkan perengsa dan melembapkan mukosa tanpa kesan sampingan.

Semburan hidung lain yang boleh digunakan untuk memperbaiki pernafasan hidung termasuk nasal steroid sprays dan nasal decongestants. Ia dapat sangat membantu untuk merawat bengkak kerana alahan atau kerengsaan kecil. Semburan steroid mengurangkan keradangan di bahagian hidung. Sangat sedikit steroid diserap ke dalam badan dari hidung jadi ada sedikit kesan sampingan dengan semburan ini. Decongestan hidung yang menyusut saluran darah pada turbinates juga boleh digunakan untuk merawat dengkuran yang disebabkan oleh kesesakan hidung.

Langkah-langkah ini juga boleh membantu orang yang hanya berdengkur apabila mereka mempunyai upper respiratory infections atau colds, yang biasanya menyebabkan pembengkakan saluran udara.

CPAP Nasal

Continuous Positive Airway Pressure (CPAP) atau tekanan saluran udara positif berterusan adalah peranti yang biasa digunakan pada pesakit dengan diagnosis klinikal apnea tidur obstruktif. Peranti ini berfungsi dengan menyediakan tekanan udara yang berterusan dan meningkat untuk mencegah penyempitan jalan udara semasa inspiration dan expiration. Ia melibatkan memakai topeng yang dihubungkan dengan tiub ke pam yang mengekalkan tekanan udara yang ditetapkan pada paras yang lebih tinggi daripada paras normal.

Peranti ini telah terbukti dapat mengurangkan dengkur secara subjektif dan objektif dan gejala lain apnea tidur obstruktif. Tekanan udara disesuaikan secara individu untuk setiap pesakit berdasarkan parameter kajian tidur.

Masalah utama dengan CPAP adalah bahawa ia perlu dipakai untuk ianya menjadi berkesan. Mesin-mesin ini lebih kecil dan mempunyai ciri-ciri yang dipertingkatkan bersama-sama dengan pelbagai muka topeng untuk meningkatkan keselesaan dan pematuhan. Walaupun demikian, pematuhan pesakit terhadap penggunaan CPAP selalunya tidak optimum.

PRODUK DI KAUNTER

Terdapat banyak lagi produk mudah alih yang tersedia untuk mengatasi masalah mendengkur. Secara amnya, produk mungkin tidak dikaji dan disyorkan secara saintifik. Produk mungkin berguna pada sesetengah orang secara subjektif, tetapi keberkesanan berbeza produk yang digunakan untuk beberapa malam juga telah dilaporkan. Walau apa pun, jika berdengkur wujud, maka ia perlu dinilai sepenuhnya oleh doktor untuk memastikan tidak terdapat kemungkinan potensi disebabkan perubatan dan memilih kaedah rawatan berkesan yang telah terbukti.

APAKAH PILIHAN PEMBEDAHAN UNTUK MENGATASI MASALAH BERDENGKUR?

Pembedahan untuk merawat berdengkur direka untuk mengurangkan halangan atau penyempitan di kawasan anatomi yang menyebabkan dengkuran. Mungkin terdapat lebih daripada satu kawasan yang terlibat, jadi pembedahan pada hanya satu kawasan yang sempit dapat mengurangkan berdengkur tetapi tidak menghilangkannya sepenuhnya. Mengurangkan perut palatal dan uvular juga dipercayai membantu mengurangkan bunyi berdengkur.

Rawatan pembedahan mendengkur biasanya difokuskan pada saluran hidung, palatum dan uva, dan lidah. Kebanyakan prosedur pembedahan dilakukan di pejabat doktor. Secara umum, syarikat insurans individu menentukan keadaan perubatan yang dilindungi sebagai manfaat pelan. Insurans sering berubah, dan oleh itu, dasar liputan mungkin berbeza-beza. Seperti biasa, adalah penting untuk memeriksa dengan insurans anda sendiri dan pra-mengesahkan kos dan liputan anggaran untuk sebarang rawatan atau pembedahan perubatan yang dirancang.

Adalah bijaksana untuk menjalani kajian tidur formal (polysomnogram) sebelum melakukan pembedahan untuk memastikan bahawa berdengkur bukan merupakan manifestasi apnea tidur yang menghalangi. Jika apnea tidur adalah kes, maka lebih CPAP konservatif perlu ditetapkan dan cuba terlebih dahulu. Di samping itu, jika berdengkur dikaitkan dengan apnea tidur obstruktif, maka pembetulan pembedahan mungkin menutupi gejala yang jelas dari keadaan yang berpotensi serius dan meninggalkan apnea tidur yang tidak didiagnosis.

PILIHAN PEMBEDAHAN HIDUNG

Pembedahan hidung untuk merawat berdengkur biasanya difokuskan untuk meningkatkan laluan hidung sempit. Walaupun peningkatan mendengkur mungkin berlaku selepas peningkatan pernafasan hidung, beberapa kajian tidak menunjukkan keadaan ini.

TENAGA DAN FREKUENSI RADIO

Di pejabat doktor, tenaga frekuensi radio boleh digunakan untuk mengecilkan turbinat dengan membuat tisu parut di dalamnya, menyebabkan saluran hidung yang lebih terbuka. Prosedur ini mengambil masa kira-kira 15 minit. Kebanyakan masa itu digunakan untuk mengubati tisu hidung dengan ubat-ubatan topikal dan suntikan.

Prosedur ini dilakukan dengan tongkat yang dimasukkan ke dalam tisu. Tenaga frekuensi radio kemudian dilepaskan ke dalam tisu selama sepuluh saat. Beberapa aplikasi dilakukan pada setiap sisi hidung untuk kesan maksima. Prosedur ini berjaya apabila bentuk tisu parut. Oleh itu, ia mengambil masa kira-kira tiga bulan untuk melihat kesan penuh prosedur. Oleh kerana tisu parut melembutkan dari masa ke masa, bagaimanapun, pembengkakan dan penyempitan mungkin berulang. Prosedur itu kemudian boleh diulangi seperti yang diperlukan di pejabat doktor.

SEPTUM YANG MENYIMPANG

Beberapa masalah anatom lain boleh menyebabkan atau memburukkan berdengkur. Sepalum hidung adalah "dinding" di tengah hidung yang memisahkan bahagian hidung kanan dan kiri. Selepas trauma (termasuk semasa kelahiran), septum boleh menyimpang ke satu sisi atau boleh melengkung ke kedua-dua belah pihak (satu sisi oleh bahagian depan septum dan satu lagi di belakang septum). Penyimpangan septum boleh diperbetulkan dengan membuang rawan tulang belakang. Pembedahan ini biasanya dilakukan di operating room bahagian general anesthesia. Selepas pembedahan, jika halangan hidung bertambah baik, mendengkur sering dapat dikurangkan.

POLIP HIDUNG

Polip hidung adalah "pertumbuhan" mukosa dalam hidung yang biasanya disebabkan oleh alahan. Kerana ianya terus membesar dari masa ke masa, ia juga boleh menyebabkan halangan hidung. Sekiranya polip cukup besar, ianya memerlukan pembedahan untuk membuangnya. Pembedahan ini sebelum ini dilakukan di pejabat doktor. Walau bagaimanapun, ia adalah lebih biasa untuk melakukan pembedahan di bilik operasi di bawah anestesia umum. Mengeluarkan polip mengurangkan halangan hidung, yang boleh mengurangkan dengkuran.

PILIHAN PEMBEDAHAN ORAL

Mendengkur juga boleh disebabkan oleh selaput yang panjang, liar, dan uva. Terdapat beberapa prosedur yang melibatkan uvula dan lelangit. Sesetengah prosedur mengeluarkan tisu sementara yang lain cuba mengeras tisu. Kerana prosedur yang dilakukan pada tisu lembut, dari masa ke masa tisu yang mengeras dapat melembutkan. Akibatnya, pengurangan kesan mungkin berlaku.

UVULECTOMY

Uvulectomy adalah penyingkiran uva. Ini dengan mudah boleh dilakukan di bawah anestesia tempatan di pejabat doktor. Seseorang biasanya tidak terlepas mempunyai uva. Walau bagaimanapun, terdapat tempoh satu hingga dua minggu ketidakselesaan di tekak selepas prosedur. Sesetengah orang memerlukan ubat kesakitan yang kuat selama beberapa hari, sedangkan yang lain hanya memerlukan acetaminophen (Tylenol) atau bersamaan di kaunter. Kebanyakan orang menggambarkan kesakitan seperti yang serupa dengan bad viral sore throat (sakit tekak yang teruk) yang lebih buruk apabila menelan. Risiko utama uvulectomy adalah sakit, pendarahan, dan ucapan yang diubah (jika anda berbicara bahasa dengan frikatif guttural seperti Ibrani atau Farsi).

Laser Assisted Uvulopalatoplasty (LAUP)

LAUP adalah prosedur yang lebih lama yang melibatkan pemangkasan langit-langit dengan laser. Ia boleh dilakukan di pejabat doktor di bawah anestesia tempatan. Potongan kecil dibuat di langit-langit di setiap sisi uvula dengan laser. Beberapa prosedur biasanya diperlukan untuk kesan maksimal. Tudung yang disebabkan oleh prosedur mengeraskan lelangit, mengurangkan keupayaan lelangit untuk bergetar dan menarik lelangit ke tepi untuk mengetatkannya. Prosedur ini mengakibatkan kesakitan sederhana selama satu hingga dua minggu yang umumnya dikawal dengan ubat sakit lisan.

Kaedah lain untuk mengeraskan lelangit di pejabat doktor termasuk suntikan dengan ejen sclerosing, ablasi radiofrequency dari lelangit, ablation sejuk pada palatum, atau prosedur palatoplasti dalam pejabat.

Berdengkur kerana lelangit yang panjang dan tahan lasak boleh dirawat dengan prosedur di pejabat doktor yang mengeras lelangit. Seperti belayar di perahu layar, udara bergerak di sekitar langit-langit boleh menyebabkan getaran tisu dan battens diletakkan untuk mengejar layar dan mengurangkan getaran. Begitu juga, lelangit yang lebih kuat adalah kurang bergetar. Lelangit boleh menjadi kaku dengan membuat tisu parut (seperti yang dibincangkan sebelumnya) atau dengan implan.

ABLASI FREKUENSI RADIO PADA LANGIT-LANGIT

Ablasi frekuensi radio lelangit boleh dilakukan di bawah anestesia tempatan di pejabat doktor. Biasanya, tiga terowong dalam tisu dibuat dengan tongkat radiofrequency. Tenaga radiofrequency digunakan selama kira-kira sepuluh saat dengan tongkat pada tisu otot lelangit. Tisu menyembuhkan sebagai tisu parut, dan lelangit menjadi lebih kencang dan kurang bergetar. Secara umumnya, tisu parut di langit-langit terus terbentuk sehingga tiga bulan. Sehingga 77% orang melaporkan penurunan mendengkur selepas prosedur ini, bagaimanapun, apabila tisu terus sembuh dari masa ke masa, lelangit dapat melembutkan dan menghalang. Satu kajian menunjukkan 29% kembali mendengkur selepas satu tahun.

PALATE IMPLANTS

Palate implants  kini digunakan untuk merawat berdengkur. Ia diperbuat daripada Dacron, yang merupakan bahan bukan reaktif yang telah digunakan selama bertahun-tahun untuk pembedahan injap jantung dan pembaikan hernia. Dacron juga menggalakkan tisu normal untuk berkembang ke dalamnya. Implan Dacron kecil diletakkan di dalam lelangit di bawah anestesia tempatan. Implan mengeras palate seperti tisu parut tidak selepas rawatan radiofrequency. Implan kekal dalam tisu, jadi pengulangan dengkuran sepatutnya dikurangkan.

Pemilihan pesakit yang betul adalah penting. Penempatan implan dilakukan berhampiran pinggir posterior langit-langit keras. Sekiranya pesakit mempunyai palet yang panjang, tahan lasak, lembut dan uva, mungkin terdapat kemungkinan penurunan pengurangan yang mendengkur. Implan pelbagai boleh diletakkan, dengan implan tambahan ditambah sehingga sejumlah 5 dalam beberapa kes. Sesetengah berulang selepas 12 bulan adalah biasa dalam banyak kajian, dan tiada pengurangan yang signifikan dalam apnea tidur obstruktif telah ditunjukkan dengan sebarang konsistensi.

Terdapat risiko peningkatan jangkitan kecil selepas penyisipan bahan asing dalam tisu langit-langit. Sekiranya ini berlaku, implan perlu dikeluarkan dan digantikan dengan implan lain. Walaupun ini terdengar seperti akibat negatif, jangkitan sebenarnya membawa kepada parut, yang membantu mengurangkan getaran lelangit. Prosedur implan menghasilkan keradangan tisu yang kurang dan oleh itu prosedur tidak terlalu sakit atau selagi menjalani rawatan radio frekuensi.

APAKAH KEJAYAAN PEMBEDAHAN UNTUK MENGATASI MASALAH BERDENGKUR?

Pembedahan umumnya berjaya dalam mengurangkan dengkuran. Kejayaan prosedur bergantung kepada kawasan masalah yang menyebabkan berdengkur. Contohnya, seseorang yang mengalami kesesakan hidung, dengkurannya tidak akan berkurang dengan prosedur lelangit dan sebaliknya. Faktor lain yang membuat kesukaran untuk diukur adalah definisi kejayaan. Seperti yang telah dibincangkan sebelumnya, matlamat pembedahan haruslah termasuk tidur malam yang berjaya bagi mereka yang berada di sekeliling pendengkur.

Pembedahan implan palate telah dilaporkan untuk mengurangkan berdengkur. Pada skala pengertian 1 hingga 100, penurunan purata ialah dari 79 hingga 48 pada tiga bulan. Adakah tahap dengkur 48 kejayaan? Bagi sesetengah orang ia mungkin, tetapi bagi orang lain ia mungkin tidak. Begitu juga, pembedahan implan parut dianjurkan oleh 89% daripada pendengkur, tetapi hanya 69% daripada pasangan mereka. Pembedahan implan Palatal, seperti pembedahan lain, sangat berjaya jika pesakit dipilih dengan teliti. Hanya orang yang berdengkur kerana masalah lelangit akan berjaya mengurangkan dengkuran dengan pembedahan lelangit, dan hanya pasangan pendamping akan menentukan sama ada pengurangan dengkuran adalah "kejayaan".



QURAN 3:30

"(Ingatlah) hari (kiamat yang padanya) tiap-tiap seorang akan mendapati apa sahaja kebaikan yang telah dikerjakannya, sedia (dibentangkan kepadanya dalam surat-surat amalnya); dan demikian juga apa sahaja kejahatan yang telah dikerjakannya. (ketika itu tiap-tiap orang yang bersalah) ingin kalau ada jarak yang jauh di antaranya dengan amalnya yang jahat itu. Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan (ingatlah juga), Allah Amat belas kasihan kepada hamba-hambaNya"

"The Day every soul will find what it has done of good present [before it] and what it has done of evil, it will wish that between itself and that [evil] was a great distance. And Allah warns you of Himself, and Allah is Kind to [His] servants"

KEFAHAMAN AZA

"Mengingati hari kiamat baik untuk kita"

ARTIKAL BERKAITAN


SETERUSNYA


SEBELUMNYA

Popular posts from this blog

Tawaran upgrade Unifi speed

Bagaimana untuk reset password maybank2u anda?

Cara guna Maybank E-Wallet (MAE)

Bangsa lebih penting - Artikal 1

Penipu!

SELAMAT DATANG KE BLOG AZA

Google Blog AZA dengan taip "blog aza"

TELEGRAM MESSENGER

Kalau korang dapat apa-apa yang menarik di group korang, sila share ke telegram berikut.

Untuk apa-apa info umum di info umum

Untuk berkaitan Islam di share islam

Untuk berkaitan covid-19 di covid-19

Untuk berkaitan Blog AZA di Komuniti Blog AZA

CONTACT

Yang nak contact saya kat sini. Yang nak isi borang kat sini.


CARI ARTIKAL DI BLOG AZA

Taipkan apa-apa carian artikal berkaitan yang anda mahukan di Blog AZA yang terletak di penjuru atas sebelah kanan skrin yang berbentuk simbol kanta pembesar

SHARE

Cara untuk share mana-mana artikal dari Blog AZA, tap pada ikon share yang terletak pada sebelah kanan tajuk artikal ATAU pada sebelah kiri label di akhir setiap artikal

COVID-19

Korang boleh baca fakta sebenar mengenai covid-19 di GLOBAL REPORT 2019-nCOV novel coronavirus kerana tak boleh percaya jika sekadar teori / pendapat / asumsi / imaginasi.

APA MAKSUD FAKTA?

Fakta adalah korang tahu sesuatu terbukti benar makanya itu fakta korang. Korang ada fakta seperti gambar/video dan sebagainya. Jika fakta itu bukan milik korang ianya masih belum fakta, belum tentu kebenarannya kerana mungkin sahaja ianya tidak benar kerana pelbagai sebab seperti gambar/video di edit, data yang dimanipulasi seperti data di edit, data tidak real time makanya real time saat itu sebenarnya beda kerana data yang diberikan tidak tepat seperti jauh lebih lambat/cepat dan sebagainya. Ada fakta yang mempunyai expired date seperti hanya betul ketika tarikh itu sahaja. Contoh ada kajian selepas itu membuktikan ianya salah. Ada fakta yang sampai bila-bila betul. Contoh anda dilahirkan pada tarikh bla bla. Sampai bila-bila pun betul. Gitu.

Subscribe Blog AZA by enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Senarai Penuh Label di Blog AZA

Show more