Cara membeli rumah pertama

AZRIZAINALABIDIN
Artikal 314 - Panjang 4494
Bila nak beli rumah ramai yang ragu-ragu nak beli rumah untuk status lot tanah yang mana satu? Berikut AZA sediakan perincian mengenainya.

Freehold "non bumi lot"


  • Tukar milik (aspek pelaburan) "bebas" antara bumi, cina, india dan asing kerana "tanpa" sekatan kepentingan oleh pihak pejabat tanah negeri dinyatakan dalam geran / strata. Urusan tukar milik "mudah".
  • Layak dapat diskaun "sebab bumi unit turut diperuntukkan".
  • Lokasi kurang strategik.
  • Jumlah projek rumah lebih banyak.
  • Boleh dibeli oleh "bumi dan non bumi".


Freehold "bumi lot"


  • Tukar milik (aspek pelaburan) "terhad" antara bumi sahaja kerana "ada" sekatan kepentingan oleh pihak pejabat tanah negeri dinyatakan dalam geran / strata. Urusan tukar milik "leceh dan hampir mustahil".
  • Layak dapat diskaun "sebab bumi lot".
  • Lokasi kurang strategik.
  • Jumlah projek rumah lebih banyak.
  • Boleh dibeli oleh "bumi sahaja".

Leasehold "non bumi lot"


  • Tukar milik (aspek pelaburan) "bebas" antara bumi, cina, india dan asing kerana "tanpa" sekatan kepentingan oleh pihak pejabat tanah negeri dinyatakan dalam geran / strata. Urusan tukar milik "mudah".
  • Layak dapat diskaun "sebagai pembeli bumi".
  • Lokasi strategik.
  • Jumlah projek rumah terhad.
  • Boleh dibeli oleh "bumi dan non bumi".
  • Ada tempoh pajakan 99 tahun atau lebih dan perlu renew pajakkan serta bayar premium bila nak habis tempoh.


Leasehold "bumi lot"


  • Tukar milik (aspek pelaburan) "terhad" antara bumi sahaja kerana "ada" sekatan kepentingan oleh pihak pejabat tanah negeri dinyatakan dalam geran / strata. Urusan tukar milik "leceh".
  • Layak dapat diskaun "sebab bumi lot".
  • Lokasi kurang strategik.
  • Jumlah rumah lebih banyak.
  • Boleh dibeli oleh "bumi sahaja".
  • Ada tempoh pajakan 99 tahun atau lebih dan perlu renew pajakkan serta bayar premium bila nak habis tempoh.


Malay reserved

Perincian sama seperti Freehold atau Leasehold. Bezanya diperuntukkan khas untuk melayu sahaja.

OUTLOOK

Status lot tanah adalah tertakluk kepada perlembagaan negara untuk memelihara hak bumiputera. Membeli rumah untuk tujuan pelaburan adalah jelas merampas peluang individu yang benar-benar mahu membeli rumah pertama untuk diduduki. Oleh sebab itu sebagai bumiputera anda perlu fokus untuk mencari rumah yang praktikal untuk anda beli bukan beli berpandukan status lot tanah.

Cara yang betul untuk membeli rumah pertama adalah membeli rumah yang praktikal untuk anda beli dengan mengambil kira pelbagai perkara lain kerana jika anda sudah "ter" beli, anda kena terima seadanya dan peluang untuk beli rumah ke-dua lebih sukar kerana ramai lagi yang belum dapat membeli rumah pertama.

Artikal ini adalah artikal ke-314 perkongsian AZA di blog ini. Pelbagai perkongsian yang merangkumi pelbagai perkara telah AZA kongsikan kepada anda untuk membantu anda memperoleh info dengan harapan AZA agar anda dapat manfaat dan dapat menghindar mudarat. Tak ramai yang berkongsi artikal di blog apatah lagi untuk terus kekal aktif update perkongsian semasa sejak mula berblogging.


QURAN 3:28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang-orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali"

"Let not believers take disbelievers as allies rather than believers. And whoever [of you] does that has nothing with Allah, except when taking precaution against them in prudence. And Allah warns you of Himself, and to Allah is the [final] destination"

KEFAHAMAN AZA

"Islam jelas menetapkan Muslim mesti mengutamakan Muslim untuk dijadikan teman rapat bukannya memilih individu yang tidak mempercayai Allah dijadikan sebagai teman rapat"

ARTIKAL BERKAITAN


SETERUSNYA


SEBELUMNYA

Popular posts from this blog

Tawaran upgrade Unifi speed

Bagaimana untuk reset password maybank2u anda?

Cara guna Maybank E-Wallet (MAE)

Bangsa lebih penting - Artikal 1

Penipu!

SELAMAT DATANG KE BLOG AZA

Google Blog AZA dengan taip "blog aza"

TELEGRAM MESSENGER

Kalau korang dapat apa-apa yang menarik di group korang, sila share ke telegram berikut.

Untuk apa-apa info umum di info umum

Untuk berkaitan Islam di share islam

Untuk berkaitan covid-19 di covid-19

Untuk berkaitan Blog AZA di Komuniti Blog AZA

CONTACT

Yang nak contact saya kat sini. Yang nak isi borang kat sini.


CARI ARTIKAL DI BLOG AZA

Taipkan apa-apa carian artikal berkaitan yang anda mahukan di Blog AZA yang terletak di penjuru atas sebelah kanan skrin yang berbentuk simbol kanta pembesar

SHARE

Cara untuk share mana-mana artikal dari Blog AZA, tap pada ikon share yang terletak pada sebelah kanan tajuk artikal ATAU pada sebelah kiri label di akhir setiap artikal

COVID-19

Korang boleh baca fakta sebenar mengenai covid-19 di GLOBAL REPORT 2019-nCOV novel coronavirus kerana tak boleh percaya jika sekadar teori / pendapat / asumsi / imaginasi.

APA MAKSUD FAKTA?

Fakta adalah korang tahu sesuatu terbukti benar makanya itu fakta korang. Korang ada fakta seperti gambar/video dan sebagainya. Jika fakta itu bukan milik korang ianya masih belum fakta, belum tentu kebenarannya kerana mungkin sahaja ianya tidak benar kerana pelbagai sebab seperti gambar/video di edit, data yang dimanipulasi seperti data di edit, data tidak real time makanya real time saat itu sebenarnya beda kerana data yang diberikan tidak tepat seperti jauh lebih lambat/cepat dan sebagainya. Ada fakta yang mempunyai expired date seperti hanya betul ketika tarikh itu sahaja. Contoh ada kajian selepas itu membuktikan ianya salah. Ada fakta yang sampai bila-bila betul. Contoh anda dilahirkan pada tarikh bla bla. Sampai bila-bila pun betul. Gitu.

Subscribe Blog AZA by enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Senarai Penuh Label di Blog AZA

Show more