Sakit kepala

AZRIZAINALABIDIN
Artikal 255 - Panjang 34268
Senarai pecahan tajuk.

  1. Definisi dan fakta sakit kepala.
  2. Apakah sakit kepala?
  3. Bagaimana sakit kepala dikelaskan?
  4. Apakah sakit kepala utama?
  5. Apakah yang dimaksudkan dengan sakit kepala menengah?
  6. Apakah neuralgias tengkorak, sakit muka, dan sakit kepala yang lain?
  7. 17 jenis sakit kepala.
  8. Apa yang menyebabkan sakit kepala?
  9. Apa yang menyebabkan sakit kepala ketegangan?
  10. Apakah tanda-tanda dan gejala sakit kepala ketegangan?
  11. Bagaimanakah sakit kepala ketegangan didiagnosis?
  12. Bagaimanakah sakit kepala ketegangan dirawat?
  13. Apa yang menyebabkan sakit kepala kluster?
  14. Apakah gejala sakit kepala kluster?
  15. Bagaimanakah sakit kepala kluster didiagnosis?
  16. Bagaimanakah sakit kepala kluster dirawat?
  17. Bolehkah sakit kepala kluster dihalang?
  18. Apakah penyakit yang menyebabkan sakit kepala menengah?
  19. Bagaimana sakit kepala menengah didiagnosis?
  20. Apakah pemeriksaan dan ujian untuk sakit kepala menengah?
  21. Bilakah saya perlu mendapatkan rawatan perubatan untuk sakit kepala?
  22. Bagaimana untuk menghilangkan sakit kepala? Adakah ubat over-the-counter (OTC) dan rawatan di rumah berkesan untuk sakit kepala?

TAJUK (1) : Definisi dan fakta sakit kepala

Kepala adalah salah satu daripada kesakitan yang paling biasa di dalam tubuh.

Sakit kepala atau (Headache / head pain) kadang-kadang sukar untuk digambarkan, tetapi beberapa gejala biasa termasuk berdenyut, meremas, berterusan, tidak henti-henti atau sekejap. Lokasi mungkin berada dalam satu bahagian muka atau tengkorak, atau mungkin umum melibatkan keseluruhan kepala.

Sakit kepala mungkin timbul secara spontan atau mungkin dikaitkan dengan aktiviti atau senaman. Ia mungkin menjadi permulaan yang teruk atau ia mungkin bersifat kronik dengan episod peningkatan keparahan.

Sakit kepala sering dikaitkan dengan loya dan muntah. Ini benar terutama dengan sakit kepala migrain.

Kesakitan kepala boleh dikelaskan sebagai salah satu daripada tiga jenis:

1) Sakit kepala utama,
2) Sakit kepala menengah, dan
3) Neuralgias tengkorak, sakit muka, dan sakit kepala yang lain.

Sakit kepala utama biasa termasuk ketegangan, migrain, dan sakit kepala kelompok.

Rawatan di rumah untuk sakit kepala ketegangan, jenis sakit kepala utama yang paling biasa, termasuk ubat-ubatan over-the-counter (OTC) dab rehat untuk merawat atau melegakan kesakitan.

Sakit kepala menengah biasanya merupakan gejala kecederaan atau penyakit yang mendasari. Sakit kepala Sinus dianggap sebagai sakit kepala menengah akibat peningkatan tekanan atau jangkitan pada sinus.

Ubat sakit kepala yang berlebihan (sakit kepala rebound) adalah keadaan di mana ubat-ubatan kesakitan yang sering digunakan boleh menyebabkan sakit kepala yang berterusan. Sakit kepala mungkin bertambah baik untuk masa yang singkat selepas ubat diambil dan kemudian berulang ("Sakit kepala rebound" telah digantikan oleh ubat istilah sakit kepala yang berlebihan.)

Individu perlu mendapatkan rawatan perubatan untuk sakit kepala baru atau jika sakit kepala dikaitkan dengan demam, leher kaku, kelemahan atau perubahan sensasi pada satu sisi badan, perubahan dalam visi, muntah atau perubahan tingkah laku.

TAJUK (2) Apakah sakit kepala?

Sakit kepala ditakrifkan sebagai rasa sakit yang timbul dari kepala atau leher bahagian atas badan. Kesakitan berasal dari tisu dan struktur yang mengelilingi tengkorak atau otak kerana otak itu sendiri tidak mempunyai saraf yang menimbulkan sensasi sakit (serat rasa sakit).

Lapisan tipis tisu (periosteum) yang mengelilingi tulang, otot yang membungkus tengkorak, sinus, mata, dan telinga, serta tisu nipis yang menutupi permukaan otak dan saraf tunjang (meninges), arteri, urat, dan saraf , Semua boleh menjadi meradang atau jengkel dan menyebabkan sakit kepala. Kesakitan boleh menjadi sakit kusam, tajam, berdenyut, malar, berselang-seli, ringan, atau sengit.

TAJUK (3) Bagaimana sakit kepala dikelaskan?

Pada tahun 2013, Persatuan Sakit Kepala Antarabangsa mengeluarkan sistem klasifikasi terkini untuk sakit kepala. Kerana begitu ramai orang mengalami sakit kepala, dan kerana kadang-kadang rawatan adalah sukar, diharapkan sistem klasifikasi yang baru ini akan membantu para profesional penjagaan kesihatan membuat diagnosis yang lebih spesifik tentang jenis sakit kepala pesakit, dan membolehkan lebih baik dan lebih berkesan Pilihan rawatan.

Garis panduannya adalah luas dan Persatuan Sakit Kepala mengesyorkan agar profesional penjagaan kesihatan berkonsultasi dengan garis panduan yang kerap untuk memastikan diagnosis.

Terdapat tiga kategori utama sakit kepala berdasarkan sumber kesakitan

1) Primary headaches (Sakit kepala utama);
2) Secondary headaches (Sakit kepala menengah); Dan
3) Cranial neuralgias (Neuralgias tengkorak), facial pain (sakit muka), dan sakit kepala yang lain.

Garis panduan juga memerhatikan bahawa pesakit mungkin mempunyai gejala yang konsisten dengan lebih daripada satu jenis sakit kepala, dan lebih daripada satu jenis sakit kepala mungkin hadir pada masa yang sama.

TAJUK (4) Apakah sakit kepala utama?

Sakit kepala utama termasuk migrain, ketegangan, dan sakit kepala cluster, serta pelbagai jenis sakit kepala yang kurang biasa.

Sakit kepala ketegangan adalah jenis sakit kepala utama yang paling biasa. Sakit kepala ketegangan berlaku lebih kerap di kalangan wanita berbanding lelaki. Menurut Pertubuhan Kesihatan Sedunia, 1 dari 20 orang di dunia maju menderita dengan sakit kepala setiap hari.

Sakit kepala migrain adalah jenis sakit kepala utama yang paling biasa kedua. Sakit kepala migrain memberi kesan kepada kanak-kanak dan orang dewasa. Sebelum akil baligh, kanak-kanak lelaki dan perempuan terjejas sama sekali oleh sakit kepala migrain, tetapi selepas akil baligh, lebih banyak wanita daripada lelaki terjejas.

Sakit kepala kelompok adalah jenis sakit kepala utama yang jarang berlaku. Ia lebih menjejaskan lelaki pada lewat 20-an walaupun wanita dan kanak-kanak juga boleh mengalami jenis sakit kepala.

Sakit kepala utama boleh menjejaskan kualiti hidup. Sesetengah orang mengalami sakit kepala sekali-sekala yang menyelesaikan dengan cepat sementara yang lain melemahkan. Walaupun sakit kepala ini tidak mengancam nyawa, mereka mungkin dikaitkan dengan gejala yang boleh meniru strok.

Ramai pesakit menyamakan sakit kepala dengan migrain, tetapi jumlah kesakitan tidak menentukan diagnosis migrain. Perbincangan yang lebih lengkap tentang sakit kepala migrain boleh dijumpai kemudian dalam artikel ini.

TAJUK (5) Apakah yang dimaksudkan dengan sakit kepala menengah?

Sakit kepala menengah adalah yang disebabkan oleh masalah struktur di kepala atau leher. Ini adalah kumpulan yang sangat luas dari keadaan perubatan yang terdiri daripada sakit gigi dari gigi yang dijangkiti atau sakit dari sinus yang dijangkiti, kepada keadaan yang mengancam nyawa seperti pendarahan di otak atau jangkitan seperti ensefalitis atau meningitis.

Sakit kepala traumatik jatuh ke dalam kategori ini termasuk sakit kepala pasca-gegaran.

Kumpulan sakit kepala ini juga termasuk orang sakit kepala yang dikaitkan dengan penyalahgunaan bahan dan penggunaan lebihan ubat yang digunakan untuk merawat sakit kepala (ubat yang berlebihan sakit kepala). "Hangover" sakit kepala jatuh ke dalam kategori ini juga. Orang yang minum terlalu banyak alkohol mungkin terbangun dengan sakit kepala yang baik kerana kesan alkohol dan dehidrasi.

TAJUK (6) Apakah neuralgias tengkorak, sakit muka, dan sakit kepala yang lain?

Neuralgia bermaksud kesakitan saraf (neur = saraf + algia = sakit). Neuralgia tengkorak menggambarkan keradangan salah satu daripada 12 saraf kranial yang datang dari otak yang mengawal otot dan membawa isyarat deria (seperti sakit) ke dan dari kepala dan leher.

Contoh yang paling biasa diiktiraf ialah neuralgia trigeminal, yang menjejaskan saraf tengkorak V (saraf trigeminal), saraf deria yang membekalkan muka dan boleh menyebabkan sakit muka yang sengit apabila merengsa atau meradang.

TAJUK (7) 17 jenis sakit kepala

Jenis-jenis sakit kepala bergantung kepada kelas yang dimilikinya. Beberapa jenis biasa termasuk:

  1. Ketegangan ketegangan utama yang episodik
  2. Ketegangan kepala utama yang kromik
  3. Penyakit kepala kontraksi otot utama
  4. Migrain kepala utama dengan aura
  5. Migrain kepala utama tanpa aura
  6. Sakit kepala kluster utama
  7. Hemicrania parut utama (sejenis sakit kepala kluster)
  8. Sakit kepala batuk utama
  9. Sakit kepala utama menikam
  10. Sakit kepala utama yang dikaitkan dengan hubungan seksual
  11. Sakit kepala yang teruk
  12. Hemache sakit kepala (sakit kepala yang membangkitkan seseorang dari tidur)
  13. Hemicrania continua (sakit kepala yang berterusan di satu sisi sahaja, kanan atau kiri [unilateral])
  14. Sakit kepala harian yang berterusan (NDPH) (sejenis sakit kepala kronik)
  15. Sakit kepala dari kerja keras
  16. Neuralgia trigeminal dan keradangan saraf tengkorak lain
  17. Kesakitan menengah akibat:

  • Trauma
  • Gangguan
  • Jangkitan
  • Masalah struktur dengan tulang muka, gigi, mata, telinga, hidung, sinus atau struktur lain
  • Penyalahgunaan atau penarikan bahan

TAJUK (8) Apa yang menyebabkan sakit kepala?

Sakit kepala migrain disebabkan oleh keradangan atau kerengsaan struktur yang mengelilingi otak atau mempengaruhi fungsinya. Walaupun otak itu sendiri tidak mempunyai serabut saraf rasa sakit, segala-galanya di atas bahu, dari leher, tengkorak dan muka, boleh menyebabkan seseorang mengalami sakit kepala. Penyakit sistemik, termasuk jangkitan atau dehidrasi, boleh menyebabkan sakit kepala yang berkaitan. Ini dikenali sebagai sakit toksik. Perubahan dalam peredaran dan aliran darah atau trauma juga boleh menyebabkan sakit kepala.

Perubahan dalam kimia otak juga boleh dikaitkan dengan sakit kepala: reaksi ubat, penyalahgunaan dadah dan pengeluaran dadah boleh menyebabkan kesakitan.

Setiap orang adalah berbeza jadi sejarah sakit kepala adalah penting. Mengakui pola-pola atau precipitating (makanan yang dimakan, tekanan, dan sebagainya), dalam kombinasi dengan pemeriksaan fizikal dan gejala-gejala yang berkaitan, boleh membantu mengenal pasti punca bagi setiap sakit kepala individu.

TAJUK (9) Apa yang menyebabkan sakit kepala ketegangan?

Walaupun sakit kepala ketegangan adalah jenis sakit kepala yang paling kerap berlaku, penyebabnya tidak diketahui. Sebab yang paling berkemungkinan adalah penguncupan otot yang menutupi tengkorak. Apabila otot yang menutupi tengkorak tertekan, mereka mungkin menjadi radang, pergi ke kekejangan, dan menyebabkan kesakitan. Tapak biasa termasuk pangkal tengkorak di mana otot trapezius memasukkan leher, kuil di mana otot yang bergerak rahang terletak, dan dahi.

Terdapat sedikit kajian untuk mengesahkan punca sebenar ketegangan kepala. Adalah dipercayai bahawa sakit kepala ketegangan berlaku kerana tekanan fizikal diletakkan pada badan. Sebagai contoh, tekanan ini boleh menyebabkan otot-otak mengelilingi tengkorak untuk mengepam gigi dan masuk ke dalam kekejangan. Stresor fizikal termasuk buruh manual yang sukar dan berpanjangan, atau duduk di meja atau komputer untuk menumpukan masa yang lama. Tekanan emosi juga boleh menyebabkan sakit kepala ketegangan dengan menyebabkan otot mengelilingi tengkorak untuk kontrak.

TAJUK (10) Apakah tanda-tanda dan gejala sakit kepala ketegangan?

Tanda-tanda umum dan sakit kepala ketegangan termasuklah:


  1. Sakit yang bermula di bahagian belakang kepala dan leher atas dan sering digambarkan sebagai sesak atau tekanan seperti band. Ia mungkin tersebar untuk mengelilingi kepala.
  2. Tekanan yang paling sengit boleh dirasakan di kuil-kuil atau temples (bahagian sisi kepala yang kebiasaanya di mana ubat plaster sakit kepala ditempekkan) atau di atas alis di mana terletak temporalis dan otot depan.
  3. Kesakitan mungkin bervariasi dalam intensiti tetapi biasanya tidak melumpuhkan, yang bermaksud bahawa pesakit boleh meneruskan aktiviti harian. Kesakitan biasanya adalah dua hala (menjejaskan kedua-dua belah kepala).
  4. Kesakitan tidak dikaitkan dengan aura (lihat di bawah), loya, muntah, atau kepekaan terhadap cahaya dan bunyi.
  5. Kesakitan berlaku secara sporadis (jarang dan tanpa corak) tetapi boleh berlaku dengan kerap dan bahkan setiap hari dalam sesetengah orang.
  6. Kesakitan ini membolehkan kebanyakan orang berfungsi dengan normal, walaupun sakit kepala.

TAJUK (11) Bagaimanakah sakit kepala ketegangan didiagnosis?

Kunci untuk membuat diagnosis sakit kepala adalah sejarah yang diberikan oleh pesakit. Pakar penjagaan kesihatan akan bertanya soalan tentang sakit kepala untuk cuba membantu membuat diagnosis. Soalan-soalan itu akan cuba untuk menentukan kualiti, kuantiti, dan tempoh kesakitan, serta apa-apa gejala yang berkaitan. Orang dengan sakit kepala ketegangan biasanya akan mengadu sakit yang ringan hingga sederhana, yang terletak di kedua-dua belah kepala, digambarkan sebagai ketat yang tidak berdenyut-denyut dan tidak menjadi lebih teruk dengan aktiviti. Biasanya tidak ada simptom yang berkaitan seperti loya, muntah, atau kepekaan cahaya.

Pemeriksaan fizikal, terutamanya bahagian neurologi pemeriksaan, adalah penting dalam sakit kepala ketegangan kerana untuk membuat diagnosis, ia harus normal. Bagaimanapun, mungkin terdapat kelembutan kulit kepala atau leher. Jika profesional penjagaan kesihatan mendapati kelainan pada peperiksaan neurologic, maka diagnosis sakit kepala ketegangan harus ditunda sehingga potensi untuk sebab-sebab lain sakit kepala telah disiasat.

TAJUK (12) Bagaimanakah sakit kepala ketegangan dirawat?

Sakit kepala ketegangan adalah menyakitkan, dan pesakit mungkin kecewa bahawa diagnosis adalah "hanya" sakit kepala ketegangan. Walaupun tidak mengancam nyawa, sakit kepala ketegangan dapat membuat aktiviti harian lebih sukar untuk dicapai. Kebanyakan orang berjaya merawat diri dengan ubat-ubatan kesakitan over-the-counter (OTC) untuk mengawal sakit kepala ketegangan. Ubat berikut ini baik untuk kebanyakan orang:

  • Aspirin,
  • Ibuprofen (Motrin, Advil),
  • Acetaminophen (Tylenol, Panadol) dan
  • Naproxen (Aleve).

Jika ini gagal, rawatan sokongan lain boleh didapati. Sakit kepala berulang harus menjadi isyarat untuk mendapatkan bantuan perubatan. Terapi fizikal, urut, biofeedback, dan pengurusan tekanan semuanya boleh digunakan sebagai tambahan untuk membantu mengawal ketegangan kepala.

Adalah penting untuk diingat bahawa ubat OTC, semasa selamat, adalah ubat-ubatan dan mungkin mempunyai kesan sampingan dan interaksi yang berpotensi dengan ubat-ubatan preskripsi. Sentiasa bijak untuk meminta profesional penjagaan kesihatan atau ahli farmasi jika seseorang mempunyai soalan mengenai ubat OTC dan penggunaannya. Ini amat penting dengan ubat sakit OTC, kerana ia digunakan dengan kerap.

Adalah penting untuk membaca penyenaraian bahan-bahan dalam ubat sakit OTC. Selalunya ubat OTC adalah gabungan bahan-bahan, dan bahan tersenarai yang kedua atau ketiga mungkin mempunyai potensi untuk interaksi dadah atau lawan berdasarkan isu-isu perubatan pesakit lain Sebagai contoh:

  1. Sesetengah ubat OTC termasuk kafein, yang boleh mencetuskan degupan jantung yang cepat di sesetengah pesakit.
  2. Pada waktu malam persiapan, diphenhydramine (Benadryl) boleh ditambah. Ini boleh menyebabkan penenang, dan memandu atau menggunakan jentera berat mungkin tidak sesuai apabila mengambil ubat penenang.
  3. Sesetengah ubat-ubatan sejuk OTC mempunyai pseudoephedrine bercampur dengan ubat sakit. Ubat ini boleh menyebabkan tekanan darah tinggi dan berdebar-debar.

Contoh-contoh lain yang berhati-hati harus digunakan adalah seperti berikut:

  1. Aspirin tidak seharusnya digunakan pada kanak-kanak dan remaja kerana risiko Sindrom Reye, komplikasi mengancam nyawa yang mungkin berlaku apabila jangkitan virus hadir dan aspirin diambil.
  2. Aspirin, ibuprofen, dan naproxen adalah ubat-ubatan anti-radang yang boleh menjengkelkan ke perut dan boleh menyebabkan pendarahan usus. Mereka harus digunakan dengan berhati-hati pada pesakit yang mempunyai penyakit ulser peptik.
  3. Kebanyakan ubat-ubatan anti-radang juga menyebabkan potensi untuk pendarahan di bahagian lain dalam badan dan tidak boleh diambil oleh pesakit yang juga mengambil pencair darah tanpa membincangkan risiko dan manfaat dengan profesional penjagaan kesihatan mereka. pencair darah termasuk warfarin (Coumadin), heparin (Lovenox), dabigatran (Pradaxa), apixaban (Eliquis), rivoroxaban (Xarelto), edoxaban (Savaysa), clopidogrel bisulfate (Plavix), ticagrelor (Brilinta), dan prasugrel (Effient).
  4. Berlebihan aspirin, ibuprofen, dan naproxen juga boleh menyebabkan kerosakan buah pinggang.
  5. Acetaminophen, jika digunakan dalam jumlah yang lebih besar daripada disyorkan, boleh menyebabkan kerosakan hati atau kegagalan. Ia juga harus digunakan dengan berhati-hati pada pesakit yang meminum banyak alkohol atau yang mempunyai penyakit hati kerana dos yang lebih rendah daripada biasanya disyorkan mungkin berbahaya.
  6. Ubat sakit kepala yang berlebihan boleh dikelirukan untuk sakit kepala ketegangan kronik. Apabila ubat-ubatan sakit digunakan untuk tempoh masa yang lama, sakit kepala mungkin berulang kerana kesan ubat-ubatan haus. (Jenis sakit kepala ini dirujuk sebagai "sakit kepala rebound," dan diklasifikasikan sebagai sakit kepala menengah.).

TAJUK (13) Apa yang menyebabkan sakit kepala kluster?

Sakit kepala cluster dinamakan begitu kerana mereka cenderung berlaku setiap hari dalam tempoh seminggu atau lebih diikuti dengan jangka masa yang panjang - bulan hingga tahun - tanpa sakit kepala. Mereka berlaku pada masa yang sama hari, sering bangunkan pesakit di tengah malam.

Penyebab sakit kepala kelompok tidak menentu tetapi mungkin disebabkan oleh pelepasan secara tiba-tiba bahan kimia histamin dan serotonin di otak. Hipotalamus, kawasan yang terletak di pangkal otak, bertanggungjawab untuk jam biologi badan dan mungkin menjadi sumber untuk sakit kepala jenis ini. Apabila imbasan otak dilakukan pada pesakit yang berada di tengah-tengah gugusan sakit kepala, aktiviti tidak normal telah dijumpai di hipotalamus.

Sakit kepala kelompok juga:

  • Cenderung berlari dalam keluarga dan ini menunjukkan bahawa mungkin ada peranan untuk genetik;
  • Boleh dicetuskan oleh perubahan dalam pola tidur; Dan
  • Boleh dicetuskan oleh ubat-ubatan (contohnya, nitrogliserin, yang digunakan untuk penyakit jantung)

Sekiranya individu berada dalam tempoh yang berpanjangan untuk sakit kepala, merokok, alkohol, dan sesetengah makanan (contohnya, coklat dan makanan tinggi nitrit seperti daging asap) juga menjadi punca utama sakit kepala.

TAJUK (14) Apakah gejala sakit kepala kluster?

Sakit kepala cluster adalah sakit kepala yang datang dalam kumpulan (kelompok) yang dipisahkan oleh tempoh bebas nyeri bulan atau tahun. Seorang pesakit mungkin mengalami sakit kepala setiap hari selama beberapa minggu atau bulan dan kemudian bebas dari rasa sakit selama bertahun-tahun. Jenis sakit kepala ini memberi kesan kepada lelaki lebih kerap. Mereka sering kali bermula pada masa remaja tetapi boleh menjangkau usia pertengahan.

  • Semasa tempoh sakit kepala kluster berlaku, sakit biasanya berlaku sekali atau dua kali sehari, tetapi sesetengah pesakit mungkin mengalami sakit lebih daripada dua kali sehari.
  • Setiap episod kesakitan berlangsung dari 30 hingga 90 minit.
  • Serangan cenderung berlaku pada masa yang sama setiap hari dan sering menyedarkan pesakit pada waktu malam dari tidur yang nyenyak.
  • Kesakitan biasanya menyakitkan dan terletak di sekitar atau di belakang satu mata.
  • Sesetengah pesakit menggambarkan rasa sakit itu seperti perasaan poker panas di mata. Mata yang terjejas mungkin menjadi merah, meradang, dan berair.
  • Hidung di bahagian yang terjejas mungkin menjadi sesak dan berair.

Tidak seperti pesakit dengan sakit kepala migrain, pesakit yang mengalami masalah sakit kepala gugup cenderung menjadi gelisah. Mereka sering melangkah ke lantai, bangun kepala mereka ke dinding, dan pesakit boleh didorong ke langkah-langkah terdesak termasuk merenung bunuh diri.

TAJUK (15) Bagaimanakah sakit kepala kluster didiagnosis?

Diagnosis sakit kepala kluster dibuat dengan mengambil sejarah pesakit. Keterangan kesakitan dan kekambuhan seperti jam biasanya cukup untuk membuat diagnosis.

Sekiranya diperiksa di tengah-tengah serangan, pesakit biasanya mengalami krisis yang menyakitkan dan mungkin menyiram mata dan hidung seperti yang diterangkan sebelum ini. Sekiranya pesakit dilihat apabila sakit tidak hadir, pemeriksaan fizikal adalah normal dan diagnosis akan bergantung kepada sejarah.

TAJUK (16) Bagaimanakah sakit kepala kluster dirawat?

Sakit kepala cluster mungkin sangat sukar untuk dirawat, dan mungkin memerlukan percubaan dan kesilapan untuk mencari rejimen rawatan tertentu yang akan berfungsi untuk setiap pesakit. Sejak sakit kepala kembali setiap hari, terdapat dua keperluan rawatan. Kesakitan episod pertama perlu dikawal, dan sakit kepala yang mengikuti perlu dihalang.

Pilihan rawatan awal mungkin termasuk satu atau lebih daripada yang berikut:

  • Penyedutan kepekatan oksigen yang tinggi (walaupun ini tidak akan berfungsi jika sakit kepala sudah mantap);
  • Suntikan ubat triptan, seperti, sumatriptan (Imitrex), zolmitriptan (Zomig), dan rizatriptan (Maxalt) yang merupakan ubat migrain biasa;
  • Menyemprot atau menitis lidocaine, anestetik tempatan, ke dalam lubang hidung;
  • Dihydroergotamine (DHE, Migranal), ubat yang menyebabkan pembuluh darah menjadi terkurang; Dan
  • Kafein.

Pencegahan sakit kepala kluster seterusnya mungkin termasuk

  • Penyekat saluran kalsium, contohnya verapamil (Calan, Verelan, PM Verelan, Isoptin, Covera-HS) dan diltiazem (Cardizem, Dilacor, Tiazac);
  • Prednisone (Deltasone, Pred Cecair);
  • Ubat antidepresan;
  • Litium (Eskalith, Lithobid); Dan
  • Ubat antiseizure termasuk asid valproic, divalproex (Depakote, Depakote ER, Depakene, Depacon), dan topiramate (Topamax).

TAJUK (17) Bolehkah sakit kepala kluster dihalang?

Sejak episod sakit kepala kelompok boleh dibuang tahun, dan sejak sakit kepala pertama episod cluster baru tidak dapat diramalkan, ubat harian mungkin tidak dibenarkan.

Perubahan gaya hidup boleh membantu meminimumkan risiko suar sakit kepala kluster. Menghentikan merokok dan meminimumkan alkohol boleh mengelakkan episod sakit kepala kumpulan.

TAJUK (18) Apakah penyakit yang menyebabkan sakit kepala menengah?

Sakit kepala adalah gejala yang dikaitkan dengan banyak penyakit. Walaupun sakit kepala sendiri adalah masalah dengan sakit kepala utama, sakit kepala menengah adalah disebabkan oleh penyakit atau kecederaan yang mendasari yang perlu didiagnosis dan dirawat. Mengawal gejala sakit kepala perlu berlaku pada masa yang sama bahawa ujian diagnostik dilakukan untuk mengenal pasti penyakit yang mendasari. Beberapa punca sakit kepala menengah mungkin berpotensi mengancam nyawa dan mematikan. Diagnosis awal dan rawatan adalah penting jika kerosakan terhad.

Persatuan Sakit Kepala Antarabangsa menyenaraikan lapan kategori sakit kepala menengah. Beberapa contoh dalam setiap kategori diperhatikan (Ini bukan senarai lengkap.).

1) Trauma kepala dan leher

  • Kecederaan pada kepala boleh menyebabkan pendarahan di dalam ruang antara meninges, lapisan tisu yang mengelilingi otak (ruang subdural, epidural, dan subarachnoid) atau di dalam tisu otak itu sendiri (pendarahan intracerebral: intra = dalam + serebral = otak, pendarahan = Pendarahan).
  • Edema atau pembengkakan di dalam otak, tidak dikaitkan dengan pendarahan, boleh menyebabkan rasa sakit dan perubahan fungsi mental.
  • Gengsi, di mana kecederaan kepala berlaku tanpa pendarahan. Sakit kepala adalah salah satu ciri utama sindrom post-concussion.
  • Kecederaan whiplash dan leher juga menyebabkan sakit kepala.

2) Masalah pembuluh darah di kepala dan leher

  • Strok atau serangan iskemia sementara (TIA).
  • Malformasi arteriovenous (AVM) apabila mereka bocor.
  • Cerebral aneurysm dan pendarahan subarachnoid. Aneurisma, atau kawasan yang lemah dalam dinding saluran darah, boleh meluaskan dan membocorkan sejumlah kecil darah menyebabkan apa yang disebut sebagai sentinel sakit kepala. Ini mungkin merupakan tanda amaran bencana masa depan berdarah ke otak.
  • Keradangan arteri karotid
  • Arteritis Temporal (keradangan arteri temporal)

3) Masalah bukan saluran darah otak

  • Tumor otak, sama ada primer, berasal dari otak, atau metastatik dari kanser yang bermula di dalam organ lain
  • Kejang
  • Hipertensi intrakranial idiopatik, yang dikenali sebagai pseudotumor cerebri, di mana tekanan dalam saluran tulang belakang bertambah. Penyebabnya tidak diketahui dan walaupun ia boleh berlaku di semua peringkat umur, ia sering memberi kesan kepada wanita muda, gemuk. Hipertensi intrakranial idiopatik boleh menyebabkan sakit kepala yang ketara dan jika tidak dirawat, kadang-kadang boleh menyebabkan kebutaan.

4) Ubat dan ubat-ubatan (termasuk pengambilan ubat-ubatan tersebut)

Pil kontraseptif, ubat-ubatan yang digunakan untuk merawat disfungsi erektil, tekanan darah atau ubat-ubatan jantung yang lain boleh menyebabkan atau menyebabkan sakit kepala. Obat-obatan yang berlebihan dalam sakit kepala, yang berlaku apabila ubat-ubatan sakit diambil terlalu kerap, boleh disebabkan oleh acetaminophen (Tylenol dan lain-lain), aspirin, ibuprofen (Advil dan lain-lain), analgesik OTC dengan kafein (Excedrin®, dan sebagainya), serta analgesik narkotik Dan ubat-ubatan kesakitan preskripsi yang lain.

5) Jangkitan

  • Meningitis
  • Encephalitis
  • HIV / AIDS
  • Jangkitan sistemik (contohnya radang paru-paru atau influenza)

6) Perubahan dalam persekitaran badan

  • Tekanan darah tinggi (hipertensi)
  • Dehidrasi
  • Hypothyroidism
  • Dialisis buah pinggang

7) Masalah dengan mata, telinga, tekak hidung, gigi, sinus, dan leher

  • Jangkitan sinus
  • Kesakitan pergigian
  • Glaukoma
  • Iritis

TAJUK (19) Bagaimana sakit kepala menengah didiagnosis?

Jika ada masa, diagnosis sakit kepala menengah bermula dengan sejarah pesakit lengkap diikuti dengan pemeriksaan fizikal dan ujian makmal dan radiologi yang sesuai.

Walau bagaimanapun, sesetengah pesakit hadir dalam krisis dengan tahap kesedaran menurun atau tanda-tanda vital yang tidak stabil disebabkan oleh punca sakit kepala. Dalam situasi ini, profesional penjagaan kesihatan mungkin memutuskan untuk merawat sebab tertentu tanpa menunggu ujian untuk mengesahkan diagnosis.

Sebagai contoh, pesakit yang sakit kepala, demam, leher kaku, dan kekeliruan mungkin mengalami meningitis. Oleh kerana meningitis boleh membawa maut, rawatan terapi antibiotik boleh dimulakan sebelum ujian darah dan tusukan lumbar dilakukan untuk mengesahkan diagnosis. Mungkin diagnosis lain akhirnya dijumpai, contohnya tumor otak atau pendarahan subarachnoid, tetapi faedah antibiotik awal mengatasi risiko tidak memberi mereka segera.

TAJUK (20) Apakah pemeriksaan dan ujian untuk sakit kepala menengah?

Sejarah pesakit dan pemeriksaan fizikal memberi arah awal untuk menentukan punca sakit kepala menengah. Oleh itu, sangat penting bahawa pesakit dengan sakit kepala baru yang teruk mencari rawatan perubatan dan memberi mereka kesempatan untuk menilai keadaan mereka. Ujian yang mungkin berguna untuk membuat diagnosis penyakit mendasar yang menyebabkan sakit kepala akan bergantung kepada penilaian doktor dan apa penyakit, penyakit, atau kecederaan tertentu yang dianggap sebagai punca sakit kepala (diagnosis pembezaan). Ujian umum yang dipertimbangkan termasuk yang berikut:

  • Ujian darah;
  • Tomografi berkomputer (CT scan) leher;
  • Pengimejan resonans magnetik (MRI) imbasan kepala; Dan
  • Pukulan lumbar (tulang belakang tunjang).

Ujian khusus akan bergantung kepada apa yang berpotensi isu profesional dan pesakit penjagaan kesihatan yang ingin dikemukakan.

Ujian darah

Ujian darah menyediakan maklumat yang bermanfaat berkaitan dengan sejarah dan pemeriksaan fizikal dalam mengejar diagnosis. Sebagai contoh, jangkitan atau keradangan di dalam badan boleh menyebabkan peningkatan jumlah sel darah putih, kadar pemendapan erythrocyte (ESR), atau protein C-reaktif (CRP). Kedua-dua ujian adalah sangat tidak spesifik; Iaitu, mereka mungkin tidak normal dengan mana-mana jangkitan atau keradangan, dan keabnormalan tidak menunjukkan diagnosis khusus penyebab jangkitan atau keradangan. ESR sering digunakan untuk membuat diagnosis tentatif arteritis sementara, keadaan yang menjejaskan pesakit yang lebih tua, biasanya berusia di atas 65 tahun, yang menghidap sakit kepala yang tajam, menusuk sementara, akibat keradangan arteri pada satu sisi Kepala.

Ujian darah boleh digunakan untuk menilai ketidakseimbangan elektrolit, dan pelbagai masalah berpotensi lain yang melibatkan organ seperti hati, buah pinggang, dan tiroid.

Ujian toksikologi boleh membantu jika pesakit disyaki menyalahgunakan alkohol, preskripsi, atau ubat penyalahgunaan yang lain.

Tomografi berkomputer kepala

Tomography berkomputer (CT scan) dapat mengesan pendarahan, bengkak, dan beberapa tumor dalam tengkorak dan otak. Ia juga boleh menunjukkan bukti strok terdahulu. Dengan suntikan kontras intravena, (angiogram) ia juga boleh digunakan untuk melihat arteri otak untuk aneurysm.

Pengimejan resonans magnet (MRI) kepala

MRI dapat mengkaji semula anatomi otak dan meninges (lapisan yang menutupi otak dan saraf tunjang). Ia lebih tepat daripada tomografi berkomputer. Pemeriksaan jenis ini tidak terdapat di semua hospital. Lebih-lebih lagi, diperlukan lebih lama untuk dilakukan, memerlukan pesakit untuk bekerjasama dengan menahan diri, dan mengharuskan pesakit tidak mempunyai logam di dalam tubuh mereka (contohnya, pacemaker jantung atau benda asing logam di mata).

Tumbukan lumbar

Cecair Cerebrospinal, cecair yang mengelilingi otak dan saraf tunjang, boleh diperoleh dengan jarum yang dimasukkan ke dalam tulang belakang di bahagian bawah punggung. Pemeriksaan bendalir mencari jangkitan (seperti meningitis akibat bakteria, virus, kulat, atau tuberkulosis) atau darah dari pendarahan. Dalam hampir semua kes, tomografi berkomputer dilakukan sebelum tusukan lumbar untuk memastikan tiada pendarahan, pembengkakan, atau tumor di dalam otak. Tekanan dalam ruang boleh diukur apabila jarum lumbar tusuk dimasukkan. Tekanan yang tinggi dapat membuat diagnosis hipertensi intrakranial idiopatik (sebelumnya dikenali sebagai pseudotumor cerebri) dalam kombinasi dengan sejarah dan pemeriksaan fizikal yang sesuai.

TAJUK (21) Bilakah saya perlu mendapatkan rawatan perubatan untuk sakit kepala?

Pesakit perlu mendapatkan rawatan perubatan jika sakit kepala mereka adalah:

  • "Sakit kepala terburuk dalam hidup anda." Ini adalah kata-kata yang sering digunakan dalam buku teks sebagai petunjuk untuk pengamal perubatan untuk mempertimbangkan diagnosis pendarahan subarachnoid disebabkan oleh aneurisme cerebral yang pecah. Jumlah kesakitan sering akan diambil dalam konteks dengan kemunculan pesakit dan tanda dan gejala yang berkaitan. Sering kali, pesakit akan diminta menggunakan ungkapan ini oleh seorang profesional penjagaan kesihatan dan tidak secara sukarela memberi frasa.
  • Berbeza daripada sakit kepala biasa mereka
  • Bermula secara tiba-tiba atau diperparah dengan usaha, batuk, membongkok, atau aktiviti seksual
  • Berkaitan dengan mual dan muntah berterusan
  • Berkaitan dengan demam atau leher kaku. Leher kaku mungkin disebabkan oleh meningitis atau darah dari aneurisme yang pecah. Walau bagaimanapun, kebanyakan pesakit yang mengadu leher kaku mempunyai kekejangan otot dan keradangan sebagai punca.
  • Berkaitan dengan sawan
  • Berkaitan dengan trauma kepala baru-baru ini atau kejatuhan
  • Berkaitan dengan perubahan visi, pertuturan, atau tingkah laku
  • Dihubungkan dengan kelemahan atau perubahan sensasi pada satu sisi badan mereka yang mungkin tanda strok.
  • Tidak bertindak balas terhadap rawatan atau semakin buruk
  • Memerlukan lebih daripada dos ubat yang disyorkan untuk kesakitan
  • Melumpuhkan dan mengganggu kerja dan kualiti hidup

TAJUK (22) Bagaimana untuk menghilangkan sakit kepala? Adakah ubat over-the-counter (OTC) dan rawatan di rumah berkesan untuk sakit kepala?

Adalah penting untuk sekurang-kurangnya berfikir bahawa sakit kepala yang luar biasa mungkin perlu dinilai oleh seorang profesional penjagaan kesihatan, tetapi dalam kebanyakan kes, sakit kepala ketegangan primer boleh dirawat pada mulanya di rumah.

  • Langkah pertama termasuk memaksimumkan rehat dan tetap terhidrasi dengan baik.
  • Mengiktiraf dan meminimumkan situasi tertekan mungkin dapat membantu, jika itu adalah salah satu sebab penyebab sakit kepala.
  • Sekiranya terdapat hidung sejuk atau berair baru-baru ini, udara yang lembap mungkin membantu dalam membolehkan sinus menjadi longkang.
  • Menggosok atau memijat kuil-kuil atau otot-otot di bahagian belakang leher mungkin menenangkan, seperti memampatkan panas.
  • Ubatan ubat penahan sakit boleh membantu, secara sederhana.

Mereka yang mempunyai sakit kepala migrain sering mempunyai pelan rawatan yang akan membolehkan rawatan di rumah. Ubat-ubatan preskripsi tersedia untuk membuang atau menghentikan sakit kepala. Ubat-ubatan lain disediakan untuk merawat mual dan muntah. Kebanyakan pesakit dengan sakit kepala migrain mendapat banyak kelegaan selepas berehat di dalam bilik gelap dan tertidur.

Pesakit yang mengalami sakit kepala menengah sering perlu mendapatkan rawatan perubatan.


Quran 2:255

"Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. yang mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi; dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dia lah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya)"

"Allah - there is no deity except Him, the Ever-Living, the Sustainer of [all] existence. Neither drowsiness overtakes Him nor sleep. To Him belongs whatever is in the heavens and whatever is on the earth. Who is it that can intercede with Him except by His permission? He knows what is [presently] before them and what will be after them, and they encompass not a thing of His knowledge except for what He wills. His Kursi extends over the heavens and the earth, and their preservation tires Him not. And He is the Most High, the Most Great."

Artikal ini mempunyai label berikut : Kesihatan - Total

Artikal seterusnya : Geran kereta

Artikal sebelumnya : Senarai lengkap Add Favorite Payee Maybank2u

Popular posts from this blog

Tawaran upgrade Unifi speed

Bagaimana untuk reset password maybank2u anda?

Cara guna Maybank E-Wallet (MAE)

Bangsa lebih penting - Artikal 1

Penipu!

SELAMAT DATANG KE BLOG AZA

Google Blog AZA dengan taip "blog aza"

TELEGRAM MESSENGER

Kalau korang dapat apa-apa yang menarik di group korang, sila share ke telegram berikut.

Untuk apa-apa info umum di info umum

Untuk berkaitan Islam di share islam

Untuk berkaitan covid-19 di covid-19

Untuk berkaitan Blog AZA di Komuniti Blog AZA

CONTACT

Yang nak contact saya kat sini. Yang nak isi borang kat sini.


CARI ARTIKAL DI BLOG AZA

Taipkan apa-apa carian artikal berkaitan yang anda mahukan di Blog AZA yang terletak di penjuru atas sebelah kanan skrin yang berbentuk simbol kanta pembesar

SHARE

Cara untuk share mana-mana artikal dari Blog AZA, tap pada ikon share yang terletak pada sebelah kanan tajuk artikal ATAU pada sebelah kiri label di akhir setiap artikal

COVID-19

Korang boleh baca fakta sebenar mengenai covid-19 di GLOBAL REPORT 2019-nCOV novel coronavirus kerana tak boleh percaya jika sekadar teori / pendapat / asumsi / imaginasi.

APA MAKSUD FAKTA?

Fakta adalah korang tahu sesuatu terbukti benar makanya itu fakta korang. Korang ada fakta seperti gambar/video dan sebagainya. Jika fakta itu bukan milik korang ianya masih belum fakta, belum tentu kebenarannya kerana mungkin sahaja ianya tidak benar kerana pelbagai sebab seperti gambar/video di edit, data yang dimanipulasi seperti data di edit, data tidak real time makanya real time saat itu sebenarnya beda kerana data yang diberikan tidak tepat seperti jauh lebih lambat/cepat dan sebagainya. Ada fakta yang mempunyai expired date seperti hanya betul ketika tarikh itu sahaja. Contoh ada kajian selepas itu membuktikan ianya salah. Ada fakta yang sampai bila-bila betul. Contoh anda dilahirkan pada tarikh bla bla. Sampai bila-bila pun betul. Gitu.

Subscribe Blog AZA by enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Senarai Penuh Label di Blog AZA

Show more