Penangguhan bayaran balik pinjaman secara automatik


Blog AZA

Penangguhan bayaran balik pinjaman (moratorium) secara automatik untuk semua jenis loan termasuk automotif, rumah, gadai janji, pinjaman peribadi atau pembiayaan, akan diberi penangguhan automatik selama enam bulan bermula 1 April 2020 sehingga 30 September 2020 kecuali untuk kredit kad dan pelanggan korporat.

Ini bermakna anda tak perlu bayar selama 6 bulan dan secara automatik juga tempoh habis loan anda akan dipanjangkan lagi selama 6 bulan. Jika anda ada ambil program pengurangan loan (overdraft) juga akan turut ditangguhkan. Anda tidak akan dinilai sebagai pembayar bermasalah CCRIS sepanjang tempoh moratorium.

Perlu diingat, jika anda ada membuat pembayaran secara auto dari bank lain ke bank lain, maka anda perlu menghubungi bank yang membuat pembayaran tersebut untuk menangguhkannya untuk mendapatkan moratorium ini.

Setelah tamat tempoh moratorium, interest loan anda akan naik sedikit melainkan loan anda adalah jenis patuh syariah. Begitu juga jumlah pembayaran bulanan pada setiap bulan seterusnya.

OPR yang dikawal dan ditentukan oleh Bank Negara jika ianya turun/naik maka interest anda akan turun/naik seiring mengikut OPR kecuali untuk loan hire purchase (kereta) dimana kadar interestnya adalah tetap.

Anda tidak akan dapat moratorium jika anda ada tunggakkan semasa melebihi 90 hari sahaja kerana jika lebih anda tersenarai dalam CCRIS.

Koperasi juga boleh memohon moratorium.

Sebarang pertanyaan boleh terus menghubungi bank anda.



Manakala untuk PTPTN seperti berikut. (Sumber Berita Harian)

S: Apakah yang dimaksudkan penangguhan bayaran balik pinjaman PTPTN akibat penularan COVID-19?

J: Penangguhan bayaran balik pinjaman PTPTN akibat penularan COVID-19 bermaksud penangguhan untuk membayar balik pinjaman PTPTN dalam tempoh yang dinyatakan.

S: Siapakah yang akan diberikan penangguhan bayaran balik COVID-19 ini?

J: Semua peminjam akan diberikan penangguhan bayaran balik pinjaman.

S: Bagaimanakah untuk memohon penangguhan bayaran balik COVID-19?

J: Peminjam tidak perlu membuat permohonan. Penangguhan diberikan secara automatik.

S: Bilakah penangguhan bayaran balik COVID-19 berkuat kuasa?

J: Penangguhan bayaran balik akan berkuat kuasa serta merta mulai 19 Mac hingga 30 September 2020.

S: Apakah manfaat yang diperoleh oleh peminjam?

J: Peminjam diberikan penangguhan untuk membayar balik pinjaman dan dikecualikan daripada tindakan penguatkuasaan dan perundangan sepanjang tempoh penangguhan bayaran balik COVID-19 berkuat kuasa.

S: Adakah saya perlu membuat pembatalan potongan gaji/potongan terus sedia ada?

J: Tidak perlu. Potongan gaji/potongan terus sedia ada juga ditangguhkan selaras dengan penangguhan bayaran balik yang diberikan kepada semua peminjam. Bagaimanapun, bagi peminjam yang ingin meneruskan kaedah itu, permohonan hendaklah dibuat melalui portal rasmi PTPTN www.ptptn.gov.my/covid-19 mulai 23 Mac hingga 15 Ogos 2020.

S: Bilakah penangguhan potongan gaji/potongan terus akan dilaksanakan? Adakah bermula Mac 2020 atau April 2020?

J: Penangguhan potongan gaji/potongan terus juga berkuat kuasa mulai tarikh yang sama. Bagaimana pun, akan ada peminjam yang telah dibuat potongan gaji bagi bulan Mac 2020 memandangkan aktiviti prosesan data potongan dibuat lebih awal sebelum pengumuman penangguhan bayaran balik membabitkan semua penjawat awam (Kerajaan Persekutuan/kerajaan negeri/badan berkanun) dan sebahagian kakitangan agensi swasta. Peminjam perlu menyemak penyata pinjaman masing-masing untuk pengesahan bayaran berhubung perkara ini di pautan SEMAKAN PINJAMAN. Tiada pemulangan akan dibuat ke atas bayaran balik yang telah diterima. Potongan gaji akan dihentikan sepenuhnya pada bulan April hingga September 2020 kecuali bagi peminjam yang bersetuju meneruskan potongan dengan membuat permohonan di www.ptptn.gov.my/covid-19 selewat-lewatnya pada 15 Ogos 2020.

S: Adakah majikan perlu memulangkan wang kepada pekerja (peminjam) sekiranya majikan telah memproses potongan gaji bagi bulan Mac tetapi belum mengkreditkan bayaran kepada PTPTN?

J: Tidak perlu. Majikan hendaklah mengkreditkan terus amaun potongan kepada PTPTN. Peminjam perlu sentiasa menyemak penyata pinjaman masing-masing untuk pengesahan bayaran berhubung perkara ini di SEMAKAN PINJAMAN. Tiada pemulangan (refund) yang akan dibuat ke atas bayaran balik yang diterima.

S: Adakah peminjam perlu membuat permohonan baharu potongan gaji/potongan terus selepas tamat tempoh penangguhan?

J: Tidak perlu. Semua potongan gaji akan diteruskan sepertimana sebelum penangguhan bayaran balik COVID-19.

S: Adakah penangguhan bayaran balik turut diberikan kepada peminjam yang membayar melalui Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK)?

J: Peminjam dikehendaki berunding dengan AKPK berhubung perkara ini.

S: Adakah penangguhan bayaran balik ini akan diteruskan selepas 30 September 2020 sekiranya wabak COVID-19 masih belum pulih sepenuhnya?

J: Sebarang keputusan berhubung inisiatif penangguhan bayaran balik akan diteliti dari semasa ke semasa.

S: Adakah tempoh bayaran balik pinjaman saya akan dilanjutkan kesan dari penangguhan ini?

J: Ya. Tempoh bayaran balik akan dilanjutkan melalui penstrukturan semula pinjaman yang dibuat secara automatik kepada semua peminjam yang tidak mempunyai tunggakan sebelum penangguhan bayaran balik COVID-19 diberikan.

S: Bagaimanakah pula penstrukturan semula pinjaman ke atas peminjam yang telah mempunyai tunggakan sebelum penangguhan bayaran balik COVID-19?

J: Peminjam yang telah mempunyai tunggakan sebelum penangguhan ini dikehendaki berunding dengan PTPTN untuk penstrukturan se

mula pinjaman.

S: Bagaimanakah penstrukturan semula pinjaman dilaksanakan bagi peminjam konvensional?

J: Bagi peminjam konvensional, penstrukturan semula pinjaman akan dilaksanakan melalui pertukaran ujrah.

S: Adakah permohonan pertukaran ujrah/penstrukturan semula/penjadualan semula/penggabungan boleh dilakukan dalam tempoh penangguhan ini?

J: Tidak boleh. Semua permohonan ditangguhkan sehingga 30 September 2020.

S: Bagaimanakah rekod Sistem Maklumat Rujukan Kredit Pusat CCRIS peminjam sepanjang penangguhan bayaran balik COVID-19?

J: Rekod CCRIS peminjam adalah sama seperti sebelum penangguhan dilaksanakan kerana tempoh penangguhan dianggap tempoh moratorium. Walau bagaimanapun, sekiranya peminjam masih meneruskan pembayaran balik, rekod akan dikemas kini berdasarkan bayaran yang dibuat.

S: Adakah penstrukturan semula pinjaman yang dilakukan selepas penangguhan bayaran balik COVID-19 akan memberi kesan kepada rekod peminjam di CCRIS?

J: Penstrukturan semula pinjaman tidak akan memberi kesan kepada rekod peminjam di CCRIS selagi mana peminjam tidak mempunyai tunggakan terdahulu.

S: Adakah peminjam akan menerima perjanjian yang baharu memandangkan tempoh bayaran balik akan berubah melalui kaedah penstrukturan semula pinjaman?

J: Tidak. Peminjam hanya akan menerima notis makluman melalui emel yang didaftarkan dengan PTPTN. Peminjam yang ingin mengemaskini alamat emel, boleh berbuat demikian di KEMAS KINI.

S: Adakah kos pentadbiran/ujrah dikenakan sepanjang tempoh penangguhan bayaran balik ini?

J: Ya. Kos pentadbiran/ ujrah dikenakan sepanjang tempoh penangguhan bayaran balik seperti penangguhan sedia ada.

S: Adakah peminjam boleh membuat bayaran balik sepanjang tempoh penangguhan bayaran balik ini?

J: Boleh. Peminjam boleh membuat bayaran balik melalui saluran perbankan internet yang disediakan.

S: Adakah PTPTN beroperasi dalam tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP)?

J: Sepanjang tempoh PKP, PTPTN akan beroperasi pada kapasiti yang terhad. Ibu pejabat dan semua cawangan PTPTN ditutup kepada urusan dengan orang ramai. Pusat Panggilan (Careline) di talian 03 2193 3000 juga ditutup mulai 26 Mac 2020.

S: Bagaimanakah pelanggan boleh berkomunikasi dengan PTPTN dalam tempoh PKP?

J: Pelanggan boleh berkomunikasi dengan PTPTN dalam tempoh PKP melalui kaedah berikut:-

i. Menghubungi pegawai seperti yang dipaparkan di pautan HUBUNGI PTPTN

ii. Mengemukakan pertanyaan di pautan E-ADUAN PTPTN. Pegawai kami akan memberi maklum balas dalam tempoh tujuh (7) hari bekerja

Nota : Sedih rasanya bila ada yang dah kena potong baru sedar nak call bank untuk stop. Saya dah cuba sediakan info untuk manfaat bersama. Jika ada yang anda tak faham anda boleh terus tanya saya. Jika anda nak turut sama membantu mencipta artikal di Blog AZA boleh sertai Komuniti Blog AZA di Telegram Messenger pada link berikut https://t.me/KomunitiBlogAZA

QURAN 3:163

"Mereka itu (yang menurut keredaan Allah, dan yang mendapat kemurkaanNya), mempunyai tingkatan-tingkatan (pahala atau dosa yang berlainan) di sisi Allah; dan Allah Maha Melihat akan segala yang mereka kerjakan"

"They are [varying] degrees in the sight of Allah, and Allah is Seeing of whatever they do."

Comments

Popular posts from this blog

Tawaran upgrade Unifi speed

Bagaimana untuk reset password maybank2u anda?

Cara guna Maybank E-Wallet (MAE)

Bangsa lebih penting - Artikal 1

Penipu!

SELAMAT DATANG KE BLOG AZA

Google Blog AZA dengan taip "blog aza"

TELEGRAM MESSENGER

Kalau korang dapat apa-apa yang menarik di group korang, sila share ke telegram berikut.

Untuk apa-apa info umum di info umum

Untuk berkaitan Islam di share islam

Untuk berkaitan covid-19 di covid-19

Untuk berkaitan Blog AZA di Komuniti Blog AZA

CONTACT

Yang nak contact saya kat sini. Yang nak isi borang kat sini.


CARI ARTIKAL DI BLOG AZA

Taipkan apa-apa carian artikal berkaitan yang anda mahukan di Blog AZA yang terletak di penjuru atas sebelah kanan skrin yang berbentuk simbol kanta pembesar

SHARE

Cara untuk share mana-mana artikal dari Blog AZA, tap pada ikon share yang terletak pada sebelah kanan tajuk artikal ATAU pada sebelah kiri label di akhir setiap artikal

COVID-19

Korang boleh baca fakta sebenar mengenai covid-19 di GLOBAL REPORT 2019-nCOV novel coronavirus kerana tak boleh percaya jika sekadar teori / pendapat / asumsi / imaginasi.

APA MAKSUD FAKTA?

Fakta adalah korang tahu sesuatu terbukti benar makanya itu fakta korang. Korang ada fakta seperti gambar/video dan sebagainya. Jika fakta itu bukan milik korang ianya masih belum fakta, belum tentu kebenarannya kerana mungkin sahaja ianya tidak benar kerana pelbagai sebab seperti gambar/video di edit, data yang dimanipulasi seperti data di edit, data tidak real time makanya real time saat itu sebenarnya beda kerana data yang diberikan tidak tepat seperti jauh lebih lambat/cepat dan sebagainya. Ada fakta yang mempunyai expired date seperti hanya betul ketika tarikh itu sahaja. Contoh ada kajian selepas itu membuktikan ianya salah. Ada fakta yang sampai bila-bila betul. Contoh anda dilahirkan pada tarikh bla bla. Sampai bila-bila pun betul. Gitu.

Subscribe Blog AZA by enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Senarai Penuh Label di Blog AZA

Show more