Jahatnya Windows 10 simpan browsing data chrome dalam diam


Blog AZA

Kenapa AZA kata windows 10 jahat? Sebelum AZA jawab, AZA nak tanya korang beberapa soalan berikut:

  1. Korang guna Windows 10?
  2. Korang guna Chrome?
  3. Korang tak pernah mis clear browsing data chrome?
Kalau semua korang jawab ya mesti korang terkejut. Sebenarnya browsing data chrome tersebut masih ada. Tak percaya? Baik. Cuba korang check sendiri kat windows 10 korang

  1. Klik pada logo windows/start
  2. Sekarang korang cari google chrome dan right click pada ikon google chrome tu
Betul masih ada history? Betul kan. Sejak bila ada tu? Apa punca masalah ni? Sebenarnya masalah ni berpunca dari Windows 10 bukan Chrome.

Masa anda clear history kat Chrome, memang dah habis clear dah kat Chrome, tapi dalam diam rupanya Windows 10 dah record recent history anda kat Chrome tu.

Macam mana nak hilangkan agar Windows 10 tak boleh simpan rekod tu? Senang jer. Ikut langkah berikut:

  1. Klik pada Windows 10 setting
  2. Klik pada all setting
  3. Klik pada personalization
  4. Klik pada start
  5. OFF kan "show recently opened items in jump list on start or taskbar and in file explorer quick access".
Itu sahaja!

LESSON LEARNED

Banyak apps yang kita guna, apa lagi yang kita tak tahu? Menakutkan!


Jika anda ada sebarang pertanyaan atau cadangan berkaitan artikal ini, anda boleh ajukan ke Komuniti Blog AZA di Telegram Messenger. Anda juga boleh join channel aza2u juga di Telegram Messenger untuk dapat notification jika terdapat artikal baru dari Blog AZA.
.

QURAN 3:179

"Allah would not leave the believers in that [state] you are in [presently] until He separates the evil from the good. Nor would Allah reveal to you the unseen. But [instead], Allah chooses of His messengers whom He wills, so believe in Allah and His messengers. And if you believe and fear Him, then for you is a great reward"

"Allah tidak sekali-kali akan membiarkan orang-orang yang beriman dalam keadaan yang kamu ada seorang (bercampur aduk mukmin dan munafik, bahkan Ia tetap menguji kamu) sehingga Ia memisahkan yang buruk (manufik) daripada yang baik (beriman). Dan Allah tidak sekali-kali akan memperlihatkan kepada kamu perkara-perkara yang Ghaib akan tetapi Allah memilih dari RasulNya sesiapa yang dikehendakiNya (untuk memperlihatkan kepadanya perkara-perkara yang Ghaib). Oleh itu berimanlah kamu kepada Allah dan Rasul-rasulNya; dan kamu beriman dan bertaqwa, maka kamu akan beroleh pahala yang besar"

Sumber: Quran.Com - English (Sahih International), Malay (Abdullah Muhammad Basmeih)

Comments

Popular posts from this blog

Tawaran upgrade Unifi speed

Bagaimana untuk reset password maybank2u anda?

Cara guna Maybank E-Wallet (MAE)

Bangsa lebih penting - Artikal 1

Penipu!

SELAMAT DATANG KE BLOG AZA

Google Blog AZA dengan taip "blog aza"

TELEGRAM MESSENGER

Kalau korang dapat apa-apa yang menarik di group korang, sila share ke telegram berikut.

Untuk apa-apa info umum di info umum

Untuk berkaitan Islam di share islam

Untuk berkaitan covid-19 di covid-19

Untuk berkaitan Blog AZA di Komuniti Blog AZA

CONTACT

Yang nak contact saya kat sini. Yang nak isi borang kat sini.


CARI ARTIKAL DI BLOG AZA

Taipkan apa-apa carian artikal berkaitan yang anda mahukan di Blog AZA yang terletak di penjuru atas sebelah kanan skrin yang berbentuk simbol kanta pembesar

SHARE

Cara untuk share mana-mana artikal dari Blog AZA, tap pada ikon share yang terletak pada sebelah kanan tajuk artikal ATAU pada sebelah kiri label di akhir setiap artikal

COVID-19

Korang boleh baca fakta sebenar mengenai covid-19 di GLOBAL REPORT 2019-nCOV novel coronavirus kerana tak boleh percaya jika sekadar teori / pendapat / asumsi / imaginasi.

APA MAKSUD FAKTA?

Fakta adalah korang tahu sesuatu terbukti benar makanya itu fakta korang. Korang ada fakta seperti gambar/video dan sebagainya. Jika fakta itu bukan milik korang ianya masih belum fakta, belum tentu kebenarannya kerana mungkin sahaja ianya tidak benar kerana pelbagai sebab seperti gambar/video di edit, data yang dimanipulasi seperti data di edit, data tidak real time makanya real time saat itu sebenarnya beda kerana data yang diberikan tidak tepat seperti jauh lebih lambat/cepat dan sebagainya. Ada fakta yang mempunyai expired date seperti hanya betul ketika tarikh itu sahaja. Contoh ada kajian selepas itu membuktikan ianya salah. Ada fakta yang sampai bila-bila betul. Contoh anda dilahirkan pada tarikh bla bla. Sampai bila-bila pun betul. Gitu.

Subscribe Blog AZA by enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Senarai Penuh Label di Blog AZA

Show more