Tanya jawab vaksin covid

Jika anda mengikuti perkembagan vaksin covid, pasti anda akan ketahui pelbagai isu yang diutarakan setiap hari. Kenapa masih ramai yang belum mahu ambil vaksin covid? Berikut adalah Tanya Jawab seputar vaksin covid.

Peluang dijangkiti covid?

Jika anda telah divaksin, peluang untuk anda dijangkiti covid adalah 700% berbanding mereka yang tidak divaksin dan pernah dijangkiti covid.

Peluang untuk dijangkiti covid lebih dari sekali?

Jika anda pernah dijangkiti covid, peluang untuk anda dijangkiti adalah 0%-1.1% 

Sekuat mana sistem imun semulajadi manusia melawan covid?

Jika anda pernah dijangkiti covid, walau tidak serius sekalipun, anda mampu melawan covid dengan sistem imun semulajadi yang anda miliki untuk seumur hidup. Itulah HERD IMMUNITY. Sistem imun semulajadi badan anda akan melindungi anda secara berterusan.

Apa beza ambil vaksin covid dengan tak ambil?


Jika anda ambil vaksin covid, secara automatik anda berada pada fasa ujian klinikal kerana belum ada vaksin covid yang diluluskan. Vaksin yang ada hari ini hanya boleh dipasarkan atas alasan EUA. Vaksin ini belum terbukti manfaatnya melebihi dari risiko yang bakal anda hadapi. Kenapa nak ambil vaksin kalau sistem imun semulajadi sudah cukup? Kenapa nak ambil risiko AE dengan ambil vaksin covid?

Hanya PCR test sahaja boleh sahkan bebas covid atau tidak. Tapi itu dulu. Kini CDC baru tahu PCR test tak dapat bezakan antara covid dengan selsema. Makanya EUA untuk PCR ditarik balik. Yang banyak-banyak kes covid selama ini belum tentu covid kerana PCR test ternyata tidak tepat.

Disangka ada covid. Dikumpul dengan orang yang betul-betul ada covid, lagi besar risiko betul-betul kena covid. Apa akan ada lagi penemuan akan datang yang membuatkan penemuan berkaitan covid sebelum ini ternyata tidak tepat?

Vaksin covid masih EUA itu kerana ada banyak persoalan yang masih belum dapat dijawab dengan tepat berkaitan covid.

Peratusan untuk anda TIDAK mati sebab covid samaada anda ambil vaksin atau tidak adalah 99.7%  tetapi jika anda ambil vaksin pelbagai risiko AE bakal anda hadapi. Malah penemuan terkini mendapat lebih ramai yang mati kerana kesan vaksin covid. Anda pilih yang mana?

Mereka kata divaksin dapat kurangkan kemasukkan ke hospital, sakit serius dan kematian. Kenapa ada kes yang dah divaksin masih masuk hospital? Covid test tu pun tak boleh bezakan selsema dengan covid. 

Orang yang divaksin tetap boleh sebar virus covid, ada simptom atau tidak, divaksin tetap perlu dikuarantin bila test positif atau ada contact rapat. Tetap kena pakai mask, tetap kena jaga jarak dan tetap kena follow S.O.P sama macam orang yang tak divaksin.

Petugas kesihatan


Perkara utama mestilah TIDAK MENDATANGKAN MUDARAT, pemberian ubat/vaksin yang teliti diberi HANYA SETELAH analisis risiko untuk MANFAAT MENYELURUH, dan kewajiban etika untuk TIDAK MEMAKSA pesakit menerima vaksin/rawatan tertentu.

The principles of informed consent


Mengamalkan prinsip meminta persetujuan untuk divaksin iaitu MEMAKLUMKAN SECARA MENYELURUH MENGENAI PERKARA YANG DIMINTA UNTUK DIPERSETUJUI agar tiada istilah TIDAK TAHU mengenai sesuatu yang telah dipersetujui nanti.

Peluang dijangkiti covid?


Divaksin : ADA
Tanpa divaksin : ADA

Peluang sakit serius ketika dijangkiti covid?


Divaksin : ADA
Tanpa divaksin : ADA

Peluang dapat AE?


Divaksin : ADA
Tanpa divaksin : TIADA

Mana lebih baik, divaksin atau tidak divaksin?

Kamu bandingkan sendiri orang yang divaksin dengan orang yang tak divaksin. Kalau semua orang divaksin macam mana kamu nak tahu vaksin tu bagus ke tidak?

Berkesan ke vaksin tu?

Senang jer. Tengok orang yang dalam group tu semuanya divaksin. Contoh yang naik kapal kat laut berbulan-bulan tu. Mereka sebelum naik kapal semua dah divaksin. Semua dah di test bebas covid baru boleh naik kapal. Dalam kapal pula mereka tetap kena follow S.O.P dengan pakai mask dan jaga jarak tapi tetap juga ada kes positif covid. Kita yang masuk kedai kejap pun takut covid. Sepatutnya mereka tak perlu follow S.O.P pun dalam kapal sebab dah divaksin dan di test bebas covid.

TANYA JAWAB VAKSIN


SAYA: CDC, adakah saya patut ambil vaksin jika saya sudah kena Covid?

CDC: “Ya, anda harus dicucuk vaksin covid tanpa mengira sama ada anda sudah mempunyai COVID-19 atau tidak. Ini kerana para pakar belum mengetahui berapa lama anda dilindungi setelah pulih dari COVID-19 nanti. "

SAYA: Oh, baiklah, kita tidak tahu berapa lama imuniti semula jadi bertahan. Faham. Jadi, berapa lama imuniti yang disebabkan oleh vaksin covid bertahan?

CDC: “Masih banyak yang perlu dipelajari mengenai vaksin COVID-19 dan CDC terus mengkaji bukti dan mengemas kini panduan. Kami tidak tahu berapa lama perlindungan berlangsung bagi mereka yang telah dicucuk vaksin covid. "

SAYA: Baiklah ... tapi tunggu sebentar. Saya fikir anda mengatakan alasan saya memerlukan vaksin covid adalah kerana kita tidak tahu berapa lama imuniti semula jadi saya, tetapi sepertinya anda mengatakan bahawa anda juga tidak tahu berapa lama imuniti vaksin covid bertahan. Jadi, bagaimana sebenarnya kekebalan vaksin covid lebih baik daripada kekebalan imuniti semula jadi saya?

CDC: …

SAYA: Eh ... baiklah. Tetapi, tidak ada banyak kajian yang menunjukkan bahawa imuniti semula jadi dapat bertahan selama bertahun-tahun atau dekad?

CDC: Ya.

NEWYORK: "Imuniti semulajadi bertahan selama bertahun-tahun, mungkin bahkan beberapa dekad, menurut kajian terkini."

SAYA: Ah. Jadi kekebalan semula jadi mungkin bertahan lebih lama daripada vaksin covid?

CDC: Mungkin. Anda tidak pernah tahu.

SAYA: Baiklah. Sekiranya saya mendapat vaksin covid, adakah itu bermakna saya tidak akan jatuh sakit?

BRITAIN: Tidak. Kami baru sahaja memasuki lonjakan kes kerana musim dan kira-kira separuh daripada jangkitan dan kemasukan ke hospital adalah orang yang telah dicucuk vaksin.

SAYA: CDC, adakah ini benar? Adakah terdapat banyak orang di A.S. yang dijangkiti Covid setelah mendapatkan vaksin covid?

CDC: Kami berhenti mengesan kes positif bagi mereka yang telah dicucuk vaksin covid. Kami menerima laporan oleh penemuan sukarela bagi kes positif walaupun mereka telah dicucuk vaksin covid tetapi kami tidak pergi ke sana untuk mencari maklumat tersebut.

SAYA: Adakah itu bermaksud bahawa jika seseorang datang ke hospital dengan positif Covid, anda tidak akan mengesannya lagi kerana mereka telah dicucuk vaksin covid? Anda hanya mengesan kes Covid sahaja?

CDC: Betul.

SAYA: Oh, baiklah. Hmm. Sekiranya saya masih boleh jatuh sakit setelah saya dicucuk vaksin, bagaimana ia membantu saya?

CDC: Kami tidak pernah mengatakan bahawa anda tidak akan jatuh sakit. Kami mengatakan ianya akan mengurangkan kemungkinan anda menghidap penyakit serius atau kematian.

SAYA: Oh, maaf. Baiklah, berapa banyak kemungkinan yang boleh dikurangkan untuk saya menghidap penyakit yang serius atau kematian?

CDC: Kami tidak tahu dengan "tepat".

SAYA: Oh. Lalu, apakah anggaran terbaik anda untuk berapa banyak pengurangan risiko yang ada?

CDC: Kami tidak tahu, okey? Soalan seterusnya.

SAYA: Um, jika saya sihat dan tidak mahukan vaksin covid, adakah sebab saya mesti mendapatkannya?

CDC: Ya, untuk kolektif.

SAYA: Bagaimana faedah kolektif kalau saya dicucuk vaksin covid?

CDC: Kerana anda boleh menyebarkan virus kepada orang lain yang mungkin sakit dan mati.

SAYA: Bolehkah orang yang dicucuk vaksin menyebarkan virus kepada orang lain?

CDC: Ya.

SAYA: Jadi jika saya dicucuk, saya masih boleh menyebarkan virus itu kepada orang lain?

CDC: Ya.

SAYA: Tetapi saya fikir anda baru saja mengatakan, ALASAN yang harus saya dicucuk adalah untuk mengelakkan saya menyebarkan virus? Bagaimana masuk akal jika saya masih dijangkiti Covid dan menyebarkannya setelah mendapat vaksin covid?

CDC: Sudahlah. Sebab lain adalah, jika anda masih tidak divaksin, ada kemungkinan virus itu dapat bermutasi dan dapat melepaskan diri dari vaksin covid, yang membahayakan semua orang yang telah dicucuk vaksin covid.

SAYA: Oleh sebab itu, divaksin dapat menghentikan virus daripada bermutasi?

CDC: Tidak.

SAYA: Jadi masih boleh bermutasi pada orang yang telah dicucuk vaksin?

CDC: Ya.

SAYA: Ini kelihatan membingungkan. Sekiranya vaksin covid tidak menghentikan mutasi, dan tidak menghentikan jangkitan, maka bagaimana boleh saya dicucuk membantu mencegah covid terus berkembang?

CDC: Anda masih tak faham ya? Intinya adalah: selagi anda tidak dicucuk dengan vaksin covid, anda mengancam keselamatan orang yang telah dicucuk vaksin.

SAYA: Tetapi bagaimana saya boleh jadi ancaman pula?

CDC: Ancaman bahawa mereka boleh mendapat kes serius dan mungkin mati.

SAYA: Awak buat saya peninglah. Bukankah awak kata:

"divaksin juga boleh kena covid,
divaksin dapat cegah kes serius atau mati"

Sekarang sepertinya anda mengatakan bahawa orang yang telah dicucuk vaksin covid masih boleh mati dengan mudah hanya dengan pergi kepada orang yang tidak dicucuk vaksin covid! Yang betulnya apa?

CDC: Itu saja, kita tutup tanya jawab sekarang.

SAYA: Kejap! Saya hanya mahu memastikan saya memahami semua ini.


Comments

Popular posts from this blog

Tawaran upgrade Unifi speed

Bagaimana untuk reset password maybank2u anda?

Cara guna Maybank E-Wallet (MAE)

Bangsa lebih penting - Artikal 1

Penipu!

SELAMAT DATANG KE BLOG AZA

Google Blog AZA dengan taip "blog aza"

TELEGRAM MESSENGER

Kalau korang dapat apa-apa yang menarik di group korang, sila share ke telegram berikut.

Untuk apa-apa info umum di info umum

Untuk berkaitan Islam di share islam

Untuk berkaitan covid-19 di covid-19

Untuk berkaitan Blog AZA di Komuniti Blog AZA

CONTACT

Yang nak contact saya kat sini. Yang nak isi borang kat sini.


CARI ARTIKAL DI BLOG AZA

Taipkan apa-apa carian artikal berkaitan yang anda mahukan di Blog AZA yang terletak di penjuru atas sebelah kanan skrin yang berbentuk simbol kanta pembesar

SHARE

Cara untuk share mana-mana artikal dari Blog AZA, tap pada ikon share yang terletak pada sebelah kanan tajuk artikal ATAU pada sebelah kiri label di akhir setiap artikal

COVID-19

Korang boleh baca fakta sebenar mengenai covid-19 di GLOBAL REPORT 2019-nCOV novel coronavirus kerana tak boleh percaya jika sekadar teori / pendapat / asumsi / imaginasi.

APA MAKSUD FAKTA?

Fakta adalah korang tahu sesuatu terbukti benar makanya itu fakta korang. Korang ada fakta seperti gambar/video dan sebagainya. Jika fakta itu bukan milik korang ianya masih belum fakta, belum tentu kebenarannya kerana mungkin sahaja ianya tidak benar kerana pelbagai sebab seperti gambar/video di edit, data yang dimanipulasi seperti data di edit, data tidak real time makanya real time saat itu sebenarnya beda kerana data yang diberikan tidak tepat seperti jauh lebih lambat/cepat dan sebagainya. Ada fakta yang mempunyai expired date seperti hanya betul ketika tarikh itu sahaja. Contoh ada kajian selepas itu membuktikan ianya salah. Ada fakta yang sampai bila-bila betul. Contoh anda dilahirkan pada tarikh bla bla. Sampai bila-bila pun betul. Gitu.

Subscribe Blog AZA by enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Senarai Penuh Label di Blog AZA

Show more