Blogging - Artikal 2

AZRIZAINALABIDIN
Artikal 223 - Panjang 9803
Mari kita lihat senario berikut agar generasi akan datang tidak mengalami masalah yang sama.
Kemasukkan pekerja baru adalah sangat dinanti-nantikan kerana sudah terlalu lama pekerja sedia ada memikul tanggungjawab lebihan bebanan kerja kerana kekurangan tenaga pekerja walaupun gaji yang dibayar kepada mereka tetap sama untuk lebihan bebanan kerja yang dilakukan.

Pekerja baru dibayar gaji yang lebih tinggi berbanding pekerja sedia ada sedangkan kerja tersebut selama ini dilakukan oleh pekerja sedia ada dengan bayaran yang lebih rendah. Malah pangkat pekerja baru tersebut lebih tinggi berbanding pekerja sedia ada.

Pekerja baru yang sama-sama masuk bekerja pula dibayar gaji yang berbeza sedangkan kerja yang mereka nak lakukan adalah sama. Akan datang bila sesi kenaikkan pangkat, si pekerja yang dibayar rendah kerap dinaikkan pangkat. Motif?

Pekerja baru diminta jangan beritahu pekerja lama tentang gaji yang mereka terima. Motif? Usahkan pekerja lama, dengan sama rakan sekerja baru pun mereka bagi tahu sebab mereka bukan bodoh. Mereka nak buat comparison agar mereka tak diperbodohkan.

Realitinya dalam hidup ini, pelbagai perkara kita akan buat comparison untuk tahu:

1. Mana baik mana buruk
2. Mana berbaloi mana tak berbaloi
3. Mana betul mana salah
4. Mana cantik mana hodoh
5. Agama mana yang dapat buktikan kebenaran atau tidak

Dan pelbagai lagi senarai panjang tak kan habis mengikut ilmu yang dimiliki individu, kenalan mereka dan usaha mereka membuat perbandingan. Perkongsian di internet malah lebih luas, mudah dan pantas samada secara public mahupun private.

Pekerja lama terpaksa mengajar pekerja baru yang 100% tak tahu nak buat apa dengan menggunakan masa mereka sedangkan masa tersebut sedia maklum sudah menjadi lebihan bebanan kerja buat mereka kini ditambah lagi dengan masa yang ada untuk mengajar pekerja baru.

Cabaran mengajar di bulan Ramadhan lebih hebat kerana tekak cepat berasa kering. Teringat AZA pada para Guru.

Walaupun pekerja baru lulusan universiti, perkara basic yang boleh mereka pelajari sebelum mereka memasuki alam pekerjaan pun mereka tak mahir seperti Microsoft Excel dan Microsoft Outlook.

Oleh sebab itu AZA sarankan perkara berikut:

1. Pelajari Microsoft Excel dan Microsoft Outlook. Majoriti kerja berkaitan office menggunakan Apps ini. Tak rugi pelajarinya even anda boleh gunakan di rumah. Realiti apa yang anda pelajari di universiti tak semua bermanfaat untuk anda bila anda menceburi realiti kerjaya bergantung kepada perkara specific yang anda ceburi. Realitinya tak masuk universiti pun anda boleh pelajari Microsoft Office kan?

2. Pelajari typing. Bukan dah ceburi alam pekerjaan baru nak pegang keyboard. Selama ini masa yang anda gunakan untuk apa? Belajar perkara yang tak mengubah realiti seharian yang dilalui?

3. Pelajari bahasa inggeris. Ianya bahasa yang digunakan majoriti di seluruh dunia. Individu lain boleh kuasai 3 bahasa. Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris dan Bahasa Arab. Again selama ini masa anda digunakan untuk apa?

Sedarilah hanya Allah yang boleh berlaku adil 100% kerana pengetahuan manusia yang terhad. Sebab itu adanya hari pembalasan kelak. Perkara yang dah lepas tak dapat diulang. Tahu tapi tetap berlaku juga. Dipandang remeh tapi tetap memberi impak.

Gunakan masa harian kita yang terhad, sejak dari kita kecil, untuk perkara yang dapat membantu mengubah realiti seharian yang dilalui. Jangan abaikan Islam kerana ianya membantu bila berdepan dengan ketidakadilan atau apa jua di luar kawalan keluarga, majikan, masyarakat atau apa jua. Barulah tiada dendam, rasuah, penyelewengan dan sebagainya seperti yang digariskan Quran dan sunnah.

Alert akan perkara-perkara yang tak dapat membantu mengubah realiti seharian yang bakal dilalui. Timba ilmu banyak-banyak tapi akhirnya ilmu tersebut seperti buku-buku yang memenuhi perpustakaan di seluruh dunia tapi tak dibaca pun. Bila tak dimanfaatkan apa jadi pada masa yang telah diperuntukkan sebelum ini?

Sebaliknya lebih banyakkan usaha dari spent masa untuk ntah apa-apa. Ketika kita berusaha, kita akan temui perkara-perkara berkaitan usaha yang kita lakukan. Masa tu jelas sangat apa ilmu specific yang perlu kita cari untuk membantu mencapai usaha kita. Tak lah kita main belasah sapu apa saja.

Semua perkara kita nak tahu, nak tengok, nak dengar, nak sentuh.

Baca buku sampai tiga jam sehari. Tengok video sampai 3 jam sehari. Begitu juga main video game, chat, blogging atau apa saja. Semua tu membantu mengubah realiti seharian yang dilalui? If yes, teruskan.

Kata kuncinya, kita kena usaha specific. Dah tahu kita lemah Microsoft Excel, gunakan masa terluang harian yang terhad untuk improve kemahiran kita menggunakan Microsoft Excel, untuk belajar perkara-perkara yang dapat membantu kita tentang sesuatu yang specific.

Tak cukup tidur buatkan kita mengantuk, maka tidur awal adalah usaha specific kita. Utamakan yang wajib dahulu adalah usaha specific kita. Sentiasa utamakan Allah dalam senarai keutamaan kita adalah usaha specific kita. Utamakan perkara yang melibatkan rutin berbanding yang setahun sekali apatah lagi sepuluh tahun sekali. Tak mengapa kita gagal berkali-kali, kita tak putus asa berusaha dengan terus berusaha secara specific menggunakan cara yang berbeza pula agar dapat result yang berbeza.

Jika sebelum ni guna basikal sampai lambat, in future kita guna kereta pula. Sampai lambat jugak ke setelah kita ubah cara yang berbeza? Tak mampu beli kereta? Kayuh lebih cepat, guna jalan berbeza, keluar awal. Macam-macam boleh buat asalkan cara yang berbeza untuk dapatkan result yang berbeza.

Usaha specific kita bukan untuk masalah yang kita alami sahaja, malah untuk semuanya seperti cita-cita, tanggungjawab, hubungan sesama manusia dan sebagainya.

Bila AZA buat salah dengan anda, berapa kali anda akan maafkan AZA? Bila kita buat salah dengan Allah, 100% Allah akan maafkan kita walau berapa kali kita buat salah, walau berapa kerap kita buat salah, walau sangat besar kesalahan kita, kerana Allah Maha Mengetahui, Maha Penyayang, Maha Pengampun.

Sampai kita malu dengan diri kita kerana asyik gagal dengan usaha yang kita lakukan. Maka bertaburlah benih-benih putus asa di kaki kita yang bakal tumbuh untuk memerangkap kaki kita agar tidak terus melangkah melakukan usaha specific kita.

Ingatlah selalu, yakinilah kata-kata Allah bahawa Dia hanya menguji kita mengikut kemampuan specific yang ada pada diri kita. Bukan buruk sahaja ujian Allah, kebaikkan yang kita perolehi juga merupakan ujian Allah. Adakah kepandaian yang kita miliki, kekayaan, kekuasaan dan segalanya membuatkan kita semakin dekat kepada Allah?

Syukurilah sangat-sangat kerana kita memilih Islam. Ramai lagi bijak pandai di luar sana yang dah nampak bukti kebenaran Islam tapi masih juga belum menerima Islam. Jika Allah nak semua individu beragama Islam mudah sangat bagi Allah seperti mudahnya Allah menciptakan bumi yang terapung.

Walaupun kita tahu jadi doktor tu baik, tak kan semua yang belajar kedoktoran itu kita nak luluskan walaupun mereka gagal. Kalau kita luluskan juga, ramai pula orang awam yang jadi mangsa kerana doktor tak lulus pun diluluskan.

Walaupun bukan Islam kenalah berusaha mencari kebenaran Islam. Yang dah Islam sendiri kena usaha menjadi benar-benar Islam. Apa jua, kata kuncinya kenalah usaha specific dilakukan.

Masih baikkah kita kalau kita tak berbuat baik kepada Allah? Masih baikkah kita kalau kita berbuat baik kepada Allah tapi tak berbuat baik sesama manusia? Tiada usaha specific mengajak bukan Islam kenali Islam. Biarlah mereka masuk neraka. Asalkan kita dah Islam. Confirm kita masuk syurga hanya sebab kita dah Islam? Tak perlu usaha specific lain?

Blogging usaha specific AZA untuk turut berdakwah. AZA sengaja memilih blogging dengan Blogger yang diintergrasikan dengan Google Plus sebagai usaha specific AZA untuk berdakwah kepada bukan muslim juga. Jika artikal AZA hanya berkisar untuk dibaca pada Muslim sahaja, masakan sampai tujuan tersebut kepada bukan Muslim.

Lihat saja video Dr Zakir Naik yang banyak terdapat di YouTube, ramai bukan Muslim kini lebih faham mengenai Islam kerana beliau ada usaha specific belajar perbandingan pelbagai Agama. Dari situ beliau dapat kenal pasti bukti kebenaran agama Islam lantas bukan Muslim dapat turut sama mengenal pasti hasil perbandingan tersebut. Malah kita yang dah beragama Islam pun dapat tahu sampai begitu sekali agama yang ada di muka bumi ini.

Bila kawan kita si A nasihatkan kita, kita tak nak dengar. Tapi bila kawan kita si B nasihatkan kita baru kita nak dengar. Pada hal nasihat yang sama. Jelas kita tidak tahu bila individu itu dapat terima kebenaran. Usaha specific si A dan si B mungkin mendapat result yang berbeza bila mereka nasihatkan pada si C.

Bukan nak tunggu cerdik pandai nasihat sahaja baru kita nak terima. Nak tunggu dari langit baru kita nak terima. Adakalanya dengan melihat binatang pun ada sesuatu yang boleh kita pelajari. Kita ada akal yang boleh membezakan kebenaran atau tidak. Apa usaha specific kita?

Kata kawan. Kata sayang. Tapi kita tiada usaha specific sampaikan mengenai Islam walau sebaris ayat kepada rakan bukan Muslim yang kita sayang walaupun kita tahu 100% confirm bukan Islam akan masuk neraka. Betul kawan? Betul sayang? Apa usaha specific kita?

Kenapa ibu kita tetap nak lahirkan kita walau mereka tahu melahirkan itu sakit malah boleh mengakibatkan kematian? Jika tiada usaha specific boleh dapat apa yang kita nak? Boleh tahu apa yang kita tak tahu?

Nak dapatkan sesuatu kena ada usaha specific. Nak pahala senyum maka anda kenalah senyum. Perkara mudah pun anda tak dapat kalau anda tak ada usaha specific. Bila dah tahu apa perkara yang anda perlukan untuk mengubah realiti seharian yang anda lalui, maka fokuskan usaha specific anda untuk mencapai matlamat tersebut. Bukan semuanya anda main sapu saja sehinggakan masa seharian anda yang terhad diperuntukkan untuk perkara yang tak membantu anda mencapi matlamat anda.

Artikal berkaitan sebelum ini Blogging - Artikal 1

Quran 2:223

"Isteri-isteri kamu adalah sebagai kebun tanaman kamu, oleh itu datangilah kebun tanaman kamu menurut cara yang kamu sukai dan sediakanlah (amal-amal yang baik) untuk diri kamu; dan bertaqwalah kepada Allah serta ketahuilah sesungguhnya kamu akan menemuiNya (pada hari akhirat kelak) dan berilah khabar gembira wahai Muhammad) kepada orang-orang yang beriman."

"Your wives are a place of sowing of seed for you, so come to your place of cultivation however you wish and put forth [righteousness] for yourselves. And fear Allah and know that you will meet Him. And give good tidings to the believers."

Kefahaman AZA

"Islam membenarkan untuk mempunyai lebih dari seorang Isteri kerana Allah Maha Mengetahui dan Maha Bijaksana. Isteri-isteri adalah seperti kebun tanaman"

LABEL


SETERUSNYA


SEBELUMNYA

Popular posts from this blog

Tawaran upgrade Unifi speed

Bagaimana untuk reset password maybank2u anda?

Cara guna Maybank E-Wallet (MAE)

Bangsa lebih penting - Artikal 1

Penipu!

SELAMAT DATANG KE BLOG AZA

Google Blog AZA dengan taip "blog aza"

TELEGRAM MESSENGER

Kalau korang dapat apa-apa yang menarik di group korang, sila share ke telegram berikut.

Untuk apa-apa info umum di info umum

Untuk berkaitan Islam di share islam

Untuk berkaitan covid-19 di covid-19

Untuk berkaitan Blog AZA di Komuniti Blog AZA

CONTACT

Yang nak contact saya kat sini. Yang nak isi borang kat sini.


CARI ARTIKAL DI BLOG AZA

Taipkan apa-apa carian artikal berkaitan yang anda mahukan di Blog AZA yang terletak di penjuru atas sebelah kanan skrin yang berbentuk simbol kanta pembesar

SHARE

Cara untuk share mana-mana artikal dari Blog AZA, tap pada ikon share yang terletak pada sebelah kanan tajuk artikal ATAU pada sebelah kiri label di akhir setiap artikal

COVID-19

Korang boleh baca fakta sebenar mengenai covid-19 di GLOBAL REPORT 2019-nCOV novel coronavirus kerana tak boleh percaya jika sekadar teori / pendapat / asumsi / imaginasi.

APA MAKSUD FAKTA?

Fakta adalah korang tahu sesuatu terbukti benar makanya itu fakta korang. Korang ada fakta seperti gambar/video dan sebagainya. Jika fakta itu bukan milik korang ianya masih belum fakta, belum tentu kebenarannya kerana mungkin sahaja ianya tidak benar kerana pelbagai sebab seperti gambar/video di edit, data yang dimanipulasi seperti data di edit, data tidak real time makanya real time saat itu sebenarnya beda kerana data yang diberikan tidak tepat seperti jauh lebih lambat/cepat dan sebagainya. Ada fakta yang mempunyai expired date seperti hanya betul ketika tarikh itu sahaja. Contoh ada kajian selepas itu membuktikan ianya salah. Ada fakta yang sampai bila-bila betul. Contoh anda dilahirkan pada tarikh bla bla. Sampai bila-bila pun betul. Gitu.

Subscribe Blog AZA by enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Senarai Penuh Label di Blog AZA

Show more