Migraine

AZRIZAINALABIDIN
Artikal 227 - Panjang 29276
Senarai pecahan tajuk


1. Pengenalan
2. Jenis Migraine
3. Kejadian dan kelaziman
4. Punca
5. Pencetus
6. Tanda-tanda dan gejala
7. Kepelbagaian jenis Migraine
8. Diagnosis
9. Ujian makmal
10. Rawatan
11. Rawatan prophylactic
12. Rawatan abortive
13. Pencegahan
14. Rawatan naturopathic
15. Bagaimana dan apa makanan yang boleh menyebabkan Migraine?
16. Standard untuk mengenal pasti sensitiviti makanan
17. Pemakanan tambahan untuk mengelakkan Migraine
18. Perubatan fizikal
19. Pelbagai pilihan rawatan
20. Migraine dan persekiran anda

1. TITLE : PENGENALAN

Migraine membuatkan anda berasa berdenyut (throbbing) atau sakit kepala berdenyut (pulsating headache) yang sering berat sebelah (unilateral) dan dikaitkan dengan loya; muntah; sensitif kepada cahaya, bunyi dan bau; gangguan tidur; dan kemurungan. Serangan sering berulang dan cenderung untuk menjadi kurang teruk seiring Migraine yang dialami.

2. TITLE : JENIS

Migraine diklasifikan mengikut gejala yang dihasilkan. Kedua-dua jenis yang paling biasa ialah Migraine dengan aura dan Migraine tanpa aura. jenis kurang biasa termasuk yang berikut:

+ Basilar artery Migraine

+ Carotidynia

+ Headache-free Migraine

+ Ophthalmoplegic Migraine

+ Status Migraine

Sesetengah wanita mengalami sakit kepala Migraine hanya sebelum atau semasa haid. Sakit kepala, yang dikenali sebagai: Migraine haid, mungkin berkaitan dengan perubahan hormon dan sering tidak berlaku semasa mengandung. wanita lain membangunkan Migraine buat kali pertama semasa mengandung atau selepas menopaus.

3. TITLE : KEJADIAN DAN KELAZIMAN

Migraine menimpa kira-kira 30 juta orang di Amerika Syarikat. Ia boleh berlaku pada sebarang usia, tetapi biasanya bermula antara umur 10 dan 40 dan berkurangkan selepas umur 50. Sesetengah orang mengalami beberapa Migraine sebulan, manakala yang lain hanya mempunyai Migraine beberapa kali sepanjang hayat mereka. Kira-kira 75% daripada penghidap Migraine adalah wanita.

4. TITLE : PUNCA

Punca Migraine tidak diketahui. Keadaan ini mungkin disebabkan oleh satu siri tindak balas dalam sistem saraf pusat yang disebabkan oleh perubahan dalam badan atau dalam alam sekitar. Sering terdapat sejarah keluarga yang turut sama mengidap Migraine, menunjukkan bahawa penghidap Migraine boleh mewarisi kepekaan terhadap pencetus yang menghasilkan keradangan dalam saluran darah dan saraf di sekitar otak, menyebabkan kesakitan.

5. TITLE : PENCETUS

Migraine berlaku kesan dari apa-apa rangsangan yang memulakan proses atau tindak balas Migraine. Kerap dikaitkan pencetus Migraine termasuk yang berikut:

+ Alkohol (seperti: wain merah).

+ Faktor-faktor persekitaran (seperti: cuaca, ketinggian, perubahan zon masa).

+ Makanan yang mengandungi kafein (seperti: kopi, coklat), monosodium glutamat (MSG; terdapat dalam makanan Cina), dan nitrat (seperti: makanan yang diproses, hot dogs (sosej)).

+ Silau

+ Perubahan hormon pada wanita

+ Lapar

+ Kurang tidur

+ Ubat-ubatan (over-the-kaunter dan preskripsi)

+ Perfume

+ Stress

6. TITLE : TANDA-TANDA DAN GEJALA

Sakit Migraine sering digambarkan sebagai berdenyut atau sakit berdenyut yang dipergiatkan oleh aktiviti rutin fizikal, batuk, meneran atau menurunkan kepala. Sakit kepala yang sering begitu teruk mengganggu aktiviti harian dan boleh menyebabkan pesakit terjaga. Serangan Migraine menyebabkan pesakit berasa lemah, dan penghidap Migraine sering mengalami rasa letih dan lemah sekali setelah sakit kepala yang dialami telah berlalu.

Migraine biasanya bermula di kawasan tertentu pada bahagian sisi kepala, kemudian merebak dan membina dalam intensiti lebih 1 hingga 2 jam dan kemudian beransur-ansur reda. Ia boleh berlangsung sehingga 24 jam, dan dalam beberapa kes, beberapa hari.

Mungkin terdapat gejala-gejala seperti loya, muntah-muntah, sensitif kepada cahaya (photophobia) yang disertakan, atau sensitif kepada bunyi (phonophobia). Tangan dan kaki mungkin merasa sejuk dan berpeluh dengan bau yang luar biasa berlaku.

7. TITLE : KEPELBAGAIAN JENIS MIGRAINE

+ Migraine dengan aura

Migraine dengan aura dicirikan oleh fenomena neurologi (aura) yang dialami 10 hingga 30 minit sebelum sakit kepala. Kebanyakan aura adalah visual dan digambarkan sebagai lampu terang berkilauan di sekitar objek atau di tepi bidang penglihatan (dikenali sebagai: scintillating scotomas) atau zigzag lines, imej yang beralun, atau halusinasi. Antara lain pesakit mengalami kehilangan penglihatan sementara.

aura Bukan Visual termasuk kelemahan motor, pertuturan atau bahasa yang tidak normal, pening (dizziness), vertigo, dan kesemutan (tingling) atau kebas (numbness) yang dikenali sebagai (parasthesia) pada bahagian muka, lidah, atau kaki.

+ Migraine tanpa aura

Migraine tanpa aura adalah jenis yang paling lazim dan boleh berlaku pada satu atau kedua-dua bahagian (bilateral) kepala. Keletihan atau perubahan mood mungkin akan dialami pada hari sebelum sakit kepala. Loya, muntah-muntah, dan sensitif kepada cahaya (photophobia) sering mengiringi Migraine tanpa aura.

+ Basilar artery Migraine melibatkan gangguan arteri basilar dalam batang otak (brainstem). Gejala termasuk sakit kepala yang teruk, vertigo, penglihatan berganda, pertuturan tidak jelas, dan gangguan penyelarasan otot. Jenis ini berlaku terutamanya di kalangan orang muda.

+ Carotidynia, juga dikenali sebagai lower-half headache atau Migraine muka (facial Migraine) , menghasil rasa yang lebih dalam terhadap tahap kebosanan, sakit, dan sakit kadang-kadang yang seperti menindik di rahang atau leher. Kebiasannya terdapat bengkak (tenderness and swelling over the carotid artery) di leher. Keadaan ini boleh berlaku beberapa kali setiap minggu dan berlangsung beberapa minit hingga ke beberapa jam. Jenis ini berlaku lebih kerap pada orang tua.

+ Headache-free Migraine dikenalpasti oleh kehadiran aura tanpa sakit kepala. Ini berlaku pada pesakit yang mempunyai sejarah Migraine dengan aura.

+ Ophthalmoplegic Migraine bermula dengan sakit kepala dirasai di mata dan disertai dengan muntah. Ketika sakit kepala berlangsung, kelopak mata menurun (ptosis) dan saraf bertanggungjawab untuk pergerakan mata menjadi lumpuh (paralyzed). Ptosis mungkin berterusan selama beberapa hari atau minggu.

+ Status Migraine adalah jenis yang jarang berlaku yang melibatkan sakit yang kuat yang biasanya berlangsung lebih lama daripada 72 jam. Pesakit mungkin memerlukan rawatan di hospital.

8. TITLE : DIAGNOSIS

Diagnosis Migraine adalah berdasarkan sejarah gejala, pemeriksaan fizikal, dan ujian neurologi. Ujian ini dilakukan untuk mengetahui keadaan neurologi dan cerebrovascular lain, termasuk yang berikut:

+ Pendarahan dalam tengkorak (intracranial hemorrhage).

+ Darah beku dalam membran yang meliputi otak (cerebral venous sinus thrombosis).

+ Cerebral stroke (infarct).

+ Saluran darah yang diluaskan dalam otak (cerebral aneurysm).

+ Cecair cerebrospinal berlebihan dalam otak (hydrocephalus).

+ Keradangan membran saraf otak atau tulang belakang (meningitis)

+ Tahap rendah cecair tulang belakang cerebral (CSF)

+ Hidung sinus (Nasal sinus) tersumbat.

+ Sakit kepala Postictal (Postictal headache), yang berlaku selepas angin ahmar atau sawan.

+ Tumor

9. TITLE : UJIAN MAKMAL

Computed tomography (CT scan) dijalankan untuk mengetahui keabnormalan pada dasar otak semasa Migraine peringkat awal atau apabila terdapat perubahan pada ciri-ciri atau kekerapannya. CT scan melibatkan suntikan contrast dye dan kemudian beberapa siri x-ray.

Electroencephalography (EEG) merekodkan isyarat elektrik di dalam otak menggunakan elektrod yang diletakkan pada kulit kepala. Ujian ini digunakan untuk mengesan kerosakan dalam aktiviti otak (seperti: sawan).

Spinal tap (tulang belakang), ujian (lumbar puncture) dilakukan untuk mengesan jangkitan dan menentukan tahap sel-sel darah putih, glukosa, dan protein dalam cecair cerebrospinal. Ujian ini melibatkan mengeluarkan sejumlah kecil cecair dan memeriksa di bawah mikroskop.

Magnetic resonance imaging (MRI scan) dan magnetic resonance angiography (MRA) boleh dilakukan untuk penilaian yang lebih lengkap. MRI menghasilkan imej yang jelas tahap keadaan otak menggunakan tenaga electromagnetic. MRA menghasilkan imej saluran darah di dalam otak dan digunakan untuk mengesan aneurysms dan kecacatan vaskular yang lain.

10. TITLE : RAWATAN

Doktor menganalisa sejarah Migraine pesakit untuk merangka program rawatan yang sesuai. Matlamat rawatan adalah untuk mencegah atau mengurangkan bilangan Migraine (dikenali sebagai: rawatan prophylactic) dan untuk mengurangkan gejala dan memendekkan tempoh Migraine (dikenali sebagai: rawatan abortive).

11. TITLE : RAWATAN PROPHYLACTIC

Ubat pencegahan yang ditetapkan untuk pesakit yang mempunyai sakit kepala yang kerap (Migraine yang berlaku 3 kali atau lebih dalam sebulan) yang tidak bertindak balas kepada rawatan abortive. Kajian telah menunjukkan bahawa sebanyak 40% daripada pesakit ini boleh mendapat manfaat daripada rawatan pencegahan.

Menggunakan satu ubat (monotherapy) bagi mengetahui keberkesanan, tetapi gabungan ubat-ubatan yang lain juga mungkin diperlukan. Banyak ubat-ubatan ini mempunyai kesan sampingan yang buruk. Jika Migraine menjadi dikawal, dos yang sedang digunakan dikurangkan atau ubat dihentikan.

+ Beta blockers (seperti: propranolol [Inderal®], atenolol [Tenormin®]) adalah ubat pilihan. Ubat-ubatan ini menghasilkan kesan ke atas kadar jantung. Ianya idak boleh diambil oleh pesakit asma dan harus digunakan dengan berhati-hati pada pesakit dengan diabetes.

Kesan-kesan sampingan termasuk gastrointestinal upset, insomnia, tekanan darah rendah (hypotension), kadar denyutan jantung perlahan (bradycardia), dan disfungsi seksual. Beberapa beta blockers dapat memasuki ke dalam susu ibu dan boleh menyebabkan masalah terhadap bayi yang menyusu.

+ Ubat anti-sawan seperti asid valproic (Depakote®), topiramate (Topamax®), dan gabapentin (Neurontin®) boleh digunakan untuk merawat Migraine.

Kesan-kesan sampingan termasuk loya, gastrointestinal upset, sedation (ubat pelali), kerosakan hati, dan tremors.

+ Calcium channel blockers (seperti: verapamil, amlodipine [Norvasc®]) menghalang pengembangan artery dan menyekat pelepasan serotonin. Ianya tidak boleh diambil oleh pesakit yang mengalami kegagalan jantung atau heart block.

Kesan-kesan sampingan termasuk sembelit, flushing (curahan), tekanan darah rendah, ruam, dan loya.

+ Tricyclic antidepressants (TCAs; seperti: amitryptaline [Elavil®], nortryptaline [Pamelor®], desipramine [Norpramin®]) menyekat serotonin penyerapan semula dan mengambil 2 hingga 3 minggu akan berkesan.

Kesan-kesan sampingan termasuk yang berikut:

+ Sembelit.

+ Mulut kering.

+ Tekanan darah rendah (hipotensi).

+ Kadar jantung meningkat (tachycardia).

+ Pengekalan kencing.

+ Disfungsi seksual.

+ Pertambahan berat badan.

Dos TCAs yang tinggi akan mengakibatkan sawan, strok, dan serangan jantung. Pemberhentian mendadak ubat-ubatan ini boleh menyebabkan sakit kepala, loya, dan kelesuan, dan boleh memperhebatkan kesan sampingan.

+ Serotonin reuptake inhibitors (SSRIs; seperti: paroxetine [Paxil®], fluoxetine [Prozac®], sertraline [Zoloft®]) biasanya lebih baik diterima daripada TCAs, tetapi mungkin tidak berkesan.

Kesan-kesan sampingan termasuk loya, insomnia, disfungsi seksual, dan hilang selera makan.

+ Methysergide maleate (seperti: Deseril®, Sansert®) yang ditetapkan untuk pesakit kerap Migraine yang teruk.

Kesan-kesan sampingan termasuk insomnia, mengantuk, pening, dan keguguran rambut. ubat ini tidak boleh digunakan oleh pesakit yang mempunyai penyakit coronary artery dan mesti dihentikan untuk 3 hingga 4 minggu selepas 4 hingga 6 bulan penggunaan kerana ia boleh menyebabkan retroperitoneal fibrosis, satu keadaan di mana saluran darah dalam abdomen mengecil, yang mengurangkan aliran darah ke organ-organ.

12. TITLE : RAWATAN ABORTIVE

Tahap sakit Migraine yang ringan, Migraine sebegini jika kerap boleh dilegakan menggunakan ubat over-the-kaunter. Sakit kepala yang teruk dengan gejala yang disertakan mungkin memerlukan ubat preskripsi.

Semasa Migraine, pesakit sering memilih untuk berehat atau tidur sahaja di dalam bilik gelap, tenang. Meletakkan pek sejuk ke kepala atau menekan pada arteri membonjol di hadapan telinga di bahagian yang sakit kepala boleh memberikan kelegaan kesakitan sementara.

Analgesics (seperti: aspirin, ibuprofen, acetaminophen) memberikan kelegaan gejala sakit kepala dan perlu diambil pada tanda pertama Migraine. Ianya adalah yang paling berkesan untuk Migraine jarang (kurang daripada 3 kali sebulan) dan breakthrough headaches (iaitu, sakit kepala yang berlaku walaupun menggunakan ubat-ubatan prophylactic).

Kerap menggunakan ubat tahan sakit (iaitu, lebih daripada 4 kali seminggu) boleh menyebabkan sakit kepala pemulihan dan boleh mengganggu rawatan prophylactic. Acetaminophen kadang-kadang digabungkan dengan ubat-ubatan lain untuk membentuk sebatian analgesik (seperti: Midrin®).

Kesan-kesan sampingan yang disebabkan oleh aspirin dan ibuprofen (seperti: Advil®, Motrin®) termasuk gastrointestinal upset dan pendarahan. Ubat ini perlu diambil dengan makanan dan digunakan dengan berhati-hati. Ibuprofen boleh didapati dalam bentuk suppository, yang boleh menjadi berguna jika Migraine itu disertai dengan loya yang teruk dan muntah-muntah.

+ Serotonin receptors (seperti: Imitrex®, Amerge®, Axert®, Zomig®), adalah cepat bertindak, ubat-ubatan ini digunakan lebih meluas untuk merawat Migraine. Ianya boleh didapati dalam bentuk oral, suntikan, semburan hidung dan boleh diambil bila-bila masa semasa sakit kepala.

Kesan-kesan sampingan termasuk pening, mengantuk, flushing, rasa tidak selesa, kesemutan, dan loya.

+ Ergots (seperti: Cafergot®, Mioranal®) sering digabungkan dengan ubat-ubatan antinausea, seperti prochlorperazine (Compazine®). Ubat ini perlu diambil pada tanda pertama Migraine dan mungkin tidak berkesan jika sakit kepala telah berpindah ke peringkat denyutan (the throbbing stage).

Kesan-kesan sampingan termasuk gastrointestinal upset, pening, strok, dan tekanan darah tinggi (hipertensi). Ergots tidak boleh diambil oleh pesakit yang berkaitan jantung, pembuluh darah, hati, atau penyakit buah pinggang.

13. TITLE : PENCEGAHAN

Mengelakkan pencetus Migraine, menguruskan tekanan, dan mengambil ubat-ubatan prophylactic boleh membantu mencegah Migraine. Menyimpan jurnal Migraine boleh membantu mengenal pasti pencetus dan mengukur keberkesanan langkah-langkah pencegahan. Pesakit perlu memantau dan peka perkara yang menyebabkan Migraine, dengan merekodkan sendiri hasil pemantauan yang dilakukan terhadap perkara berikut:

+ Aktiviti.

+ Faktor emosi (seperti: keadaan tertekan).

+ Faktor-faktor persekitaran (seperti: cuaca, perubahan ketinggian).

+ Makanan dan minuman.

+ Ubat-ubatan (over-the-kaunter dan preskripsi).

+ Ciri-ciri Migraine (seperti: keterukan, masa seperti: kekerapan, panjang, tarikh dialami).

+ Faktor-faktor fizikal (seperti: penyakit, keletihan).

+ Corak tidur.

+ Teknik pengurusan tekanan (seperti: biofeedback, hipnosis) dan aktiviti mengurangkan tekanan (seperti: meditasi, senaman) boleh membantu mencegah Migraine.

14. TITLE : RAWATAN NATUROPATHIC

Migraine adalah disebabkan oleh pengembangan berlebihan saluran darah serebrum, walaupun ahli-ahli sains tidak memahami sepenuhnya apa yang menyebabkan pengembangan. saluran darah tidak hanya membesar secara spontan - ianya mungkin bertindak balas kepada perubahan kimia yang berlaku dalam badan.

Seorang doktor naturopathic akan mengambil kira pelbagai perkara berkaitan pesakit seperti keluarga, haid, dan sejarah diet yang lengkap sebelum mempertimbangkan punca Migraine. Sebahagian daripada penyakit untuk dikesampingkan masalah usus, mold allergies, kekurangan vitamin, tekanan darah tinggi, TMJ misalignment, alahan makanan atau intolerances, dehidrasi, subluxations tulang belakang, coffee/caffeine intoxication, dan aspartame (Nutrasweet, Equal) Ketoksikan dikalangannya. Semua masalah-masalah ini boleh menyebabkan gejala Migraine dan biasanya boleh dirawat dengan mudah tanpa menggunakan ubat-ubatan.

Paradoxical mungkin kelihatan, peratusan mengejutkan sakit kepala Migraine boleh disebabkan oleh ubat Migraine. "Kesan pemulihan" analgesic dan ergotomine compounds telah dikaitkan sebagai faktor yang menyumbang untuk penghidap sakit kepala setiap hari. Bincangkan fenomena ini dengan doktor anda jika anda mengambil lebih daripada 30 tablet analgesik sebulan atau jika anda kerap menggunakan ergotamine derivatives. Tidak menggunakan produk-produk ini buat sementara waktu boleh membuat sakit kepala teruk, tetapi tidak menggunakan produk-produk ini sama sekali akhirnya mungkin apabila tiada lagi sakit kepala yang anda alami buat selamanya.

15. TITLE : BAGAIMANA DAN APA MAKANAN YANG BOLEH MENYEBABKAN MIGRAINE?

Apabila meneroka punca-punca sakit kepala, paling mudah, cara paling murah untuk memulakan adalah diet. Tindak balas makanan adalah penyumbang utama kepada sakit kepala dan beberapa peningkatan dalam gejala, jika tidak melengkapkan penyembuhan, sentiasa boleh dicapai dengan menghapuskan barangan pemakanan bermasalah. Berikut adalah cara yang baik untuk mengenal pasti tindak balas makanan yang boleh menyebabkan sakit kepala anda.

Makanan yang paling biasa menyebabkan Migraine:

+ Susu lembu

+ Gandum

+ Coklat

+ Telur

+ Orange

+ Benzoic acid

+ Keju

+ Tomato

+ Tartrazin (pewarna makanan kuning).

+ Rye

Makanan seperti keju, beer, wain; mendorong Migraine pada sesetengah orang kerana ia mengandungi histamin dan / atau sebatian vasoactive yang menyebabkan saluran darah berkembang. Wanita cenderung untuk bertindak balas terhadap makanan yang mengandungi histamine lebih kerap berbanding lelaki, oleh sebab kekurangan dalam enzim (diamine oxidase) yang memecah histamine ke bawah. Mengambil B6 tambahan boleh membantu dalam situasi ini, kerana ia boleh meningkatkan aktiviti diamine oxidase.

Nitrites, yang biasanya terdapat pada daging makan tengah hari dan daging salai atau cured meats, mengembangkan saluran darah, dan boleh mencetuskan Migraine.

16. TITLE : STANDARD UNTUK MENGENAL PASTI SENSITIVITI MAKANAN

Ini naturopathic procedure yang tepat mendiagnosis gejala yang berkaitan dengan makanan selama bertahun-tahun dan terus menjadi standard untuk mengenal pasti sensitiviti makanan.

Terdapat dua cara. Laluan pertama dan lebih sukar tetapi lebih berkesan digariskan sebagai pilihan # 1 di bawah. Ia melibatkan menghapuskan kesemua suspek utama yang biasanya menyebabkan masalah dan kemudian perlahan-lahan, dari masa ke masa, sambil menambah "kumpulan makanan" kembali ke dalam diet satu demi satu. Ia memberikan pandangan yang jelas ke dalam apa makanan yang memberi kesan kepada anda dalam apa cara.

Bonus tambahan pendekatan ini adalah bahawa anda mungkin mendapati bahawa terdapat "kumpulan makanan" lain:

+ Menyebabkan RA.

+ Memberi anda sakit kepala atau insomnia.

+ Masalah kesihatan yang lain.

Pilihan kedua dikhaskan untuk mereka yang sudah mempunyai satu idea yang baik tentang apa makanan yang bermasalah untuk mereka. kumpulan makanan yang disyaki dihapuskan sehingga gejala yang jelas dan kemudian ditambah kembali ke dalam diet untuk mengalami tindak balas atau pemulangan gejala.

Gejala yang berkaitan dengan cabaran makanan mungkin tidak sama dengan tanda-tanda yang anda alami sebelum anda memulakan proses penghapusan. Sebagai contoh, semasa anda mungkin telah mengalami sinus sakit kronik sebelum memulakan penghapusan / cabaran anda, anda mungkin mendapati bahawa apabila mencabar makanan yang disyaki bahawa perut anda sakit. Ini tidak bermakna kumpulan makanan dicabar tidak menyebabkan sakit sinus anda. Badan dan sistem imun boleh bertindak balas sedikit berbeza apabila memperkenalkan semula kepada ejen yang menjadi punca masalah.

Beberapa gejala yang boleh berlaku pada cabaran makanan termasuk: sakit kepala (mungkin sekejap atau berpanjangan), loya, mengantuk, cepat marah, kemurungan, kebimbangan, mudah terangsang - perasaan "hyper" atau "buzzed, sakit perut, sakit perut yang tajam, sakit tekak, hidung tersumbat, hidung berair, hidung gatal atau mata, sesak di dada, ruam kulit atau gatal-gatal, facial flushing, telinga merah, bergerak-gerak otot atau bersenandung atau sakit, insomnia, keletihan, dan apathy. Sudah tentu, terdapat banyak cara untuk manifesting sensitiviti kerana ada orang yang menderita kerananya, sehingga menjadi kebiasaan.

Penghapusan / cabaran adalah cara yang paling berkesan untuk menentukan intolerans makanan. Ia juga menyediakan anda dengan peluang terbaik untuk meneroka dan memahami hubungan anda dengan makanan yang anda makan.

Pilihan # 1

Melibatkan penghapusan yang berlangsung dari 2 ke 6 minggu, diikuti oleh satu cabaran. Penghapusan melibatkan menguruskan diet anda berdasarkan kriteria berikut untuk tidak makan semua makanan yang disyaki seperti kumpulan makanan berikut:

+ Produk gandum - pasta, roti, makanan yang diproses, faux meat.

+ Produk tenusu - susu, keju, yogurt, krim, dan lain-lain.

+ Produk jagung - tortilla, kerepek, bubur jagung, tepung jagung / pemekat.

+ Kacang tanah - mentega kacang, minyak kacang tanah.

+ Produk soya - tauhu, tempe, susu soya, serbuk protein soya, makanan palsu, minyak soya.

+ Bijirin pulut - rye, barli, oat, spelt, kamut, seitan, hops.

+ Daging lembu - ini biasanya lebih masalah dengan bahan tambahan (additives) berbanding dengan protein itu sendiri.

+ Coklat.

+ Gula.

+ NutraSweet / aspartame.

+ Pewarna makanan / pewarna.

+ Racun perosak dan retardants kimia kerosakan (terutamanya sulfites).

Mengekalkan diet berdasarkan:

+ Buah-buahan segar.

+ Sayur-sayuran.

+ Kentang segar.

+ Keladi.

+ Protein haiwan (ikan, ayam, kambing).

+ Bijirin nonglutinous (sekoi (millet), gandum hitam, beras, Amaranth)

Jika anda mempunyai pilihan, sentiasa memilih organik. Jika tidak, anda boleh terkesan dari racun perosak yang digunakan pada pertanian seperti racun herba, racun kulat, dan / atau formaldehydes.

Elakkan makanan yang mengandungi sulfit, yang paling biasa termasuk sayur-sayuran dan buah-buahan dalam tin, wain, dan tuna dalam tin (albacore).

Baca label. Tahu bahawa "sayur-sayuran protein" sama ada gandum atau soya; ejen penebalan dan penstabil adalah sama ada gandum atau jagung; dan kanji makanan biasanya gandum atau jagung. Ia adalah lebih mudah untuk mengelakkan "makanan diproses atau faux food" semasa diet, berbanding untuk memikirkan semua bahan tambahan dalam makanan yang disediakan.

Selepas 2 hingga 6 minggu untuk mengekalkan diet penghapusan yang ketat, sekiranya anda mengalami kelegaan daripada gejala. Anda juga mungkin kehilangan beberapa berat badan.

Cabaran

Mula cabaran anda dengan kumpulan makanan yang anda rasa adalah punca yang paling mungkin. Makan beberapa hidangan daripada kumpulan makanan sepanjang hari. Sebagai contoh, jika anda mencabar tenusu, mempunyai susu dengan sarapan pagi; termasuk keju, krim, dan yogurt dalam menu makan tengah hari dan makan malam anda; minum susu pada waktu makan; dan snek atas barangan tenusu. Kemudian tunggu. JANGAN terus menambah "kumpulan makanan lain" dalam diet anda.

Ingat, anda baru hanya mencabar "kumpulan makanan tersebut" untuk satu hari, kemudian tunggu sekurang-kurangnya 48 jam. Jika anda tidak mengalami pulangan gejala selepas 48 jam, pergi ke kumpulan makanan yang "LAIN PULA". Teruskan proses ini sehingga anda berjumpa kumpulan makanan yang bermasalah "JIKA ADA". Dalam kebanyakan kes, anda akan mengalami pulangan gejala dalam masa 48 jam. Jarang sekali gejala muncul beberapa hari atau minggu kemudian. Walau bagaimanapun, jika anda mahu menunggu lebih daripada 48 jam, anda boleh berbuat demikian, kerana ini hanya akan meningkatkan ketepatan jenis diagnosis. Maksima seminggu diagnosis terhadap sesuatu kumpulan makanan adalah optimum untuk mengetahui pulangan gejala. Hanya mencabar satu kumpulan makanan pada satu masa.

Pilihan # 2

Mengekalkan diet biasa anda, menghapuskan satunya kumpulan makanan yang anda percaya telah menyebabkan gejala anda. Menghapuskan SEMUA item dalam kumpulan makanan untuk sekurang-kurangnya satu bulan. Jika gejala-gejala anda hilang sebelum tempoh satu bulan, terus menahan diri daripada kumpulan makanan untuk satu minggu selepas melegakan gejala. Jika, sebagai contoh, anda mendapati diri anda bebas dari gejala selepas hanya beberapa hari dari pengelakan, anda masih perlu terus untuk mengelakkan kumpulan makanan untuk satu minggu lagi sebelum anda berkesan boleh mencabar. Apabila anda mencabar, ikut garis panduan yang dinyatakan di atas: makan beberapa hidangan kumpulan makanan tersebut dalam tempoh 24 jam kemudian kembali ke diet penghapusan dan tunggu sehingga anda mendapat maklumat tentang bagaimana badan anda berinteraksi dengan kumpulan makanan masalah.

17. TITLE : PEMAKANAN TAMBAHAN UNTUK MENGELAKKAN MIGRAINE

+ Wobenzyme: 5 biji 3 kali sehari antara waktu makan; atau, jika dos ini menyebabkan najis longgar, 3 biji 5 kali sehari.

+ Magnesium sitrat: 250mg untuk 500mg 3 kali sehari dengan makanan.

+ Vitamin B6: 25mg 3 kali sehari dengan makanan; vitamin B6 menyokong pecahan enzim histamin.

+ 5-HTP (5- Hydroxytryptophan): 100mg untuk 200mg 3 kali sehari; 5-HTP meningkatkan seritonin dan tahap endorphin dalam otak dan telah terbukti berkesan sebagai ubat Migraine biasa digunakan dan dengan tiada kesan sampingan.

18. TITLE : PERUBATAN FIZIKAL

+ Menenggelamkan kaki dalam baldi air yang sangat panas semasa meletakkan ais ke belakang leher. Ini sebenarnya menarik darah turun ke kaki dari kepala. Pengurangan kesakitan bertepatan dengan tempoh perlaksanaan.

+ Acupressure boleh membantu. Melihat ahli terapi Acupressure dilatih untuk arahan mengenai prosedur untuk lakukan di rumah.

+ Pelarasan Chiropractic dan mengekalkan penjajaran tulang belakang yang betul boleh memberi sokongan dalam pencegahan sakit kepala yang dicetuskan oleh tekanan otot dan kekejangan.

19. TITLE : PELBAGAI PILIHAN RAWATAN

+ Intravena magnesium: IV magnesium boleh menjadi sangat berguna untuk pesakit Migraine yang mempunyai kekurangan magnesium gred rendah. Pemantauan doktor diperlukan untuk prosedur ini.

+ Terapi biofeedback: Mencari pengamal biofeedback disahkan untuk belajar bagaimana untuk mengurangkan kesakitan dengan sambutan kelonggaran yang berkesan sebagai Inderol tanpa kesan sampingan.

+ TENS Unit: Unit rangsangan saraf elektrik boleh mengurangkan kekejangan otot pada pesakit dengan ketegangan dan Migraine sakit kepala. Preskripsi pengamal perubatan yang diperlukan untuk perlindungan insurans unit-unit ini, yang sepatutnya boleh didapati melalui syarikat-syarikat bekalan perubatan. Beberapa ahli tulang dan ahli terapi fizikal pinjaman peranti ini kepada pesakit untuk deposit kecil.

+ Acupuncture: Acupuncture boleh mengimbangi kekurangan hormon yang mendasari, tone pada the gastrointestinal system, dan menenangkan saluran darah reaktif.

Perkataan berhati-hati: Apabila memilih acupuncturist, berhati-hati untuk menyelidik latihan dan kelayakan pengamal anda. Doktor perubatan boleh mengambil kursus hujung minggu di Acupuncture dan memanggil diri mereka Acupuncture diperakui. Satu kursus hujung minggu BUKAN cukup untuk masa untuk memahami falsafah atau amalan kompleks perubatan Cina. Doktor-doktor ini boleh mendatangkan mudarat, jadi berhati-hati.

+ Memilih pengamal yang memegang ijazah doktor falsafah penuh dalam perubatan Cina, O.M.D. (Medicine Doctor Oriental), atau Lic.Ac (acupuncturist berlesen). Pengamal dikehendaki melengkapkan beberapa tahun latihan dan ramai telah menamatkan latihan di China, Jepun, atau Korea. Huruf TCM (Traditional Chinese Medicine - Perubatan Tradisional Cina) selepas nama Pengamal bermakna bahawa doktor tersebut mempunyai latihan tambahan dalam menetapkan herba Cina. Pengetahuan pengamal yang mempunyai kira-kira perubatan Cina dan falsafah yang menyokong, yang lebih mampu mereka untuk mendiagnosis dan merawat gejala anda.

+ Juga, seperti SEMUA pengamal penjagaan kesihatan, periksa reputasi amalan mereka dalam masyarakat.

20. TITLE : MIGRAINE DAN PERSEKIRAN ANDA

Migraine boleh menyeksakan, melemahkan, dan menakutkan. Kecenderungan untuk "membuat kesakitan hilang sekarang" boleh dicapai, ironinya, menjadi penghalang untuk menyembuhkan kesakitan. Itulah beza "hilang" sekejap berbanding "sembuh" selamanya. Migraine tidak hanya berlaku. Ianya bukan kejadian rawak. Migraine memberi isyarat bahawa badan anda berinteraksi dengan persekitarannya. Meneroka persekitaran anda untuk menentukan apa yang menyakitkan keseimbangan dalaman anda, dan anda boleh belajar bagaimana untuk mengawal sakit kepala anda dan mencegahnya agar tidak lagi berulang.


Quran 2:227

"Dan jika mereka berazam hendak menjatuhkan talak (menceraikan isteri), maka sesungguhnya Allah Maha Mendengar, lagi Maha mengetahui."

"And if they decide on divorce - then indeed, Allah is Hearing and Knowing."

Kefahaman AZA

"Tiada apa yang dapat disembunyikan dari pengetahuan Allah"

LABEL


SETERUSNYA

Carian di Tumblr AZA

SEBELUMNYA

Popular posts from this blog

Tawaran upgrade Unifi speed

Bagaimana untuk reset password maybank2u anda?

Cara guna Maybank E-Wallet (MAE)

Bangsa lebih penting - Artikal 1

Penipu!

SELAMAT DATANG KE BLOG AZA

Google Blog AZA dengan taip "blog aza"

TELEGRAM MESSENGER

Kalau korang dapat apa-apa yang menarik di group korang, sila share ke telegram berikut.

Untuk apa-apa info umum di info umum

Untuk berkaitan Islam di share islam

Untuk berkaitan covid-19 di covid-19

Untuk berkaitan Blog AZA di Komuniti Blog AZA

CONTACT

Yang nak contact saya kat sini. Yang nak isi borang kat sini.


CARI ARTIKAL DI BLOG AZA

Taipkan apa-apa carian artikal berkaitan yang anda mahukan di Blog AZA yang terletak di penjuru atas sebelah kanan skrin yang berbentuk simbol kanta pembesar

SHARE

Cara untuk share mana-mana artikal dari Blog AZA, tap pada ikon share yang terletak pada sebelah kanan tajuk artikal ATAU pada sebelah kiri label di akhir setiap artikal

COVID-19

Korang boleh baca fakta sebenar mengenai covid-19 di GLOBAL REPORT 2019-nCOV novel coronavirus kerana tak boleh percaya jika sekadar teori / pendapat / asumsi / imaginasi.

APA MAKSUD FAKTA?

Fakta adalah korang tahu sesuatu terbukti benar makanya itu fakta korang. Korang ada fakta seperti gambar/video dan sebagainya. Jika fakta itu bukan milik korang ianya masih belum fakta, belum tentu kebenarannya kerana mungkin sahaja ianya tidak benar kerana pelbagai sebab seperti gambar/video di edit, data yang dimanipulasi seperti data di edit, data tidak real time makanya real time saat itu sebenarnya beda kerana data yang diberikan tidak tepat seperti jauh lebih lambat/cepat dan sebagainya. Ada fakta yang mempunyai expired date seperti hanya betul ketika tarikh itu sahaja. Contoh ada kajian selepas itu membuktikan ianya salah. Ada fakta yang sampai bila-bila betul. Contoh anda dilahirkan pada tarikh bla bla. Sampai bila-bila pun betul. Gitu.

Subscribe Blog AZA by enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Senarai Penuh Label di Blog AZA

Show more