Jerawat atau bisul di luar pinggir dubur mungkin ianya Buasir (Hemorrhoids)


AZRIZAINALABIDIN
Artikal 242 - Panjang 25060
Jerawat atau bisul di pinggir luar dubur mungkin ianya buasir bukan seperti yang anda sangkakan.

Senarai pecahan tajuk

1. Apakah buasir (hemorrhoids)?
2. Gejala
3. Ujian dan rawatan
4. Rawatan di rumah
5. Pembedahan
6. Makanan terbaik dan terburuk

TITLE : Apakah buasir (hemorrhoids)?

Individu mempunyai gumpalan urat di dalam dan di sekitar anus dan rektum yang lebih rendah yang boleh meregangkan dengan tekanan. Apabila ianya membengkak atau membesar, ia dipanggil buasir (hemorrhoids). Buasir luaran berada di bawah kulit di sekitar dubur, di mana terdapat lebih banyak saraf pengesan kesakitan, sehingga buasir cenderung menyakiti serta berdarah. Ia kelihatan seperti jerawat atau bisul di pinggir luar dubur, manakala pendarahan mungkin menjadi satu-satunya tanda kepada buasir dalaman yang biasanya tidak dapat dilihat berbanding buasir luaran. Buasir biasanya tidak serius, tetapi buasir boleh menjadi tidak menyenangkan.

Buasir bukanlah keadaan yang jarang berlaku. Ramai orang - lelaki dan wanita - mengalaminya. Buasir membengkak dan menyebabkan anda sedar kewujudannya. Kira-kira separuh daripada orang yang mengalaminya berdarah, mengalami kesakitan, atau gejala-gejala lain pada masa individu menjangkau usia 50 tahun dan wanita mungkin mengalaminya semasa kehamilan.

Apa yang menyebabkan buasir?

Tiada jawapan tepat. Anda mungkin lebih cenderung untuk mendapatkan buasir jika anda menghabiskan banyak masa di tandas, mungkin kerana cirit-birit, atau mengalami masa yang sukar kerana anda sembelit. Mengangkat benda-benda berat juga antara punca buasir. Buasir lebih biasa apabila anda semakin tua dan ketika anda berlebihan berat badan atau hamil. Jika ibu bapa anda mempunyai buasir, anda juga boleh mendapatkannya.

Buasir adalah urat bengkak di bahagian bawah dubur dan anus anda. Kadang-kadang dinding-dinding pembuluh darah ini menghulurkan begitu tipis sehingga urat-urat pembuluh darah dan menjadi gatal, terutama ketika anda buang air besar.

Buasir adalah salah satu punca pendarahan rektum yang paling biasa. Buasir jarang berbahaya dan biasanya sembuh dalam beberapa minggu. Tetapi anda perlu berjumpa dengan doktor anda untuk memastikan ia bukan keadaan yang lebih serius. Doktor juga boleh mengeluarkan buasir yang tidak akan hilang atau sangat menyakitkan.

Buasir dalaman

Buasir dalaman cukup jauh di dalam rektum yang biasanya tidak dapat dilihat atau dirasakan. Buasir biasanya tidak cedera kerana anda mempunyai beberapa saraf yang merasakan kesakitan di sana. Pendarahan mungkin menjadi satu-satunya tanda kepada buasir dalaman.

Buasir luaran (prolaps)

Apabila buasir dari bahagian dalamnya menolak di luar atau "prolapses," ia boleh berdarah, sakit, dan gatal-gatal. Ia mungkin akan kembali dengan sendirinya apabila bengkak itu turun, atau anda boleh memasukkannya kembali dengan lembut. Gumpalan darah yang terbentuk dalam buasir di bawah kulit di luar adalah trombosis. Ia mungkin sukar dan sakit dan boleh berdarah jika ia pecah. Sekiranya bekuan itu hilang, ia boleh meninggalkan sebilangan kecil kulit yang dikenali sebagai Skin tag yang boleh mengganggu anda.

Kadang-kadang buasir prolaps, atau menjadi lebih besar dan bulge di luar sphincter dubur. Kemudian anda mungkin dapat melihatnya sebagai benjolan lembab yang lebih merah jambu dari kawasan sekitarnya. Dan buasir lebih cenderung untuk menyakiti, selalunya ketika anda buang air besar.

Buasir prolaps biasanya kembali ke dalamnya sendiri, jika tidak, sering kali ianya boleh ditolak semula dengan lembut.

Gumpalan darah boleh terbentuk dalam buasir luaran, menjadikannya ungu atau biru. Ini dipanggil trombosis. Ia boleh mencederakan dan gatal dan boleh berdarah. Apabila bekuan dibubarkan, anda mungkin masih mempunyai sedikit kulit yang tersisa, yang boleh menjadi gatal.

Apa yang menyebabkan buasir?

Sesetengah orang mungkin lebih cenderung mendapat buasir jika ahli keluarga lain, seperti ibu bapa, mempunyai buasir.

Penumpukan tekanan di rektum bawah anda boleh menjejaskan aliran darah dan membuat pembuluh darah membengkak. Itu mungkin berlaku dari berat tambahan, ketika anda sedang gemuk atau hamil. Atau ia boleh datang dari:

+ Menolak semasa pergerakan usus.

+ Straining apabila anda melakukan sesuatu yang secara fizikal keras, seperti mengangkat sesuatu yang berat.

+ Orang yang berdiri atau duduk untuk jangka masa yang panjang adalah berisiko tinggi juga.

+ Apabila anda mengalami sembelit atau cirit-birit. Batuk, bersin, dan muntah boleh menyebabkan buasir lebih teruk.

Bagaimana untuk mencegah buasir?

Makan serat. Cara yang baik untuk mendapatkannya adalah dari makanan tumbuhan - sayur-sayuran, buah-buahan, bijirin, kacang, biji, kacang, dan kekacang.

Minum air. Ia akan membantu anda melembutkan najis dan sembelit yang sukar, jadi anda kurangkan pergerakan usus. Buah-buahan dan sayur-sayuran, yang mempunyai serat, juga mempunyai air di dalamnya.

Senaman. Aktiviti fizikal, seperti berjalan setengah jam setiap hari, adalah cara lain untuk menjaga darah dan usus anda bergerak.

Jangan tahan bila anda rasa nak buang air besar sebaliknya anda perlu segerakannya.

TITLE: Gejala

Gejala Buasir dan Diagnosis

Salah satu tanda yang paling biasa adalah pendarahan yang tidak menyakitkan, biasanya apabila anda pergi ke bilik mandi. Anda mungkin melihat darah sedikit di atas kertas tandas atau di dalam mangkuk. Bawah anda mungkin gatal, sakit, atau mempunyai bulu kecil di sekitar dubur anda. Buasir bukanlah satu-satunya sebab bagi gejala-gejala ini. Anda perlu melihat doktor anda untuk menolak masalah lain.

Buasir tidak selalu menyebabkan gejala, jadi anda mungkin tidak menyedari anda mempunyai buasir. Paling biasa, anda boleh:

+ Rasa tidak selesa, gatal-gatal, atau sakit di sekitar dubur anda.

+ Lihat darah di atas kertas tandas atau dalam mangkuk tandas apabila anda pergi ke bilik mandi.

+ Dapatkan benjolan lembap, merah jambu di sekeliling pinggir atau menonjol dari anus anda (Ini mungkin kelihatan ungu atau biru juga).

Bila perlu hubungi doktor anda?

Walaupun anda fikir ia adalah dari buasir, anda harus menghubungi doktor anda tentang sebarang pendarahan rektum. Ia juga merupakan gejala colon polyps, colitis, Crohn's disease, diverticulitis, and colorectal cancer. Anal fissures juga boleh menyebabkan sakit dan pendarahan. Oleh itu, anda perlu memastikan diagnosis dan rawatan yang betul.

Jika Buasir anda sangat menyakitkan atau tidak menjadi lebih baik selepas anda cuba merawatnya sendiri, beritahu doktor anda.

Diagnosis dan ujian

Doktor anda akan bertanya tentang gejala anda dan melihat buasir anda. Doktor juga boleh meletakkan jari di dalamnya untuk memeriksa buasir. Untuk melihat lebih dekat, Doktor boleh menggunakan tiub kecil yang dipanggil anoscope. Doktor anda juga boleh mencadangkan ujian, yang dikenali sebagai sigmoidoscopy atau colonoscopy yang fleksibel, untuk melihat di dalam kolon dan rektum anda dengan tiub yang boleh dicuci dan dibalut.

Doktor anda akan melihat bahagian bawah anda. Dia boleh meletakkan lubricated gloved finger atau instrumen di dalam dubur anda. anoscope adalah tiub yang berongga dan berlubang untuk melihat beberapa sentimeter yang lebih rendah daripada rektum. Proctoscope berfungsi seperti anoscope, tetapi ia akan membolehkan doktor melihat lebih banyak rektum.

Anda mungkin memerlukan ujian lain untuk mencari buasir dalaman atau mengesahkan keadaan lain yang boleh menyebabkan pendarahan dubur.

Sigmoidoscopy melihat kolon yang lebih rendah, atau sigmoid, dan colonoscopy melihat keseluruhan kolon. Kedua-duanya menggunakan tiub paparan yang terang dan fleksibel yang masuk ke rektum.

X-ray barium juga boleh menunjukkan garis besar seluruh kolon anda. Pertama anda akan mendapat enema barium, maka seorang juruteknik akan mengambil X-ray saluran gastrousus bawah anda.

TITLE : Ujian dan rawatan

Rawatan Buasir

Buasir sering menjadi lebih baik tanpa pembedahan atau prosedur yang boleh dilakukan oleh doktor anda di pejabat. Mulakan dengan perubahan produk dan perubahan gaya hidup. (Sekiranya anda hamil, anda perlu berbincang dengan doktor anda sebelum anda mencuba ubat atau mengubah diet anda.)

Menenangkan rasa sakit buasir dan gatal

Suam (tetapi tidak panas) "mandi sitz" adalah terapi masa: Duduk di sekitar 3 inci air suam selama 15 minit atau lebih, beberapa kali sehari. Ini membantu mengurangkan bengkak di kawasan itu dan melegakan otot sphincter anda. Ia amat baik selepas pembedahan.

Letakkan jeli petroleum sedikit sahaja di dalam dubur anda untuk mengurangkan rasa sakit buang air besar. Jangan paksa!

Dapukan debu hazel pada buasir yang teriritasi, atau gunakan krim over-the-counter atau salap yang dibuat untuk simptom buasir. Krim hydrocortisone 1% pada kulit di luar dubur (tidak di dalam) boleh melegakan gatal juga. Tetapi jangan gunakannya lebih lama daripada seminggu kecuali doktor anda mengatakannya adalah OK.

Atau cuba letakkan pek sejuk yang sejuk di kawasan tender selama beberapa minit untuk memati rasa sakit dan menyurutkan bengkak.

Diet tinggi serat

Ia adalah perkara terbaik untuk buasir: Makanan yang kaya dengan makanan serat tinggi dan dengan sedikit makanan yang diproses. Makan kebanyakan sayur-sayuran, buah, kacang, dan biji-bijian untuk mengelakkan sembelit.

Jika anda tidak boleh mendapatkan serat yang cukup dari makanan, doktor anda mungkin mahu anda mengambil suplemen serat atau pelembut najis. Jangan mengambil julap, kerana buasir boleh menyebabkan cirit-birit yang boleh mengganggu buasir.

Minum tujuh hingga lapan gelas air setiap hari, sekurang-kurangnya setengah gallon. Jika anda sangat aktif atau anda tinggal dalam iklim yang panas, anda mungkin memerlukan lebih banyak lagi.

Walaupun doktor anda memberi ubat atau mencadangkan pembedahan, anda mungkin perlu menukar diet anda. Memperkenalkan makanan baru perlahan-lahan untuk mengelakkan gas.

Prosedur perubatan

Sekiranya gejala anda teruk atau tidak menjadi lebih baik selepas beberapa minggu, doktor anda mungkin melakukan prosedur untuk mengecut atau mengeluarkan buasir. Banyak yang boleh dilakukan di pejabatnya.

Injection. Doktor anda boleh menyuntik buasir dalaman dengan penyelesaian untuk mencetuskan parut dan menutup Buasir. Suntikan hanya menyebabkan rasa sakit yang sedikit.

Rubber band ligation. Prosedur ini sering dilakukan pada buasir prolapsed, buasir dalaman yang dapat dilihat atau dirasakan di luar. Menggunakan alat khas, doktor meletakkan sebuah band getah kecil di sekitar buasir, yang menutup bekalan darah hampir dengan serta-merta. Dalam masa seminggu, buasir akan kering, mengecut, dan jatuh.

Coagulation or cauterization. Dengan siasatan elektrik, pancaran laser, atau cahaya inframerah, doktor anda akan membuat pembakaran kecil untuk mengalihkan tisu dan tidak menyembuhkan akhir dari buasir, menyebabkan ia menutup dan mengecut. Ini berfungsi paling baik untuk buasir prolapsed.

Pembedahan. Untuk buasir dalaman yang besar atau buasir luar biasa yang tidak selesa, doktor anda mungkin ingin melakukan hemorrhoidectomy tradisional untuk mengeluarkannya, atau teknik baru menggunakan staples.

Rawatan perubatan adalah berkesan, tetapi melainkan jika anda mengubah diet dan gaya hidup anda, Buasir boleh kembali.

TITLE: Rawatan di rumah

Bagaimana Mengubati Buasir di Rumah

Cuba krim bukan preskripsi dan kain lap - atau sebilangan kecil pek ais - untuk meringankan kesakitan dan bengkak. Rendam dalam tab mandi yang dipenuhi dengan beberapa inci air suam 2-3 kali sehari, atau gunakan kuali khas "sitz bath" yang sesuai ke tempat duduk tandas anda. Kemudian pat kering dengan lembut. Pelembut najis yang boleh anda beli over-the-counter boleh memudahkan anda ketika membuang air besar.

Anda tidak perlu berjumpa doktor untuk cepat meredakan gatal-gatal dan kesakitan anda. Rawatan terbaik untuk buasir kebnaykkannya boleh anda lakukan di rumah.

Petua berikut bagi membantu anda mengelakkan sembelit dan memudahkan anda membuang air besar. Ia boleh menghentikan buasir sebelum buasir terbentuk.

Meredakan rasa kesakitan dan gatal

Ambil mandi hangat. Rendam dalam tab mandi yang dipenuhi dengan beberapa inci air suam selama sekitar 15 minit pada satu masa. Lakukan dua atau tiga kali sehari dan selepas setiap pergerakan usus. Sekiranya anda ingin membasuh kawasan itu juga, gunakan sabun tanpa wangi dan jangan gosok.

Pat gently selepas kering. Anda juga boleh menggunakan a blow dryer on a cool setting jika merasa lebih baik.

Terdapat juga "mandi sitz" istimewa yang boleh anda letakkan terus di kerusi tandas anda untuk memudahkan perendaman.

Gosokkan pada pelepasan. Lap atau tisu di atas meja dengan debu hazel boleh menenangkan sakit dan gatal tanpa kesan sampingan. Jangan gunakan hydrocortisone selama lebih dari seminggu kecuali doktor anda mengatakannya adalah OK.

Ais. Letakkan pek sejuk kecil di tempat kesusahan beberapa kali sehari. Ia boleh mengubati kesakitan dan mengurangkan bengkak untuk seketika.

Pertimbangkan ubat penahan sakit. An over-the-counter medicine, seperti acetaminophen, aspirin, atau ibuprofen, boleh membantu mengurangkan kesakitan.

Jangan calar. Anda boleh merosakkan kulit dan membuat kerengsaan - dan gatal-gatal - lebih teruk.

Pilih kapas. Pakai seluar dalam yang longgar dan lembut. Ia memastikan kawasan aired out and stops moisture from building up, yang boleh mengganggu buasir anda.

Tabiat bilik mandi yang baik

Hadkan masa anda di atas mangkuk tandas. Jika tiada apa-apa selepas beberapa minit, jangan tunggu atau paksa sesuatu berlaku. Cuba masuk ke dalam rutin di mana anda pergi pada waktu yang sama setiap hari.

Go as soon as you can when you feel the urge nak buang air besar.

Try a squat position. Put a short bench or a stack of phone books under your feet when you go to the bathroom. Raising your knees as you sit on the toilet changes the position of your inner workings and could make bowel movements easier.

Jangan buat perkara menjadi lebih buruk

Perbanyakkan pengambilan serat. Ia melembutkan najis dan menjadikannya lebih mudah melalui badan anda. Anda akan dapati dalam kacang, roti gandum dan bijirin, dan buah-buahan segar dan sayuran. Anda juga mungkin ingin mencuba suplemen jika anda tidak boleh mendapatkan cukup dari makanan. Harus diingat, ianya perlu dilalukan secara beransur-ansur untuk membantu mengelakkan gas dan kembung.

Minum banyak cecair untuk menjaga najis lembut lebih mudah lolos. Air adalah pilihan terbaik. Minum banyak sepanjang hari. Jus prun adalah julap semula jadi dan boleh membantu anda.

Senaman secara teratur. Walaupun berjalan pantas 20-30 minit setiap hari dapat membantu.

Bernafas! Pastikan udara bergerak dan keluar apabila anda bekerja keras. Sukar untuk memegang nafas anda kerana anda menolak, menarik, atau membuat usaha (anda mungkin tidak menyedari bahawa anda melakukannya) - dan ini boleh menyebabkan kesakitan dan pendarahan buasir.

Gunakan bantal. Duduk di kusyen bukannya permukaan keras. Ia akan mengurangkan bengkak untuk apa-apa buasir yang anda ada. Ia juga boleh membantu mencegah pembentukan yang baru.

Ambil rehat. Jika anda mesti duduk lama, bangun setiap jam dan bergerak sekurang-kurangnya selama 5 minit.

TITLE : Pembedahan

Pembedahan Buasir

Apabila ubat-ubatan di rumah tidak berfungsi, doktor anda boleh meletakkan band getah khas atau cincin di sekeliling buasir dalaman untuk memotong bekalan darah sehingga buasir menyusut. Proses ini adalah ligation. Dia boleh menggunakan haba untuk menghilangkan buasir dalaman, yang dikenali sebagai pembekuan. Doktor anda juga boleh menyuntik bahan kimia ke dalam tisu bengkak untuk memecahkannya. Ini dipanggil sclerotherapy.

Untuk Buasir yang sangat besar atau yang tidak akan hilang, pakar bedah hanya boleh memotong tisu yang bengkak. Pembedahan ini, yang dikenali sebagai hemorrhoidectomy, biasanya berfungsi tetapi sering mengalami pemulihan yang panjang dan menyakitkan. Prosedur baru menggunakan staples untuk memegang Buasir di tempatnya. Ia kurang menyakitkan, dan proses penyembuhan lebih cepat.

Bagi sesetengah orang, diet dan gaya hidup yang sihat dan ubat-ubatan yang terlalu padat tidak cukup untuk merawat Buasir.

Terdapat juga prosedur yang menyusut atau mengeluarkannya, seperti menggunakan laser, yang boleh dilakukan di pejabat doktor anda. Walaupun ini mungkin menyakitkan dan kurang komplikasi, pembedahan mungkin menjadi pilihan jangka panjang yang lebih baik, terutama jika buasir anda besar dan sangat menyakitkan atau pendarahan.

Pembedahan buasir adalah selamat dan berkesan sepanjang masa. Tetapi anda masih perlu makan diet serat tinggi, mengelakkan sembelit, dan menjaga bahagian bawah anda untuk membantu mencegah Buasir baru.

Bercakap dengan doktor anda untuk mengetahui apa yang sesuai untuk anda.

Hemorrhoidectomy

Pembedahan untuk mengeluarkan buasir dipanggil hemorrhoidectomy. Doktor membuat potongan kecil di sekeliling dubur untuk memotongnya.

Anda boleh mendapatkan anestesia tempatan (kawasan yang dikendalikan adalah mati rasa, dan anda terjaga walaupun santai) atau anestesia am (anda akan tidur). Hemorrhoidectomy sering merupakan prosedur pesakit luar, dan anda biasanya boleh pulang ke rumah pada hari yang sama.

Kerana ia sangat sensitif berhampiran potongan dan anda mungkin memerlukan jahitan, kawasan itu boleh menjadi lembut dan menyakitkan selepasnya.

Pemulihan paling kerap mengambil masa kira-kira 2 minggu, tetapi boleh mengambil masa selama 3 hingga 6 minggu untuk berasa seperti anda kembali normal.

Prosedur untuk prolaps dan buasir (PPH)

PPH juga dikenali sebagai hemorrhoidectomy yang terkandung. Doktor akan menggunakan peranti seperti penjalukan untuk mengubah semula buasir dan memotong bekalan darah Buasir. Tanpa darah, buasir akan berkurangan dan mati.

Ia boleh merawat buasir yang telah dan tidak prolapsed, atau tergelincir dari dubur.

Prosedur ini menggerakkan buasir ke mana terdapat pengakhiran saraf yang lebih sedikit, jadi ia menyakitkan kurang daripada hemorrhoidectomy tradisional. Anda juga akan pulih dengan lebih cepat dan kurang pendarahan dan gatal-gatal. Dan terdapat komplikasi pada umumnya.

Selepas pembedahan buasir

Kesakitan adalah aduan yang paling biasa, terutamanya apabila anda buang air besar. Anda boleh mengambil ubat penahan sakit seperti acetaminophen, aspirin, atau ibuprofen, jika doktor anda mengatakannya adalah OK. Rendam dalam mandi hangat juga boleh membantu.

Pelembut najis boleh menjadikannya lebih mudah untuk buang air besar.

Risiko

Ia sangat biasa dan dianggap selamat. Walau bagaimanapun, mana-mana pembedahan mempunyai beberapa risiko termasuk:

+ Perdarahan

+ Jangkitan

+ Reaksi terhadap anestesia

Anda mungkin mengalami gangguan selepas itu kerana bengkak atau kekejangan otot.

Sekiranya sphincter dubur anda rosak semasa pembedahan, anda boleh mengalami usus atau kebocoran gas secara tidak sengaja, keadaan yang dipanggil fecal incontinence.

Hubungi doktor anda sekiranya anda:

+ Banyak pendarahan

+ Tidak boleh kencing atau buang air besar

+ Demam

TITLE: Makanan terbaik dan terburuk

Makanan Terbaik dan Terburuk untuk Buasir

"Makan lebih banyak serat - fiber." "Stay hydrated."

Itulah nasihat biasa kepada pesakit buasir - dan itu bagus. Tetapi apa maksudnya dalam kehidupan sebenar, ketika anda berada di kedai runcit atau memutuskan apa yang harus diletakkan di atas pinggan anda?

Melembutkan najis dengan serat: Makan lebih banyak sayur-sayuran berdaun, buah-buahan segar, kacang-kacangan, dan roti gandum dan bijirin. (Doktor anda juga boleh mencadangkan suplemen serat.) Tambah serat untuk diet anda perlahan-lahan kerana terlalu cepat boleh menyebabkan gas dan kembung. Minum banyak air untuk memudahkan masuk ke bilik mandi dan elakkan sembelit.

Mari kita lihat makanan khusus yang boleh membantu masalah yang menyakitkan ini dan cara untuk mengerjakannya dalam makanan anda. Dan di sisi lain, apa yang anda mungkin mahu tinggalkan.

2 Jenis Serat

1. Serat terlarut

Larut dalam air untuk membentuk goo seperti gel. Ia menjadikan najis anda lembut, terbentuk dengan baik, dan mudah dilalui. Tiada sembelit, kerengsaan sedikit.

2. Serat yang tidak larut

Membantu untuk menjaga hal-hal yang bergerak melalui - dan keluar dari - sistem anda dan mengimbangi kimia dalam usus anda.

Banyakkan makanan "serat tinggi" dari kedua-dua jenis.

Anda harus menyasarkan 25-30 gram atau lebih serat setiap hari dari apa yang anda makan, kira-kira dua kali apa yang kebanyakan orang Amerika mendapat. Secara umum, anda akan mahu kira-kira sepertiga daripada itu menjadi larut (lebih banyak apabila anda mengalami cirit-birit - diarrhea).

Terlalu banyak serat terlalu cepat boleh menyebabkan gas dan kembung, jadi tambah sedikit pada diet anda pada satu masa jika anda tidak terbiasa dengannya. Anda juga perlu minum lebih banyak cecair untuk membantu badan anda menggunakan serat itu: 8-10 gelas besar (sekurang-kurangnya setengah galon) air setiap hari.

Beans, Lentils, dan Nuts

Hanya 1/2 cawan kacang - seperti kidney, navy, lima, atau kacang hitam - akan meliputi kira-kira sepertiga matlamat harian anda. Ia akan mempunyai antara 7 dan 10 gram serat (kedua-dua larut dan tidak larut), bergantung kepada jenis yang anda pilih.

Sekitar 20 biji badam mempunyai serat 3 gram.

Daripada menggunakan hanya daging dalam cili dan sup, tambah atau gantikan dengan kacang. Anda juga boleh menggunakan beans dan nuts dalam salad. Try Indian and Middle Eastern recipes, yang selalu menggunakan beans, lentils, and peas.

Bijirin

Tukar roti putih, pasta, dan crackers dengan versi yang dibuat dengan tepung bijirin penuh, buckwheat, stone-ground cornmeal, or rye untuk meningkatkan jumlah serat yang tidak larut yang akan anda dapatkan. Oat dan barley yang dimasak akan memberi anda serat larut juga.

Satu paket oat segera - dengan dua kali serat kurang daripada separuh kalori. Popcorn tanpa mentega dengan munchies. Taburkan oat bran atau wheat germ pada salad dan sup.

Buah-buahan dan sayur-sayuran

Kulit nipis seperti pada epal, pir, plum, dan kentang. Di sinilah serat yang tidak larut, serta sebatian yang disebut flavonoid yang dapat membantu mengendalikan pendarahan Buasir.

Sayuran atau buah yang berwarna terang - beri, anggur, tomato, dan kale dan lain-lain, sayuran berdaun hijau - umumnya kaya dengan flavonoid. Dan yang lebih segar, lebih baik. Cubalah untuk menjaga keseluruhannya dan tidak merosakkan kulit atau daun sehingga anda sudah bersedia untuk memakannya. Elakkan memasak hingga menyebabkan titik warna pudar.

Satu hidangan buah seringkali baik untuk sekurang-kurangnya 10% daripada serat harian anda, biasanya 3 hingga 4 gram. Satu cawan sayur-sayuran berdaun, brokoli, pucuk Brussels, winter squash, atau kacang hijau akan menghasilkan 4 hingga 5 gram serat.

Sesetengah sayuran dan buah mempunyai serat ditambah banyak air. Timun, saderi, mild bell peppers, dan tembikai kebanyakannya air - lebih daripada 90%.

Buatkan kebiasaan untuk menambah buah atau sayur lain untuk makanan, seperti buah atau pisang dalam bijirin anda, potongan apel pada salad anda, bayam dalam omelet anda, atau zucchini parut dalam sos spageti anda.

Snek pada buah-buahan kering seperti buah ara (figs), aprikot, dan dates (kurma). Tukar makanan pencuci mulut manis yang dibakar untuk buah segar - strawberry mentah dan bukan strawberry pie.

Apa pemakanan yang perlu anda elakkan?

Makanan dengan serat sedikit boleh menyebabkan atau menyebabkan sembelit - constipation (dan oleh itu buasir) lebih buruk, jadi lebih baik untuk menghadkan berapa banyak yang anda makan dari berikut:

+ Roti putih dan bagel

+ Susu, keju, dan tenusu lain

+ Daging

+ Makanan yang diproses seperti makanan beku dan makanan segera

Sesetengahnya (daging merah, daging yang diproses seperti hot dogs, and refined carbs) serta makanan goreng juga boleh menyebabkan keradangan di dalam tubuh anda, yang boleh menyebabkan buasir lebih teruk.

Jika buasir menyebabkan anda rasa gatal atau sakit, elakkan perkara yang boleh merengsakan usus anda, termasuk:

+ Alkohol

+ Kafein

+ Makanan pedas

+ Buah jeruk

Perhatikan jumlah garam yang anda ambil. It can lead to your body hanging on to water, yang memberikan lebih banyak tekanan pada saluran darah anda. That includes the veins in your bottom that cause hemorrhoids.

Iron supplements boleh menyebabkan sembelit dan masalah pencernaan lain, jadi berbincanglah dengan doktor sebelum mengambilnya.

QURAN 2:242

"Demikianlah Allah menerangkan kepada kamu hukum-hukumnya supaya kamu memahaminya."

"Thus does Allah make clear to you His verses that you might use reason."

KEFAHAMAN AZA

"Al-Quran adalah message dari Allah yang antara isi kandungannya menerangkan hukum-hukumnya supaya kita dapat memahaminya"

LABEL


SETERUSNYA

Bagaimana setting menggunakan Blogger

SEBELUMNYA

Popular posts from this blog

Tawaran upgrade Unifi speed

Bagaimana untuk reset password maybank2u anda?

Cara guna Maybank E-Wallet (MAE)

Bangsa lebih penting - Artikal 1

Penipu!

SELAMAT DATANG KE BLOG AZA

Google Blog AZA dengan taip "blog aza"

TELEGRAM MESSENGER

Kalau korang dapat apa-apa yang menarik di group korang, sila share ke telegram berikut.

Untuk apa-apa info umum di info umum

Untuk berkaitan Islam di share islam

Untuk berkaitan covid-19 di covid-19

Untuk berkaitan Blog AZA di Komuniti Blog AZA

CONTACT

Yang nak contact saya kat sini. Yang nak isi borang kat sini.


CARI ARTIKAL DI BLOG AZA

Taipkan apa-apa carian artikal berkaitan yang anda mahukan di Blog AZA yang terletak di penjuru atas sebelah kanan skrin yang berbentuk simbol kanta pembesar

SHARE

Cara untuk share mana-mana artikal dari Blog AZA, tap pada ikon share yang terletak pada sebelah kanan tajuk artikal ATAU pada sebelah kiri label di akhir setiap artikal

COVID-19

Korang boleh baca fakta sebenar mengenai covid-19 di GLOBAL REPORT 2019-nCOV novel coronavirus kerana tak boleh percaya jika sekadar teori / pendapat / asumsi / imaginasi.

APA MAKSUD FAKTA?

Fakta adalah korang tahu sesuatu terbukti benar makanya itu fakta korang. Korang ada fakta seperti gambar/video dan sebagainya. Jika fakta itu bukan milik korang ianya masih belum fakta, belum tentu kebenarannya kerana mungkin sahaja ianya tidak benar kerana pelbagai sebab seperti gambar/video di edit, data yang dimanipulasi seperti data di edit, data tidak real time makanya real time saat itu sebenarnya beda kerana data yang diberikan tidak tepat seperti jauh lebih lambat/cepat dan sebagainya. Ada fakta yang mempunyai expired date seperti hanya betul ketika tarikh itu sahaja. Contoh ada kajian selepas itu membuktikan ianya salah. Ada fakta yang sampai bila-bila betul. Contoh anda dilahirkan pada tarikh bla bla. Sampai bila-bila pun betul. Gitu.

Subscribe Blog AZA by enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Senarai Penuh Label di Blog AZA

Show more