Kerja - Artikal 3

Artikal 374 - Perubahan schedule terhadap complete part yang sepatutnya di hantar ke supplier tidak jadi dihantar sebaliknya proses tersebut akan dilakukan oleh in-house. By right memang tak perlu nak buat sebarang additional order terhadap breakdown parts yang majoritinya adalah dibawah jagaan AZA kerana banyak purchase order untuk breakdown parts tersebut yang dah past due date tapi belum GR.

Even kalau tak cukup purchase order pun, dah tentu in-house planned order yang baru create untuk perubahan schedule kali ini pasti boleh cover semua keperluan breakdown parts yang tak cukup tu dan realitinya dah memang semua breakdown parts dah ready hanya perlu hantar complete part tersebut ke supplier tapi tak jadi hantar, dan AZA dah order in advance semua breakdown parts untuk keperluan dua minggu yang akan datang, dan memang perubahan schedule untuk complete part ini akan dilakukan pada timing setelah AZA order semua breakdown parts untuk dua minggu akan datang.

So jelaslah tak perlu additional order breakdown parts tetapi SAP ERP memaparkan shortage pada kebanyakan breakdown part tersebut dan by same day mesti dapatkan semua breakdown parts tersebut. Padahal AZA dah monitor semua breakdown parts di bawah jagaan AZA khas untuk hadapi perubahan schedule mengejut macam ni sebab sebelum ni dah pernah berlaku perubah schedule mengejut untuk complete part yang 100% sama dan sebab yang sama. Kenapa mengejut? Sebab perubahan hanya dilakukan base on in-house request.

Tapi kenapa masih tak cukup sedangkan AZA dah closely monitor exactly semua breakdown parts tersebut sehingga ke hari terjadinya perubahan schedule mengejut sekali lagi. Bagaimana boleh jadi macam tu? Is not fair for AZA yang jaga banyak breakdown part tersebut dan tak adil juga kepada suppliers yang buat breakdown parts tersebut kerana mereka dapat additional order mengejut yang mahukan barang dihantar pada hari yang sama walaupun sebenarnya breakdown parts tersebut sebenarnya tak perlu order sebab seperti yang telah AZA jelaskan sebelum ini.

Apa guna AZA closely monitor semua breakdown parts tersebut untuk hadapi lagi perubahan schedule mengejut yang pasti akan berlaku lagi pada masa akan datang kalau result dah jelas pasti SAP ERP akan memaparkan shortage pada kebanyakan breakdown parts. Even boss AZA sendiri sedari awal tak bagi AZA create safety stock untuk kebanyakan breakdown parts tersebut kerana volumenya tak banyak dan line scrap untuk breakdown parts tersebut juga jarang sangat berlaku.

Boss Procurement tanya AZA kenapa AZA buat additional order untuk breakdown parts kepada empat orang procurement members di bawah jagaannya yang setiap orang darinya terpaksa convince pelbagai supplier di bawah jagaan mereka untuk hantar additional order tersebut pada hari yang sama? Kan dah terang-terang tak bagi proper lead time kepada supplier untuk sediakan dan hantar barang tersebut? Kan hanya tak jadi hantar complete parts ke supplier? Kenapa nak buat additional order untuk breakdown parts?

AZA nak biarkan sahaja SAP ERP memaparkan shortage? AZA tak expect akan berlaku perubahan schedule mengejut seperti sebelum ini dan tak daily closely monitor exactly each and every the same breakdown parts di bawah jagaan AZA sehingga ke hari berlakunya perubahan schedule? Bagaimana nak pastikan tak perlu nak buat additional order pada masa akan datang? Berlaku perubahan schedule lagi nanti AZA just ignore sebab memang breakdown parts dah cukup walaupun SAP ERP memaparkan negative tak cukup purchase order untuk breakdown parts tersebut?

Apa akan jadi kalau perubahan schedule dilakukan sehari sebelum AZA order semua breakdown parts untuk dua minggu akan datang? Create planned untuk 25 Apr 2019, sudah tentu SAP ERP akan raise new purchase request pada 26 Apr 2019 yang tarikh purchase request tersebut pasti jauh lebih awal untuk AZA convert purchase request kepada purchase order semua breakdown parts tersebut ketika MRP day iaitu hari yang sama pada setiap minggu AZA akan hantar kepada supplier purchase order baru untuk apa jua barang di bawah jagaan AZA untuk dua minggu yang akan datang. Dah tentu kena buat date 26 Apr 2019 semua purchase order tu nanti untuk new planned 25 Apr 2019 tu. Katakan nak 800 pcs complete part pada 25 Apr 2019. Berapa banyak breakdown parts kena order tu?

800 buah kereta. Berapa banyak kena order breakdown parts kereta? Tayar jer ada lima. 5x800=4000. kena order tayar 4000 pcs untuk buat 800 buah kereta. Breakdown parts yang lain? Nak hantar 800 buah kereta pada 25 Apr 2019, bila nak hantar semua breakdown parts untuk 800 buah kereta tu? Hantar jer tak perlu nak pasang? Nak test segala bagai tak perlu? Nak hantar kereta 800 buah tu pada 25 Apr 2019. Bila masa yang sepatutnya kena hantar breakdown parts tu? Tarikh yang sama nak hantar kereta? Satu breakdown part tak cukup boleh complete satu kereta? Tayar tak ada. Enjin tak ada. Apa lagi breakdown parts yang tak ada?

Actual ada. Data jer yang tunjuk tak cukup. Semua orang tengok data tahu actual cukup? Tak ada impact data tak cukup? Kalau breakdown parts tu common apa pula impact kat part yang lain. Kalau complete part A pakai breakdown parts B sebanyak 5 pcs setiap satu, bagaimana kalau complete part C pakai breakdown parts B sebanyak 20 pcs setiap satu? Bagaimana dengan tarikh planned setiap complete part yang guna common breakdown parts yang sama memberi impact pada figure berapa banyak sebenarnya breakdown parts yang sedang digunakan? Macam mana nak tahu data accurate? SAP ERP bukan tunjuk live data?

Bagaimana jika ada design change yang melibatkan complete part D yang menggunakan breakdown parts E yang turut digunakan oleh complete parts C. Macam mana nak tahu ketepatan data bila semua hubung kait data memberi impak kepada quantity, lead time, price dan segala bagai?

Boleh bawa masuk semua 800 pcs bulky part? Storage cukup? Data tunjuk breakdown parts ada kat storage S tapi actual ada tak kat storage S? Kalau actual tak ada kat storage S tak apa data tak betul? Bila masa nak confirm semua breakdown parts cukup untuk produce complete parts? Bila nak bagi tahu bila ada breakdown parts yang tak ada untuk revise planned? Last minute baru nak bagi tahu? Cukup bagi tahu tapi data tak perlu diperbetulkan?

Berbaloi tak bila satu breakdown part tak cukup dan terpaksa revise schedule untuk semua breakdown parts yang lain yang dah ready untuk produce complete part? Susun balik semua breakdown parts yang ready untuk follow breakdown parts berbeza pada schedule baru?

QURAN 3:88

"Abiding eternally therein. The punishment will not be lightened for them, nor will they be reprieved."

"Mereka kekal di dalamnya, tidak diringankan azab seksa daripada mereka dan mereka pula tidak diberi tempoh atau perhatian"

Popular posts from this blog

Tawaran upgrade Unifi speed

Bagaimana untuk reset password maybank2u anda?

Cara guna Maybank E-Wallet (MAE)

Bangsa lebih penting - Artikal 1

Penipu!

SELAMAT DATANG KE BLOG AZA

Google Blog AZA dengan taip "blog aza"

TELEGRAM MESSENGER

Kalau korang dapat apa-apa yang menarik di group korang, sila share ke telegram berikut.

Untuk apa-apa info umum di info umum

Untuk berkaitan Islam di share islam

Untuk berkaitan covid-19 di covid-19

Untuk berkaitan Blog AZA di Komuniti Blog AZA

CONTACT

Yang nak contact saya kat sini. Yang nak isi borang kat sini.


CARI ARTIKAL DI BLOG AZA

Taipkan apa-apa carian artikal berkaitan yang anda mahukan di Blog AZA yang terletak di penjuru atas sebelah kanan skrin yang berbentuk simbol kanta pembesar

SHARE

Cara untuk share mana-mana artikal dari Blog AZA, tap pada ikon share yang terletak pada sebelah kanan tajuk artikal ATAU pada sebelah kiri label di akhir setiap artikal

COVID-19

Korang boleh baca fakta sebenar mengenai covid-19 di GLOBAL REPORT 2019-nCOV novel coronavirus kerana tak boleh percaya jika sekadar teori / pendapat / asumsi / imaginasi.

APA MAKSUD FAKTA?

Fakta adalah korang tahu sesuatu terbukti benar makanya itu fakta korang. Korang ada fakta seperti gambar/video dan sebagainya. Jika fakta itu bukan milik korang ianya masih belum fakta, belum tentu kebenarannya kerana mungkin sahaja ianya tidak benar kerana pelbagai sebab seperti gambar/video di edit, data yang dimanipulasi seperti data di edit, data tidak real time makanya real time saat itu sebenarnya beda kerana data yang diberikan tidak tepat seperti jauh lebih lambat/cepat dan sebagainya. Ada fakta yang mempunyai expired date seperti hanya betul ketika tarikh itu sahaja. Contoh ada kajian selepas itu membuktikan ianya salah. Ada fakta yang sampai bila-bila betul. Contoh anda dilahirkan pada tarikh bla bla. Sampai bila-bila pun betul. Gitu.

Subscribe Blog AZA by enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Senarai Penuh Label di Blog AZA

Show more

Senarai Penuh Artikal di Blog AZA

Show more