Pekerja di Malaysia over paid?

Artikal 363 - Gaji sejam pasang 3 biji screw di Australia pada tahun 2013 adalah USD16.88 manakala gaji sejam dibayar pasang 3 biji screw di Malaysia pada tahun yang sama adalah USD 1.24. Walaupun jumlah yang begitu ketara bak langit dan bumi hingga terpaksa membayar lebih sebanyak USD 15.64 kepada pekerja mereka di Australia berbanding pekerja mereka di Malaysia bagi memasang screw pada kereta yang sama, dalam jangka waktu bekerja yang sama.

Berapa jam kena kerja di Australia untuk dapat RM10 Ribu? Berapa jam kena kerja di Malaysia untuk dapat RM10 Ribu? Setiap orang punyai 24 jam sahaja sehari samada di Malaysia, di Australia atau di mana sahaja! Kenapa dibayar berbeza? Kenapa di Malaysia kena kerja lebih jam untuk dapat RM10 Ribu sedangkan di Australia kejap jer dah boleh dapat RM10 Ribu! Adil ke?

593 jam kerja di Australia dapat USD10 Ribu tapi 8065 jam kena kerja di Malaysia untuk dapat USD10 Ribu! Kena kerja lebih 7472 jam untuk dapat USD10 Ribu! Adil ke?

Pekerja di Malaysia over paid? Pekerja di Australia lagi la 1261% over paid ! Berapa peratus kenaikkan? 1261% Gila ke apa? Tapi itu realitinya. Boleh jer mereka bayar gaji pekerja mereka di Australia. Kenapa bila di Malaysia kata over paid pulak? Nak naik 63% dari RM1100 ke RM1800 pun kata dah melampau sangat? Yang naik sampai 1261% tu apa pulak?

Berapa pula dibayar untuk kerja yang sama, dalam jangka waktu bekerja yang sama, di negara lain? Dah berapa lama kita gunakan currency system? Dah berapa ramai cerdik pandai dari pelbagai universiti seluruh dunia?

Ini bermakna, selagi currency system tidak diperbetulkan, individu di Malaysia sentiasa ketinggalan 13 kali ganda di belakang Australia walau sekuat manapun usaha, kepandaian dan kekuatan. Doktor di Malaysia sentiasa ketinggalan 13 kali ganda di belakang doktor Australia. Apa juga kerjaya di Malaysia sentiasa ketinggalan 13 kali ganda di belakang Australia kerana gaji minima antara dua negara ini berbeza, nilai mata wang antara dua negara ini berbeza. Siapa yang bezakannya? Currency system!

Seringkali, kita diminta untuk berjimat cermat apabila saja sara hidup semakin tinggi hari demi hari. Adakah benar selama ini kita membazir atau kerana ingin memaksimumkan keuntungan. Setiap tahun kita berusaha ingin mencapai tahap yang lebih baik dari sebelumnya dan kita berjaya tahun demi tahun. Akhirnya, apa yang kita dapat adalah dengan mengorbankan keselesaan kita bekerja atas alasan membazir? Mengurangkan keperluan dapur atas alasan membazir? Semua perkara nak dikurangkan atas alasan membazir.

Individu bekerja hari-hari bukan untuk mengurangkan apa yang mereka ada sekarang pada masa hadapan! Bukan untuk terus jadi hamba! Bukan untuk terus dibayar 13 kali ganda lebih murah untuk kerja sama pada jangka waktu yang sama berbanding negara lain! Individu kerja bertahun-tahun untuk bertambah lebih baik, lebih mudah, lebih senang, lebih relax, lebih sempurna, lebih upgrade!

Dapat beli rumah, masuk U free tak kena bayar, tol free, segala bagai makin mudah. Makin upgrade! Kalau tak kerja negara boleh maju? Bertahun-tahun kerja masih nak kena hadap masalah asas? Air tak ada? Elektrik tak ada?

Aku yang tak adil? Aku yang jahat? Berapa puluh tahun lagi la pekerja di Malaysia kena kerja untuk mampu beli rumah?

QURAN 3:77

"Indeed, those who exchange the covenant of Allah and their [own] oaths for a small price will have no share in the Hereafter, and Allah will not speak to them or look at them on the Day of Resurrection, nor will He purify them; and they will have a painful punishment"

"Sesungguhnya orang-orang yang mengutamakan keuntungan dunia yang sedikit dengan menolak janji Allah dan mencabuli sumpah mereka, mereka tidak akan mendapat bahagian yang baik pada hari akhirat, dan Allah tidak akan berkata-kata dengan mereka dan tidak akan memandang kepada mereka pada hari Kiamat, dan tidak akan membersihkan mereka (dari dosa), dan mereka pula akan beroleh azab seksa yang tidak terperi sakitnya"

Popular posts from this blog

Tawaran upgrade Unifi speed

Bagaimana untuk reset password maybank2u anda?

Cara guna Maybank E-Wallet (MAE)

Bangsa lebih penting - Artikal 1

Penipu!

SELAMAT DATANG KE BLOG AZA

Google Blog AZA dengan taip "blog aza"

TELEGRAM MESSENGER

Kalau korang dapat apa-apa yang menarik di group korang, sila share ke telegram berikut.

Untuk apa-apa info umum di info umum

Untuk berkaitan Islam di share islam

Untuk berkaitan covid-19 di covid-19

Untuk berkaitan Blog AZA di Komuniti Blog AZA

CONTACT

Yang nak contact saya kat sini. Yang nak isi borang kat sini.


CARI ARTIKAL DI BLOG AZA

Taipkan apa-apa carian artikal berkaitan yang anda mahukan di Blog AZA yang terletak di penjuru atas sebelah kanan skrin yang berbentuk simbol kanta pembesar

SHARE

Cara untuk share mana-mana artikal dari Blog AZA, tap pada ikon share yang terletak pada sebelah kanan tajuk artikal ATAU pada sebelah kiri label di akhir setiap artikal

COVID-19

Korang boleh baca fakta sebenar mengenai covid-19 di GLOBAL REPORT 2019-nCOV novel coronavirus kerana tak boleh percaya jika sekadar teori / pendapat / asumsi / imaginasi.

APA MAKSUD FAKTA?

Fakta adalah korang tahu sesuatu terbukti benar makanya itu fakta korang. Korang ada fakta seperti gambar/video dan sebagainya. Jika fakta itu bukan milik korang ianya masih belum fakta, belum tentu kebenarannya kerana mungkin sahaja ianya tidak benar kerana pelbagai sebab seperti gambar/video di edit, data yang dimanipulasi seperti data di edit, data tidak real time makanya real time saat itu sebenarnya beda kerana data yang diberikan tidak tepat seperti jauh lebih lambat/cepat dan sebagainya. Ada fakta yang mempunyai expired date seperti hanya betul ketika tarikh itu sahaja. Contoh ada kajian selepas itu membuktikan ianya salah. Ada fakta yang sampai bila-bila betul. Contoh anda dilahirkan pada tarikh bla bla. Sampai bila-bila pun betul. Gitu.

Subscribe Blog AZA by enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Senarai Penuh Label di Blog AZA

Show more

Senarai Penuh Artikal di Blog AZA

Show more