Iman dan Taqwa

AZRIZAINALABIDIN
Artikal 218 - Panjang 6054
Jangan pernah sakiti insan lain
kerana mungkin yang kita sakiti itu adalah antara individu yang dikasihi Allah.

Bagaimana untuk menjadi individu yang dikasihi Allah?
Dua perkara diperlukan iaitu iman dan taqwa.

Apakah tanda-tanda seseorang individu itu mempunyai iman dan taqwa?
Apa jua perkara yang tidak baik menimpa individu tersebut membuatkan dirinya tidak bimbang dan tidak berdukacita. Iman dan taqwanya tidak terjejas walau apa jua perkara yang tidak baik menimpa dirinya. Menjurus keikhlasan, kesabaran, dan bersangka baik terhadap Allah.

Apakah manfaat menjadi individu yang dikasihi Allah?
Individu yang dikasihi Allah mendapat kebahagiaan yang menggembirakan dirinya bukan sahaja di akhirat tetapi juga di dunia. Doanya dimakbulkan. Janji Allah adalah janji yang pasti. Janji yang benar. Janji yang tetap sama walau masa beredar.

10:62 "Ketahuilah! Sesungguhnya wali-wali Allah, tidak ada kebimbangan (dari sesuatu yang tidak baik) terhadap mereka, dan mereka pula tidak akan berdukacita".

10:63 "(Wali-wali Allah itu ialah) orang-orang yang beriman serta mereka pula sentiasa bertaqwa".

10:64 "Untuk mereka sahajalah kebahagiaan yang mengembirakan di dunia dan di akhirat; tidak ada (sebarang perubahan) pada janji-janji Allah yang demikian itulah kejayaan yang besar".

Sahih al-Bukhari 6502 "Nabi Muhammad S.A.W bersabda, "Allah berkata, 'Aku akan mengisytiharkan perang terhadap orang yang menunjukkan permusuhan kepada hamba Ku yang soleh. Dan perkara yang paling disukai bila Hamba Ku datang lebih dekat kepada Ku, terhadap apa yang Aku wajibkan kepadanya, dan hamba Ku terus datang lebih dekat kepada Ku dengan melakukan Nawafil (berdoa atau perbuatan-perbuatan tambahan selain apa yang wajib) sehingga aku mencintainya, maka Aku akan menjadi pendengaran untuk telinganya, menjadi penglihatan untuk matanya, menjadi tangan yang ia gerakkan, dan menjadi kaki yang ia langkahkan. Jika dia memohon kepada Ku, pasti Aku akan memberinya, jika dia berlindung kepada Ku, pasti Aku akan melindunginya, dan Aku tidak ragu-ragu untuk berbuat sesuatu sebagaimana Aku tidak ragu-ragu mencabut nyawa seorang mukmin yang tidak menyukai kematian, padahal Aku tidak ingin membuatnya sengsara".

Sahih al-Bukhari 5671 "Diriwayatkan dari Anas bin Malik ra bahawa Nabi Saw pernah bersabda: "Janganlan seseorang mengharapkan kematian kerana menderita sakit. Jika menurutnya itu yang harus dilakukan, maka hendaklah dia mengatakan, "Ya Allah, biarkan aku tetap hidup jika kehidupan yang terbaik bagi ku, dan wafatkan aku jika kematian memang yang terbaik bagi ku".

Sahih al-Bukhari 5672 "Diriwayatkan dari Khabbab ra bahawa tujuh bahagian tubuhnya terluka kesan terbakar, lalu dia berkata: Para sahabat kami telah mendahului kami tanpa dikurangi pahala mereka oleh kenikmatan dunia, sedangkan kami telah memperoleh kekayaan yang tidak dapat kami temukan penggunaannya kecuali untuk mendirikan bangunan di atas tanah. Seandainya Nabi Saw tidak pernah melarang kami berdoa minta mati, nescaya kami akan berdoa minta mati.

Sahih al-Bukhari 5673 "Diriwayatkan dari Abu Hurairah ra, dia berkata: Saya pernah mendengar Rasulullah Saw bersabda, "Amal baik seseorang tidak akan boleh membuatnya masuk syurga". Para sahabat bertanya, "Termasuk anda juga, ya Rasulullah?" Rasulullah Saw menjawab, "Ya, saya juga, kecuali atas kemurahan dan rahmat Allah yang diberikan kepada saya. Kerana itu, jalanilah hidup dengan benar dan beribadahlah dengan mengharapkan redha Allah, namun jangan menginginkan kematian, kerana jika seseorang tergolong baik ia akan semakin banyak kebaikannya, dan jika jahat mungkin ia akan bertaubat".

Sahih al-Bukhari 7233 "Diriwayatkan dari Anas ra, dia berkata: Seandainya saya tidak pernah mendengar Nabi Saw bersabda, "Janganlah kamu menginginkan kematian" tentu saya menginginkannya.

Sahih al-Bukhari 7235 "Diriwayatkan dari Abu Hurairah ra, Rasulullah Saw pernah bersabda: "Seseorang tidak boleh menginginkan kematian. Jika dia baik mungkin kebaikannya akan bertambah. Jika dia jahat mungkin dia akan bertaubat".

Sahih al-Bukhari 6507 "Diriwayatkan dari Ubadah bin Ash-Shamit ra, bahawa Nabi Saw pernah bersabda: "Siapa yang senang bertemu dengan Allah, Allah senang bertemu dengannya. Siapa yang tidak suka bertemu dengan Allah, Allah tidak suka bertemu dengannya". Aisyah salah satu isteri Nabi Saw bertanya: "Kami semua tidak suka kematian?" Rasulullah Saw bersabda: "Bukan begitu maksudnya, tetapi yang dimaksud adalah apabila kematian menghampiri seorang mukmin, dia diperlihatkan kenikmatan dengan mendapat redha Allah dan syurga-Nya, sehingga tidak ada sesuatu yang paling dia sukai kecuali kematian yang di depannya, maka dia senang bertemu dengan Allah dan Allah pun senang bertemu dengannya. Apabila kematian menghampiri orang kafir, dia diperlihatkan azab dan siksa Allah, sehingga tidak ada sesuatu yang paling dia benci kecuali kematian yang telah menghampirinya, maka dia membenci perjumpaan dengan Allah dan Allah-pun membenci perjumpaan dengannya".

Nabi Muhammad S.A.W adalah antara individu yang dikasihi Allah. Ramai lagi individu yang telah Allah cabut nyawa mereka kita ketahui dikasihi Allah. Siapakan individu yang belum Allah cabut nyawa mereka dan mereka dikasihi Allah? Terdapat individu yang kita ketahui hanya satu perbuatan mereka Allah janjikan syurga walaupun mereka jahat dimata manusia.

Setiap helai daun yang gugur di muka bumi ini adalah di dalam pengetahuan Allah dan tidak ada sehelai daun pun yang gugur di atas muka bumi ini tanpa izin Allah.

Fahami maksud ayat-ayat Quran, agar kita ketahui apakah yang Allah suruh dan larang untuk kita lakukan. Agar kita tidak keliru dalam mengikut logik akal yang banyak tidak mengetahui pelbagai perkara. Quran untuk dibaca berulang-ulang. Allah bukakan hati kepada individu yang diinginkanNya. Individu yang mencari kebenaran.

Berikut sumber dari Ustaz Somad

Kirim puasa.

عَنْ عَائِشَةَ - رضى الله عنها - أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ - صلى الله عليه وسلم - قَالَ « مَنْ مَاتَ وَعَلَيْهِ صِيَامٌ صَامَ عَنْهُ وَلِيُّهُ » .

Dari Aisyah, sesungguhnya Rasulullah Saw bersabda: “Siapa yang mati, ia masih punya hutang puasa, maka walinya melaksanakan puasa untuknya”. (Hadits shahih riwayat al-Bukhari dan Muslim, bahkan Imam Muslim memuatnya dalam Bab: Qadha’ Puasa Untuk Mayat).
Apa pendapat ulama tentang hadits ini?

وَقَالَ الْبَيْهَقِيُّ فِي " الْخِلَافِيَّات " : هَذِهِ الْمَسْأَلَة ثَابِتَة لَا أَعْلَم خِلَافًا بَيْن أَهْل الْحَدِيث فِي صِحَّتهَا فَوَجَبَ الْعَمَل بِهَا ، ثُمَّ سَاقَ بِسَنَدِهِ إِلَى الشَّافِعِيّ قَالَ : كُلّ مَا قُلْت وَصَحَّ عَنْ النَّبِيّ صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ خِلَافه فَخُذُوا بِالْحَدِيثِ وَلَا تُقَلِّدُونِي .

Imam al-Baihaqi berkata dalam al-Khilafiyyat: “Masalah ini (masalah puasa untuk mayat) adalah kuat, saya tidak mengetahui ada perbedaan di kalangan ahli hadits tentang keshahihannya, oleh sebab itu wajib diamalkan”. Kemudian al-Baihaqi menyebutkan dengan sanadnya kepada Imam Syafi’i, Imam Syafi’i berkata: “Semua yang aku katakan, ternyata ada hadits shahih dari nabi yang berbeda dengan itu, maka ambillah hadits, jangan ikuti pendapatku”. (Fath al-Bari, Imam Ibnu Hajar al-‘Asqalani: juz. 6, hal. 212).

Kirim Haji.

روى البخارى عن ابن عباس رضى الله عنهما أن امرأة من جهينة جاءت إلى النبى صلى الله عليه وسلم فقالت : إن أمى نذرت أن تحج ولم تحج حتى ماتت ، أفأحج عنها؟ قال "نعم ، حجى عنها ، أرأيت لو كان على أمك دين أكنت قاضيته ؟ اقضوا فالله أحق بالوفاء " .

Al-Bukhari meriwayatkan dari Ibnu Abbas, seorang perempuan dari Juhainah datang menghadap Rasulullah Saw seraya berkata: “sesungguhnya ibu saya bernazar untuk melaksanakan ibadah haji. Ia belum melaksanakan ibadah haji. Kemudian ia meninggal dunia. Apakah saya boleh menghajikannya?”. Rasulullah Saw menjawab: “Ya, laksanakanlah haji untuknya. Menurut pendapatmu, jika ibumu punya hutang, apakah engkau akan membayarkannya? Laksanakanlah, karena hutang kepada Allah lebih layak untuk ditunaikan”.

Kirim Sedekah.

عن سعد بن عبادة قال قلت يا رسول الله إن أمي ماتت أفأتصدق عنها قال نعم قلت فأي الصدقة أفضل قال سقي الماء .

Dari Sa’ad bin ‘Ubadah, ia berkata: “Saya bertanya kepada Rasulullah, sesungguhnya ibu saya meninggal dunia, apakah saya bersedekah untuknya?”. Rasulullah Saw menjawab: “Ya”. Saya bertanya: “apakah sedekah yang paling utama?”. Rasulullah Saw menjawab: “Memberi air minum”.
(Hadits riwayat an-Nasa’i, status hadits ini: hadits hasan menurut al-Albani).

Kirim Bacaan al-Qur’an.

وفي المغني لابن قدامة: قال أحمد بن حنبل، الميت يصل إليه كل شئ من الخير، للنصوص الواردة فيه، ولان المسلمين يجتمعون في كل مصر ويقرءون ويهدون لموتاهم من غير نكير، فكان إجماعا.

Dalam kitab al-Mughni karya Ibnu Qudamah: Imam Ahmad bin Hanbal berkata: “Mayat, semua kebaikan sampai kepadanya, berdasarkan nash-nash yang ada tentang itu, karena kaum muslimin berkumpul di setiap tempat, membaca (al-Qur’an) dan menghadiahkan bacaannya kepada orang yang sudah meninggal tanpa ada yang mengingkari, maka ini sudah menjadi Ijma’.
(Fiqh as-Sunnah, Syekh Sayyid Sabiq: juz.1, hal.569).


Quran 2:218

"Sesungguhnya orang-orang yang beriman, dan orang-orang yang berhijrah serta berjuang pada jalan Allah (untuk menegakkan ugama Islam), mereka itulah orang-orang yang mengharapkan rahmat Allah. Dan (ingatlah), Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani."

"Indeed, those who have believed and those who have emigrated and fought in the cause of Allah - those expect the mercy of Allah . And Allah is Forgiving and Merciful."

Kefahaman AZA

"Individu yang beriman dan memperjuangkan Islam jelas bukan individu yang jahat. Antara sifat Allah ialah Maha Pengampun dan Maha Mengasihani."

Popular posts from this blog

Tawaran upgrade Unifi speed

Bagaimana untuk reset password maybank2u anda?

Cara guna Maybank E-Wallet (MAE)

Bangsa lebih penting - Artikal 1

Penipu!

SELAMAT DATANG KE BLOG AZA

Google Blog AZA dengan taip "blog aza"

TELEGRAM MESSENGER

Kalau korang dapat apa-apa yang menarik di group korang, sila share ke telegram berikut.

Untuk apa-apa info umum di info umum

Untuk berkaitan Islam di share islam

Untuk berkaitan covid-19 di covid-19

Untuk berkaitan Blog AZA di Komuniti Blog AZA

CONTACT

Yang nak contact saya kat sini. Yang nak isi borang kat sini.


CARI ARTIKAL DI BLOG AZA

Taipkan apa-apa carian artikal berkaitan yang anda mahukan di Blog AZA yang terletak di penjuru atas sebelah kanan skrin yang berbentuk simbol kanta pembesar

SHARE

Cara untuk share mana-mana artikal dari Blog AZA, tap pada ikon share yang terletak pada sebelah kanan tajuk artikal ATAU pada sebelah kiri label di akhir setiap artikal

COVID-19

Korang boleh baca fakta sebenar mengenai covid-19 di GLOBAL REPORT 2019-nCOV novel coronavirus kerana tak boleh percaya jika sekadar teori / pendapat / asumsi / imaginasi.

APA MAKSUD FAKTA?

Fakta adalah korang tahu sesuatu terbukti benar makanya itu fakta korang. Korang ada fakta seperti gambar/video dan sebagainya. Jika fakta itu bukan milik korang ianya masih belum fakta, belum tentu kebenarannya kerana mungkin sahaja ianya tidak benar kerana pelbagai sebab seperti gambar/video di edit, data yang dimanipulasi seperti data di edit, data tidak real time makanya real time saat itu sebenarnya beda kerana data yang diberikan tidak tepat seperti jauh lebih lambat/cepat dan sebagainya. Ada fakta yang mempunyai expired date seperti hanya betul ketika tarikh itu sahaja. Contoh ada kajian selepas itu membuktikan ianya salah. Ada fakta yang sampai bila-bila betul. Contoh anda dilahirkan pada tarikh bla bla. Sampai bila-bila pun betul. Gitu.

Subscribe Blog AZA by enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Senarai Penuh Label di Blog AZA

Show more

Senarai Penuh Artikal di Blog AZA

Show more