Sistem yang digunakan untuk melakukan rutin kerja harian

AZRIZAINALABIDIN
Artikal 166 - Panjang 5849
SAP bermula pada tahun 90an. Ia menjalankan perniagaan dengan menggunakan teknik mengumpul data pelanggan, pekerja, jenama dan produk untuk memperkasakan perniagaan dengan memahami dan mempergunakan data yang dikumpul.


SAP terkenal sebagai satu jenama international yang banyak memberi manfaat sosial kepada pekerja. Sehingga akhir Jan'19, SAP memiliki seramai 95,000 orang pekerja.

Seiring dengan keperluan semasa, SAP telah melaksanakan program pemberhentian kerja secara 100% sukarela dalam langkah penstrukturan semula syarikat. Pada tahun 2015, SAP mula mengubah strategi perniagaan dengan menumpukan kepada cloud computing dan seramai 2,200 orang mengambil tawaran pada program tersebut.

Pada tahun 2018, SAP telah mengubah strategi perniagaan dengan beralih dari penjualan perisian tidak berulang kepada cloud computing dimana ia dapat mengenakan pembayaran kepada pelanggan yang menggunakan perkhidmatan mereka untuk memproses data.

Kini pada tahun 2019, sekali lagi SAP menjalankan program pemberhentian kerja secara 100% sukarela dengan strategi perniagaan akan beralih menjurus kepada AI (artificial intelligence), blockchain, internet of things dan quantum computing.

SAP merancang untuk mengembangkan struktur dan proses perniagaan antara €800 million, EUR1=MYR4.5470 (RM3,637,600,000)dan €950 million (RM4,319,650,000).

Pencapaian dari pelanggan cloud dan perkhidmatan sokongan berkembang sehingga 32% setahun, kepada hampir €3.8 billion (RM172,786,000,000).

Sementara lesen menggunakan perisian dan sokongan menyusut 1%, walaupun ia kekal menjadi sumber pendapatan yang besar sehingga kini kepada hampir €15.8 billion (RM718,426,000,000).

SAP mensasarkan untuk meningkatkan pencapaian dengan kerjasama semua ahli kumpulan melalui aktiviti perkhidmatan cloud dan perisian di antara €22.4 (RM1,018,528,000,000) dan €22.7 billion (RM1,032,169,000,000) dalam tahun 2019.

Microsoft office outlook 2013 adalah email software yang AZA gunakan. Kebanyakkan tugas AZA menggunakan SAP ERP untuk cabang di bawah pelbagai "reservation" datang melalui email. Reservation berperanan sebagai tambahan planned secara manual tanpa perlu bahagian planning membuat plan sebaliknya AZA di bahagian ordering yang membuat reservation tersebut berdasarkan request form telah diluluskan oleh boss AZA.

Parts yang diinginkan pula dari reservation tersebut bukan hanya melibatkan MRP controller yang AZA jaga tetapi melibatkan MRP controller rakan sekerja yang lain. Oleh sebab itu, setiap kali AZA membuat sesuatu reservation, AZA akan sertakan email tersebut kepada semua MRP Controller yang lain.

Sebelum AZA forwardkan email tersebut AZA akan sediakan pelbagai maklumat tambahan dari request form yang AZA terima. AZA akan berikan maklumat tersebut dalam bentuk attachment excel file. Tujuan excel attachment dalam bentuk Microsoft excel 2010 AZA berikan adalah bagi memudahkan siapa jua penerima make use of Microsoft Excel functionality.

Microsoft Excel 2010

Antara fungsi excel yang membantu seperti berikut :

1. Copy paste - instead of manual typing yang sering bergelumang dengan tulisan yang sukar dibaca, kesilapan input, tertinggal selected copied text, sebaliknya copy paste dari excel adalah cara terpantas dan tepat.

2. Filter - ianya memudahkan MRP controller filter controller mereka sahaja.

3. Vlookup dan pelbagai lagi fungsi excel.

Excel attachment sering kali tidak disertakan apabila email dibalas kerana si penghantar:

1. Terlupa attached

2. Tidak tahu nak attached

3. Tidak mahu attached

Ianya menyebabkan kesukaran untuk mencari maklumat yang hanya terdapat pada excel tersebut. Kebiasaannya senario sebegini berlaku apabila maklumat yang ingin dicari pada masa yang lepas, mungkin seminggu, sebulan atau bertahun.

Alternatif terbaik adalah memberikan maklumat yang terdapat pada excel file ke message body kerana ianya akan kekal ada pada message body. Namun untuk row dan column yang banyak tentulah excel file adalah cara terbaik berbanding message body.

Jelas penentuan bentuk attachment yang ingin dihantar perlulah mengikut kesesuaian.

Microsoft Outlook 2013

Instead of mengubah tajuk subject email, AZA akan sediakan unique reference pada message body iaitu nombor reservation. AZA hanya gunakan fungsi "search into message body" nombor reservation tersebut bagi mendapatkan paparan senarai semua email yang mempunyai nombor reservation yang sama pada archive folder AZA. Manakala untuk STO yang berperanan seperti reservation, AZA akan gunakan nombor STO sebagai unique reference.

Realitinya, tiada individu yang mahu menghantar atau menerima email melainkan disebabkan keperluan kerja. Bagaimana email perlu dihantar dan bagaimana mengurus email yang diterima bukan sahaja memberi kesan kepada anda tetapi kepada penerima email yang lain juga. Anda mampu kawal 100% email yang anda terima dan anda perlu consider pelbagai faktor sebelum anda hantar email kepada sesiapa

Quran 2:166

"(Iaitu) ketika ketua-ketua yang menjadi ikutan itu berlepas diri dari orang-orang yang mengikutnya, sedang kedua-dua pihak melihat betapa ngerinya azab seksa itu, dan (ketika) terputusnya segala hubungan di antara mereka."

"[And they should consider that] when those who have been followed disassociate themselves from those who followed [them], and they [all] see the punishment, and cut off from them are the ties [of relationship]"

Kefahaman AZA

"Hubungan yang terputus melibatkan banyak perkara sebelum itu, ketika itu dan selepas itu"

LABEL


SETERUSNYA

Additional order

SEBELUMNYA

Popular posts from this blog

Tawaran upgrade Unifi speed

Bagaimana untuk reset password maybank2u anda?

Cara guna Maybank E-Wallet (MAE)

Bangsa lebih penting - Artikal 1

Penipu!

SELAMAT DATANG KE BLOG AZA

Google Blog AZA dengan taip "blog aza"

TELEGRAM MESSENGER

Kalau korang dapat apa-apa yang menarik di group korang, sila share ke telegram berikut.

Untuk apa-apa info umum di info umum

Untuk berkaitan Islam di share islam

Untuk berkaitan covid-19 di covid-19

Untuk berkaitan Blog AZA di Komuniti Blog AZA

CONTACT

Yang nak contact saya kat sini. Yang nak isi borang kat sini.


CARI ARTIKAL DI BLOG AZA

Taipkan apa-apa carian artikal berkaitan yang anda mahukan di Blog AZA yang terletak di penjuru atas sebelah kanan skrin yang berbentuk simbol kanta pembesar

SHARE

Cara untuk share mana-mana artikal dari Blog AZA, tap pada ikon share yang terletak pada sebelah kanan tajuk artikal ATAU pada sebelah kiri label di akhir setiap artikal

COVID-19

Korang boleh baca fakta sebenar mengenai covid-19 di GLOBAL REPORT 2019-nCOV novel coronavirus kerana tak boleh percaya jika sekadar teori / pendapat / asumsi / imaginasi.

APA MAKSUD FAKTA?

Fakta adalah korang tahu sesuatu terbukti benar makanya itu fakta korang. Korang ada fakta seperti gambar/video dan sebagainya. Jika fakta itu bukan milik korang ianya masih belum fakta, belum tentu kebenarannya kerana mungkin sahaja ianya tidak benar kerana pelbagai sebab seperti gambar/video di edit, data yang dimanipulasi seperti data di edit, data tidak real time makanya real time saat itu sebenarnya beda kerana data yang diberikan tidak tepat seperti jauh lebih lambat/cepat dan sebagainya. Ada fakta yang mempunyai expired date seperti hanya betul ketika tarikh itu sahaja. Contoh ada kajian selepas itu membuktikan ianya salah. Ada fakta yang sampai bila-bila betul. Contoh anda dilahirkan pada tarikh bla bla. Sampai bila-bila pun betul. Gitu.

Subscribe Blog AZA by enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Senarai Penuh Label di Blog AZA

Show more

Senarai Penuh Artikal di Blog AZA

Show more