Snowden

AZRIZAINALABIDIN
Artikal 154 - Panjang 4312
AZA antara 3,586,484,999 billion pengguna internet yang sedang online ketika ini. Tiada apa yang hendak AZA sorokkan dengan menggunakan internet. Tetapi apabila Snowden telah membongkarkan buruk perangai Amerika yang mengintip dan mengumpul maklumat pengguna internet di seluruh dunia, AZA semakin berhati-hati apabila apa jua yang melibatkan Amerika.

Bayangkan, kamera mobile phone anda atau komputer anda, dapat dilihat secara live kerana ianya terhubung dengan internet. Itu belum lagi chat harian.  Kalau jarang menggunakan internet, tentulah kurang maklumat yang tersimpan di internet, tetapi kalau sentiasa menggunakan media social tentu sahaja ianya amat menakutkan.

Bagaimana hubungan suami isteri pun dapat dilihat secara live oleh mereka kerana kamera mobile phone atau komputer berhubung dengan internet. Kalau dah semua perkara ini mereka kumpul tanpa pengetahuan pengguna, segala yang ada di internet tersimpan dalam data mereka.

Amerika bukan sahaja menjadi satu-satunya negara di dunia yang menggunakan senjata nuclear terhadap negara musuh, mereka juga secara terang-terang anti Islam. Bayangkan 500 billion wang mereka belanjakan untuk ketenteraan sahaja setiap tahun walaupun tiada perang. Bukan sikit duit.

Tentulah Amerika takut dengan Islam kerana Islam telah menetapkan secara jelas di dalam Quran apa yang boleh apa yang tidak. Ini akan menyebabkan mereka sukar untuk mewujudkan sesuatu yang bercanggah dengan Quran. Tambah menyulitkan, majoriti penganut Islam di seluruh dunia yang pelbagai bangsa betul-betul ikut seperti Quran berbanding majoriti kristian yang terang-terang bercanggah seperti yang disarankan Bible.

Sebab buruk perangai mereka tak boleh terima apa yang telah ditentukan di dalam Quran sedangkan Quran hanya menetapkan terhad kepada perkara penting dan memberi pelbagai kelonggaran untuk pelbagai perkara lain yang tidak dinyatakan di dalam Quran. Namun kelonggaran yang diberi mereka rasakan masih tidak cukup untuk mereka memanipulasi.

Quran yang satu dirasakan jadi penghalang besar sedangkan terdapat pelbagai buku-buku tebal undang-undang yang memenuhi perpustakaan di seluruh dunia. Namun semua buku-buku tersebut terdapat kepincangan dan Quran terbukti dapat mengatasi masalah percanggahan kerana di seluruh dunia mengikut panduan yang sama dari Quran yang satu tanpa perlu ditambah atau dikurangkan walau sebaris ayat.

Sebaliknya kelonggaran yang tidak dinyatakan di dalam Quran disekat hari ini dan menyebabkan wujudnya pelbagai buku-buku tebal undang-undang yang mempunyai percanggahan antara bendera dan terpaksa diubah suai dari masa ke semasa. Malah ada undang-undang yang terpaksa diubah kerana tidak sesuai dengan peredaran masa berbanding Quran yang kekal kandungan.

Kini mereka tidak suka dengan presiden yang mereka sendiri berikan mandat majoriti undi? Apa lagi lakonan mereka yang nampak real tapi sebaliknya yang berlaku?

Realitinya Amerika seperti negara lain dunia. Punyai masalah dalam negara. Perlukan negara lain. Bezanya negara lain tidak seburuk perangai seperti Amerika.  Jalan terbaik adalah berhati-hati apabila melibatkan Amerika. Kalau jual barang tapi tak ada orang nak beli tak guna juga.

Kini jepun diasak untuk menguatkan ketenteraan kerana kononnya khuatir diserang korea. Sedangkan Jepun sedang bergelut untuk menggunakan duit yang ada untuk memantapkan ekonomi mereka. Itu belum lagi duit yang diperlukan untuk menangani bencana jangka masa panjang nuclear Fukushima.

Jepun dan Amerika sama-sama punyai masalah pekerja. Amerika bergantung kepada warga asing yang ramai bekerja disana manakala Jepun seperti di negara-negara di Eropah yang kekurangan generasi muda menampung pasaran kerja.

Jelas, apa jua negara, undang-undang di negara itu dan individu yang ada di negara itu, walaupun mereka bukan warga negara, semua itu yang akan menentukan jatuh bangun, baik buruk negara tersebut. Pemimpin hanya bersifat sementara, yang akan dan boleh bertukar pada bila-bila masa.

Jika ramai lagi individu seperti Snowden, di mana jua bendera dia menetap, dia akan tetap memberi manfaat kerana dia mengutamakan individu lain.

Quran 2:154

"Dan janganlah kamu mengatakan (bahawa) sesiapa yang terbunuh dalam perjuangan membela Ugama Allah itu: orang-orang mati; bahkan mereka itu orang-orang yang hidup (dengan keadaan hidup yang istimewa), tetapi kamu tidak dapat menyedarinya."

"And do not say about those who are killed in the way of Allah, "They are dead." Rather, they are alive, but you perceive [it] not."

Kefahaman AZA

"Individu yang terbunuh dalam perjuangan membela Islam adalah kekal hidup dengan cara yang tidak disedari oleh manusia"

LABEL


SETERUSNYA


SEBELUMNYA

Popular posts from this blog

Tawaran upgrade Unifi speed

Bagaimana untuk reset password maybank2u anda?

Cara guna Maybank E-Wallet (MAE)

Bangsa lebih penting - Artikal 1

Penipu!

SELAMAT DATANG KE BLOG AZA

Google Blog AZA dengan taip "blog aza"

TELEGRAM MESSENGER

Kalau korang dapat apa-apa yang menarik di group korang, sila share ke telegram berikut.

Untuk apa-apa info umum di info umum

Untuk berkaitan Islam di share islam

Untuk berkaitan covid-19 di covid-19

Untuk berkaitan Blog AZA di Komuniti Blog AZA

CONTACT

Yang nak contact saya kat sini. Yang nak isi borang kat sini.


CARI ARTIKAL DI BLOG AZA

Taipkan apa-apa carian artikal berkaitan yang anda mahukan di Blog AZA yang terletak di penjuru atas sebelah kanan skrin yang berbentuk simbol kanta pembesar

SHARE

Cara untuk share mana-mana artikal dari Blog AZA, tap pada ikon share yang terletak pada sebelah kanan tajuk artikal ATAU pada sebelah kiri label di akhir setiap artikal

COVID-19

Korang boleh baca fakta sebenar mengenai covid-19 di GLOBAL REPORT 2019-nCOV novel coronavirus kerana tak boleh percaya jika sekadar teori / pendapat / asumsi / imaginasi.

APA MAKSUD FAKTA?

Fakta adalah korang tahu sesuatu terbukti benar makanya itu fakta korang. Korang ada fakta seperti gambar/video dan sebagainya. Jika fakta itu bukan milik korang ianya masih belum fakta, belum tentu kebenarannya kerana mungkin sahaja ianya tidak benar kerana pelbagai sebab seperti gambar/video di edit, data yang dimanipulasi seperti data di edit, data tidak real time makanya real time saat itu sebenarnya beda kerana data yang diberikan tidak tepat seperti jauh lebih lambat/cepat dan sebagainya. Ada fakta yang mempunyai expired date seperti hanya betul ketika tarikh itu sahaja. Contoh ada kajian selepas itu membuktikan ianya salah. Ada fakta yang sampai bila-bila betul. Contoh anda dilahirkan pada tarikh bla bla. Sampai bila-bila pun betul. Gitu.

Subscribe Blog AZA by enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Senarai Penuh Label di Blog AZA

Show more

Senarai Penuh Artikal di Blog AZA

Show more