Perah sampai kering

AZRIZAINALABIDIN
Artikal 211 - Panjang 8381
Hari ni sampai letih jari nak menaip kerana salah satu storage area untuk barang yang hanya AZA sahaja yang jaga telah ditukar lead time untuk jadi lebih pendek di luar pengetahuan AZA.
Pertukaran ini menyebabkan purchase order yang baru di hantar kepada supplier pada 3 hari yang lepas terpaksa dirombak 100% untuk yang terkesan dengan storage area tersebut. Malah ada purchase order yang sepatutnya perlu dihantar pada minggu hadapan terpaksa dirombak untuk dihantar ke hari ini. Ada juga yang tiada purchase order dan terpaksa additional order dibuat untuk barang dihantar pada hari ini juga. Jika pertukaran lead time tersebut dilakukan sehari sebelum MRP DAY, sudah tentu masalah sebegini dapat dielakkan.

AZA baru sahaja check 100% untuk setiap parts yang jumlahnya bukan sedikit sehari selepas MRP DAY. Hari ini AZA kena check lagi 100% untuk setiap parts. Bezanya kali ini untuk storage tersebut sahaja yang banyak terkesan dengan revision kali ini tapi sudah menyebabkan AZA sampai letih menggunakan keyboard dan mouse kerana volume parts yang terkesan sangat besar dan terpaksa di check satu persatu. Tahu bagaimana rasa letih tapi terpaksa siapkan kerja juga dan result kerja tersebut mestilah 100% betul?

Tentu sahaja Vendor yang menerima revison order pada sehari selepas MRP DAY akan menerima lagi revision hari ini yang memerlukan mereka untuk membuat penghantaran hari ini dengan jumlah yang bukan sedikit. Pastinya mereka akan mempertikaikan professionalism kami yang tidak memperuntukkan proper lead time buat mereka.

Ini bukanlah kali pertama berlaku kerana sebelum ini barang upper level yang di buat in-house turut dipendekkan lead time menyebabkan kebanyakkan lower level part nya yang kebanyakkannya barang yang AZA jaga turut terkesan.

Sedang sibuk buat revision hari ini, AZA dapat pula permintaan untuk melewatkan barang lain pula yang hanya AZA sahaja yang jaga barang tersebut dan perlu mengenal pasti yang mana perlu untuk cancellation. Revision untuk perubahan lead time ini sahaja memerlukan AZA seharian untuk menyudahkannya, mana mungkin AZA dapat penuhi permintaan untuk barang tersebut? Barang tersebut juga bukannya sedikit. Juga perlu lagi AZA check 100% untuk setiap parts. Malah ada antara barang tersebut AZA buat revision pada setiap sehari selepas MRP, pada setiap minggu, sejak tahun lepas. Lantas AZA beritahu boss AZA permintaan tersebut akan AZA usahakan pada hari isnin nanti. AZA memang kepenatan sangat hari ini kena perah sampai kering.

Satu-satunya jiran baru rakan sebelah meja AZA secara sukarela membantu AZA melakukan proses membuatkan additional order walaupun boss AZA bagi additional order tersebut kepada AZA. Sebelum ini satu-satunya jiran di sebelah AZA imam masjid khutbah jumaat di kawasan kediaman beliau. Kini AZA baru sahaja berpindah ke lokasi baru dan jiran baru.

Datang pula rakan sekerja AZA yang lain minta bantuan AZA untuk membetulkan pintu almari yang dah sekian lama sepertiga dari kepingannya pecah, pintu tersebut terkeluar dari landasan. Ianya perlu dilakukan berhati-hati kerana tak nak terluka dengan kaca tersebut atau tak nak kaca tersebut pecah sepenuhnya. Kami tampal bahagian yang pecah pada bahagian atas dengan kepingan sarung plastik.

Datang pula boss AZA minta AZA buat plus stock kerana barang tersebut dah dihantar beberapa bulan yang lepas dan kini SAP ERP memaparkan negative stocks untuk part tersebut. Untuk buat plus stock dan masalah printer hari ini sahaja AZA mengambil masa 1 jam. Sedangkan 1 jam tersebut pelbagai task harian dapat AZA selesaikan kebiasaannya. Plus stock yang AZA minta lakukan pada yang lepas pun masih P.I.C berkenaan tak buat walaupun email reminder dihantar hari-hari. Even boss AZA sendiri reply turut tak jalan. Tambah pulak lagi permintaan plus stock kali ni.

Design change hari ini yang melibatkan barang AZA tidak banyak walaupun kebiasaannya hari-hari banyak. Jika tidak bertambah kusutlah AZA nak menyudahkannya.

Parts yang belum ada vendor tidak sempat AZA check hari ini. Kebiasaannya ianya AZA check setiap hari. Juga yang sama untuk check FIXED PR di mana AZA mengawal secara manual pada SAP ERP. Ianya bukan sedikit parts dan parts tersebut sering terkesan dengan kebarangkalian perubahan setiap hari. Antaranya minus stock, tiada production version, use-up alternative parts, block order for some reason dan segala bagai.

Email pula, since email AZA seminggu AZA tak boleh guna pada minggu lepas menyebabkan ianya bukan lagi antara keutamaan AZA. AZA akan sudahkan kerja-kerja yang tak berkaitan dengan email dahulu. Hanya jika kerja lain dah selesai barulah AZA check email. Itu pun AZA mulakan check email masuk yang terkini. Jika sedang  check email, datang pula additional order, AZA akan abaikan email tersebut. Settlekan additional order first atau jika ada arahan verbal dari boss. Order yang menggunakan reservation di mana almost every reservation di bawah tanggungjawab AZA, yang kebiasaannya order tersebut AZA terima melalui email juga tak sempat AZA check hari ini. Spare parts order dan CKD order yang juga melalui email juga tak sempat AZA check hari ini.

Juga hari ini AZA diberitahu untuk AZA bersedia membantu bahagian pengeluaran. Ini bermakna rutin kerja harian AZA pada hari itu nanti terpaksa AZA abaikan kerana membantu bahagian pengeluaran dan hanya akan dapat menyudahkan rutin AZA itu pada keesokkan hari selepas AZA membantu bahagian pengeluaran.

Sudah lama bahagian pengeluaran tidak cukup tenaga pekerja maka pekerja di bahagian bukan pengeluaran kerap akan dipanggil untuk membantu. Cuma ianya sentiasa dimulakan dengan pekerja di bahagian section kami iaitu ordering walaupun ordering adalah di bawah department ISP yang mempunyai ramai lagi pekerja. Kebiasaannya belum sempat habis giliran di dalam section kami membantu bahagian pengeluaran, permintaan tersebut tidak lagi diperlukan lantas bahagian lain di bawah ISP sering sahaja terlepas dari membantu bahagian pengeluaran.

Bila akan datang ada lagi permintaan untuk membantu bahagian pengeluaran, tetap akan reset dilakukan maka akan dimulakan dengan ordering lagi. Member ordering yang sama, yang pertama, akan mula di hantar memberi bantuan termasuklah sehingga ke boss ordering.

Pekerja di syarikat kami terbukti telah beberapa tahun berturut-turut consistant mengekalkan kecemerlangan dalam peratusan kehadiran bekerja. Tapi kenapa tak cukup tenaga pekerja?

Dua orang rakan sekerja baru kami baru sahaja thin client mereka di setup oleh pekerja IT ter HOT di company kami (tapi sayang kini pekerja IT tersebut dah berhenti kerja. Dia sangat pantas selesaikan masalah IT). Mereka akan gunakan thin client sama macam yang baru sahaja AZA gunakan. Tapi mereka belum mula dapat task kerana ada lagi beberapa perkara belum settle. Member sorang lagi, yang baru juga, member yang ketiga pula dah mula kerja tapi cover kerja rakan kami yang dihantar sementara ke Europe. Member baru yang ke-empat pula akan buat Bill Of Material, bukan MRP Controller seperti kami. Dia kena support bahagian pengeluaran hari ini.

Balik kerja tadi, sampai di parking baru AZA sedar kunci AZA tertinggal di dalam laci meja kerja. Terpaksa AZA berpatah balik masuk ke pejabat untuk mengambil kunci tersebut. On the way nak balik, nampak pula pak iman, jiran lama sebelah meja AZA dahulu. Release stress berbual dengan beliau sambil kami berjalan menuju ke parking yang jauh dari pejabat kami. Nak dekat Ramadhan ni kebiasaannya cuaca panas lebih dari biasa.

Khutbah jumaat hari ni, ketika Khatib baru nak mula baca khutbah tetiba sound sistem rosak dan menyebabkan di luar masjid tak dengar sampai habis jumaat. Hanya di dalam masjid sahaja yang dengar.

Masa pergi jumaat tadi, geng-geng satu kereta AZA dok usik AZA pasal AZA left group WhatsApp. Sememangnya di WhatsApp AZA tiada sebarang group. AZA hanya gunakan WhatsApp untuk one-to-one communication. Bila AZA nak group chat, masa tu sahaja AZA akan gunakan Telegram Messenger. Kami hanya dapat berjumpa pada setiap jumaat, 2 kali jumaat berturut-turut setiap bulan kerana geng-geng AZA kerja shift.

Alhamdulillah, tercipta juga artikal ini. Tak sama stress cipta artikal dengan stress sedang bekerja unless jika bekerja sebagai penulis artikal kerana kalau tak ada cerita pun terpaksa cipta artikal sebab dah memang kerja cipta artikal. AZA pun selalu juga malas nak cipta artikal. So memang tak sesuailah untuk AZA jadikan kerjaya.

Quran 2:211

"Bertanyalah kepada Bani Israil, berapa banyak keterangan-keterangan yang telah Kami berikan kepada mereka (sedang mereka masih ingkar)? dan sesiapa menukar nikmat keterangan Allah (dengan mengambil kekufuran sebagai gantinya) sesudah nikmat itu sampai kepadaNya, maka (hendaklah ia mengetahui) sesungguhnya Allah amat berat azab seksaNya."

"Ask the Children of Israel how many a sign of evidence We have given them. And whoever exchanges the favor of Allah [for disbelief] after it has come to him - then indeed, Allah is severe in penalty."

Kefahaman AZA

"Jangan hairan bila kebenaran tidak dituruti tapi ketahuilah pasti semuanya akan dibalas setimpal di hari pembalasan kelak"

LABEL


SETERUSNYA


SEBELUMNYA

Popular posts from this blog

Tawaran upgrade Unifi speed

Bagaimana untuk reset password maybank2u anda?

Cara guna Maybank E-Wallet (MAE)

Bangsa lebih penting - Artikal 1

Penipu!

SELAMAT DATANG KE BLOG AZA

Google Blog AZA dengan taip "blog aza"

TELEGRAM MESSENGER

Kalau korang dapat apa-apa yang menarik di group korang, sila share ke telegram berikut.

Untuk apa-apa info umum di info umum

Untuk berkaitan Islam di share islam

Untuk berkaitan covid-19 di covid-19

Untuk berkaitan Blog AZA di Komuniti Blog AZA

CONTACT

Yang nak contact saya kat sini. Yang nak isi borang kat sini.


CARI ARTIKAL DI BLOG AZA

Taipkan apa-apa carian artikal berkaitan yang anda mahukan di Blog AZA yang terletak di penjuru atas sebelah kanan skrin yang berbentuk simbol kanta pembesar

SHARE

Cara untuk share mana-mana artikal dari Blog AZA, tap pada ikon share yang terletak pada sebelah kanan tajuk artikal ATAU pada sebelah kiri label di akhir setiap artikal

COVID-19

Korang boleh baca fakta sebenar mengenai covid-19 di GLOBAL REPORT 2019-nCOV novel coronavirus kerana tak boleh percaya jika sekadar teori / pendapat / asumsi / imaginasi.

APA MAKSUD FAKTA?

Fakta adalah korang tahu sesuatu terbukti benar makanya itu fakta korang. Korang ada fakta seperti gambar/video dan sebagainya. Jika fakta itu bukan milik korang ianya masih belum fakta, belum tentu kebenarannya kerana mungkin sahaja ianya tidak benar kerana pelbagai sebab seperti gambar/video di edit, data yang dimanipulasi seperti data di edit, data tidak real time makanya real time saat itu sebenarnya beda kerana data yang diberikan tidak tepat seperti jauh lebih lambat/cepat dan sebagainya. Ada fakta yang mempunyai expired date seperti hanya betul ketika tarikh itu sahaja. Contoh ada kajian selepas itu membuktikan ianya salah. Ada fakta yang sampai bila-bila betul. Contoh anda dilahirkan pada tarikh bla bla. Sampai bila-bila pun betul. Gitu.

Subscribe Blog AZA by enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Senarai Penuh Label di Blog AZA

Show more

Senarai Penuh Artikal di Blog AZA

Show more