Kanser usus

AZRIZAINALABIDIN
Artikal 94 - Panjang 44991
Senarai pecahan tajuk.

1. Gejala kanser usus?
2. Fakta kanser usus?
3. Apakah kanser?
4. Apakah kanser usus dan rektum?
5. Apakah punca-punca kanser usus?
6. Apakah tanda-tanda kanser usus?
7. Apakah ujian yang boleh dilakukan untuk mengesan kanser usus?
8. Bagaimanakah kanser usus boleh dicegah?
9. Apakah rawatan dan ikhtiar bagi merawat kanser usus?
10. Apakah rawatan susulan bagi kanser usus?
11. Apa yang berlaku pada masa hadapan untuk pesakit dengan kanser usus?

Isi kandungan

1. GEJALA KANSER USUS?

Tanda-tanda dan gejala-gejala kanser usus sering kali menjadi tertentu. Dalam erti kata lain, tanda-tanda dan gejala-gejala boleh berlaku disebabkan oleh beberapa keadaan yang berbeza. Apabila kanser usus dikesan pada peringkat awal, ia mungkin tidak mempunyai gejala. Gejala juga boleh berbeza-beza mengikut lokasi yang tertentu di dalam usus di mana tumor itu terletak.

Beberapa gejala dan tanda-tanda kanser usus ialah: pendarahan rektum atau darah dalam najis, najis berwarna gelap, perubahan tabiat membuang air besar, perubahan dalam najis konsisten, sembelit, cirit-birit, najis sempit.

2. FAKTA KANSER USUS?

Kanser usus adalah tumor malignan yang timbul daripada dinding dalam usus besar. Kanser usus adalah punca ketiga utama kanser pada lelaki dan keempat di kalangan wanita di Amerika Syarikat. Faktor-faktor risiko untuk kanser usus termasuk sejarah keluarga yang menghidap kanser usus, polip usus, dan ulser kolitis lama. Kebanyakan kanser usus terbentuk dari polip.

Pembuangan polip usus boleh mencegah kanser usus. Polip usus dan kanser awal mungkin tidak mempunyai gejala. Oleh itu pemeriksaan berkala adalah penting. Diagnosis kanser usus boleh dibuat dengan sigmoidoskopi atau ususoskopi dengan pengesahan biopsi tisu kanser. Rawatan kanser usus bergantung kepada lokasi, saiz, dan tahap penyebaran kanser, serta kesihatan pesakit.

Pembedahan adalah rawatan yang paling biasa bagi kanser usus. Kemoterapi boleh memanjangkan hayat dan meningkatkan kualiti hidup bagi mereka yang mempunyai atau hidup dengan kanser usus metastatik. Ia juga boleh mengurangkan risiko berulang pada pesakit yang didapati mempunyai penemuan kanser usus berisiko tinggi pada pembedahan.

3. APAKAH KANSER?

Setiap hari dalam badan kita, proses besar-besaran kemusnahan dan pembaikan berlaku. Tubuh manusia terdiri daripada lima belas trilion sel, dan setiap hari berbilion sel haus atau dimusnahkan. Dalam kebanyakan kes, setiap kali sel dimusnahkan badan membuat sel baru untuk menggantikannya, cuba untuk membuat sel yang adalah salinan yang sempurna sel yang musnah kerana sel penggantian mestilah mampu melaksanakan fungsi yang sama seperti sel dimusnahkan.

Semasa proses kompleks menggantikan sel-sel, banyak kesilapan berlaku. Walaupun sistem amat elegan di tempat untuk mengelakkan kesilapan, badan masih membuat puluhan ribu kesilapan setiap hari dan menggantikan sel-sel sama ada kerana kesilapan rawak atau kerana terdapat tekanan luar diletakkan pada proses penggantian yang menggalakkan kesilapan. Kebanyakan kesilapan ini diperbetulkan oleh sistem elegan tambahan atau kesilapan yang membawa kepada kematian sel yang baru dibuat, dan satu lagi sel baru normal dihasilkan.

Kadang-kadang berlaku kesilapan, bagaimanapun, dan tidak diperbetulkan. Banyak kesilapan diperbetulkan mempunyai sedikit kesan kepada kesihatan, tetapi jika kesilapan yang membolehkan sel yang baru dibuat untuk membahagikan bebas daripada sekatan dan imbangan yang mengawal pertumbuhan sel normal, sel yang boleh mula membiak secara tidak terkawal. Apabila ini berlaku tumor (asasnya jisim sel-sel yang tidak normal) boleh berkembang. Tumor terbahagi kepada dua kategori; terdapat tumor benigna dan malignan (kanser) tumor.

Jadi apa bezanya? Jawapannya adalah bahawa tumor benigna tumbuh hanya di tisu dari mana ia timbul. Tumor benigna kadang-kadang boleh tumbuh agak besar atau cepat dan menyebabkan gejala yang teruk, kematian, walaupun kebanyakan tidak. Sebagai contoh, ketumbuhan fibroid dalam rahim wanita adalah sejenis tumor rendah. Ia boleh menyebabkan pendarahan atau sakit, tetapi ia tidak akan melakukan perjalanan di luar rahim dan berkembang sebagai tumor baru di tempat lain.

Fibroid, seperti semua tumor benigna, tidak mempunyai kebolehan untuk menumpahkan sel-sel ke dalam sistem darah dan limfa, jadi mereka tidak dapat pergi ke tempat-tempat lain di dalam badan dan berkembang. Kanser juga, di sisi lain, boleh menumpahkan sel-sel yang boleh terapung seperti benih dandelion dalam angin melalui sistem darah atau limfa, mendarat dalam tisu jauh daripada tumor utama dan berkembang menjadi tumor baru jauh di dalam tisu.

Proses ini untuk merebak ke tisu jauh, dipanggil metastasis, adalah ciri-ciri penentu dalam tumor kanser. sel-sel tumor benigna sering kelihatan agak biasa dalam penampilan jika dilihat di bawah mikroskop. Sel-sel malignan atau kanser biasanya kelihatan lebih tidak normal dalam penampilan masalah yang sama dilihat di bawah mikroskop.

Kanser sering dirujuk sebagai satu entiti, tetapi pada hakikatnya, ia adalah satu kumpulan lebih daripada 100 penyakit yang berbeza, sama seperti penyakit berjangkit. Kanser dinamakan oleh tisu yang tumor pertama timbul. Oleh itu, kanser paru-paru yang bergerak ke hati bukan kanser hati tetapi digambarkan sebagai metastatik kanser paru-paru ke hati dan kanser payudara yang merebak ke otak tidak digambarkan sebagai tumor otak tetapi sebaliknya sebagai kanser payudara metastatik kepada otak.

Setiap kanser adalah penyakit yang berbeza dengan pilihan rawatan yang berbeza dan prognosis yang berbeza-beza (kemungkinan keputusan). Malah, setiap individu dengan kanser mempunyai penyakit yang unik, dan kejayaan relatif atau kurang daripadanya rawatan di kalangan pesakit dengan diagnosis yang sama boleh menjadi sangat berbeza. Akibatnya, ia adalah penting untuk merawat setiap orang dengan diagnosis kanser sebagai seorang individu tanpa mengira jenis kanser.

4. APAKAH KANSER USUS DAN REKTUM?

Usus dan rektum adalah bahagian akhir tiub yang bermula dari mulut ke dubur. Makanan memasuki mulut di mana ia dikunyah dan kemudian ditelan. Ia kemudian bergerak melalui esofagus ke dalam perut. Dalam perut, makanan yang dikisar ke dalam zarah yang lebih kecil dan kemudian memasuki usus kecil dengan cara yang terkawal dengan teliti.

Dalam usus kecil, penghadaman akhir makanan dan penyerapan nutrien yang terkandung dalam makanan yang berlaku. Makanan yang tidak dicerna dan diserap masuk ke usus besar atau usus dan akhirnya rektum. Usus besar adalah kira-kira enam kaki panjang dan bertindak terutamanya sebagai kemudahan simpanan untuk sisa; Walau bagaimanapun, air tambahan, garam, dan beberapa vitamin lagi dikeluarkan.

Di samping itu, beberapa makanan dihadamkan, sebagai contoh, serat, dicerna oleh bakteria usus dan beberapa produk pencernaan diserap dari usus besar dan ke dalam badan. (Adalah dianggarkan bahawa 10% daripada tenaga yang diperoleh daripada makanan datang dari produk-produk pencernaan bakteria di dalam usus.) Baki Makanan yang dihadamkan, mati sel-sel dari lapisan usus, dan sejumlah besar bakteria disimpan di dalam usus dan kemudian secara berkala berlalu ke dalam rektum.

Kedatangan mereka ke dalam rektum memulakan membuang air besar yang dikosongkan kandungan usus daripada badan sebagai najis. Kebanyakan usus besar terletak di dalam rongga di bahagian abdomen dipanggil kaviti peritoneal. Bahagian usus dapat bergerak agak bebas di dalam rongga peritoneal sebagai makanan yang dihadamkan yang melaluinya. Sebagai kepala usus ke arah rektum, ia menjadi tetap kepada tisu di belakang rongga peritoneal, kawasan yang dipanggil retroperitoneum itu.

Bahagian akhir usus besar, bahagian yang tinggal di retroperitoneum, adalah rektum. Tidak seperti banyak kawasan lain di usus besar, rektum ditetapkan di tempat oleh tisu-tisu yang mengelilinginya. Oleh kerana lokasi, rawatan untuk kanser rektum sering berbeza daripada rawatan untuk kanser kawasan lain di usus besar, seperti yang kita akan terangkan kemudian. Walaupun usus besar adalah tiub, ia adalah struktur tiub rumit, seperti keluli berikat tayar radial daripada hos taman. Tiub ini terdiri daripada empat lapisan. Yang pertama adalah lapisan dalaman sel-sel yang melapisi rongga melalui mana travels makanan dihadamkan, yang dipanggil mukosa.

Mukosa melekat pada lapisan kedua nipis, submucosa, yang dilampirkan dirinya kepada lapisan otot, muscularis itu. Seluruh tiub dikelilingi oleh tiub berserabut (seperti parut) yang dipanggil serosa itu. Kanser yang paling biasa usus besar (jenis dipanggil adenokarsinoma) timbul daripada mukosa, lapisan dalam sel-sel. Sel-sel ini terdedah kepada toksin daripada makanan dan bakteria. Ia lusuh, sentiasa pupus dan digantikan.

Kesilapan (biasanya satu siri kesilapan yang melibatkan gen dalam sel-sel penggantian) membawa kepada sel-sel yang tidak normal dan perkembangan yang tidak terkawal sel-sel yang tidak normal yang menimbulkan kanser. Kanser usus dan rektum (kanser usus) bermula apabila proses penggantian biasa lapisan sel-sel pergi jauh menyimpang. Kesilapan dalam pembahagian sel mukosa kerap berlaku. Atas sebab-sebab yang kurang difahami.

Apabila ini berlaku, sel-sel mula membahagi secara bebas daripada pemeriksaan biasa dan baki yang mengawal pertumbuhan. Oleh kerana sel-sel yang tidak normal membesar dan membahagi, mereka boleh membawa kepada pertumbuhan dalam polip usus. Polip berbeza dari segi jenis, tetapi kebanyakkan ketumbuhan pra-kanser tumbuh perlahan-lahan sepanjang tahun dan tidak merebak. Sebagai polip berkembang, mutasi genetik tambahan lagi menjejaskan kestabilan sel-sel dan boleh membuat sel-sel lebih pelik.

Apabila tumor pra-kanser menukar arah (tumbuh ke dalam dinding tiub dan bukannya ke dalam ruang di tengah-tengah itu) dan menyerang lapisan yang lain usus besar (seperti submucosa atau lapisan otot), polip pra-kanser telah menjadi kanser. Dalam kebanyakan kes proses ini adalah perlahan, mengambil sekurang-kurangnya 8 hingga 10 tahun untuk berkembang daripada sel-sel yang menyimpang awal sebelum kanser menjadi begitu jelas. Sebaik sahaja terbentuknya kanser usus, ia mula berkembang dalam dua cara.

Pertama, kanser boleh berkembang di dalam dan melanjutkan melalui dinding usus dan menyerang struktur bersebelahan, menjadikan jisim (dipanggil tumor utama) lebih banyak masalah dan sukar untuk membuang. Lanjutan tempatan boleh menyebabkan gejala tambahan seperti sakit atau kenyang, perforation usus, atau tersumbat usus atau struktur berdekatan.

Kedua, seperti kanser tumbuh ia bermula proses metastasis, menumpahkan beribu-ribu sel sehari ke dalam darah dan sistem limfa yang boleh menyebabkan kanser untuk membentuk di lokasi yang jauh. Kanser usus paling biasa merebak pertama ke nodus limfa setempat sebelum ke organ yang jauh. Apabila nod limfa tempatan yang terlibat, merebak ke hati, rongga perut, dan paru-paru yang seterusnya destinasi paling biasa penyebaran metastatik.

5. APAKAH PUNCA-PUNCA KANSER USUS?

Doktor yakin bahawa kanser usus tidak berjangkit (seseorang tidak boleh mengidap penyakit itu daripada seorang pesakit kanser). Sesetengah orang lebih cenderung untuk menghidap kanser usus daripada yang lain. Faktor-faktor yang meningkatkan risiko seseorang mendapat kanser usus termasuk pengambilan tinggi lemak, sejarah keluarga yang menghidap kanser usus dan polip, kehadiran polip di usus besar, dan penyakit keradangan usus, ulser kolitis terutamanya kronik.

Diet dan kanser usus diet yang tinggi lemak dipercayai mempengaruhi orang dengan kanser usus. Di kawasan-kawasan dengan kadar kanser usus tinggi, pengambilan lemak oleh penduduk adalah lebih tinggi daripada di kawasan-kawasan dengan kadar kanser yang rendah. Adalah dipercayai bahawa pencernaan lemak yang berlaku dalam usus kecil dan usus besar yang membawa kepada pembentukan kanser yang menyebabkan bahan kimia (karsinogen). Diet yang tinggi dalam sayur-sayuran dan makanan yang tinggi serat seperti roti gandum dan bijirin mengandungi kurang lemak yang menghasilkan karsinogen ini dan boleh menangani kesan karsinogen.

Kedua-dua kesan akan membantu mengurangkan risiko kanser. Polip usus dan kanser usus, doktor percaya bahawa kanser usus berkembang di dalam polip usus. Oleh itu, mengeluarkan benigna (tetapi pra-kanser) polip usus boleh mencegah kanser usus. Polip usus pra-kanser yang paling sering dipanggil polip adenomatous. Mereka terbentuk apabila kerosakan kromosom berlaku dalam sel-sel lapisan dalam usus besar. Kerosakan yang menghasilkan sel-sel yang tidak normal, tetapi sel-sel belum terbentuk keupayaan untuk merebak, tanda kanser. Sebaliknya, tisu yang semakin meningkat kekal setempat dalam polip ini. Apabila kerosakan kromosom kenaikan seterusnya dalam polip, pertumbuhan sel menjadi tidak terkawal, dan sel-sel mula merebak, iaitu, mereka menjadi kanser.

Oleh itu, polip usus yang pada mulanya benigna memperoleh tambahan kerosakan kromosom untuk menjadi kanser. Kolitis ulser dan kanser usus kronik ulser kolitis menyebabkan keradangan lapisan dalam usus besar. Kanser usus adalah komplikasi yang dikenalpasti berpunca dari ulser kolitis kronik. Risiko untuk kanser mula meningkat selepas 8 hingga 10 tahun kolitis. Risiko mendapat kanser usus dalam pesakit dengan ulser kolitis juga adalah berkaitan dengan lokasi kanser dan tahap penyakit mereka.

Pesakit yang mempunyai risiko tinggi untuk mendapat kanser adalah mereka yang mempunyai sejarah keluarga yang menghidap kanser usus, tempoh yang panjang ulser kolitis, penglibatan usus luas dengan ulser kolitis, dan pesakit dengan kolitis berkaitan penyakit hati ulser, sclerosing cholangitis. Sejak kanser dikaitkan dengan ulser kolitis mempunyai hasil yang lebih baik apabila dikesan di peringkat awal, peperiksaan tahunan usus sering disyorkan selepas 8 tahun penyakit yang meluas diketahui.

Dalam pemeriksaan ini, sampel tisu (biopsi) diambil untuk mencari perubahan pra-kanser dalam sel-sel lapisan usus besar. Apabila perubahan pra-kanser yang ditemui, penyingkiran keseluruhan usus yang perlu untuk mencegah kanser usus. Genetik dan kanser usus latar belakang genetik seseorang adalah satu faktor penting dalam risiko kanser usus. Antara saudara-mara pesakit kanser usus, risiko seumur hidup mendapat kanser usus adalah 18% (peningkatan tiga kali ganda lebih penduduk umum di Amerika Syarikat).

Walaupun sejarah keluarga kanser usus adalah faktor risiko yang penting, majoriti (80%) daripada kanser usus berlaku sekali-sekala pada pesakit yang tidak mempunyai sejarah keluarga yang menghidap kanser usus besar. Kira-kira 20% daripada kanser dikaitkan dengan sejarah keluarga yang menghidap kanser usus besar. Kromosom mengandungi maklumat genetik, dan kerosakan kromosom menyebabkan kecacatan genetik yang membawa kepada pembentukan polip usus dan kemudian kanser usus.

Dalam polip sekali-sekala dan kanser (polip dan kanser yang berkembang di dalam ketiadaan sejarah keluarga), kerosakan kromosom diperoleh (berkembang di dalam sel semasa hidup dewasa). Kromosom rosak hanya boleh didapati di polip dan kanser yang berkembang daripada sel itu. Tetapi dalam keturunan sindrom kanser usus, kecacatan kromosom diwarisi sejak lahir dan hadir dalam setiap sel dalam badan. Pesakit yang telah diwarisi turun-temurun kanser usus gen sindrom berisiko terbentuk polip usus, biasanya pada usia muda, dan mempunyai risiko yang tinggi mendapat kanser usus awal dalam hidup; mereka juga berisiko mendapat kanser dalam organ-organ lain.

Familial poliposis adenomatous (FAP) adalah salah satu keturunan sindrom kanser usus di mana ahli-ahli keluarga yang terlibat akan terbentuk beribu (beratus-ratus, kadang-kadang beribu-ribu) polip usus bermula semasa remaja. Melainkan keadaan ini dikesan dan dirawat pada peringkat awal (rawatan melibatkan pembuangan usus besar), seseorang dipengaruhi oleh FAP adalah hampir pasti mendapat kanser usus daripada polip ini. Kanser hampir pasti terbentuk pada masa seseorang itu berada dalam 40-an mereka.

Pesakit-pesakit ini juga berisiko mendapat kanser yang lain seperti kanser dalam kelenjar tiroid, perut, dan ampulla (bahagian salur hempedu di mana ia mengalir ke usus kecil dari hati) dan juga tumor benigna dipanggil tumor desmoid. FAP terhasil daripada mutasi dalam gen tertentu yang dipanggil gen APC. Mutasi khusus boleh dikenal pasti dalam kebanyakan orang dengan ujian yang sesuai, dan ujian itu adalah disyorkan untuk individu didiagnosis dengan FAP serta ahli keluarga mereka. Dilemahkan kekeluargaan poliposis adenomatous (AFAP) adalah versi yang lebih ringan daripada FAP. Anggota yang terbabit terbentuk kurang daripada 100 polip usus.

Walau bagaimanapun, mereka masih berisiko tinggi mendapat kanser usus pada usia yang muda. Mereka juga berisiko mempunyai polip gastrik dan polip duodenum. Kanser usus bukan poliposis keturunan (juga dikenali sebagai Sindrom Lynch atau HNPCC) adalah satu sindrom kanser usus keturunan di mana ahli keluarga yang terlibat boleh terbentuk polip usus dan kanser, biasanya di dalam usus yang betul, berusia 30-an hingga 40-an. Pesakit dengan HNPCC juga berisiko terhadap kanser rahim, kanser perut, kanser ovari, dan kanser ureter (tiub yang menghubungkan buah pinggang ke pundi kencing), dan saluran hempedu.

Ironinya, ternyata bahawa manakala kanser usus berlaku lebih kerap pada pesakit dengan HNPCC, kanser ini mungkin lebih mudah sembuh daripada "sekali-sekala" kanser usus. Keabnormalan genetik khusus yang berkaitan dengan HNPCC telah dikenal pasti, dan pesakit dan ahli keluarga boleh diuji untuk menentukan sama HNPCC hadir dan jika ahli keluarga membawa kelainan dan berkemungkinan menghidap kanser. Sindrom poliposis MYH adalah sindrom kanser usus keturunan yang baru-baru ini ditemui. Anggota yang terbabit biasanya terbentuk 10 hingga 100 polip yang berlaku pada kira-kira 40 tahun dan mempunyai risiko tinggi mendapat kanser usus.

Di sini juga, keabnormalan genetik telah dikenal pasti. Seiring masa berlalu, ia adalah berkemungkinan bahawa sindrom keturunan tambahan yang membawa kepada kanser usus akan dikenal pasti. Walau bagaimanapun, ia adalah penting untuk ingat bahawa majoriti besar daripada kanser usus tidak mempunyai satu, keabnormalan kromosom yang boleh dikenal pasti yang boleh dilihat dalam sejarah saudara-mara untuk mengenal pasti individu yang berisiko untuk kanser usus.

6. APAKAH TANDA-TANDA KANSER USUS?

Gejala kanser usus adalah banyak dan tidak spesifik. Ia termasuk keletihan, lemah, sesak nafas, perubahan tabiat membuang air besar, najis sempit, cirit-birit atau sembelit, darah merah atau gelap dalam najis, penurunan berat badan, sakit perut, kekejangan, atau kembung. Syarat-syarat lain seperti sindrom cepat marah usus (usus spastik), ulser kolitis, penyakit Crohn, diverticulosis, dan penyakit ulser peptik boleh mempunyai gejala yang meniru kanser usus.

Kanser usus boleh hadir untuk beberapa tahun sebelum simptom itu merebak. Gejala berbeza-beza mengikut di mana di dalam usus besar tumor itu terletak. Usus betul adalah lebih luas dan lebih fleksibel. Ia juga boleh dipanggil agak luas berbanding dengan kawasan lain di usus besar. Kanser usus boleh membesar kepada saiz yang besar sebelum mereka menyebabkan apa-apa gejala abdomen.

Biasanya, kanser hak berat sebelah menyebabkan anemia kekurangan zat besi akibat kehilangan perlahan darah dalam tempoh masa yang panjang. Anemia kekurangan zat besi menyebabkan keletihan, lemah, dan sesak nafas. Usus tinggal adalah lebih sempit daripada usus yang betul. Oleh itu, kanser usus meninggalkan lebih cenderung untuk menyebabkan separa atau lengkap usus halangan.

Kanser menyebabkan sebahagian usus halangan boleh menyebabkan gejala sembelit, najis mengecil, cirit-birit, sakit perut, kekejangan dan kembung. Darah merah terang dalam najis juga mungkin menandakan pertumbuhan di akhir usus besar sebelah kiri atau rektum.

7. APAKAH UJIAN YANG BOLEH DILAKUKAN UNTUK MENGESAN KANSER USUS?

Apabila kanser usus disyaki, sama ada siri GI yang lebih rendah (barium enema X-ray) atau ususoskopi dilakukan untuk mengesahkan diagnosis dan mencari tumor. Enema barium melibatkan mengambil X-ray usus dan rektum selepas pesakit diberi suatu enema dengan putih, cecair berkapur mengandungi barium. Barium ini menggariskan usus besar di X-ray.

Tumor dan keabnormalan lain muncul bayang-bayang gelap pada X-ray. Ususoskopi adalah prosedur di mana doktor memasukkan tiub tontonan fleksibel yang panjang ke dalam rektum untuk tujuan memeriksa bahagian dalam keseluruhan usus. Ususoskopi umumnya dianggap lebih tepat daripada barium enema X-ray, terutama dalam mengesan polip kecil. Jika polip usus yang ditemui, mereka biasanya dikeluarkan melalui ususoskopi dan dihantar ke pakar patologi. Pakar patologi mengkaji polip di bawah mikroskop untuk memeriksa kanser. Ususoskopi adalah prosedur yang terbaik untuk digunakan apabila kanser usus disyaki.

Walaupun majoriti polip dikeluarkan melalui colonoscopes adalah tidak berbahaya, ramai yang pra-kanser. Pembuangan polip pra-kanser menghalang pembangunan masa depan kanser usus daripada polip ini. Sigmoidoskopi adalah prosedur yang dilakukan dengan menggunakan skop fleksibel yang lebih pendek untuk memeriksa hanya usus dan rektum kiri.

Ia boleh dilakukan selepas enema barium telah menimbulkan persoalan tentang usus kiri. Ia adalah lebih mudah untuk disediakan dan dilaksanakan dari ususoskopi lengkap, tetapi mempunyai had yang jelas dari segi tidak cukup panjang untuk menilai kedua-dua hak dan titik bertindih melintang. Penyingkiran polip dan kanser biopsi boleh dilakukan melalui sigmoidoscope itu. Baru-baru ini, "ususoskopi maya" (tomographic berkomputer atau CT colonography) telah digunakan sebagai teknik saringan untuk kanser usus (Screening tidak dilakukan pada individu yang penuh kanser usus disyaki. Ia dilakukan hanya untuk individu asimptomatik pada purata risiko untuk kanser usus .).

Ususoskopi Maya menggunakan imbasan CT menggunakan dos rendah radiasi dengan perisian khas untuk menggambarkan bahagian dalam usus dan mencari polip atau ramai. Prosedur ini biasanya melibatkan penyediaan usus dengan julap dan / atau enema (walaupun tidak semestinya) diikuti dengan imbasan CT selepas udara dimasukkan ke dalam usus. Oleh kerana tiada ubat pelali adalah perlu, individu boleh kembali ke tempat kerja atau aktiviti-aktiviti lain setelah tamat ujian. Colonoscopies Maya kelihatan sama-sama dapat mengesan polip lebih besar (lebih daripada 1 sentimeter dalam saiz) sebagai colonoscopies biasa.

Ususoskopi maya tidak boleh digunakan untuk biopsi atau membuang tisu dari usus. Sigmoidoskopi atau ususoskopi susulan perlu dilakukan untuk mencapai itu. Jika ketumbuhan kanser ditemui semasa ususoskopi, sampel tisu kecil (biopsi) boleh diperolehi dan diperiksa di bawah mikroskop untuk menentukan jika polip adalah kanser. Jika kanser usus disahkan oleh biopsi, peperiksaan pementasan dilakukan untuk menentukan sama ada kanser telah merebak ke organ-organ lain.

Sejak kanser usus cenderung untuk merebak ke paru-paru dan hati, mengadakan ujian biasanya termasuk imbasan CT paru-paru, hati, dan abdomen. Imbasan tomografi pancaran positron (PET), ujian yang lebih baru yang kelihatan untuk aktiviti metabolik meningkat yang biasa dalam tisu kanser, juga bekerja dengan kerap untuk mencari penyebaran kanser usus ke nodus limfa atau organ-organ lain. Kadang-kadang, doktor mungkin mendapatkan "petanda tumor" ujian darah yang dikenali sebagai antigen carcinoembryonic (CEA) jika ada disyaki kanser. CEA adalah bahan yang dihasilkan oleh beberapa sel-sel kanser usus dan rektum dan juga oleh beberapa jenis kanser.

Ia kadang-kadang dijumpai di dalam tahap yang tinggi pada pesakit dengan kanser usus, terutamanya apabila penyakit itu telah merebak. Ia boleh berfungsi sebagai ujian yang berguna untuk mengikuti jika didapati untuk dinaikkan sebelum kanser dikeluarkan. Walau bagaimanapun, tidak semua pesakit kanser usus akan mempunyai CEA yang tinggi walaupun kanser mereka telah merebak. (Sesetengah kanser usus tidak mengemukakannya.) Selain itu, sesetengah pesakit tanpa kanser boleh mempunyai ujian darah CEA yang tinggi.

Kira-kira 15% daripada perokok, sebagai contoh, akan mempunyai CEA dinaikkan tanpa kanser usus. Jadi CEA tidak digunakan untuk mendiagnosis kanser usus tetapi untuk mengikuti kesan-kesan rawatan kanser usus pada seseorang yang mempunyai sejarah yang dikenali penyakit ini kerana, sekali lagi, dalam sesetengah pesakit jumlah tisu kanser ada hubung kait dengan tahap CEA.

8. BAGAIMANAKAH KANSER USUS BOLEH DICEGAH?

Pencegahan yang paling berkesan untuk kanser usus adalah pengesanan awal dan pembuangan polip usus pra-kanser sebelum mereka berubah menjadi kanser. Walaupun dalam kes-kes di mana kanser telah terbentuk, pengesanan awal masih ketara meningkatkan peluang untuk sembuh dengan pembedahan membuang kanser sebelum penyakit itu merebak ke organ-organ lain.

Aktiviti fizikal yang kerap dikaitkan dengan risiko yang lebih rendah daripada kanser usus. Aspirin digunakan juga mengurangkan risiko kanser usus. Penggunaan oestrogen dan progestin dalam terapi penggantian hormon merendahkan risiko kanser usus di kalangan wanita menopaus. Terapi penggantian hormon mempunyai risiko yang mesti dipertimbangkan dengan kesan ini, dan perlu dibincangkan dengan doktor. Pemeriksaan rektum digital dan najis ujian darah ghaib Ia adalah disyorkan bahawa semua individu yang berusia lebih 40 tahun mempunyai peperiksaan tahunan digital rektum dan najis mereka diuji untuk darah "ghaib" tersembunyi atau.

Semasa pemeriksaan digital rektum, doktor memasukkan jari yang bersarung getah ke dalam rektum untuk merasa ketumbuhan yang tidak normal. Sampel najis boleh diperolehi untuk menguji darah ghaib. Pada lelaki, kelenjar prostat boleh diperiksa pada masa yang sama untuk bukti kanser prostat. Ujian saringan penting untuk kanser usus dan polip adalah ujian darah ghaib najis. Tumor usus dan rektum cenderung untuk berdarah secara perlahan-lahan ke dalam najis. Jumlah kecil darah dicampurkan ke dalam najis biasanya tidak boleh dilihat dengan mata kasar.

Najis biasa digunakan ujian darah ghaib bergantung kepada penukaran warna kimia untuk mengesan jumlah yang mikroskopik darah. Ujian-ujian ini adalah kedua-dua mudah dan murah. Sedikit najis berlumur pada kad khas untuk ujian darah ghaib. Biasanya, tiga kad najis berturut-turut dikumpulkan. Seseorang yang menguji positif untuk najis darah ghaib mempunyai 30% kepada 45% peluang untuk mempunyai polip usus dan 3% hingga 5% peluang untuk mendapat kanser usus. Kanser usus didapati di bawah keadaan ini cenderung untuk menjadi kecil dan tidak merebak dan mempunyai prognosis jangka panjang yang lebih baik.

Ia adalah penting untuk ingat bahawa mempunyai najis didapati positif darah ghaib tidak bermakna seseorang mempunyai kanser usus. Banyak keadaan lain boleh menyebabkan darah ghaib dalam najis. Walau bagaimanapun, pesakit dengan ujian darah ghaib najis positif perlu menjalani penilaian lanjut yang melibatkan barium enema X-ray, colonoscopies, dan ujian lain untuk mengecualikan kanser usus dan untuk menjelaskan punca pendarahan. Ia juga penting untuk menyedari bahawa najis yang telah diuji negatif untuk darah ghaib tidak bermakna bahawa kanser usus atau polip tidak wujud.

Walaupun di bawah keadaan ujian yang sesuai, pada peratusan yang signifikan daripada kanser usus boleh terlepas dengan najis pemeriksaan darah ghaib. Ramai pesakit dengan polip usus tidak mempunyai najis positif darah ghaib. Dalam pesakit yang disyaki menghidap tumor usus dan mereka yang berisiko tinggi untuk terbentuk polip usus dan kanser, pemeriksaan sigmoidoscopies fleksibel atau colonoscopies dilakukan walaupun najis ujian darah ghaib adalah negatif.

Perkembangan terkini dalam ujian najis telah membawa kepada kedua-dua FIT (ujian immunohistochemical najis) untuk darah ghaib, dan mungkin lebih menarik, ujian Cologuard bagi kedua-dua darah, dan analisis DNA. Bekas ujian kelihatan lebih sensitif daripada najis ujian lama "guiac". Yang terakhir ini adalah kedua-dua lebih sensitif dan spesifik. Ia sesuai untuk pemeriksaan pada pesakit risiko biasa lebih daripada 50 kepada kira-kira 75 tahun sebagai saringan untuk kedua-dua polip lebih besar dan kanser usus.

Ia tidak menggantikan keperluan untuk skop ujian yang akan dibincangkan di bawah. Saringan: sigmoidoskopi fleksibel dan ususoskopi Istilah "tapisan" betul digunakan hanya untuk penggunaan ujian untuk mencari bukti kanser atau pra-kanser polip pada individu yang asimptomatik dan berisiko hanya purata untuk jenis kanser. Sebagai contoh, pesakit yang mempunyai sejarah keluarga yang positif kanser usus, atau gejala yang tidak normal usus, menjalani ujian diagnostik daripada ujian saringan.

Saringan boleh melibatkan penilaian usus melalui ujian yang sama yang dibincangkan sebelum ini; barium enema, sigmoidoskopi fleksibel, atau ususoskopi. Bermula pada usia 50, sigmoidoskopi fleksibel, ditambah dengan ujian saringan enema barium adalah disyorkan setiap 3 hingga 5 tahun. Sigmoidoskopi fleksibel ialah suatu pemeriksaan rektum dan usus yang lebih rendah (60 cm atau kira-kira dua kaki dari luar) menggunakan tiub melihat (versi pendek ususoskopi). Kajian terbaru menunjukkan bahawa penggunaan saringan sigmoidoskopi fleksibel boleh mengurangkan kadar kematian akibat kanser usus. Ini adalah hasil daripada pengesanan polip atau kanser awal orang yang tidak mempunyai gejala.

Jika polip atau kanser ditemui, ususoskopi lengkap adalah disyorkan. Majoriti polip usus boleh dibuang sepenuhnya pada masa ususoskopi tanpa pembedahan. Saranan sekarang adalah bahawa saringan colonoscopies bukannya saringan sigmoidoscopies fleksibel perlu dilakukan untuk individu yang sihat bermula pada umur 50 hingga 55. Ususoskopi menggunakan yang lama (120-150 cm) tiub fleksibel yang boleh memeriksa panjang keseluruhan usus.

Melalui tiub ini doktor boleh melihat dan mengambil gambar keseluruhan usus, dan juga boleh mengambil biopsi jisim usus dan mengeluarkan polip. Pesakit yang mempunyai risiko yang tinggi mendapat kanser usus boleh menjalani saringan colonoscopies bermula pada usia yang lebih daripada 50. Sebagai contoh, pesakit yang mempunyai sejarah keluarga yang menghidap kanser usus adalah dicadangkan memulakan penyaringan colonoscopies pada usia 10 tahun sebelum kanser usus paling awal didiagnosis pada pertama -degree saudara atau 5 tahun lebih awal daripada polip usus pra-kanser yang paling awal ditemui dalam darjah pertama relatif.

9. APAKAH RAWATAN DAN IKHTIAR BAGI MERAWAT KANSER USUS?

Pembedahan adalah rawatan awal yang paling biasa bagi kanser usus. Semasa pembedahan, tumor, margin yang kecil usus yang sihat di sekitarnya, dan nodus limfa bersebelahan dikeluarkan. Pakar bedah kemudian disambung semula seksyen yang sihat usus. Pada pesakit dengan kanser rektum, rektum kadang-kadang dikeluarkan secara kekal jika kanser yang timbul terlalu rendah dalam rektum.

Pakar bedah kemudian mewujudkan pembukaan (kolostomi) pada dinding abdomen yang mana sisa pepejal daripada usus dikumuhkan. Jururawat yang dilatih khas (terapi enterostomal) boleh membantu pesakit menyesuaikan diri dengan colostomies, dan kebanyakan pesakit dengan colostomies kembali kepada gaya hidup yang normal. Apabila kanser usus didiagnosis, ujian tambahan dilakukan untuk menentukan tahap penyakit. Proses ini dipanggil pementasan. Staging menentukan tahap kanser usus telah terbentuk.

Peringkat I, kanser melibatkan hanya lapisan paling dalam usus atau rektum. Kemungkinan untuk sembuh adalah lebih daripada 90% (prognosis cemerlang).

Peringkat II kanser mempamerkan pertumbuhan dan lanjutan daripada tumor yang lebih besar melalui dinding usus atau rektum ke dalam struktur bersebelahan.

Peringkat III kanser usus yang nyata penyebaran kanser ke nodus limfa setempat.

Peringkat IV telah metastasis ke organ atau nodus limfa yang jauh jauh dari tumor asal. Dengan setiap peringkat berikutnya kanser usus besar, risiko untuk kanser berulang dan kematian akibat penyebaran kanser (metastasis) meningkat. Seperti yang dinyatakan, kanser awal mempunyai risiko yang lebih rendah daripada berulang dan kematian. Pada masa seseorang individu mempunyai kanser usus peringkat IV, prognosis adalah sedikit. Namun begitu, di peringkat IV kanser usus (bergantung di mana kanser telah merebak) peluang untuk mengubati wujud. Untuk kanser usus awal, rawatan yang disyorkan adalah pembedahan.

Bagi kebanyakan orang yang menghidap kanser awal peringkat usus (peringkat I dan paling peringkat II), pembedahan sahaja hanya rawatan yang diperlukan. Walau bagaimanapun, apabila kanser usus telah merebak ke nodus limfa setempat (Peringkat III), risiko kanser kembali kekal tinggi walaupun semua bukti yang boleh dilihat dengan kanser telah dikeluarkan oleh pakar bedah. Ini adalah kerana kemungkinan peningkatan sel-sel kanser kecil mungkin telah melarikan diri sebelum pembedahan dan terlalu kecil untuk mengesan pada masa itu melalui ujian darah, imbasan atau mengarahkan pemeriksaan.

Kehadiran mereka disimpulkan daripada risiko tinggi berulangnya kanser usus besar pada masa akan datang (berulang). Doktor kanser perubatan (pakar onkologi perubatan) mengesyorkan rawatan tambahan dengan kemoterapi dalam tetapan ini untuk mengurangkan risiko pulangan barah. Dadah yang digunakan untuk kemoterapi memasuki aliran darah dan menyerang sel-sel kanser usus besar yang ditumpahkan ke dalam darah atau sistem limfa sebelum operasi, cuba untuk membunuh mereka sebelum mereka membentuk di organ-organ lain.

Strategi ini, yang dipanggil kemoterapi yang membantu, telah terbukti untuk mengurangkan risiko kanser berulang dan disyorkan untuk semua pesakit dengan peringkat III kanser usus yang cukup sihat untuk mengambil ujian itu, dan juga untuk yang lebih tinggi peringkat risiko II pesakit sekali-sekala yang tumor boleh telah didapati telah dihalang atau berlubang dinding usus sebelum pembedahan. Terdapat beberapa pilihan yang berbeza untuk kemoterapi yang membantu untuk rawatan kanser usus besar.

Rawatan melibatkan kombinasi ubat-ubatan kemoterapi diberikan secara lisan atau ke dalam urat. Rawatan biasanya diberikan untuk sejumlah 6 bulan. Adalah penting untuk berjumpa dengan pakar onkologi yang boleh menerangkan pilihan kemoterapi yang membantu dan juga kesan sampingan untuk menonton keluar untuk supaya pilihan yang tepat boleh dibuat untuk pesakit sebagai seorang individu. Kemoterapi biasanya diberikan dalam pejabat doktor, di hospital sebagai pesakit luar, atau di rumah.

Kemoterapi biasanya diberikan dalam kitaran rawatan diikuti dengan tempoh pemulihan tanpa rawatan. Kesan-kesan sampingan kemoterapi berbeza untuk setiap individu dan juga bergantung kepada ejen diberikan. Ejen kemoterapi moden biasanya diterima baik, dan kesan sampingan bagi kebanyakan orang boleh diurus. Secara umum, ubat-ubatan anti-kanser yang memusnahkan sel-sel yang berkembang pesat dan membahagi. Oleh itu, sel-sel normal darah merah, platelet dan sel-sel darah putih yang juga berkembang pesat boleh dipengaruhi oleh kemoterapi. Akibatnya, kesan sampingan yang biasa termasuk anemia, kehilangan tenaga, dan rintangan yang rendah terhadap jangkitan.

Sel-sel dalam akar rambut dan usus juga membahagi dengan cepat. Oleh itu, kemoterapi boleh menyebabkan keguguran rambut, sakit mulut, mual, muntah, dan cirit-birit, tetapi kesan-kesan ini adalah sementara. Rawatan kanser usus peringkat IV. Setelah kanser usus telah merebak jauh daripada laman tumor utama, ia dikenali sebagai 'penyakit peringkat IV. Deposit ini tumor jauh, susut daripada tumor utama, telah mengembara melalui darah atau sistem limfa, membentuk tumor baru dalam organ-organ lain.

Pada ketika itu, kanser usus tidak lagi menjadi masalah tempatan tetapi sebaliknya satu masalah sistemik dengan sel-sel kanser kedua-dua dilihat pada imbasan dan tidak dapat dikesan, tetapi mungkin hadir di tempat lain di seluruh badan. Hasilnya, dalam kebanyakan kes rawatan yang terbaik adalah kemoterapi, yang merupakan terapi sistemik. Kemoterapi kanser usus metastatik telah terbukti untuk memanjangkan hayat dan meningkatkan kualiti hidup. Jika diuruskan dengan baik, kesan-kesan sampingan kemoterapi biasanya jauh lebih rendah daripada kesan sampingan kanser yang tidak terkawal.

Kemoterapi sahaja tidak boleh menyembuhkan kanser usus metastatik, tetapi ia lebih daripada jangka hayat berganda dan boleh membenarkan kualiti hidup yang baik pada masa rawatan. Pilihan kemoterapi untuk rawatan kanser usus berbeza-beza mengikut isu-isu kesihatan lain individu. Bagi individu lebih cergas, gabungan beberapa ubat kemoterapi biasanya dicadangkan manakala bagi orang sakit, rawatan mudah mungkin yang terbaik.

Gabungan pelbagai ubat yang berbeza menggabungkan ejen dengan aktiviti yang terbukti dalam kanser usus seperti oxaliplatin, 5-FU, irinotecan, cetuximab, panitumumab dan bevacizumab. Rejimen sering mempunyai akronim untuk memudahkan tatanama mereka (FOLFOX, FOLFIRI, FLOX). Oxaliplatin, ubat-ubatan kemoterapi irinotecan, dan 5-FU, serta Capecitabine, dan lebih baru-baru ini, gabungan trifluridine plus Tipiracil, serta mitomycin C adalah diluluskan oleh FDA direka untuk menghalang pembahagian sel bukan selektif dan biasanya mempunyai kesan sampingan yang lebih besar.

Bevacizumab, cetuximab dan panitumumab dan regorafenib rawatan yang lebih baru yang mensasarkan aspek-aspek tertentu sel kanser yang mungkin lebih penting untuk tumor daripada tisu sekitarnya, yang menawarkan rawatan berpotensi berkesan dengan kesan sampingan yang kurang daripada kemoterapi tradisional. Ejen-ejen chemotherapeutic baru yang paling sering digabungkan dengan kemoterapi standard untuk meningkatkan keberkesanannya.

Jika rawatan pertama tidak berkesan, kedua dan pilihan ketiga dalam talian boleh didapati yang boleh memberi manfaat kepada orang yang hidup dengan kanser usus. Terapi radiasi dalam rawatan utama kanser usus telah terhad kepada merawat kanser rektum. Seperti yang dinyatakan sebelum ini, manakala bahagian usus bergerak bebas di dalam rongga abdomen, rektum adalah tetap di tempat di dalam pelvis. Ia adalah dalam hubungan intim kepada banyak struktur lain dan pelvis adalah ruang yang lebih terhad. Untuk sebab-sebab ini, ketumbuhan dalam rektum sering lebih sukar untuk membuang pembedahan kerana ruang adalah lebih kecil dan struktur lain boleh terlibat dengan kanser.

Akibatnya, untuk semua tetapi kanser rektum awal, menjalani kemoterapi dan rawatan radiasi (rawatan tempatan untuk kawasan tertentu) disyorkan untuk mencuba dan mengecilkan kanser, membolehkan mudah dialihkan dan menurunkan risiko kanser kembali dalam kawasan. Terapi sinaran biasanya diberikan di bawah bimbingan seorang pakar radiasi dipanggil pakar onkologi radiasi. Pada mulanya, individu menjalani sesi perancangan, lawatan rumit kerana doktor dan juruteknik menentukan dengan tepat di mana untuk memberi sinaran dan yang struktur untuk mengelakkan.

Sebaik sahaja pelan itu dirasmikan, rawatan radiasi untuk kanser rektum biasanya (di Amerika Syarikat) disampaikan dalam rawatan harian dipanggil "pecahan" ditadbir Isnin hingga Jumaat selama kira-kira 5 hingga 6 minggu. Masa rawatan adalah pendek tetapi memerlukan banyak lawatan. Kemoterapi biasanya ditadbir setiap hari sementara radiasi itu diserahkan. Kemoterapi standard 5-FU melalui suntikan ke dalam vena atau sebagai infusi perlahan atau Capecitabine, dan bentuk lisan 5-FU diambil dua kali sehari pada hari-hari radiasi.

Kesan-kesan sampingan rawatan radiasi termasuk keletihan, kehilangan rambut pelvis sementara atau kekal, dan kerengsaan kulit di kawasan yang dirawat. Terapi sinaran kadang-kadang akan digunakan sebagai rawatan paliatif bagi mengurangkan kesakitan dari usus berulang atau metastatik atau kanser rektum.

10. APAKAH RAWATAN SUSULAN BAGI KANSER USUS?

Susulan peperiksaan adalah penting bagi orang-orang dengan kanser usus. Kanser ini boleh datang kembali berhampiran tapak asal, walaupun ini adalah luar biasa. Jika kanser itu kembali, ia biasanya berbuat demikian di lokasi yang jauh seperti nodus limfa, hati atau paru-paru. Individu yang didiagnosis dengan kanser usus kekal pada risiko kanser mereka kembali sehingga 10 tahun selepas diagnosis asal mereka dan rawatan, walaupun risiko ulangan adalah lebih tinggi dalam beberapa tahun pertama.

Doktor di Amerika Syarikat mengikuti pesakit dengan pemeriksaan fizikal dan ujian darah termasuk CEA (jika ia telah dinaikkan sebelum pembedahan) penanda tumor setiap 3 bulan bagi 2 tahun pertama dan kemudian dengan mengurangkan kekerapan selepas itu. Pesakit juga diikuti dengan colonoscopies (bermula 1 tahun selepas diagnosis mereka) dan dengan imbasan CT (biasanya dilakukan sekurang-kurangnya sekali setiap tahun untuk 2-5 tahun pertama). Jika berulang diperhatikan sama ada di dalam atau dengan penyebaran metastatik, individu masih boleh dirawat dengan niat untuk mengubati.

Sebagai contoh, jika tumor baru telah berlaku semula di dalam hati, individu boleh dirawat dengan gabungan kemoterapi dan pembedahan (atau teknik radiasi canggih) dengan harapan untuk membasmi kanser sepenuhnya. Penilaian di hospital kecemerlangan yang pakar dalam pembedahan hati boleh membantu membimbing kerana ini keputusan rawatan rumit dan meningkatkan peluang untuk sembuh walaupun dalam penetapan penyakit metastatik. Selain memeriksa pengulangan kanser, pesakit yang mempunyai kanser usus mungkin mempunyai peningkatan risiko kanser prostat, payudara, dan ovari. Oleh itu, pemeriksaan susulan harus merangkumi kawasan-kawasan ini juga.

11. APA YANG BERLAKU PADA MASA HADAPAN UNTUK PESAKIT DENGAN KANSER USUS?

Kanser usus biasanya kanser lambat berkembang yang mengambil masa untuk berkembang. Pemeriksaan dapat mengurangkan kemungkinan kematian dikaitkan dengan penyakit ini. Sama ada dengan kolonoskopi maya atau teknik pemeriksaan yang lebih baru, masa depan mesti memberi tumpuan pertama dan utama pada yang lebih baik, program pemeriksaan lebih menyeluruh yang mencari polip dan kanser awal sebelum kanser menjadi mengancam nyawa.

Orang ramai juga perlu dididik mengenai nilai program saringan. Bagi mereka yang hidup dengan kanser, kajian sedang giat dijalankan untuk lebih memahami biologi kanser dan genetik supaya pendekatan tertentu boleh dibangunkan untuk menyerang jenis tertentu kanser dan yang lebih penting, kanser individu tertentu. Setiap orang yang hidup dengan kanser mempunyai penyakit yang berkaitan dengan biologi yang unik dan kod genetik dan rahsia untuk rawatan yang lebih baik melibatkan membuka kod itu. Kanser adalah sangat kompleks dan saintis hanya mula membongkar rahsia-rahsianya.

Kemajuan adalah perlahan bagi mereka melawan penyakit ini. Dengan setiap tahun yang berlalu, bagaimanapun, peningkatan pemahaman bertambah. Jika anda atau ahli keluarga anda hidup dengan kanser usus, bercakap dengan doktor anda tentang cara-cara anda boleh mengambil bahagian dalam penyelidikan melalui ujian klinikal untuk membantu menambah ilmu pengetahuan dan terapi untuk penyakit yang sukar ini. Sila rujuk doktor anda untuk maklumat tepat.

QURAN 2:94

"Katakanlah (wahai Muhammad kepada kaum Yahudi): "Kalau syurga negeri akhirat itu telah menjadi hak istimewa untuk kamu pada sisi hukum Allah, tidak boleh dicampuri oleh orang-orang lain (seperti yang kamu dakwakan itu), maka cita-citakanlah mati (supaya kamu dimatikan sekarang juga), jika betul kamu orang-orang yang benar"

"Say, [O Muhammad], "If the home of the Hereafter with Allah is for you alone and not the [other] people, then wish for death, if you should be truthful."

KEFAHAMAN AZA

"Agama Yahudi tidak boleh dianuti jika individu tidak dilahirkan dari kaum Yahudi. Allah meminta Nabi Muhammad S.A.W untuk memberitahu kaum Yahudi itu untuk membuktikan kebenaran dengan meminta agar mereka dimatikan sekarang untuk mereka ditempatkan di syurga seperti yang dikatakan oleh kaum Yahudi itu. Logiknya di sini, mana mungkin agama hanya untuk mereka yang dilahirkan dari kaum Yahudi sahaja. Ironinya Allah kurniakan kebijaksanaan kepada kaum Yahudi yang jelas menafikan Allah agar mereka semakin jauh dari Allah dengan kebijaksanaan yang dikurniakan kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Bijaksana. Jika benar kematian pasti membawa kaum Yahudi itu ke syurga, bukankah lebih baik mati dari hidup? Berbanding Islam yang melarang umatnya untuk membunuh diri. Allah juga telah menyatakan bahawa setiap individu itu dilahirkan sebagai Islam walaupun ibu dan bapa mereka bukan beragama Islam. Adalah menjadi tanggungjawab individu itu sendiri untuk mencari kebenaran kerana Allah telah sediakan petunjuk yang jelas iaitu Al-Quran"

LABEL


SETERUSNYA

Ujian darah

SEBELUMNYA


Artikal ini AZA update pada : 29 Aug 2017

Popular posts from this blog

Tawaran upgrade Unifi speed

Bagaimana untuk reset password maybank2u anda?

Cara guna Maybank E-Wallet (MAE)

Bangsa lebih penting - Artikal 1

Penipu!

SELAMAT DATANG KE BLOG AZA

Google Blog AZA dengan taip "blog aza"

TELEGRAM MESSENGER

Kalau korang dapat apa-apa yang menarik di group korang, sila share ke telegram berikut.

Untuk apa-apa info umum di info umum

Untuk berkaitan Islam di share islam

Untuk berkaitan covid-19 di covid-19

Untuk berkaitan Blog AZA di Komuniti Blog AZA

CONTACT

Yang nak contact saya kat sini. Yang nak isi borang kat sini.


CARI ARTIKAL DI BLOG AZA

Taipkan apa-apa carian artikal berkaitan yang anda mahukan di Blog AZA yang terletak di penjuru atas sebelah kanan skrin yang berbentuk simbol kanta pembesar

SHARE

Cara untuk share mana-mana artikal dari Blog AZA, tap pada ikon share yang terletak pada sebelah kanan tajuk artikal ATAU pada sebelah kiri label di akhir setiap artikal

COVID-19

Korang boleh baca fakta sebenar mengenai covid-19 di GLOBAL REPORT 2019-nCOV novel coronavirus kerana tak boleh percaya jika sekadar teori / pendapat / asumsi / imaginasi.

APA MAKSUD FAKTA?

Fakta adalah korang tahu sesuatu terbukti benar makanya itu fakta korang. Korang ada fakta seperti gambar/video dan sebagainya. Jika fakta itu bukan milik korang ianya masih belum fakta, belum tentu kebenarannya kerana mungkin sahaja ianya tidak benar kerana pelbagai sebab seperti gambar/video di edit, data yang dimanipulasi seperti data di edit, data tidak real time makanya real time saat itu sebenarnya beda kerana data yang diberikan tidak tepat seperti jauh lebih lambat/cepat dan sebagainya. Ada fakta yang mempunyai expired date seperti hanya betul ketika tarikh itu sahaja. Contoh ada kajian selepas itu membuktikan ianya salah. Ada fakta yang sampai bila-bila betul. Contoh anda dilahirkan pada tarikh bla bla. Sampai bila-bila pun betul. Gitu.

Subscribe Blog AZA by enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Senarai Penuh Label di Blog AZA

Show more

Senarai Penuh Artikal di Blog AZA

Show more