Bagaimana mendapatkan permintaan terhadap produk atau perkhidmatan yang dihasilkan?

AZA - Artikal 106

HARGA

Menawarkan harga yang berpatutan. Lebih mahal hanya boleh ditetapkan jika disebabkan ciri-ciri tambahan yang tiada terdapat pada pesaing.

R&D

Sesuatu jenama yang mempunyai R&D akan menambah baik ciri-ciri produk seperti kualiti, keselamatan, design dan sebagainya. Kesilapan dari peringkat R&D akan menyebabkan harga akhir produk dan perkhidmatan yang dijual kepada pengguna menjadi lebih mahal kerana gagal menghasilkan produk dan perkhidmatan yang sepatutnya boleh lebih murah.

Malah sebelum produk dan perkhidmatan tersebut dijual, kos bagi menampung kesilapan dari peringkat R&D akan terkesan kepada jaringan pengeluaran dan penjualan. Keperluan untuk memenuhi ciri-ciri yang telah ditetapkan pada peringkat R&D akan memberikan kesan terhadap tahap kesukaran yang dialami oleh peringkat pengeluaran dan penjualan.

Apa yang paling tidak diingini oleh busines adalah, masalah produk dan perkhidmatan hanya dapat dikesan setelah lama produk dan perkhidmatan tersebut berada di pasaran dan ini memberi kerugian yang sangat besar kerana produk dan perkhidmatan terpaksa ditarik balik dari pasaran, memenuhi tuntutan pengguna, mencari jalan penyelesaian terhadap masalah yang dihadapi, mengubah semula proses pengeluaran dan penjualan agar masalah yang sama tidak berulang dan impak paling besar ialah hilang kepercayaan pengguna sedang imej jenama tercalar.

JAMINAN DAN SOKONGAN

Jenama yang mampu menawarkan jangka paling panjang untuk jaminan dan sokongan terhadap produk dan perkhidmatan yang dibeli oleh pengguna mereka adalah jelas menggambarkan tahap pencapaian produk dan perkhidmatan yang mereka berjaya hasilkan. Jarang sekali kita dapat lihat produk dan perkhidmatan yang mampu menawarkan jaminan dan sokongan untuk seumur hidup.

PRIVACY

Produk dan perkhidmatan yang melibatkan privasi pengguna adalah perkara sensitive yang akan memberi impak kepada kepercayaan pengguna. Privacy mestilah kekal privacy dan tidak boleh membiarkan ruang wujud untuk boleh diceroboh. Apa yang telah dibongkarkan oleh snowden jelas menggambarkan tidak boleh mengharapkan pengguna menjaga privacy produk dan perkhidmatan yang mereka gunakan sebaliknya business yang mesti menyediakan produk dan perkhidmatan yang mereka jual adalah 100% menjaga privacy pengguna dan mereka sendiri atau apa jua tidak mempunyai cara untuk menceroboh privacy pengguna.

Jelas, setiap individu dalam business, organisasi, komuniti, kerajaan dan sebagainya adalah penting kerana kegagalan untuk memenuhi peranan masing-masing akan memberi impak kepada peranan yang gagal dipenuhi. Procedure, policy dan undang-undang pula bagi memastikan tiada mana-mana individu di mana-mana peringkat menyebabkan kerja atau tindakan mereka memberi impak buruk kepada business, pengguna, alam sekitar dan segala yang berkaitan.

Ciri-ciri yang terdapat pada individu dibentuk sedari awal. Islam sangat jelas memberi panduan dan larangan perlu melalui Quran samada melibatkan kecil atau besar perkara dengan kelonggaran dan batas mengikut ketetapan. Lantas dimana jua individu berada di seluruh dunia, mendapat kesinambungan kerana merujuk kepada satu sumber.

Mengikuti Quran pasti akan mendapat kesinambunagan. Tidak mengikut Quran pasti akan berdepan dengan pelbagai impak buruk. Ianya telah terbukti setelah dikaji oleh pelbagai individu bijak pandai terdahulu.

Individu bebas melakukan apa sahaja pembaharuan asalkan tidak bercanggah dari Quran. Pembaharuan yang mengikut panduan dan larangan Quran dapat menjaga kesinambungan tanpa siapa jua perlu menjaga kerana panduan dan larangan Quran sudah cukup tanpa perlu ditambah atau dikurangkan.

Sejak dari dahulu, kandungan Quran kekal sama. Tiada pertambahan atau pengurangan. Apakah individu 100% mengikut panduan dan larangan Quran setiap masa?

Quran 2:106

"Apa sahaja ayat keterangan yang Kami mansukhkan (batalkan), atau yang Kami tinggalkan (atau tangguhkan), Kami datangkan ganti yang lebih baik daripadanya, atau yang sebanding dengannya. Tidakkah engkau mengetahui bahawasanya Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu?"

"We do not abrogate a verse or cause it to be forgotten except that We bring forth [one] better than it or similar to it. Do you not know that Allah is over all things competent?"

Kefahaman AZA

"000"

LABEL

000 + Total + 000

SETERUSNYA

Bagaimana nak edit isi kandungan email yang diterima mahupun excel file attachment

SEBELUMNYA

Business dan Islam

Popular posts from this blog

Sayang

Indonesia menjadi anggota ke-10 BRICS

Senarai lengkap Add Favourite Payee maybank2u

Bagaimana untuk reset password maybank2u anda?

WhatsApp dan Telegram Messenger

Perlu ke ambil vaksin covid?

SELAMAT DATANG KE BLOG AZA

Google Blog AZA dengan taip "blog aza" tapi susah nak jumpa kan? Bookmark aja kat handphone atau browser anda. Senang nanti nak cari lagi

CONTACT

Yang nak contact saya sila isi borang kat sini.


CARI ARTIKAL DI BLOG AZA

Taipkan apa-apa carian artikal berkaitan yang anda mahukan di Blog AZA yang terletak di penjuru atas sebelah kanan skrin yang berbentuk simbol kanta pembesar

SHARE

Cara untuk share mana-mana artikal dari Blog AZA, tap pada ikon share yang terletak pada sebelah kanan tajuk artikal ATAU pada sebelah kiri label di akhir setiap artikal

APA MAKSUD FAKTA?

Fakta adalah korang tahu sesuatu terbukti benar makanya itu fakta korang. Korang ada fakta seperti gambar/video dan sebagainya. Jika fakta itu bukan milik korang ianya masih belum fakta, belum tentu kebenarannya kerana mungkin sahaja ianya tidak benar kerana pelbagai sebab seperti gambar/video di edit, data yang dimanipulasi seperti data di edit, data tidak real time makanya real time saat itu sebenarnya beda kerana data yang diberikan tidak tepat seperti jauh lebih lambat/cepat dan sebagainya. Ada fakta yang mempunyai expired date seperti hanya betul ketika tarikh itu sahaja. Contoh ada kajian selepas itu membuktikan ianya salah. Ada fakta yang sampai bila-bila betul. Contoh anda dilahirkan pada tarikh bla bla. Sampai bila-bila pun betul. Gitu.

Subscribe Blog AZA by enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Senarai Penuh Label di Blog AZA

Show more

Senarai Penuh Artikal di Blog AZA

Show more