100%

AZRIZAINALABIDIN
Artikal 78 - Panjang 4521
Sehingga kini, telah banyak yang aku lalui. Seiring itu juga banyak telah yang aku rasai samada aku sendiri memilih untuk merasainya atau ter pilih untuk merasai. Tentu sahaja dapat merasai sesuatu yang di idamkan membuatkan aku berasa gembira dan sesekali berlaku sesuatu yang tidak disukai, paling tidak diingini, cuba dijauhi, namun aku terpaksa redah juga.

Walaupun telah banyak yang aku rasai, namun ada sahaja perkara lain yang ingin aku cuba rasai. Bila aku sendiri memilih untuk cuba merasai, terus sahaja aku terdorong untuk mendapatkannya. Ada ketikanya aku beriya-iya benar ingin merasai. Ada ketikanya sekadar aku tahu ia antara perkara yang ingin aku rasai. Tanpa tindakan menjurus tercapainya impian.

Pernah juga, aku tinggalkan sahaja hasrat untuk merasai sesuatu, bila aku telah berputus asa untuk mendapatkannya. Mengapa aku kejar untuk merasai nya namun akhirnya boleh pula aku tinggalkannya? Tak ingin aku kejar kalau aku tahu begitu akhirnya. Bagaimana akan aku hadapi hari akan datang? Adakah cara untuk aku tahu apa yang tak perlu aku kejar agar aku dapat apa sahaja yang aku kejar?

Akal aku bertanya pula bagaimana rasanya mati? Aku tak mahu merasainya tapi aku tahu aku pasti 100% akan merasai. Ianya bukan rasa yang boleh ku ulang-ulang untuk ku rasa. Malah ianya aku dapat tanpa aku tahu bila? Di mana? Bagaimana?

Bila? Tiba-tiba sahaja soalan biasa ini menjadi begitu misteri. Logik akal tentu sahaja menganggarkan sekitar lewat usia adalah jawapan untuk bila. Namun kemalangan dan perkara yang tak terduga, sering sahaja aku saksikannya sendiri membuatkan aku sedar ianya mungkin sahaja akan aku rasai lebih awal dari itu.

Tak pasti? Mengapa persoalan ini sering sahaja aku hadapi hari demi hari, samada melibatkan sekecil-kecil perkara sehinggalah sebesar-besar perkara? Bukankah "tak tahu" itu lebih jelas dari "tak pasti"? 100% tak tahu. Aku tak pasti dia tahu ke tidak? Aku tak tahu dia tahu ke tidak? Tak pasti lebih menjurus kepada jaminan. Yang bakal menentukan mana lebih berat. Memberikan gambaran kedudukan mana yang lebih berat ketika "tak pasti" itu digunakan. "Tak pasti" sering salah digunakan sedangkan "tak tahu" adalah lebih tepat untuk banyak keadaan. Hanya gunakan "tak pasti" bila diri sendiri ada sesuatu yang menyokong untuk sesuai menggunakan "tak pasti". Jelas?

Bila aku nak pergi ke tempat yang tak pernah aku pergi, papan tanda membantu aku untuk sampai ke tempat yang aku nak tuju. Bila aku tak pasti tentang perkara yang sering sahaja aku hadapi hari demi hari, samada melibatkan sekecil-kecil perkara sehinggalah sebesar-besar perkara, maka aku juga perlukan papan tanda. Perlukan tanda. Perlukan panduan agar aku sampai ke destinasi.

Quran dan Sunnah adalah panduan jelas yang mesti, bukan perlu, mesti dijadikan panduan oleh setiap individu. Rugi kalau tak jadikannya panduan kerana ianya pasti dari Allah. Rugi tak tahu apa yang terkandung dalam Quran dan Sunnah kerana ianya bukan dari karya manusia. Ianya pasti dari yang Allah yang menciptakan bumi yang terapung. Bayangkan betapa ruginya tak tahu apakah yang terkandung dalam Quran dan Sunnah? Ianya bukan sahaja panduan. Kebenaran isi kandungannya itulah papan tanda nak kenal Allah?

Ketahui isi kandungan Quran dan Sunnah, 100% pasti tiada mudarat untuk siapa sahaja yang mengikuti panduan dari isi kandungannya. Buktikan sendiri.

"Tiap-tiap yang bernyawa akan merasai mati, dan bahawasanya pada hari kiamat sahajalah akan disempurnakan balasan kamu. Ketika itu sesiapa yang dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke syurga maka sesungguhnya ia telah berjaya. Dan (ingatlah bahawa) kehidupan di dunia ini (meliputi segala kemewahannya dan pangkat kebesarannya) tidak lain hanyalah kesenangan bagi orang-orang yang terpedaya." Juz 3 Ayat 185.

Quran 2:78

"Dan di antara mereka pula ada orang-orang yang buta huruf, mereka tidak mengetahui akan isi Kitab Taurat selain dari penerangan-penerangan bohong (dari ketua-ketua mereka), dan mereka hanyalah berpegang kepada sangkaan-sangkaan sahaja."

"And among them are unlettered ones who do not know the Scripture except in wishful thinking, but they are only assuming."

Kefahaman AZA

"Impak kebohongan amat besar apatah bila yang mengikut kebohongan itu hanya mengikut tanpa berusaha mencari kebenaran"

LABEL


SETERUSNYA

Keutamaan

SEBELUMNYA

Popular posts from this blog

Tawaran upgrade Unifi speed

Bagaimana untuk reset password maybank2u anda?

Cara guna Maybank E-Wallet (MAE)

Bangsa lebih penting - Artikal 1

Penipu!

SELAMAT DATANG KE BLOG AZA

Google Blog AZA dengan taip "blog aza"

TELEGRAM MESSENGER

Kalau korang dapat apa-apa yang menarik di group korang, sila share ke telegram berikut.

Untuk apa-apa info umum di info umum

Untuk berkaitan Islam di share islam

Untuk berkaitan covid-19 di covid-19

Untuk berkaitan Blog AZA di Komuniti Blog AZA

CONTACT

Yang nak contact saya kat sini. Yang nak isi borang kat sini.


CARI ARTIKAL DI BLOG AZA

Taipkan apa-apa carian artikal berkaitan yang anda mahukan di Blog AZA yang terletak di penjuru atas sebelah kanan skrin yang berbentuk simbol kanta pembesar

SHARE

Cara untuk share mana-mana artikal dari Blog AZA, tap pada ikon share yang terletak pada sebelah kanan tajuk artikal ATAU pada sebelah kiri label di akhir setiap artikal

COVID-19

Korang boleh baca fakta sebenar mengenai covid-19 di GLOBAL REPORT 2019-nCOV novel coronavirus kerana tak boleh percaya jika sekadar teori / pendapat / asumsi / imaginasi.

APA MAKSUD FAKTA?

Fakta adalah korang tahu sesuatu terbukti benar makanya itu fakta korang. Korang ada fakta seperti gambar/video dan sebagainya. Jika fakta itu bukan milik korang ianya masih belum fakta, belum tentu kebenarannya kerana mungkin sahaja ianya tidak benar kerana pelbagai sebab seperti gambar/video di edit, data yang dimanipulasi seperti data di edit, data tidak real time makanya real time saat itu sebenarnya beda kerana data yang diberikan tidak tepat seperti jauh lebih lambat/cepat dan sebagainya. Ada fakta yang mempunyai expired date seperti hanya betul ketika tarikh itu sahaja. Contoh ada kajian selepas itu membuktikan ianya salah. Ada fakta yang sampai bila-bila betul. Contoh anda dilahirkan pada tarikh bla bla. Sampai bila-bila pun betul. Gitu.

Subscribe Blog AZA by enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Senarai Penuh Label di Blog AZA

Show more

Senarai Penuh Artikal di Blog AZA

Show more