Lama tak nampak?

AZRIZAINALABIDIN
Artikal 57 - Panjang 2331
Selepas habis belajar masing-masing mencari kerja.

Bila dah lama bekerja majikan pula yang tentukan samada anda perlu terus bekerja atau tidak. Kerja yang anda lakukan didapati merugikan kerana gaji anda besar sedangkan kerja tersebut boleh dilakukan oleh pekerja baru yang gaji mereka jauh lebih rendah. Itu belum diambil kira biaya perubatan anda yang merugikan maka pekerja lebih muda jauh lebih banyak tenaga dan lebih sihat jarang sakit-sakit lebih menguntungkan.

Jika anda bersedia hilang kerja tentu saja ianya tak menjadi masalah. Tetapi jika tidak bersedia macam mana? Dah banyak simpanan?

Terdapat juga keadaan anda mahu berhenti kerja, tetapi ditolak oleh majikan anda. Nak berhenti kerja bukanlah satu keputusan mudah. Tapi bila ditolak tentunya ianya memberi impak yang besar juga kepada anda.

Ramai pekerja rasa diri mereka tidak dihargai bukan disebabkan oleh jenama tetapi disebabkan individu yang berada pada jenama yang sama. Procedure dan policy sudah jelas perlu dikuti semua. Maka apa yang tiada pada procedure dan polisi juga membuka ruang wujudnya individu yang menyebabkan individu yang nak bekerja terkesan dengan diri mereka. Terlalu banyak procedure dan policy pula, akan menyebabkan individu berasa terkongkong dan mahukan kebebasan.

Setiap jenama pasti mengharapkan individu tidak berputus asa dengan pelbagai ujian. Namun hanya individu yang lebih tahu. Rakan sekerja hanya tahu bila dah terlambat ketika dah lama tak nampak datang bekerja.

QURAN 2:57

"Dan Kami telah menaungi kamu dengan awan (dari panas matahari di padang pasir) dan Kami turunkan kepada kamu "Mann" dan "Salwa", (serta Kami berfirman): "Makanlah dari makanan-makanan yang baik yang Kami telah kurniakan kepada kamu". Dan tidaklah mereka menganiaya Kami (sebab mereka kufurkan nikmat itu), tetapi sebenarnya mereka adalah menganiaya diri sendiri."

"And We shaded you with clouds and sent down to you manna and quails, [saying], "Eat from the good things with which We have provided you." And they wronged Us not - but they were [only] wronging themselves."

KEFAHAMAN AZA

"Bila nikmat yang kita perolehi pun tidak menimbulkan rasa syukur jelas kita menganiaya diri sendiri."

LABEL


SETERUSNYA

Manufacturing

SEBELUMNYA

Popular posts from this blog

Tawaran upgrade Unifi speed

Bagaimana untuk reset password maybank2u anda?

Cara guna Maybank E-Wallet (MAE)

Bangsa lebih penting - Artikal 1

Penipu!

SELAMAT DATANG KE BLOG AZA

Google Blog AZA dengan taip "blog aza"

TELEGRAM MESSENGER

Kalau korang dapat apa-apa yang menarik di group korang, sila share ke telegram berikut.

Untuk apa-apa info umum di info umum

Untuk berkaitan Islam di share islam

Untuk berkaitan covid-19 di covid-19

Untuk berkaitan Blog AZA di Komuniti Blog AZA

CONTACT

Yang nak contact saya kat sini. Yang nak isi borang kat sini.


CARI ARTIKAL DI BLOG AZA

Taipkan apa-apa carian artikal berkaitan yang anda mahukan di Blog AZA yang terletak di penjuru atas sebelah kanan skrin yang berbentuk simbol kanta pembesar

SHARE

Cara untuk share mana-mana artikal dari Blog AZA, tap pada ikon share yang terletak pada sebelah kanan tajuk artikal ATAU pada sebelah kiri label di akhir setiap artikal

COVID-19

Korang boleh baca fakta sebenar mengenai covid-19 di GLOBAL REPORT 2019-nCOV novel coronavirus kerana tak boleh percaya jika sekadar teori / pendapat / asumsi / imaginasi.

APA MAKSUD FAKTA?

Fakta adalah korang tahu sesuatu terbukti benar makanya itu fakta korang. Korang ada fakta seperti gambar/video dan sebagainya. Jika fakta itu bukan milik korang ianya masih belum fakta, belum tentu kebenarannya kerana mungkin sahaja ianya tidak benar kerana pelbagai sebab seperti gambar/video di edit, data yang dimanipulasi seperti data di edit, data tidak real time makanya real time saat itu sebenarnya beda kerana data yang diberikan tidak tepat seperti jauh lebih lambat/cepat dan sebagainya. Ada fakta yang mempunyai expired date seperti hanya betul ketika tarikh itu sahaja. Contoh ada kajian selepas itu membuktikan ianya salah. Ada fakta yang sampai bila-bila betul. Contoh anda dilahirkan pada tarikh bla bla. Sampai bila-bila pun betul. Gitu.

Subscribe Blog AZA by enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Senarai Penuh Label di Blog AZA

Show more

Senarai Penuh Artikal di Blog AZA

Show more