Public boleh lihat paparan penuh article di Google plus walaupun menggunakan browser pada mobile phone

AZRIZAINALABIDIN
Artikal 17 - Panjang 4289
Boleh rupanya untuk public lihat paparan penuh article menggunakan browser pada mobile phone.

Tapi kena tap pada paparan "bila" article tersebut di publish. Ianya terletak di penjuru kanan setiap article di Google plus.

Paling mudah "swipe" ke kiri pada article tersebut maka paparan penuh article dipaparkan sekelip mata. Fungsi "translate" juga hanya berfungsi pada paparan penuh article. Masalah sebegini tentulah tidak dialami jika mempunyai "Google Plus Apps". Tapi AZA mahukan article yang telah AZA publish juga dapat dibaca oleh pengguna internet yang menggunakan browser di mobile phone mereka.

Note! Fungsi tersebut hanya untuk article yang di publish di Google plus sahaja. Untuk article yang di publish di Blooger tapi link ke google plus, maka anda perlu tap pada link tersebut. Ini bermakna dua teknik di atas anda tidak boleh gunakan untuk article yang tidak di publish melalui Google plus. Sebagai contoh article ini di publish di Blogger. Hanya link sahaja di hantar ke Google Plus. Jelas tap pada link adalah teknik ke-tiga untuk anda lihat paparan penuh apa-apa article di Google Plus.

Tips! Bila paparan penuh di buka, AZA dapati ianya adalah paparan maksima yang melindungi paparan "refresh" icon pada URL bar pada browser serta fungsi lain seperti Bookmark, multiple task dan lain-lain. Cara untuk mendapatkan paparan tersembunyi tersebut, AZA hanya perlu tap pada bahagian teratas skrin mobile phone yang menempatkan paparan cellular signal strength, masa, icon status bateri mobile phone dan lain-lain.

Cara ini sama fungsinya bila kita baca article yang panjang dan inginkan paparan tersebut "auto scroll up" tanpa menggunakan butang "scroll up" yang kadang kala tidak terdapat pada sesuatu page di internet.

Alhamdulillah. AZA boleh kembali aktif di Google plus. Jika Blogger dan Google plus tidak link antara satu sama lain, susah juga AZA nak manage bila berlaku perkara sebegini. Nak migrate article ke platform yang lain adalah antara pengalaman AZA yang amat memeritkan kerana sebelum ini AZA mula blogging di Blogger, kemudian guna WordPress, kemudian guna Joomla.

Platform social media pun AZA cuba pelbagai seperti Facebook, Tumblr, dan pelbagai lagi senarai panjang social media AZA dah cuba. AZA tidak suka punyai article yang sama pada pelbagai platform. Walaupun ramai yang menggunakan teknik tersebut untuk menarik trafik. Realitinya either link yang diberikan atau content yang sama memenuhi internet.

Oleh sebab itu, AZA hanya aktif pada Google plus sahaja tanpa auto send link ke pelbagai platform yang lain. Disebabkan AZA tak suka duplicate content memenuhi internet, AZA sanggup kehilangan page rank bila AZA delete article sewaktu migrate ke pelbagai platform yang telah AZA cuba.

Apa yang telah AZA lalui adalah pengalaman berharga yang tidak AZA rahsiakan untuk kebaikkan diri sendiri sahaja tapi AZA kongsikan kepada pengguna internet juga agar mereka tidak perlu melalui kesukaran dan kesilapan yang telah AZA lalui.

Mudahnya apa yang AZA nikmati menggunakan Google plus dapat AZA value kerana AZA pernah rasa kesukaran blogging sebelum ini. Bagi anda yang terus sahaja memilih untuk menggunakan Google plus sebagai platform blogging, AZA tumpang gembira.

Kini AZA boleh aktif semula di Google plus. Cukup satu tempat sahaja AZA aktif. Satu pun sudah terlalu banyak buat AZA. Harapan AZA, moga ini adalah post terakhir AZA di Blogger. Jumpa anda di Google plus selepas ini.

QURAN 2:17

"Perbandingan hal mereka (golongan yang munafik itu) samalah seperti orang yang menyalakan api; apabila api itu menerangi sekelilingnya, (tiba-tiba) Allah hilangkan cahaya (yang menerangi) mereka, dan dibiarkannya mereka dalam gelap-gelita, tidak dapat melihat (sesuatu pun)"

"Their example is that of one who kindled a fire, but when it illuminated what was around him, Allah took away their light and left them in darkness [so] they could not see"

KEFAHAMAN AZA

"Kita hendaklah berusaha agar tidak tergolong dari golongan munafik kerana Allah pasti gagalkan apa jua kejayaan yang dicapai oleh golongan munafik agar mereka terus berada dalam kegagalan"

LABEL


SETERUSNYA

Amal

SEBELUMNYA

Popular posts from this blog

Tawaran upgrade Unifi speed

Bagaimana untuk reset password maybank2u anda?

Cara guna Maybank E-Wallet (MAE)

Bangsa lebih penting - Artikal 1

Penipu!

SELAMAT DATANG KE BLOG AZA

Google Blog AZA dengan taip "blog aza"

TELEGRAM MESSENGER

Kalau korang dapat apa-apa yang menarik di group korang, sila share ke telegram berikut.

Untuk apa-apa info umum di info umum

Untuk berkaitan Islam di share islam

Untuk berkaitan covid-19 di covid-19

Untuk berkaitan Blog AZA di Komuniti Blog AZA

CONTACT

Yang nak contact saya kat sini. Yang nak isi borang kat sini.


CARI ARTIKAL DI BLOG AZA

Taipkan apa-apa carian artikal berkaitan yang anda mahukan di Blog AZA yang terletak di penjuru atas sebelah kanan skrin yang berbentuk simbol kanta pembesar

SHARE

Cara untuk share mana-mana artikal dari Blog AZA, tap pada ikon share yang terletak pada sebelah kanan tajuk artikal ATAU pada sebelah kiri label di akhir setiap artikal

COVID-19

Korang boleh baca fakta sebenar mengenai covid-19 di GLOBAL REPORT 2019-nCOV novel coronavirus kerana tak boleh percaya jika sekadar teori / pendapat / asumsi / imaginasi.

APA MAKSUD FAKTA?

Fakta adalah korang tahu sesuatu terbukti benar makanya itu fakta korang. Korang ada fakta seperti gambar/video dan sebagainya. Jika fakta itu bukan milik korang ianya masih belum fakta, belum tentu kebenarannya kerana mungkin sahaja ianya tidak benar kerana pelbagai sebab seperti gambar/video di edit, data yang dimanipulasi seperti data di edit, data tidak real time makanya real time saat itu sebenarnya beda kerana data yang diberikan tidak tepat seperti jauh lebih lambat/cepat dan sebagainya. Ada fakta yang mempunyai expired date seperti hanya betul ketika tarikh itu sahaja. Contoh ada kajian selepas itu membuktikan ianya salah. Ada fakta yang sampai bila-bila betul. Contoh anda dilahirkan pada tarikh bla bla. Sampai bila-bila pun betul. Gitu.

Subscribe Blog AZA by enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Senarai Penuh Label di Blog AZA

Show more

Senarai Penuh Artikal di Blog AZA

Show more