Encryption

AZRIZAINALABIDIN
Artikal 34 - Panjang 3802
WhatsApp antara pelbagai jenama apps yang menawarkan fungsi end-to-end encryption.

Encryption melindungi message yang dihantar agar tidak boleh dibaca selain dari penerima. Sehingga kini tiada cara yang dijumpai untuk mengetahui isi kandungan message yang mempunyai fungsi end-to-end encryption. Namun fungsi ini menjadi masalah kepada pihak berkuasa untuk perkara seperti berikut.

Siasatan

Tiada cara yang dapat dilakukan untuk mengetahui isi kandungan message apabila mereka ingin melakukaan siasatan. Maka timbullah gesaan untuk fungsi ini hanya boleh digunakan oleh pihak berkuasa sahaja.

Jenayah

Fungsi ini juga menjadi medium komunikasi penjenayah.

Public

Mari kita lihat pula dari sudut public yang dapat menggunakan fungsi end-to-end encryption ketika ini. Mengapa end-to-end perlu kepada public?

Security

Message yang mempunyai fungsi end-to-end encryption ini melindungi aktiviti online public seperti membeli secara online, urusan bank secara online, email, dan berkomunikasi secara online.

Komunikasi public secara online seperti chat tidak boleh diperlekehkan kerana public mempunyai ilmu berkaitan internet yang berbeza. Mereka termasuklah kanak-kanak, dewasa dan warga tua. Hanya dengan end-to-end encryption sahaja dapat memastikan mereka yang kurang ilmu berkaitan internet juga dapat dilindungi dan tiada yang terabai.

Jika hanya disebabkan segelintir penjenayah yang turut sama menggunakan fungsi dijadikan alasan untuk tidak memberikan privacy 100% kepada public adalah jelas keputusan kepimpinan yang hanya mengutamakan kuasa dan mengabaikan keselamatan public keseluruhannya.

Adakah kita dilarang untuk makan sebab penjenayah juga makan? Privacy adalah keperluan bukan pilihan. Berbanding senjata api yang jelas merbahaya. Ianya bukan keperluan public. Memang patut dilarang. Sama seperti nuclear. Sudah jelas memberi kesan bencana berpuluh tahun apabila sahaja ianya meletus. Jelas memang perlu dilarang.

Jauh sangat beza antara public dan pihak berkuasa. Siapa yang telah terbukti menceroboh privacy public seperti yang telah dilaporkan oleh snowden kalau bukan pihak yang mempunyai kuasa? Sehinggakan kamera mobile phone public dapat diaktifkan secara remote tanpa pengetahuan public dan ianya menjadi tontonan live mereka melihat aksi suami isteri di bilik tidur.

Jika cara untuk pihak ketiga membaca message yang mempunyai encryption ditemui akan datang, maka aktiviti online public seperti membeli secara online, urusan bank secara online, email, dan berkomunikasi secara online tidak lagi selamat dan terdedah kepada bijak pandai internet.

QURAN 2:34

"Dan (ingatlah) ketika kami berfirman kepada malaikat: "Tunduklah (beri hormat) kepada Nabi Adam". Lalu mereka sekaliannya tunduk memberi hormat melainkan Iblis; ia enggan dan takbur, dan menjadilah ia dari golongan yang kafir"

"And [mention] when We said to the angels, "Prostrate before Adam"; so they prostrated, except for Iblees. He refused and was arrogant and became of the disbelievers"

KEFAHAMAN AZA

"Iblis antara makluk ciptaan Allah yang mendapat firman dari Allah secara terus. Sungguhpun begitu kelebihan tersebut masih membuatkan iblis tergolong sebagai kafir kerana ingkar dengan firman Allah. Jangan sampai nikmat yang sedang kita miliki hari ini membuatkan kita ingkar dengan firman Allah walaupun firman yang kita terima tidak secara terus tapi sebaliknya melalui Al-Quran. Jelas beriman bermaksud mematuhi apa yang Allah suruh dan Menjauhi apa yang Allah larang. Ingkar dengan firman Allah, jelas menzalami Allah. Walaupun iblis tahu kewujudan Allah itu benar tapi keingkarannya menyebabkan ia semakin jauh dari Allah"

LABEL


SETERUSNYA

Masakan ibu

SEBELUMNYA

Popular posts from this blog

Tawaran upgrade Unifi speed

Bagaimana untuk reset password maybank2u anda?

Cara guna Maybank E-Wallet (MAE)

Bangsa lebih penting - Artikal 1

Penipu!

SELAMAT DATANG KE BLOG AZA

Google Blog AZA dengan taip "blog aza"

TELEGRAM MESSENGER

Kalau korang dapat apa-apa yang menarik di group korang, sila share ke telegram berikut.

Untuk apa-apa info umum di info umum

Untuk berkaitan Islam di share islam

Untuk berkaitan covid-19 di covid-19

Untuk berkaitan Blog AZA di Komuniti Blog AZA

CONTACT

Yang nak contact saya kat sini. Yang nak isi borang kat sini.


CARI ARTIKAL DI BLOG AZA

Taipkan apa-apa carian artikal berkaitan yang anda mahukan di Blog AZA yang terletak di penjuru atas sebelah kanan skrin yang berbentuk simbol kanta pembesar

SHARE

Cara untuk share mana-mana artikal dari Blog AZA, tap pada ikon share yang terletak pada sebelah kanan tajuk artikal ATAU pada sebelah kiri label di akhir setiap artikal

COVID-19

Korang boleh baca fakta sebenar mengenai covid-19 di GLOBAL REPORT 2019-nCOV novel coronavirus kerana tak boleh percaya jika sekadar teori / pendapat / asumsi / imaginasi.

APA MAKSUD FAKTA?

Fakta adalah korang tahu sesuatu terbukti benar makanya itu fakta korang. Korang ada fakta seperti gambar/video dan sebagainya. Jika fakta itu bukan milik korang ianya masih belum fakta, belum tentu kebenarannya kerana mungkin sahaja ianya tidak benar kerana pelbagai sebab seperti gambar/video di edit, data yang dimanipulasi seperti data di edit, data tidak real time makanya real time saat itu sebenarnya beda kerana data yang diberikan tidak tepat seperti jauh lebih lambat/cepat dan sebagainya. Ada fakta yang mempunyai expired date seperti hanya betul ketika tarikh itu sahaja. Contoh ada kajian selepas itu membuktikan ianya salah. Ada fakta yang sampai bila-bila betul. Contoh anda dilahirkan pada tarikh bla bla. Sampai bila-bila pun betul. Gitu.

Subscribe Blog AZA by enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Senarai Penuh Label di Blog AZA

Show more

Senarai Penuh Artikal di Blog AZA

Show more