Bagaimana menjaga keselamatan di internet?

AZRIZAINALABIDIN
Artikal 3 - Panjang 2692
Keselamatan menggunakan internet memerlukan ilmu dan tindakan individu dari masa ke semasa.

Sebagai pengguna internet, kita banyak bergantung kepada bijak pandai IT melalui info dan tools mereka. Antara yang kita perlu prihatin adalah memastikan perisian yang kita gunakan telah ditetapkan sebagai auto update bagi memastikan penyelesaian kepada masalah terkini kita perolehi.

Namun kita juga tahu terdapat update yang telah dilancarkan memberi impak buruk kepada pengguna yang telah update versi terkini. Perkara sebegini, sekali lagi, kita tidak dapat berbuat apa-apa selain berharap sesuatu update akan datang lebih berhati-hati tanpa memberi impak buruk kepada pengguna. Namun jarang sangat update sebegini terlepas kepada pengguna.

Apa yang kita boleh lakukan adalah dengan meminimakan risiko impak buruk dari perisian yang kita gunakan seperti sejarah dan prestasi sesuatu jenama. Sebagai contoh kita boleh elakkan dari menggunakan perisian Flash dan Java yang sering kita dengar terlibat dengan isu keselamatan internet.

Manakala perisian yang sering kita gunakan, perlu kita tetapkan sebagai auto update seperti windows, anti virus, browser, dan perisian lain yang sering kita gunakan. Jika kita terhubung dengan internet akan mendedahkan kita dengan risiko keselamatan maka kenal pasti bila waktu yang sesuai untuk kita putuskan sementara sambungan internet terutamanya pada ruang waktu bila kita tidak menggunakannya.

Data digital yang kita simpan adalah lebih selamat kita gunakan pada peralatan yang tidak sentiasa berhubung dengan internet seperti external hard disk dan usb. Sebagai pengguna internet kita tidak boleh mengharapkan bijak pandai IT sahaja yang memastikan keselamatan kita tetapi kita sendiri perlu mempertingkatkan ilmu dari masa ke semasa dan bertindak menjurus menjaga keselamatan menggunakan internet.

Kebanyakkan bijak pandai IT dari seluruh dunia yang majoritinya berada di Amerika sering dihimpit dengan kuasa kerajaan Amerika. Sokongan kita dengan mengenal pasti mana yang pro pengguna atau tidak adalah dari saat kita menggunakan internet bukan setelah pelbagai undang-undang dan sekatan dilaksanakan.

QURAN 2:3

"Iaitu orang-orang yang beriman kepada perkara-perkara yang ghaib, dan mendirikan (mengerjakan) sembahyang serta membelanjakan (mendermakan) sebahagian dari rezeki yang Kami berikan kepada mereka"

"Who believe in the unseen, establish prayer, and spend out of what We have provided for them"

KEFAHAMAN AZA

"Beriman kepada perkara ghaib iaitu berkenaan Rukun Iman, solat dan menderma adalah ciri-ciri seorang Muslim"

LABEL


SETERUSNYA

Kau tetap seorang Ibu

SEBELUMNYA


Update : 4 Sep 2017

Popular posts from this blog

Tawaran upgrade Unifi speed

Bagaimana untuk reset password maybank2u anda?

Cara guna Maybank E-Wallet (MAE)

Bangsa lebih penting - Artikal 1

Penipu!

SELAMAT DATANG KE BLOG AZA

Google Blog AZA dengan taip "blog aza"

TELEGRAM MESSENGER

Kalau korang dapat apa-apa yang menarik di group korang, sila share ke telegram berikut.

Untuk apa-apa info umum di info umum

Untuk berkaitan Islam di share islam

Untuk berkaitan covid-19 di covid-19

Untuk berkaitan Blog AZA di Komuniti Blog AZA

CONTACT

Yang nak contact saya kat sini. Yang nak isi borang kat sini.


CARI ARTIKAL DI BLOG AZA

Taipkan apa-apa carian artikal berkaitan yang anda mahukan di Blog AZA yang terletak di penjuru atas sebelah kanan skrin yang berbentuk simbol kanta pembesar

SHARE

Cara untuk share mana-mana artikal dari Blog AZA, tap pada ikon share yang terletak pada sebelah kanan tajuk artikal ATAU pada sebelah kiri label di akhir setiap artikal

COVID-19

Korang boleh baca fakta sebenar mengenai covid-19 di GLOBAL REPORT 2019-nCOV novel coronavirus kerana tak boleh percaya jika sekadar teori / pendapat / asumsi / imaginasi.

APA MAKSUD FAKTA?

Fakta adalah korang tahu sesuatu terbukti benar makanya itu fakta korang. Korang ada fakta seperti gambar/video dan sebagainya. Jika fakta itu bukan milik korang ianya masih belum fakta, belum tentu kebenarannya kerana mungkin sahaja ianya tidak benar kerana pelbagai sebab seperti gambar/video di edit, data yang dimanipulasi seperti data di edit, data tidak real time makanya real time saat itu sebenarnya beda kerana data yang diberikan tidak tepat seperti jauh lebih lambat/cepat dan sebagainya. Ada fakta yang mempunyai expired date seperti hanya betul ketika tarikh itu sahaja. Contoh ada kajian selepas itu membuktikan ianya salah. Ada fakta yang sampai bila-bila betul. Contoh anda dilahirkan pada tarikh bla bla. Sampai bila-bila pun betul. Gitu.

Subscribe Blog AZA by enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Senarai Penuh Label di Blog AZA

Show more

Senarai Penuh Artikal di Blog AZA

Show more