Panduan menggunakan internet

AZRIZAINALABIDIN
Artikal 28 - Panjang 11288
Di internet, anda perlu jadi diri sendiri, teguh dengan pendirian untuk bebas dari dimanipulasi.

Melihat dari dalam berbanding melihat dari luar tak sama. Bergerak bebas di internet anda akan nampak pelbagai perkara. Jangan masa asyik untuk media sosial sahaja.

Post kali ini akan memberikan anda info mengenai perkara yang anda mesti tahu jika anda menggunakan internet samada untuk ber Facebuku, Google plus atau E-MAIL, melawati mana-mana website, melakukan pembelian di internet atau menggunakan perbankkan di internet. Sila kongsikan ilmu ini kepada rakan-rakan anda kerana sebagai pengguna internet anda mesti ada ilmu menggunakan internet yang bakal menjerumuskan anda kepada perkara baik atau buruk bergantung pada tahap ilmu yang anda miliki bila menggunakan internet.

Selalu ingatkan diri bahawa pemilik media sosial punyai agenda dan kepentingan mereka sendiri yang diluar pengetahuan dan kawalan anda. Internet adalah sangat luas bukannya anda berada di dalam media sosial setiap masa.

Sematkan di dalam ingatan anda bahawa HTTP bukannya tak selamat, namun seperti website yang melakukan transaksi kewangan mesti gunakan HTTPS untuk melindungi maklumat sulit. Anda pasti biasa mendengar syarikat besar di hack kan? Kalau anda nak miliki website sendiri tanpa lakukan transaksi kewangan secara online seperti butang BUY NOW pada website anda, HTTP sudah mencukupi. Lagi-lagi kalau anda tahu siapa pemilik domain atau anda dah pernah melawat ke domain itu.

Bolehkah sesiapa melihat senarai semua web yang saya cuba lawati?

Ya. Bila sahaja anda melihat HTTP (Hyper Text Transfer Protocol) pada browser’s address bar maka apa jua data yang dihantar tidak encrypted. Ini bermakna alamat page tersebut dan domain yang anda  browsing (contohnya anda melawat website lucah), dan apa jua data yang anda hantar, seperti dalam bentuk borang, dan apa jua data yang diterima.

Bolehkah sesiapa melihat semua web yang saya cuba lawati jika saya menggunakan HTTPS?

Tidak. Jika anda melihat HTTPS (Hyper Text Transfer Protocol Securing-Extended Validation) pada browser’s address bar maka sambungan anda adalah encrypted (disulitkan) menggunakan SSL (Secure Socket Layer) / TLS (Transport Layer Security). Hanya alamat IP yang anda tuju (dan port yang digunakan, kebiasaannya 443) dapat dikenalpasti. Tiada perincian mengenai page apa atau sumber apa yang di masuki, mahupun apa jua data yang selanjutnya di hantar melalui sambungan adalah boleh di masuki. Semua web yang anda cuba lawati jika HTTPS adalah dilindungi dan ISP (Internet Service Provider) anda tidak dapat melihat URL dan keputusan cubaan anda melawati sesuatu web.

Jika saya gunakan HTTPS, bolehkah sesiapa tahu perincian mengenai saya dari remote web server logs?

Ya. lorong HTTPS  akan encrypt data untuk mengelakkan mencuri dengar, tetapi trafik adalah decrypted pada akhirannya maka server log akan menunjukkan perincian IP alamat mana yang sedang memasuki ke sumber apa dan bila. SSL/TLS digunakan pada HTTPS dengan client-server model, kuncinya memerlukan untuk decrypt sambungan yang wujud pada server, tidak seperti perkhidmatan end-to-end encryption di mana hanya mereka yang terlibat memiliki kunci decryption. Ini bermakna mereka yang menyamar dan menyiasat akan mendapatkan waran dan meminta pihak pemberi perkhidmatan memberikan salinan kunci decryption. HTTPS hanya melindungi transmission data di internet, dan perincian penuh apa yang dihantar dan diterima boleh di log pada server.

Bolehkah DNS yang saya minta di log?

Ya. DNS atau singkatan dari Domain Name System, yang berperanan menukarkan human-friendly domain names ke alamat IP sesuatu web servers dimana terletaknya web page menggunakan unencrypted UDP pada port 53. ISP anda berkebolehan untuk log DNS yang anda minta, dan siapa jua yang menyamar atau menyiasat boleh meminta data tersebut.

Bolehkah ISP saya menentukan siapa yang memasuki sesuatu website jika saya menggunakan komputer di rumah?

Tidak. Kebiasaannya broadband di rumah menggunakan sambungan perkongsian tunggal, kebolehan untuk mengenalpasti alamat IP internet awam antara beberapa komputer dan telefon mudah alih menggunakan apa yang dinamakan Network Address Translation (NAT). ISP anda hanya akan log pada alamat IP internet awam tunggal yang dikhaskan pada router rumah anda, bukan pada individu device dalam rumah anda yang telah menggunakannya pada masa itu.

Jika saya menggunakan VPN, bolehkah permintaan saya di log?

Mungkin. Virtual private network (VPN) ialah point-to-point lorong encrypted dari satu komputer ke yang lain melalui internet awam. ISP anda tidak dapat melihat perincian data yang melalui lorong tersebut. Secara tepatnya apa yang rangkaian trafik pergi adalah melalui lorong encrypted dan apa yang tidak bergantung kepada bagaimana VPN telah ditetapkan fungsinya. Sebagai contoh, boleh melepasi DNS melalui lorong encrypted, juga, jika ianya disalurkan pada VPN server sesuatu perniagaan. Syarikat perniagaan juga selalu menggunakan sistem yang dinamakan proxy server, di mana perincian mengenai komputer yang digunakan dalam rangkaian tidak akan didedahkan kepada external logs.

Jika saya menggunakan Tor browser, bolehkah ISP saya log permintaan saya?

Tidak. Menggunakan Tor-enabled browser ianya membolehkan untuk browse internet awam menggunakan Tor anonymising network. ISP anda tidak dapat melihat apa jua data transmitted, dan web server log akan merekodkan hanya alamat pada gateway node - titik kemasukkan ke Tor network, bukannya yang asal (browser anda) atau destinasi ultimate (web server).

Bagaimana ISP boleh menjejaki saya?

Kebiasaannya, satu sesi cookie akan digunakan bagi setiap sesi web brwosing. Ini semua adalah unencrypted, huruf dan nombor yang jelas semasa berkomunikasi jika menggunakan HTTP akhirnya dapat mengenal pasti identiti pengguna.

Bolehkan isi email saya diketahui?

Mungkin tidak. Kebanyakkan penyedia email masa kini akan encrypt email di internet, sebagai contoh email yang berasaskan web seperti Gmail atau Yahoo menggunakan HTTPS, atau versi encrypted pada kebiasaan protokol mail seperti POP, SMTP or IMAP. Maka ISP anda tidak dapat membaca email anda, tetapi ISP anda tahu jika anda cuba memasuki sesuatu perkhidmatan email. Ini bermakna ISP anda tidak boleh menyiasat atau menyamar. Cara mudah untuk tidak diganggu oleh mana-mana email adalah menggunakan fungsi auto delete alamat email yang anda tetapkan masuk ke inbox anda dan unsubscribe email.

Bolehkah penyiasat punyai kuasa untuk memeriksa web server logs?

Ya. untuk mereka yang menggunakan server yang berpusat di Britain. Tetapi kebanyakkan perkhidmatan web menggunakan perkhidmatan di luar UK jadi ia tiada kaitan dengan undang-undang direka dan dipraktikkan hanya di United Kingdom. Kreadibiliti sesuatu bukti yang diperolehi dari web server logs adalah dipertikaikan kerana ia sering boleh diganggu dengan sesuatu, dan alamat IP  boleh dipalsukan.

Adakah kemungkinan wujudnya orang tengah?

Mungkin. Draf dari Investigatory Powers Bill menyediakan siasatan dan samaran dengan hak untuk mengganggu dengan menggunakan hardware and software bagi tujuan memasuki sesuatu data, sebagai contoh memintas encryption. Ini akan menghadkan website yang di host di luar UK, terdapat banyak kemudahan di UK yang jadi pengantara web browser dan server. Juga ada cara untuk menipu web browser dan software lain yang menggunakan HTTPS seperti apa yang telah berlaku dan ditunjukkan oleh orang tengah yang melakukan serangan menggunakan Superfish software yang di installed pada komputer jenama Lenovo.

Bolehkah penyiasat melihat password saya?

Tidak pada mana-mana website yang mempunyai sistem login menggunakan HTTPS , namun jika ianya masih terbukti tidak selamat, maka anda jangan gunakannya. Hakikatnya apa juga data termasuk password yang dihantar melalui HTPPS adalah ENCRYPTED (disulitkan) dan selamat.

Jadi, siapa yang betul-betul tahu apa yang saya akses?

Jawapannya ialah Google . Malah anda boleh muat turun sejarah penuh bagi setiap carian yang telah anda lakukan jika anda punyai akaun google. Pastinya anda akan terkejut betapa setiap alamat yang anda cari selama ini disimpan sejak anda punyai akaun google. Anda perlu delete satu persatu sejarah panjang tersebut dan mematikan fungsi merekod carian tersebut pada akaun google anda. Bagaimana dengan sejarah panjang anda di Facebuku, whatsapp dan pelbagai applikasi lain ?

Saya tahu betapa penat dan masa yang panjang perlu diambil untuk saya delete satu persatu data saya di internet di pelbagai paltform media sosial sejak saya gunakan internet 1995. Kini data saya hanya di Google plus. Jika terdapat lagi selain di Google plus, itu bermakna brand tersebut menggunakan backup data dan ianya menyalahi privacy pengguna internet.

GOOGLE terbukti mudah untuk saya menghapuskan data saya 100% berbanding FACEBOOK! Paling sukar, paling banyak data adalah di Facebook. Saya delete Facebook saya hanya setelah saya delete satu persatu data saya di dalamnya. Anda buktikan sendiri kebenarannya.

Bagi anda yang dah biasa follow saya, tentu anda tahu bagaimana saya aktif pada website dan media sosial lain sebelum ini. Saya pilih Google sebab ia terbaik, terbukti, melalui pengalaman saya sendiri.

Perkara penting yang menjadi keutamaan di internet adalah privasi. Namun untuk mendapatkan privasi tersebut pula memerlukan kos bagi membayar usaha mereka yang melindungi privasi tersebut.

Jelas identiti pengguna ketika di internet dapat membantu setiap pengguna mengenali mereka. Namun seperti hidup di dunia yang pelbagai sempadan, di internet juga terdapat pengguna yang melakukan keburukkan dan pastinya keburukkan itu dilakukan dengan melindungi identiti mereka.

Internet tidak seperti applikasi di mobile phone yang memerlukan anda untuk mengikis data anda dengan perlu update applikasi dari masa ke semasa.

Applikasi dan fungsi di mobile phone dicipta untuk mengikis duit anda dengan perlu membeli handphone terbaru kerana duit yang anda leburkan untuk membeli mobile dahulu sudah tidak boleh mendapat fungsi applikasi terkini.

Tidak perlu untuk tukar mobile phone jika anda bijak menggunakan internet kerana untuk mencapai internet hanya dengan menggunakan browser tanpa perlu apps.

QURAN 2:28

"Bagaimana kamu tergamak kufur (mengingkari) Allah padahal kamu dahulunya mati (belum lahir), kemudian Ia menghidupkan kamu; setelah itu Ia mematikan kamu, kemudian Ia menghidupkan kamu pula (pada hari akhirat); akhirnya kamu dikembalikan kepadaNya (untuk diberi balasan bagi segala yang kamu kerjakan)"

"How can you disbelieve in Allah when you were lifeless and He brought you to life; then He will cause you to die, then He will bring you [back] to life, and then to Him you will be returned"

KEFAHAMAN AZA

"Individu semestinya mengikut apa yang Allah suruh dan menjauhi apa yang Allah larang dan bersyukur kerana diberi kesempatan untuk hidup kerana berpeluang mendapat balasan yang kekal selamanya di Akhirat nanti mengikut amalan yang dilakukan. Jika tidak sesorang individu itu tidak wujud. Apa jua ciptaan Allah adalah bukan sia-sia"

LABEL


SETERUSNYA

Rangkaian media

SEBELUMNYA

Popular posts from this blog

Tawaran upgrade Unifi speed

Bagaimana untuk reset password maybank2u anda?

Cara guna Maybank E-Wallet (MAE)

Bangsa lebih penting - Artikal 1

Penipu!

SELAMAT DATANG KE BLOG AZA

Google Blog AZA dengan taip "blog aza"

TELEGRAM MESSENGER

Kalau korang dapat apa-apa yang menarik di group korang, sila share ke telegram berikut.

Untuk apa-apa info umum di info umum

Untuk berkaitan Islam di share islam

Untuk berkaitan covid-19 di covid-19

Untuk berkaitan Blog AZA di Komuniti Blog AZA

CONTACT

Yang nak contact saya kat sini. Yang nak isi borang kat sini.


CARI ARTIKAL DI BLOG AZA

Taipkan apa-apa carian artikal berkaitan yang anda mahukan di Blog AZA yang terletak di penjuru atas sebelah kanan skrin yang berbentuk simbol kanta pembesar

SHARE

Cara untuk share mana-mana artikal dari Blog AZA, tap pada ikon share yang terletak pada sebelah kanan tajuk artikal ATAU pada sebelah kiri label di akhir setiap artikal

COVID-19

Korang boleh baca fakta sebenar mengenai covid-19 di GLOBAL REPORT 2019-nCOV novel coronavirus kerana tak boleh percaya jika sekadar teori / pendapat / asumsi / imaginasi.

APA MAKSUD FAKTA?

Fakta adalah korang tahu sesuatu terbukti benar makanya itu fakta korang. Korang ada fakta seperti gambar/video dan sebagainya. Jika fakta itu bukan milik korang ianya masih belum fakta, belum tentu kebenarannya kerana mungkin sahaja ianya tidak benar kerana pelbagai sebab seperti gambar/video di edit, data yang dimanipulasi seperti data di edit, data tidak real time makanya real time saat itu sebenarnya beda kerana data yang diberikan tidak tepat seperti jauh lebih lambat/cepat dan sebagainya. Ada fakta yang mempunyai expired date seperti hanya betul ketika tarikh itu sahaja. Contoh ada kajian selepas itu membuktikan ianya salah. Ada fakta yang sampai bila-bila betul. Contoh anda dilahirkan pada tarikh bla bla. Sampai bila-bila pun betul. Gitu.

Subscribe Blog AZA by enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Senarai Penuh Label di Blog AZA

Show more

Senarai Penuh Artikal di Blog AZA

Show more