Bagaimana menggunakan internet?

AZRIZAINALABIDIN
Artikal 71 - Panjang 4043
Berikut panduan bagaimana menggunakan internet
Percuma

Hanya gunakan yang percuma sahaja. Jika anda terapkan polisi ini keatas diri anda maka mahu tidak mahu apa juga usaha yang dilakukan oleh pengguna di internet adalah bagi memenuhi matlamat pengguna yang hanya mahukan yang percuma sahaja. Lari setiap kali anda diminta untuk bayar. Ingat anda sentiasa ada peluang untuk dapat yang percuma.

Mengapa percuma tapi media sosial mampu jana berbillion? Iklan! Manfaat kita dapat sebagai individu pula? Bagaimana dengan mudarat?

Maklumat

Semak semula aktiviti anda yang lepas di internet. Padamkan apa juga maklumat yang anda isikan di internet bagi menghindarkan diri anda dari individu yang memanipulasi maklumat anda tersebut. Tanpa maklumat mereka tiada data untuk dimanipulasi.

Identiti

Jelas identiti anda penting untuk pengguna tahu dengan siapa mereka berhubung. Identiti yang tidak betul akan menyebabkan anda terdedah kepada keburukkan individu yang menggunakan internet.

Kawal

Anda mesti pastikan bahawa anda punyai 100% kuasa apabila menggunakan internet. Kenal pasti kuasa yang dikikis dari anda. Lari dari apa juga yang mengikis kuasa anda untuk mengawal.

Komunikasi

Anda punyai pilihan di internet untuk berkomunikasi secara terbuka atau antara 2 pihak sahaja.

Tujuan

Kenal pasti apa tujuan anda menggunakan internet. Lari dari apa jua yang menyasarkan anda dari tujuan tersebut.

Masa

Kenal pasti bagaimana masa anda berlalu apabila menggunakan internet. Lari dari apa jua yang mengikis masa anda kepada perkara yang tidak bermanfaat.

Realiti

Selalu prihatin dengan realiti. Adakah begitu yang anda mahukan menggunakan internet.

Media

Anda kena prihatin apabila menggunakan Facebuku, Google, Youtube atau apa jua ketika di internet. Kenal pasti bagaimana data anda disedut apabila menggunakan apa jua media. Bagaimana masa anda berlalu melihat dan mendengar di media tersebut memberi manfaat buat anda tanpa dimanipulasi. Bagaimana cara mereka berubah dari masa ke semasa.

Berhubung

Samada ada berada di USA, Germany, China, Japan, Russia, India, Saudi Arabia, Malaysia dan negara-negara lain, dengan internet anda dapat berhubung dengan mudah walaupun terdapat perbezaan bahasa kerana terdapat fungsi translate dan English bahasa utama. Manfaatkan dunia tanpa sempadan di internet untuk anda terus berhubung ke mana-mana jua ceruk di dunia.

Manfaat

Menggunakan internet untuk tujuan mendapat manfaat bukan keburukkan. Pastikan manfaat diperoleh hari demi hari dan jauhkan diri anda dari apa jua yang mengikis manfaat tersebut. Ambil masa untuk nilaikan apakah manfaat tersebut anda peroleh dari masa, tenaga dan wang yang anda laburkan untuk internet.

Pengetahuan

Dapatkan pengetahuan dari masa ke semasa bagi memastikan internet benar-benar memberi manfaat buat anda.

Quran 2:71

"Nabi Musa menjawab: "Bahawasanya Allah berfirman: Sebenarnya (lembu yang dikehendaki itu) ialah lembu betina yang tidak pernah digunakan untuk membajak tanah (sawah bendang), dan tidak pula (digunakan mengangkut air) untuk menyiram tanaman; ia juga tidak cacat dan tidak ada belang pada warnanya". Mereka berkata: "Sekarang baharulah engkau dapat menerangkan sifat-sifatnya yang sebenar". Maka mereka pun menyembelih lembu yang tersebut, dan hampir-hampir mereka tidak dapat menunaikan (perintah Allah) itu."

"He said, "He says, 'It is a cow neither trained to plow the earth nor to irrigate the field, one free from fault with no spot upon her.' " They said, "Now you have come with the truth." So they slaughtered her, but they could hardly do it."

Kefahaman AZA

"Bila tidak mahu bertanya, mungkin saja jawapan bagi soalan yang tidak ditanya itu sebenarnya yang akan menentukan hasil"

LABEL


SETERUSNYA

Impak minoriti terhadap majoriti

SEBELUMNYA

Popular posts from this blog

Tawaran upgrade Unifi speed

Bagaimana untuk reset password maybank2u anda?

Cara guna Maybank E-Wallet (MAE)

Bangsa lebih penting - Artikal 1

Penipu!

SELAMAT DATANG KE BLOG AZA

Google Blog AZA dengan taip "blog aza"

TELEGRAM MESSENGER

Kalau korang dapat apa-apa yang menarik di group korang, sila share ke telegram berikut.

Untuk apa-apa info umum di info umum

Untuk berkaitan Islam di share islam

Untuk berkaitan covid-19 di covid-19

Untuk berkaitan Blog AZA di Komuniti Blog AZA

CONTACT

Yang nak contact saya kat sini. Yang nak isi borang kat sini.


CARI ARTIKAL DI BLOG AZA

Taipkan apa-apa carian artikal berkaitan yang anda mahukan di Blog AZA yang terletak di penjuru atas sebelah kanan skrin yang berbentuk simbol kanta pembesar

SHARE

Cara untuk share mana-mana artikal dari Blog AZA, tap pada ikon share yang terletak pada sebelah kanan tajuk artikal ATAU pada sebelah kiri label di akhir setiap artikal

COVID-19

Korang boleh baca fakta sebenar mengenai covid-19 di GLOBAL REPORT 2019-nCOV novel coronavirus kerana tak boleh percaya jika sekadar teori / pendapat / asumsi / imaginasi.

APA MAKSUD FAKTA?

Fakta adalah korang tahu sesuatu terbukti benar makanya itu fakta korang. Korang ada fakta seperti gambar/video dan sebagainya. Jika fakta itu bukan milik korang ianya masih belum fakta, belum tentu kebenarannya kerana mungkin sahaja ianya tidak benar kerana pelbagai sebab seperti gambar/video di edit, data yang dimanipulasi seperti data di edit, data tidak real time makanya real time saat itu sebenarnya beda kerana data yang diberikan tidak tepat seperti jauh lebih lambat/cepat dan sebagainya. Ada fakta yang mempunyai expired date seperti hanya betul ketika tarikh itu sahaja. Contoh ada kajian selepas itu membuktikan ianya salah. Ada fakta yang sampai bila-bila betul. Contoh anda dilahirkan pada tarikh bla bla. Sampai bila-bila pun betul. Gitu.

Subscribe Blog AZA by enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Senarai Penuh Label di Blog AZA

Show more

Senarai Penuh Artikal di Blog AZA

Show more