Hati

AZRIZAINALABIDIN
Artikal 24 - Panjang 3400
Artikal ini bukan mengenai simbol peace tapi ini merupakan rahsia besar yang diberitahu kepada kita dalam hadith.

Kalau kita hanya berpandukan Quran sahaja tanpa Hadith itu belum lagi lengkap. Kalau kita tak ambil tahu pasal hadith, kita tak tahu rahsia besar ni. Ianya dari pencipta yang menciptakan kita. Syukur ke hadrat Allah kerana memberikan kita panduan melalui Quran dan Sunnah. Jika tiada dua rujukan ini tentunya akan menambahkan lagi kesukaran kita tiada panduan rujukan tetap.

Hati juga punyai kehidupan seperti jasad kita. Oleh sebab itu hidup kita ini, perlu juga pastikan hati kita hidup sebelum kita meninggal dunia. Seperti jasad kita yang punyai penyakit, hati juga punyai penyakitnya. Hati yang baik adalah hati yang akan memberikan kebaikkan kepada kita di akhirat nanti. Hati yang berpenyakit pula adalah, hati yang dibelenggu syahwat dan subahat. Hati yang baik, apabila Allah firmankan sesuatu, terasa gentar hatinya.

Apabila mendengar ayat Al-Quran, membuat hati menangis. Hati yang penuh dengan kelembutan dan belas kasihan. Iman dipertingkatkan dengan hati. Allah ada berfirman bahawa hati boleh menjadi keras melebihi kerasnya batu.

"Kemudian sesudah itu, hati kamu juga menjadi keras seperti batu, bahkan lebih keras lagi. Padahal di antara batu-batu itu ada yang terpancar dan mengalir air sungai daripadanya; dan ada pula di antaranya yang pecah-pecah terbelah lalu keluar mata air daripadanya; dan ada juga di antaranya yang jatuh ke bawah kerana takut kepada Allah; sedang Allah tidak sekali-kali lalai daripada apa yang kamu kerjakan." (Juz 2 Ayat 73)

Jika manusia suka melihat dan menilai luaran, tetapi Allah pula sebaliknya. Allah menilai dalaman kita. Janganlah diberat risaukan luaran sedangkan Allah menilai dalaman.

"Verily Allah does not look to your faces and your wealth but He looks to your heart and to your deeds". (Sahih Muslim 2564 c)

Dan dalam Shahih Muslim dari Abdullah bin Amr bin Ash r.a bahawasanya beliau mendengar Rasulullah s.a.w bersabda (yang artinya) : Sesungguhnya hati-hati bani Adam seluruhnya berada diantara dua jemari Ar Rahman laksana satu hati Ia bolak-balikkan hati tersebut sekehendaknya. Kemudian Rasulullah s.a.w berdoa : Ya Allah Dzat yang membolak-balikkan hati palingkanlah hati Ku untuk mentaati-Mu.

"Verily, the hearts of all the sons of Adam are between the two fingers out of the fingers of the Compassionate Lord as one heart. He turns that to any (direction) He likes. Then Allahs Messenger (ï·º) said: 0 Allah, the Turner of the hearts, turn our hearts to Thine obedience".(Sahih Muslim 2655).

QURAN 2:24

"Maka kalau kamu tidak dapat membuatnya, dan sudah tentu kamu tidak dapat membuatnya, maka peliharalah diri kamu dari api neraka yang bahan-bahan bakarannya: manusia dan batu-batu (berhala), (iaitu neraka) yang disediakan untuk orang-orang kafir"

"But if you do not - and you will never be able to - then fear the Fire, whose fuel is men and stones, prepared for the disbelievers"

KEFAHAMAN AZA

"Allah menyatakan bahawa tidak akan ada sesipa pun yang dapat membuat satu surah seperti Al-Quran. Oleh sebab itu, jika mana-mana individu yang masih menafikan kebenaran Allah, maka Allah pasti akan sekali lagi membuktikan kebenaran di Hari Pembalasan kelak."

LABEL


SETERUSNYA

Tegur

SEBELUMNYA

Popular posts from this blog

Tawaran upgrade Unifi speed

Bagaimana untuk reset password maybank2u anda?

Cara guna Maybank E-Wallet (MAE)

Bangsa lebih penting - Artikal 1

Penipu!

SELAMAT DATANG KE BLOG AZA

Google Blog AZA dengan taip "blog aza"

TELEGRAM MESSENGER

Kalau korang dapat apa-apa yang menarik di group korang, sila share ke telegram berikut.

Untuk apa-apa info umum di info umum

Untuk berkaitan Islam di share islam

Untuk berkaitan covid-19 di covid-19

Untuk berkaitan Blog AZA di Komuniti Blog AZA

CONTACT

Yang nak contact saya kat sini. Yang nak isi borang kat sini.


CARI ARTIKAL DI BLOG AZA

Taipkan apa-apa carian artikal berkaitan yang anda mahukan di Blog AZA yang terletak di penjuru atas sebelah kanan skrin yang berbentuk simbol kanta pembesar

SHARE

Cara untuk share mana-mana artikal dari Blog AZA, tap pada ikon share yang terletak pada sebelah kanan tajuk artikal ATAU pada sebelah kiri label di akhir setiap artikal

COVID-19

Korang boleh baca fakta sebenar mengenai covid-19 di GLOBAL REPORT 2019-nCOV novel coronavirus kerana tak boleh percaya jika sekadar teori / pendapat / asumsi / imaginasi.

APA MAKSUD FAKTA?

Fakta adalah korang tahu sesuatu terbukti benar makanya itu fakta korang. Korang ada fakta seperti gambar/video dan sebagainya. Jika fakta itu bukan milik korang ianya masih belum fakta, belum tentu kebenarannya kerana mungkin sahaja ianya tidak benar kerana pelbagai sebab seperti gambar/video di edit, data yang dimanipulasi seperti data di edit, data tidak real time makanya real time saat itu sebenarnya beda kerana data yang diberikan tidak tepat seperti jauh lebih lambat/cepat dan sebagainya. Ada fakta yang mempunyai expired date seperti hanya betul ketika tarikh itu sahaja. Contoh ada kajian selepas itu membuktikan ianya salah. Ada fakta yang sampai bila-bila betul. Contoh anda dilahirkan pada tarikh bla bla. Sampai bila-bila pun betul. Gitu.

Subscribe Blog AZA by enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Senarai Penuh Label di Blog AZA

Show more

Senarai Penuh Artikal di Blog AZA

Show more