Orentasi jelas

AZRIZAINALABIDIN
Artikal 30 - Panjang 4572
Internet yang terbuka memberi ruang luas kepada pengguna respond terhadap sesuatu samada sebagai pencipta, viewer atau sebagai responder.

Ianya menghapuskan tembok-tembok halangan yang biasa kita lihat dalam realiti kehidupan seharian. Pengguna internet keseluruhannya seperti berada di dalam sebuah negara yang besar. Ianya tidak mungkin dapat direalisasaikan dalam realiti kehidupan seharian dunia hari ini.

Kesukaran mendapatkan manfaat internet terhadap individu secara spesifik disebabkan realiti internet itu sendiri yang amat luas.

Lantas dengan menggunakan masalah seharian yang dihadapi dan menggunakan keupayaan internet dapat membantu secara khusus bagaimana internet itu dapat membantu realiti kehidupan seharian.

Bagaimana Internet dapat membantu realiti kehidupan seharian?

1. Urusan yang melibatkan kaunter, perlu berbaris / menunggu giliran, perlu bercuti, ambil masa, perjalanan, keselamatan, cuaca dan pelbagai lagi masalah dengan mudah diuruskan secara online. Berapa banyak jenama yang dapat kita lihat hari ini menjana duit hasil dari manfaatkan keupayaan internet?

2. Info, banyak perkara yang kita tak tahu, google sahaja, pelbagai capaian berkaitan info yang diiginkan dipaparkan. Lantas tidak lagi perlu bergantung kepada individu terhad yang punyai pengetahuan terhad terhadap perkara berkaitan yang kita inginkan.

3. Komunikasi, samada voice, text atau secara real time dapat dilakukan pada kadar terpantas dan percuma lantas tidak lagi bermasalah disebabkan kos untuk berhubung mahal atau jarak menjadi halangan.

4. Privacy, pengguna internet dapat memilih privasi public atau private, malah cakupan audience atau komuniti meliputi seluruh pengguna internet di seluruh dunia adalah keupayaan internet yang amat besar.

Perkongsian di atas hanyalah antara beberapa manfaat internet yang membantu realiti kehidupan seharian. Banyak lagi masalah seharian yang belum ada di internetkan boleh menjana duit yang bukan sedikit. Lihat saja Facebook, WhatsApp, Uber dan pelbagai jenama lagi yang menjadi pemula sesuatu yang baru di internet kini menjadi antara gergasi internet yang sukar untuk apa jua jenama menandinginya. Bagaimana menggunakan internet paling tidak memberi impak kepada masa terhad yang kita miliki seharian.

Menggunakan internet dengan mempunyai orentasi jelas dapat membantu untuk memperoleh manfaat yang individu inginkan tanpa mengira siapa.

Bukan sekadar info, tapi dapat juga membantu realiti kehidupan seharian yang dilalui. Mahu jadi pengguna internet yang bagaimana? Mahu buat business apa menggunakan keupayaan internet?

Trend dan realiti sekarang kalau nak buat online business kena ada modal besar sebab kena buat secara world wide kalau tidak orang lain akan copy sebelum dapat monopoli pasaran. Selagi tak monopoli pasaran business anda goyang.

Artikal ini hanya memberi pendedahan kepada anda yang tidak nampak perkara ini sebelum ini. Bukan semua blogger nak share artikal "deep" sebabnya yang membaca pun tak mahu menghargai blogger. Samada sebagai blogger atau pembaca, masing-masing tak dapat lari dari tanggungjawab.

Kenapa ada ilmu tak nak kongsi? Kenapa nampak kesalahan tak tegur? Jawaplah di Hari Pembalasan kelak. Allah Maha Mengetahui.

QURAN 2:30

"Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada Malaikat; "Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di bumi". Mereka bertanya (tentang hikmat ketetapan Tuhan itu dengan berkata): "Adakah Engkau (Ya Tuhan kami) hendak menjadikan di bumi itu orang yang akan membuat bencana dan menumpahkan darah (berbunuh-bunuhan), padahal kami sentiasa bertasbih dengan memujiMu dan mensucikanMu?". Tuhan berfirman: "Sesungguhnya Aku mengetahui akan apa yang kamu tidak mengetahuinya"

"And [mention, O Muhammad], when your Lord said to the angels, "Indeed, I will make upon the earth a successive authority." They said, "Will You place upon it one who causes corruption therein and sheds blood, while we declare Your praise and sanctify You?" Allah said, "Indeed, I know that which you do not know"

KEFAHAMAN AZA

"Hanya Allah yang Maha Mengetahui. Oleh sebab itu, kita tidak boleh menilai orang lain berdasarkan apa yang kita tahu / pandang / dengar atau apa sahaja kerana hanya Allah sahaja yang Maha Mengetahui dan boleh jadi penilai kita terhadap orang lain itu sebenarnya silap kerana ada perkara yang tidak kita ketahui"

LABEL


SETERUSNYA

Keperluan baru

SEBELUMNYA


Update : 10 Sep 2017

Popular posts from this blog

Tawaran upgrade Unifi speed

Bagaimana untuk reset password maybank2u anda?

Cara guna Maybank E-Wallet (MAE)

Bangsa lebih penting - Artikal 1

Penipu!

SELAMAT DATANG KE BLOG AZA

Google Blog AZA dengan taip "blog aza"

TELEGRAM MESSENGER

Kalau korang dapat apa-apa yang menarik di group korang, sila share ke telegram berikut.

Untuk apa-apa info umum di info umum

Untuk berkaitan Islam di share islam

Untuk berkaitan covid-19 di covid-19

Untuk berkaitan Blog AZA di Komuniti Blog AZA

CONTACT

Yang nak contact saya kat sini. Yang nak isi borang kat sini.


CARI ARTIKAL DI BLOG AZA

Taipkan apa-apa carian artikal berkaitan yang anda mahukan di Blog AZA yang terletak di penjuru atas sebelah kanan skrin yang berbentuk simbol kanta pembesar

SHARE

Cara untuk share mana-mana artikal dari Blog AZA, tap pada ikon share yang terletak pada sebelah kanan tajuk artikal ATAU pada sebelah kiri label di akhir setiap artikal

COVID-19

Korang boleh baca fakta sebenar mengenai covid-19 di GLOBAL REPORT 2019-nCOV novel coronavirus kerana tak boleh percaya jika sekadar teori / pendapat / asumsi / imaginasi.

APA MAKSUD FAKTA?

Fakta adalah korang tahu sesuatu terbukti benar makanya itu fakta korang. Korang ada fakta seperti gambar/video dan sebagainya. Jika fakta itu bukan milik korang ianya masih belum fakta, belum tentu kebenarannya kerana mungkin sahaja ianya tidak benar kerana pelbagai sebab seperti gambar/video di edit, data yang dimanipulasi seperti data di edit, data tidak real time makanya real time saat itu sebenarnya beda kerana data yang diberikan tidak tepat seperti jauh lebih lambat/cepat dan sebagainya. Ada fakta yang mempunyai expired date seperti hanya betul ketika tarikh itu sahaja. Contoh ada kajian selepas itu membuktikan ianya salah. Ada fakta yang sampai bila-bila betul. Contoh anda dilahirkan pada tarikh bla bla. Sampai bila-bila pun betul. Gitu.

Subscribe Blog AZA by enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Senarai Penuh Label di Blog AZA

Show more

Senarai Penuh Artikal di Blog AZA

Show more