Pragmatik

AZRIZAINALABIDIN
Artikal 83 - Panjang 7633
Pragmatic adalah bertindak terhadap sesuatu perkara yang berada di dalam kawalan anda berdasarkan value yang ada pada diri anda menjurus praktikal berbanding teori. Ini kerana tidak semua perkara anda dapat lakukan sendiri disebabkan hakikat ada perkara yang memerlukan kerjasama dalam jaringan rangkaian dan ianya berada di luar kawalan anda. Lantas pragmatic akan menafikan emosi, sensitiviti, kehendak dan pilihan.

Mengutamakan keperluan berbanding kehendak adalah pragmatic. Melakukan kerja dengan pantas adalah skill yang anda miliki. Skill adalah antara value anda. Ianya pragmatic sebagai pekerja kerana anda dapat melakukan sesuatu task lebih cepat. Melakukan kerja dengan pantas tetapi anda dimanipulasi dengan menerima kerja yang berlebihan jelas menyebabkan skill yang anda miliki bukan lagi pragmatic bagi anda. Anda berkebarangkalian akan jatuh sakit dan tertekan dengan bebanan kerja yang berlebihan.

Skill yang anda miliki adalah untuk mengutamakan manfaat buat diri anda bukan orang lain. Ia bukan kejam. Ia pragmatic. Sihat membolehkan anda bekerja dalam momentum yang diperlukan bagi menjalani rutin seharian. Sihat adalah value anda. Sakit jelas akan memberi impak terhadap kemampuan anda untuk melaksanakan sesuatu task. Sakit bukan value. Sakit disebabkan apa jua punca yang berada di dalam kawalan anda adalah tanda kekurangan anda mengadaptasi pragmatic sejak dari awal walaupun ianya berpunca dari dalam jaringan rangkaian kerja.

Pragmatic di sini adalah sakit juga setelah anda menjaga kesihatan berbanding mengabaikan kesihatan atau anda tidak prihatin terhadap perkara-perkara yang akan menjejaskan tahap kesihatan anda. Menerima task lewat dari pihak ketiga adalah perkara di luar kawalan anda. Anda mengadaptasi pragmatic dengan menerima task lewat tersebut dengan melaksanakan task lebih cepat dari standard time frame kerana skill yang anda miliki dan seterusnya memberikan task tersebut kepada pihak seterusnya dengan memastikan standard time frame anda tidak menjadi lebih panjang kerana ini akan menyebabkan task yang lewat diterima akan menjadi lebih lewat apabila diterima oleh pihak seterusnya.

Di sini anda pragmatic dengan memendekkan standard time frame atau paling tidak anda dapat memastikan teori standard time frame tidak menjadi lebih panjang. Hadir di tempat kerja awal adalah pragmatic. Ia mengelakkan anda memandu dalam keadaan membahayakan diri dan orang lain disebabkan kesuntukkan masa. Mencegah sebelum berlaku adalah pragmatic berbanding mengatasi apabila berlaku. Mengutamakan perkara yang sedang berlaku adalah pragmatic berbanding risau kepada perkara akan datang yang belum pasti. Bertindak berdasarkan knowledge adalah pragmatic berbanding bertindak berdasarkan andaian.

Bayar lebih mahal untuk mendapat manfaat jimat jangka masa panjang dengan menggunakan teknologi inverter lebih pragmatic dari beli yang murah tapi bayar bil mahal jangka masa panjang tanpa teknologi inverter. Setiap individu perlu pragmatic. Majoriti individu yang pragmatic dalam jaringan rangkaian kerja akan menjadikan rangkaian dapat bergerak lancar dalam melaksanakan rutin seharian tanpa menyasar dari track kerana emosi, sensitiviti, kehendak dan pilihan. Pracmatic adil buat anda mahupun terhadap jaringan rangkaian. Bilik yang panas memerangkap haba pada syiling dan dinding. Menghapuskan haba yang terperangkap pada syiling dan dinding untuk menyejukkan bilik dengan membeli Air Conditioner sky series dari Panasonic adalah lebih pragmatic.

Bil elektrik akan jadi lebih tinggi untuk menyejukkan bilik kerana haba terperangkap pada syiling dan dinding tidak dihapuskan terlebih dahulu lantas memaksa Air Contitioner tanpa teknologi yang dimiliki Air Conditioner sky series dari Panasonic terus beroperasi menaikkan bil elektrik anda untuk menyejukkan bilik bagi mencapai tahap kesejukkan yang anda pilih dan tetapkan. Teknologi inverter pula pragmatic untuk meminimakan bil elektrik anda. Setelah suhu yang anda tetapkan dicapai, teknologi inverter akan memastikan Air Conditioner beroperasi pada kadar minima penggunaan elektrik untuk mempertahankan suhu bilik yang dicapai.

Berbanding teknologi tanpa inverter akan mematikan penjana udara sejuk dari Air Conditioner iaitu compressor dari mengeluarkan udara sejuk apabila suhu telah dicapai dan menghidupkan secara automatik penjana udara sejuk dari Air Conditioner apabila suhu dikesan semakin panas. Menghidup dan mematikan operasi compressor dari Air Conditioner untuk mencapai suhu yang ditetapkan itulah penyebab bil elektrik anda tinggi kerana tiada teknologi inverter pada Air Conditioner anda yang dapat mempertahankan suhu tanpa mematikan operasi compressor dari Air Conditioner mengeluarkan udara sejuk. Teknologi inverter banyak digunakan pada produk Panasonic kerana ianya pragmatic menjimatkan bil elektrik pengguna.

Bukan sebahagian masalah tetapi setiap masalah yang dihadapi adalah mampu diatasi seperti yang dinyatakan dalam Quran

"Allah does not charge a soul except [with that within] its capacity. It will have [the consequence of] what [good] it has gained, and it will bear [the consequence of] what [evil] it has earned. "Our Lord, do not impose blame upon us if we have forgotten or erred. Our Lord, and lay not upon us a burden like that which You laid upon those before us. Our Lord, and burden us not with that which we have no ability to bear. And pardon us; and forgive us; and have mercy upon us. You are our protector, so give us victory over the disbelieving people."

"Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. Ia mendapat pahala kebaikan yang diusahakannya, dan ia juga menanggung dosa kejahatan yang diusahakannya. (Mereka berdoa dengan berkata): "Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau mengirakan kami salah jika kami lupa atau kami tersalah. Wahai Tuhan kami ! Janganlah Engkau bebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang yang terdahulu daripada kami. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang kami tidak terdaya memikulnya. Dan maafkanlah kesalahan kami, serta ampunkanlah dosa kami, dan berilah rahmat kepada kami. Engkaulah Penolong kami; oleh itu, tolonglah kami untuk mencapai kemenangan terhadap kaum-kaum yang kafir."

Sumber : https://quran.com/2/286

Jelas pragmatic diperlukan pada individu, sistem dan produk bagai mencapai value manfaat sebenar.

Quran 2:83

"Dan (ingatlah wahai Muhammad), ketika Kami mengikat perjanjian setia dengan Bani Israil (dengan berfirman): "Janganlah kamu menyembah melainkan Allah, dan berbuat baiklah kepada kedua ibu bapa, dan kaum kerabat, dan anak-anak yatim, serta orang-orang miskin; dan katakanlah kepada sesama manusia perkataan-perkataan yang baik; dan dirikanlah sembahyang serta berilah zakat". Kemudian kamu berpaling membelakangkan (perjanjian setia kamu itu) kecuali sebahagian kecil dari kamu; dan sememangnya kamu orang-orang yang tidak menghiraukan perjanjian setianya."

"And [recall] when We took the covenant from the Children of Israel, [enjoining upon them], "Do not worship except Allah ; and to parents do good and to relatives, orphans, and the needy. And speak to people good [words] and establish prayer and give zakah." Then you turned away, except a few of you, and you were refusing."

Kefahaman AZA

"Jelas antara kebaikkan yang perlu dilakukan oleh setiap individu"

LABEL


SETERUSNYA

Basic

SEBELUMNYA

Popular posts from this blog

Tawaran upgrade Unifi speed

Bagaimana untuk reset password maybank2u anda?

Cara guna Maybank E-Wallet (MAE)

Bangsa lebih penting - Artikal 1

Penipu!

SELAMAT DATANG KE BLOG AZA

Google Blog AZA dengan taip "blog aza"

TELEGRAM MESSENGER

Kalau korang dapat apa-apa yang menarik di group korang, sila share ke telegram berikut.

Untuk apa-apa info umum di info umum

Untuk berkaitan Islam di share islam

Untuk berkaitan covid-19 di covid-19

Untuk berkaitan Blog AZA di Komuniti Blog AZA

CONTACT

Yang nak contact saya kat sini. Yang nak isi borang kat sini.


CARI ARTIKAL DI BLOG AZA

Taipkan apa-apa carian artikal berkaitan yang anda mahukan di Blog AZA yang terletak di penjuru atas sebelah kanan skrin yang berbentuk simbol kanta pembesar

SHARE

Cara untuk share mana-mana artikal dari Blog AZA, tap pada ikon share yang terletak pada sebelah kanan tajuk artikal ATAU pada sebelah kiri label di akhir setiap artikal

COVID-19

Korang boleh baca fakta sebenar mengenai covid-19 di GLOBAL REPORT 2019-nCOV novel coronavirus kerana tak boleh percaya jika sekadar teori / pendapat / asumsi / imaginasi.

APA MAKSUD FAKTA?

Fakta adalah korang tahu sesuatu terbukti benar makanya itu fakta korang. Korang ada fakta seperti gambar/video dan sebagainya. Jika fakta itu bukan milik korang ianya masih belum fakta, belum tentu kebenarannya kerana mungkin sahaja ianya tidak benar kerana pelbagai sebab seperti gambar/video di edit, data yang dimanipulasi seperti data di edit, data tidak real time makanya real time saat itu sebenarnya beda kerana data yang diberikan tidak tepat seperti jauh lebih lambat/cepat dan sebagainya. Ada fakta yang mempunyai expired date seperti hanya betul ketika tarikh itu sahaja. Contoh ada kajian selepas itu membuktikan ianya salah. Ada fakta yang sampai bila-bila betul. Contoh anda dilahirkan pada tarikh bla bla. Sampai bila-bila pun betul. Gitu.

Subscribe Blog AZA by enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Senarai Penuh Label di Blog AZA

Show more

Senarai Penuh Artikal di Blog AZA

Show more