Percaya kali ini

AZRIZAINALABIDIN
Artikal 62 - Panjang 2760
Percaya kepada sesuatu membuatkan anda bertindak menurut kepercayaan tersebut dan akan menjauhkan diri dari perkara-perkara yang bertentangan dengan kepercayaan anda.

Sebagai muslim, rukun iman adalah contoh terbaik bagaimana kepercayaan yang dinyatakan di dalam rukun iman tersebut membentuk diri anda. Asasnya di sini adalah kepercayaan.

Bila dikaitkan dengan kehidupan anda, jika buruk yang anda percaya tentang diri anda, maka tanpa anda sedari, anda akan membentuk diri anda sebegitu, didorong oleh apa yang anda percaya.

Jika anda yakin dan percaya terhadap rukun iman dengan sepenuhnya tanpa rasa ragu, pastinya anda juga percaya bahawa dengan mempercayainya adalah sesuatu yang benar dan baik untuk dipercayai dan akan memberi kesudahan yang baik buat diri anda.

Sebaliknya jika anda membenarkan diri anda untuk percaya bahawa anda tak mampu untuk berubah, tidak boleh mencapai impian, pasti sahaja sekarang anda sudah jelas mengapa anda mendapat kesudahan sebegitu. Ianya jelas berpunca dari kepercayaan anda sendiri yang menjadi pemangkin untuk membina sesuatu kejayaan.

Seharusnya anda memastikan bahawa anda sentiasa yakin dan percaya percubaan "kali ini anda akan miliki kesudahan yang baik" tidak seperti yang lepas-lepas.

Secara dasarnya, sesuatu sikap yang buruk itu jika mahu dihentikan perlu "mencari pengganti untuk memenuhi masa tersebut" dengan sikap yang baik.

Memilih untuk bertindak segera adalah jawapan yang diperlukan dan bukannya dengan memilih untuk bertangguh.

Sentiasa menjauhkan diri sejauh yang mungkin dari perbuatan buruk tersebut. Juga menjauhkan dari mengingati atau memikirkan perbuatan buruk tersebut. Benar-benar jauh.

Kali ini anda akan miliki kesudahan yang baik dengan izin Allah!

QURAN 2:62

"Sesungguhnya orang-orang yang beriman, dan orang-orang Yahudi dan orang-orang Nasora (Nasrani), dan orang-orang Saabien sesiapa di antara mereka itu beriman kepada Allah dan (beriman kepada) hari akhirat serta beramal soleh, maka bagi mereka pahala balasannya di sisi Tuhan mereka, dan tidak ada kebimbangan (dari berlakunya kejadian yang tidak baik) kepada mereka, dan mereka pula tidak akan berdukacita."

"Indeed, those who believed and those who were Jews or Christians or Sabeans [before Prophet Muhammad] - those [among them] who believed in Allah and the Last Day and did righteousness - will have their reward with their Lord, and no fear will there be concerning them, nor will they grieve."

KEFAHAMAN AZA

"Siapa pun kita, jika kita ikut apa yang Allah Suruh dan jauhi apa yang Allah larang, pasti kita tidak akan bimbang atau berdukacita"

LABEL


SETERUSNYA

Berfikir pun ada cara

SEBELUMNYA

Popular posts from this blog

Tawaran upgrade Unifi speed

Bagaimana untuk reset password maybank2u anda?

Cara guna Maybank E-Wallet (MAE)

Bangsa lebih penting - Artikal 1

Penipu!

SELAMAT DATANG KE BLOG AZA

Google Blog AZA dengan taip "blog aza"

TELEGRAM MESSENGER

Kalau korang dapat apa-apa yang menarik di group korang, sila share ke telegram berikut.

Untuk apa-apa info umum di info umum

Untuk berkaitan Islam di share islam

Untuk berkaitan covid-19 di covid-19

Untuk berkaitan Blog AZA di Komuniti Blog AZA

CONTACT

Yang nak contact saya kat sini. Yang nak isi borang kat sini.


CARI ARTIKAL DI BLOG AZA

Taipkan apa-apa carian artikal berkaitan yang anda mahukan di Blog AZA yang terletak di penjuru atas sebelah kanan skrin yang berbentuk simbol kanta pembesar

SHARE

Cara untuk share mana-mana artikal dari Blog AZA, tap pada ikon share yang terletak pada sebelah kanan tajuk artikal ATAU pada sebelah kiri label di akhir setiap artikal

COVID-19

Korang boleh baca fakta sebenar mengenai covid-19 di GLOBAL REPORT 2019-nCOV novel coronavirus kerana tak boleh percaya jika sekadar teori / pendapat / asumsi / imaginasi.

APA MAKSUD FAKTA?

Fakta adalah korang tahu sesuatu terbukti benar makanya itu fakta korang. Korang ada fakta seperti gambar/video dan sebagainya. Jika fakta itu bukan milik korang ianya masih belum fakta, belum tentu kebenarannya kerana mungkin sahaja ianya tidak benar kerana pelbagai sebab seperti gambar/video di edit, data yang dimanipulasi seperti data di edit, data tidak real time makanya real time saat itu sebenarnya beda kerana data yang diberikan tidak tepat seperti jauh lebih lambat/cepat dan sebagainya. Ada fakta yang mempunyai expired date seperti hanya betul ketika tarikh itu sahaja. Contoh ada kajian selepas itu membuktikan ianya salah. Ada fakta yang sampai bila-bila betul. Contoh anda dilahirkan pada tarikh bla bla. Sampai bila-bila pun betul. Gitu.

Subscribe Blog AZA by enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Senarai Penuh Label di Blog AZA

Show more

Senarai Penuh Artikal di Blog AZA

Show more